|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
uudempien unimogien rakenteesta kysymysjuu. eli kyseessä nämä reilumman kokoset 80-90 luvun unimogit om352 ja om366 koneella. perusrakenteesta kysymys: näissähän on ollut voimanotto työkonetta varten (voimanottokoneisto valetussa koipassa kytkinkopan sivussa) voimanotolta lähteny voa akseli taakse/eteen ja yläakselilta voima mennyt suoreen vaihteistolle. kysymys kuuluu: onko näitä saanut ilman voimanottoa? eli koneen jälkeen pelkkä kytkinkoppa ja kopalta kartaani laatikolle? kuvat kiinnostaisi!
|
#2
|
|||
|
|||
Tässä U140-mallin kuvat noin esimerkiksi.
Eli ainakin U140 voi olla kokonaan ilman voimanottoja, ekassa kuvassa vaihteisto jossa on kannet nro 50 ja 68 paikallan. Sitten vertaa toisen ja kolmannen kuvan voimanottoja, alavoimanotto tulee tuon 50-kannen paikalle, ja sivuvoimanotto (=etu/taka) kannen 68 paikalle. Muissa malleissa voi toki olla erilaisia rakenteita. (Mun EPC-kuvasto kattaa vaan tuon U140 perheen..) Edited by - hiski on 06/03/2007 15:22:22 |
#3
|
|||
|
|||
millanen kytkinkoppa u140:ssä on? tuossa siis voimanotto otetaan vaihteiston kautta?
kattelin tänään mbtracin rakennetta. siinä voimanottokoneisto kokonaan erillään vaihteistosta eli voimanotto on valettuna kytkinkopassa. siitä lähtee sitten kartaani vaihteiston ohi taakse. Edited by - retku on 06/03/2007 15:36:37 |
#4
|
|||
|
|||
Kaksoiskytkin, tällainen:
Edited by - hiski on 06/03/2007 16:08:44 |
#5
|
|||
|
|||
vieläkään ei näkynyt kytkinkoppaa :-) kiitoksia vaan paljon vaivan näöstä. kaksoiskytkin kielisi siitä että se voimanottokoneisto on tuossakin siinä kytkinkopassa...
|
#6
|
|||
|
|||
Prkl kun ne on kaikki eri kuvassa, ei kerinny sitä viimeistä kuvaa tekemään. Huomenaamulla sit.
|
#7
|
|||
|
|||
juu. ei hätiä. sunkos kanssa ollaan masinistipuolella siitä unimogin traktoriksi rekisteröimisestä keskusteltu?
mulla on täs vähän mb-trac suunnitelmia |
#8
|
|||
|
|||
Sama mies.
Kysyin Saksan mesekauppialta hyväksymisasiaa niin vastaus oli että lupien osalta no problem.. Hommasin muuten tuon EPC-n lisäks tälläsen kirjan alfameristä: http://www.amazon.de/Unimog-Alle-Mod.../dp/3613025981 Tuosta löytyy trackistakin jotain, mä voisin skannailla ja lähetellä jos joku malli / asia erityisesti kiinnostaa. Edited by - hiski on 06/03/2007 19:52:36 |
#9
|
|||
|
|||
Unimogeissa on ollut hieman tätä kysyttyä vanhemmissakin malleissa kolmenlaisia PTO-koneistoja. Se vaihteiston vasemmassa sivussa oleva on tietääkseni vanhin malli, 540r/min, ns. hidas PTO. Jos PTO-koneistoa ei ole, on se kansi 68 asennettuna. Nopea PTO tulee laatikon pohjaan (kannen 50 tilalle). Sitä on käytetty usein hydraulipumpun pyörittämiseen. Ikävä vaan, että mogin mahanalus on matalimmillaan laatikon kohdalla. Kolmas PTO-malli on muistaakseni (ilman EPC:tä ja kirjoja muisteltua) ainakin vanhemissa malleissa kytketty laatikon edessä olevaan kaskadilohkoon, eli kertojaan. Jos uudemmissa se on siirretty kytkinkoppaan, eli välikadaanin eteen, niin se vaatii kuitenkin jonkinlaista voimansiirto-osaa kaksoiskytkimen perään. Vanhemmissa se on siis kaskadilaatikossa, joka on viipale kytkinkopan ja päävaihteiston välissä (ei ole välikardaania lainkaan). Täytyy vilkaista kirjoja ihan mielenkiinnon vuoksi...
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#10
|
|||
|
|||
Tässä taitais näkyä nyt se kytkinkotelokin.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Uudempien autojen korinkorotus ja katsastus? | Mutamies | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 02.08.2008 07:58 |
BJ kysymys | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 20.03.2008 23:22 |
DVD-R kysymys | sippis | Chit-Chat | 9 | 24.03.2005 23:09 |
lj 75 kysymys | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 01.06.2004 17:47 |