|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
renkaat auraamattomalle tielle?Haku toiminnolla en löytänyt mitään joten uskalsin kysyä. En siis ole offimiehiä joten en itse tiedä minkälaiset renkaat kannattaisi hommata mutta täällähän näitä asiantuntijoita näyttäisi riittävän. Lähtökohta on se, että ajelen talvella auraamattomia tai lähes auraamattomia metsäteitä. Nyt pitäisi alle saada ympärivuotiset renkaat. Ostoslistalla on esimerkiksi seuraavia renkaita: BFG all terrain tai mud terrain. Kummat näistä olisi paremmat lumessa ajeluun. Entäs renkaan koko, pääseekö 31 tuuman bfg:llä sen kummammin kuin lumessa kuin 30` renkaalla. Joku kylänmies kehui että kapeampi (235*75) olisi parempi ostos. Maantieominaisuuksilla ei ole niin persettä kutkuttavaa merkitystä mutta niitäkin voi kommentoida. Auto on isuzu trooper 2.8td. Tottakai myös muita renkaita saa ehdotella kunhan vain eivät ole ruokottoman kalliita. Kiitos jo etukäteen. Note! This message was posted anonymously!
|
#2
|
||||
|
||||
Lukaisepa tämä:
http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri/ketjutek.htm AT on MT-kuviota parempi tiellä, kovalla lumella ja jäällä. MT on parempi suojalumessa ja pehmeässä maastossa. Olen kapeamman renkaan kannalla, korkea pintapaine lisää pitoa ja kapean renkaan vastus lumessa on pienempi. Halkaisija kannattaa maksimoida, mutta pitää huoli, että tila renkaille riittää. T, Antti |
#3
|
|||
|
|||
jahas...kiitokset antille. Tuleekos jollakulla mieleen jotain muita rengasvaihtoehtoja kuin nuita edellämainittuja ja mitä kautta niitä voisi tilata? Kokoa niillä saisi olla maksimissaan se 31´ ettei tarvitse katsastaa uudelleen koko pirssiä. Hinta ei mielellään saisi kivuta noita bfg:tä ylemmäs. Eräs myyjä jo meinasi puoliväkisellä myydä joitain herculeksen renkaita mutta kaupat jäivät ainakin toistaiseksi tekemättä. Offitarvikkeen pinnoitetut renkaat ( esim fedima extreme) olivat loppuneet eikä niitä kuulemma ainakaan kovin nopeasti ole enää saatavana. Pitikö tuota lompsia kauppaan ja tilata ne bfg:t vai ostaa suoraan ne herculeksen puoli-ilmaiset renkaat?
Note! This message was posted anonymously! |
#4
|
|||
|
|||
search sanalla hercules ei anna kovinkaan mairittelevia kommentteja....
Rauvassa ei oo raha hukassa. |
#5
|
||||
|
||||
BFG TA:t on alla siviiliautossa ja ihan tyytyväinen olen niihin ollut. Lumella pitoa on "riittävästi" mutta jäisellä pinnalla saa olla varovainen. Itse tosin ajan pahimman talven nastarenkailla mutta kyllä noillakin pärjäisi.
Tumpula Racing Team |
#6
|
||||
|
||||
Mulla Rangessa 235/85 R16 Fedima Extremet. Ei ole kalliit ja menee ihan hyvin hangessa. Eikä ole hullummat ajaa tielläkään.
ToyZuki SJ413 RR -76 Edited by - EeTee on 27/07/2007 07:13:45 |
#7
|
|||
|
|||
insa turbon saharat on tietysti yks varteenotettava vaihtoehto.
|
#8
|
|||
|
|||
insaturbo sahara pehmeämpi kuin bf ja kulkee eteenpäin ei pelkästään sivulle niin kuin bf ja halvempi rengas topikeista löytyy myyjä ja kapeus ja korkeus on valttia voi vielä nastottaa tarvittaessa.
Note! This message was posted anonymously! |
#9
|
|||
|
|||
Itse olen yhden talven ajanut Insaturbo saharoilla kokoa 31/10,5x15
Pitää jäällä paremmin kun esim mutiainen ja lumessa en niin isoa eroa muihin ole huomannut... suosittelen talvirenkaaksi vaikka ei se pidä niin hyvin kun nastarengas. Fediman vastaava on kovemmalla kumilla kuin insa... kestää pidempään mutta ei talvella pidä mitään. -Pinkkipaholainen- |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
BFG MT:a huonompaa rengasta talviolosuhteisiin saa hakea. Renkaan seos kovenee kylmässä ja pito häviää totaalisesti.
Mulla ollut Defenderin alla LT-Hakkapelitat nastoilla. Pito ollut onneton kun renkaat varmaankin tarkoitettu painavampaan autoon. Mäyriksessä oli viime talvena Fedimat ja se toimi. |
#12
|
|||
|
|||
Ei muuta kuin 31-10.5 Hakkapeliitta LT talveksi alle niin johan etenee.
Ja jos ei riitä niin sitten lumiketjut vielä lisäksi. __________________________________________________ ___________ Toyota HJ61, SOA, High Steer, Differential Locks, Maxxis Creapy 35"+BL, TML12000,TMLCompr., 24V and 12V system |
#13
|
|||
|
|||
Eikös Insa Saharaa ole myös 7,50 R16 kokoisena eli samankorkuinen kuin 235/85/16 mutta hiukan kapeempi. Sellaiset näin maasturiliikkeessä Lohjan suunnassa. Tollasiin kun laittas kunnon nastat, niin ties vaikka pitäis myös tavallisella tielläkin.
Mä en ole kovin vakuuttunut onko renkaan ympärivuotisuus kovin hyvä idea? Itte hommaisin kyllä omaan talvikäyttööni moderneimmat Hakkapeliitat mitä saa, mutta näyttää kiinnostavia kokoja olevan vain vanhassa Hakkapeliitta LT:ssä 215/85/16 ja 235/85/16. Siinä näyttäs olevan samanlainen kuvio kuin oli Hakkapeliitta 1:ssä. Toisaalta sehän piti ihan hyvin. Olenkin miettinyt jos ostais vaikka tollaset 235/85/16 set, ajais niillä pari talvee, sitten nastat pois ja sais nykyistä pakettiautonrengasta karkeammat kesärenkaat. Mikshän Hakkapeliitta SUV 5:sta on vain leveenä ja matalaprofiilisena ja matalana ellei lasketa 235/75/15 kokoa? Itte pitäisi melkein fiksuimpana vaihtoehtona tielle suunniteltua nastarangasta ja siihen sitten Mafrin ketjut pahiin paikkoihin. Mulla ollu 4wd Hiluxissa sen mukana tulleet Bridgestone Dueler DM-Z3 kitkarenkaat koossa 215/80/16. Ne on ollu oikeestaan vähän sensuuntaiset, että vois ajaa ympäri vuoden muttei mitkään off road renkaat. Note! This message was posted anonymously! |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
tuo SUV siinä taitaa olla se avain sana, miksi muka katu maasturissa pitäisi olla iso profiiliset renkaat? prkleen citymaasturit! ------------------------- datsun patrol -83 |
#15
|
||||
|
||||
Täällä on myös tarinaa aiheesta: http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=29724
Itse ajattelin laittaa tällaset ensi talveks: Tämä siis Kumho PowerGrip KC11. Näyttäis olevan enemmän lamellia kuin Hakkis LT:ssä. Jotenkin tuntu turhan kovilta nuo Hakkapeliitat joilla kolme talvee ajelin, Runneri suti takapotkulla vielä välillä nelosellakin maantiellä >80 km/h nopeuksista kun oli asfalttitiet vetäny illaks jäähän. _______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 Edited by - -MaTTi- on 26/07/2007 18:36:34 |
#16
|
|||
|
|||
"tuo SUV siinä taitaa olla se avain sana, miksi muka katu maasturissa pitäisi olla iso profiiliset renkaat? prkleen citymaasturit!"
Kyrsii, että on pelkästään matalaprofiilivaihtoehtoja. Ittellä oli w123 300 diesel siis henkilöauto Mersus Hakkis 1:set 205/70/15 Hakkis neloset 215/65/15 ja vähän aikaa oli kesärenkaana vanhat Hakkis 10 215/80/15 ja noi viimeks mainitut mahtu just pyörii kun olin valkannut jousiksi sellaset, että maavaraa oli mahdollisimman paljon. Korkeempiprofiilinen vaihtoehto omasta mielestäni fiksumpi kun sen jämäkkyyttä pystyy helposti säätää ilmanpaineella. Sellasessa autossa missä jousitus ei muutenkaan ole pehmein mahdollinen, korkeemmat renkaat myös lisää mukavuutta. Talvella lisäks vanne menee helpommin täyteen lunta mitä matalampi rengas on. Seuraavaks kun tohon 4 veto Hiluxiin renkaat hommaan, niin toivon löytäväni 85 sarjalaiset, jotka ei liian leveet tavalliseen tieajoon. Max. 235:set. Note! This message was posted anonymously! |
#17
|
||||
|
||||
Kapea ja korkea 31" kumi on 215/85R16, jota saa talvipinnalla (Nokia ja Continental) tai AT-pinnalla (Toyo). Toyon AT on noista selvästi halvin.
Mulla on tommoiset Nokialaiset toisen Discon alla talvisin. T, Antti |
#18
|
|||
|
|||
Mul on sellanen käsitys, että tieajos talvella kapeampi parempi riippuen tietenkin paljon auto painaa. Toinen mikä vaikuttaa aika paljon, kuinka vanhat renkaat on. Sen takia ollu mieles jos ostas Hiluxiin pariks talveks 235/85/16 renkaat, sit ottas ajoissa ne kesäkäyttöön johon noi ei turhan leveet ja kattelis mitä rengasvaihtoehtoja sillä hetkellä saatavilla taas uusiks talvinakeiks.
Mitkähän mahtaa olla talvirengasvaihtoehdot 235/85/16 kokoisena? Nokian LT:tä oli, mutta onko muita varteenotettavia? BFG:n AT:t vissiin ihan asiallinen yleisrengas muttei talvirengas. Kestää vissiin hyvin kulutusta. Note! This message was posted anonymously! |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
BFG AT:lla pärjää talvella, mutta ei ole talvirengas. Kestää ajaa n. 100 tkm. _______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 |
#20
|
||||
|
||||
Talveksi TALVIRENGAS, ja muina aikoina vaikka sitten AT tms...jos meinaat vähänkin julkisilla teillä liikkua. Kyllähän tosimies ajaa MT:llä kesät talvet, mutta ei se herkkua ole, etenkään valoihin edessä pysähtyvälle jolla on nastat alla...
Itsellä hyviä kokemuksia Cooper weathermaster ST/2, nastoitettu "kitkarengas" (reilut lamellit), pitää sekä jäällä että umpihangessa. ----------------------- <- "Iso mutta kömpelö" ----------------------- |
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#22
|
|||
|
|||
http://www.ec-securehost.com/OnlineT...MS-351_AT.html
Mulla on tollaset federal ms351 AT gummit ja ovat olleet hintaansa nähden todella mainiot (50e sarja) Tosivanhat ja vieläkin pehmeät. Uudetkin näköjään kohtuu hinnoissa, taidan ottaa seuraavat samanlaiset. -Teemu |
#23
|
||||
|
||||
33x10.5x15 bfg all terrain alla hj:ssä ja yllättävän hyvin on toiminu lumessa ja talvella,tietysti jarrutuksiin pitää ennakoida verrattuna nastallisiin...
Isuzu/Bj 40/Hj-61/kawa zx6r... Edited by - isuzubj on 27/07/2007 23:54:40 |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
T, Antti |
#25
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mut varmasti on Hakkis LT yks parhaimpia OIKEITA talvirenkaita, mitä maasturinsa alle voi saada. Ulkonäöstäkin voi päätellä jotain, enemmän on lamellia Kuupperissa: Cooper: Nokia: _______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M:Volvo c03 renkaat 35 13,5 renkaat lukkovanteilla | finvalp | O/M/V Renkaat ja vanteet | 0 | 12.05.2008 09:50 |
MYYTY: Range V8 -77 mettään tai tielle | solihull | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 07.03.2008 15:41 |
O: 33" TIELLE/metsään, eli ei pokkerssia | Vilkutin | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 21.08.2007 21:09 |