|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Mikä jumii suikan etuakselilla?Nelikolla ratti melkein tappiin linkussa suitsan keulassa kilkuttaa, varmaan murros taikka pari, ei siinä mitään. Uudet (paremmat) on hyllyllä mutta en ole jaksanut vaihtaa kun ei se kilkutus sisälle kuulu... Nyttemmin etuakseli on ruvennut käyttäytymään kuitenkin kuin siinä olisi lukko. Liukkaalla ei huomaa mutta pitävällä ratti linkussa ajaen todella rasittava. Ilmeisesti pitäisi ruveta jaksamaan vaihtaa murrosta, vai voisiko joku muu olla vikana? Vai voiko jo 235/75 rengastus vaikuttaa suzukissa siten, ei kai? Rauvassa ei oo raha hukassa.
|
#2
|
|||
|
|||
Kuvauksesta ei ota mitään selvää mutta avaa navat (ja samantien vaihda ne murrokset) ni ei tartte arpoa.
************** Jussi ja Suzuki |
#3
|
||||
|
||||
Voi vika olla tasauspyörästössäkin. Tai sitten neliveto ei jostain syystä vapaudu, vaan on koko ajan päällä. Vika varmaan selviää paremmin auton alta kuin täältä ...
Renkaat eivät vaikuta tohon mitään. T, Antti Edited by - Ahosensetä on 22/12/2006 05:35:04 |
#4
|
|||
|
|||
Heh, nyt kun lukee hereillä ollessa tuota kuvausta niin melko perseestähän tuo on...=)
Elikkä siis rattia enemmän käännettäessä (kummalle puolelle tahansa) kuuluu metallinen kilkatus. Suht´suoraan ajettaessa tai takavedolla ei ääntä kuulu eikä "lukko"-toimintaa ole. = aika varma murros. Kuten sanottu navat aukaisemallahan tuo selvinnee. Rauvassa ei oo raha hukassa. |
#5
|
|||
|
|||
Hmm....vähänpä minä sj:stä tiedän...=)
En ole napoja aukaissut vielä (murroksen "pallon" stefat saan vasta tällä viikolla), mutta ilmeisesti tuo tarkoittamani "kanitus" on sj:n ominaisuus? Siis että siinä etu- ja takapää pyörii samaa nopeutta, joka renkaat linkussa saa menon kanittamaan esim. liikkeelle lähdettäessä. Näin ymmärsin kun lueskelin tuota "susukin nopeus" ketjua. Rauvassa ei oo raha hukassa. |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Liikkuva jääkaappi rules.... |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
"Kun nelivedon laittaa päälle, niin etu- ja takakardaanit pyörivät samalla nopeudella." Keskitasauspyörästöähän tossa ei ole. Asia ei muuksi kylläkään muutu. Lainaus:
Tätä tossa ylempänä jo vähän tarjosinkin: "Tai sitten neliveto ei jostain syystä vapaudu, vaan on koko ajan päällä." T, Antti |
#8
|
|||
|
|||
Aivan aivan, ja minä tavallaan yritin tätä tarjoilla kun mainitsin 235/75 renkastuksen. Kapeammalla renkaalla ei nimittäin niin pahasti kanita (järkeenkäypää).
Aina sitä uutta oppii, jopa sähkömieskin...=) Eli taidan antaa vielä kilkattaa tuon murroksen, vai onko olemassa todellista riskiä että se totaalisesti hajotessaan rikkoo muuta? Ei se pahasti vielä äännä, naputtaa/kilkattaa kumminkin. Hmm....elikkä jos joutuu selkeästi pienemmän vararenkaan heittämään alle, on ajettava ehdottomasti vain takaveto päällä? Rauvassa ei oo raha hukassa. Edited by - riude on 27/12/2006 18:56:17 |
#9
|
||||
|
||||
Jos kyse tosiaan on nelivedolla ajamisesta, niin suurempi rengaskoko pahentaa hiukan asiaa, muttei muuta perusongelmaa (keskitasauspyörästön puutetta) miksikään.
Murrosta ei kannata ajaa rikki, silloin yleensä menee muutakin, esim. olkatapin laakerit, vetarinpää, tms. eikä kuula itsekään siitä parane. Jos vaurio sattuu vielä vauhdissa, niin ohjaamossa saatetaan nähdä joitakin voimisteluliikkeitä Hommaa suosilla oikeankokoinen varapyörä, leveydellä ei ole väliä, mutta oikea halkaisija. Silloin voit ajaa millä vedolla vaan, vaikka varapyörä olisi alla. T,Antti |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Liikkuva jääkaappi rules.... |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
sj 410 nokka-akseli(t) jumii | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 06.07.2007 13:38 | |
Mikä ihme suikan perässä kolisee | riude | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 29.08.2006 19:41 |
Daihatsussa etuakselilla panhardi...miksi??? | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 24.08.2006 18:48 |
kierrokset jumii | vesku.r | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 23.08.2005 20:54 |
Koteloa vaihdettaessa mikä kestää ja mikä hajoaa | mika | Hardware | 0 | 26.12.2001 14:04 |