Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.12.2006, 23:32
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 896
Perusasetus

Mikä jumii suikan etuakselilla?


Nelikolla ratti melkein tappiin linkussa suitsan keulassa kilkuttaa, varmaan murros taikka pari, ei siinä mitään.
Uudet (paremmat) on hyllyllä mutta en ole jaksanut vaihtaa kun ei se kilkutus sisälle kuulu...
Nyttemmin etuakseli on ruvennut käyttäytymään kuitenkin kuin siinä olisi lukko. Liukkaalla ei huomaa mutta pitävällä ratti linkussa ajaen todella rasittava.
Ilmeisesti pitäisi ruveta jaksamaan vaihtaa murrosta, vai voisiko joku muu olla vikana?
Vai voiko jo 235/75 rengastus vaikuttaa suzukissa siten, ei kai?

Rauvassa ei oo raha hukassa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.12.2006, 01:07
jnu jnu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.04
Sijainti: Heinola
Viestit: 1.885
Perusasetus

Kuvauksesta ei ota mitään selvää mutta avaa navat (ja samantien vaihda ne murrokset) ni ei tartte arpoa.

**************
Jussi ja Suzuki
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.12.2006, 05:26
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Voi vika olla tasauspyörästössäkin. Tai sitten neliveto ei jostain syystä vapaudu, vaan on koko ajan päällä. Vika varmaan selviää paremmin auton alta kuin täältä ...

Renkaat eivät vaikuta tohon mitään.


T, Antti

Edited by - Ahosensetä on 22/12/2006 05:35:04
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.12.2006, 08:21
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 896
Perusasetus

Heh, nyt kun lukee hereillä ollessa tuota kuvausta niin melko perseestähän tuo on...=)

Elikkä siis rattia enemmän käännettäessä (kummalle puolelle tahansa) kuuluu metallinen kilkatus.
Suht´suoraan ajettaessa tai takavedolla ei ääntä kuulu eikä "lukko"-toimintaa ole.
= aika varma murros.

Kuten sanottu navat aukaisemallahan tuo selvinnee.





Rauvassa ei oo raha hukassa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.12.2006, 14:43
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 896
Perusasetus

Hmm....vähänpä minä sj:stä tiedän...=)

En ole napoja aukaissut vielä (murroksen "pallon" stefat saan vasta tällä viikolla), mutta ilmeisesti tuo tarkoittamani "kanitus" on sj:n ominaisuus?
Siis että siinä etu- ja takapää pyörii samaa nopeutta, joka renkaat linkussa saa menon kanittamaan esim. liikkeelle lähdettäessä.
Näin ymmärsin kun lueskelin tuota "susukin nopeus" ketjua.

Rauvassa ei oo raha hukassa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.12.2006, 15:26
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Siis että siinä etu- ja takapää pyörii samaa nopeutta, joka renkaat linkussa saa menon kanittamaan esim. liikkeelle lähdettäessä.
Näin ymmärsin kun lueskelin tuota "susukin nopeus" ketjua.
Kun nelivedon laittaa päälle, niin keskitasauspyörästö lukittuu. Tällöin etu- ja taka-akselit pyörivät samalla nopeudella. Autolla kaarrettaessa joku pyörä joutuu väistämättä luistamaan tien pintaan nähden, etu- ja takapää kun kulkevat eri ”uria”. Tällöin auto on luonnollisesti aika kankea kääntymään. Tästä syystä nelivetoa ei saa käyttää pitävällä pinnalla, jottei voimansiirto rasitu liikaa.


Liikkuva jääkaappi rules....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.12.2006, 17:26
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Kun nelivedon laittaa päälle, niin keskitasauspyörästö lukittuu. Tällöin etu- ja taka-akselit pyörivät samalla nopeudella.
Tässä varmaan pitää lukea:
"Kun nelivedon laittaa päälle, niin etu- ja takakardaanit pyörivät samalla nopeudella."

Keskitasauspyörästöähän tossa ei ole. Asia ei muuksi kylläkään muutu.

Lainaus:
quote:Siis että siinä etu- ja takapää pyörii samaa nopeutta, joka renkaat linkussa saa menon kanittamaan esim. liikkeelle lähdettäessä.
Jos sulla on neliveto päällä, niin kyllä. Eikä pelkästään liikkeelle lähdettäessä, vaan aina käännettäessä.

Tätä tossa ylempänä jo vähän tarjosinkin: "Tai sitten neliveto ei jostain syystä vapaudu, vaan on koko ajan päällä."


T, Antti
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.12.2006, 17:56
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 896
Perusasetus

Aivan aivan, ja minä tavallaan yritin tätä tarjoilla kun mainitsin 235/75 renkastuksen. Kapeammalla renkaalla ei nimittäin niin pahasti kanita (järkeenkäypää).

Aina sitä uutta oppii, jopa sähkömieskin...=)

Eli taidan antaa vielä kilkattaa tuon murroksen, vai onko olemassa todellista riskiä että se totaalisesti hajotessaan rikkoo muuta? Ei se pahasti vielä äännä, naputtaa/kilkattaa kumminkin.

Hmm....elikkä jos joutuu selkeästi pienemmän vararenkaan heittämään alle, on ajettava ehdottomasti vain takaveto päällä?


Rauvassa ei oo raha hukassa.

Edited by - riude on 27/12/2006 18:56:17
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.12.2006, 19:26
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Jos kyse tosiaan on nelivedolla ajamisesta, niin suurempi rengaskoko pahentaa hiukan asiaa, muttei muuta perusongelmaa (keskitasauspyörästön puutetta) miksikään.

Murrosta ei kannata ajaa rikki, silloin yleensä menee muutakin, esim. olkatapin laakerit, vetarinpää, tms. eikä kuula itsekään siitä parane. Jos vaurio sattuu vielä vauhdissa, niin ohjaamossa saatetaan nähdä joitakin voimisteluliikkeitä

Hommaa suosilla oikeankokoinen varapyörä, leveydellä ei ole väliä, mutta oikea halkaisija. Silloin voit ajaa millä vedolla vaan, vaikka varapyörä olisi alla.


T,Antti
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.12.2006, 20:08
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:Kun nelivedon laittaa päälle, niin keskitasauspyörästö lukittuu. Tällöin etu- ja taka-akselit pyörivät samalla nopeudella.
Tässä varmaan pitää lukea:
"Kun nelivedon laittaa päälle, niin etu- ja takakardaanit pyörivät samalla nopeudella."

Keskitasauspyörästöähän tossa ei ole. Asia ei muuksi kylläkään muutu.
Juu, just näin. Töissä kun kiireessä huseeraa niin menee sutsukit sekaisin. Ajatukset oli Vitarassa vaikka puhuttiin suikasta.

Liikkuva jääkaappi rules....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
sj 410 nokka-akseli(t) jumii Tekniikka & Jutustelu 7 06.07.2007 13:38
Mikä ihme suikan perässä kolisee riude Tekniikka & Jutustelu 3 29.08.2006 19:41
Daihatsussa etuakselilla panhardi...miksi??? Käyttäjä Tekniikka & Jutustelu 6 24.08.2006 18:48
kierrokset jumii vesku.r Tekniikka & Jutustelu 8 23.08.2005 20:54
Koteloa vaihdettaessa mikä kestää ja mikä hajoaa mika Hardware 0 26.12.2001 14:04


Sivu luotu: 05:37 (GMT +2).