Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.12.2006, 14:47
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Vanteen pulttijaon koneistaminen erilaiseksi?


Kun tuohon G-Mersuun on vähän huonosti vanteita tarjolla (5x130) niin millainen projekti olisi koneistaa jostain lähellä olevasta jaosta sopiva? Millainen se on työnä ja millainen onnistumismahdollisuus (alumiini vai teräs?)? Muutamahan näitä on tehnytkin? Katsastukseen ei tietenkään ole tarkoitus mennä vaan lähinnä metsään.

esim. BMW:n 5x120 ja ET 20 aluvanteita pyörii käytettynä 15" ja 16" ihan kohtalaiseen hintaan...

Niin ja mikähän se keskireijän tilanne sit olikaan...?

Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "

__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.12.2006, 14:59
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Teetä semmoset spacerit, missä on tupla jako, eli lyö siihen vaikka 6*139,7 pinnapultit. Uppokantapulteilla napaan kiinni. Tehdastekoiset jopa laillisia. Luulis saksasta löytyvän G-meseen. Vai kannattasko muuttaa suoraan ne navat ?








-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.12.2006, 15:06
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.316
Perusasetus

Tarkoitatko olemassaolevien reikien kalvamista soikeiksi vai kokonaan uuden reikäsatsin poraamista?

Jos kalvetaan soikeat reiät, niin ainakin kartiomuttereilla/pulteilla sadaan mukava sivuttaisvääntö niihin pultteihin, voipi napsahtaa poikki kuormittaessa ja kireänä pysymisen kanssakin on vähän niin-ja-näin. Suorat ja aluslevyn vaativat mutterit eivät saa pulttiin sivuvääntöä, joten niillä voisi onnistua paremmin, muta sitten pitää se reiän ympärys olla koneistettu suoraksi.

Jos porataan kokokaan uudet reiät, niin eihän se ole kiinni oikeastaan kuin reikien mahtumisesta niin, että jää tarpeeksi ainetta sinne uusien ja vanhojen reikien väliin, ettei jossakin rytkyssä murru pulttikehää pitkin irti se keskiö.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.12.2006, 15:24
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Niin lähtöajatus oli, että jos venyttää reikää soikeaksi sen 5mm ulospäin, ehkä hitsaa täytettä ennen koneistusta siihen sisäreunaan. Mutta tuo pulttiajon muuttava spaceri oli myös hyvä ajatus. Ongelma on ehkä sitten löytää riittävästi sisäänpäin levittävät maasturin/pakuun vanteet, jos ilman spaceriäkin ET sais olla plussaa eli sisäänpäin jossain 20-30 maisemissa? Aikaisempien etsintöjen pohjalta (King Cab 6x139) ET 0 on jo kova saavutus + sitten spacerin vaatima levennys, 20-30mm? => lopputulos 60mm liikaa ulkona "optimista" (lienekkö sitten suurikaan haitta?). Jos tekee uuden pulttijaon niin onnistuuko keskivertokonepajalla moinen?

Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.12.2006, 15:51
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Kaverille teki koneistaja (tuttu) F-ryhmän escorttiin koko etunavat: omat laakerit, patrollin levyt ja 5*112 jako. Ei ollut amerikan temppu ja suht siedettävän hintanen. Varmaan hinta tippuis rajusti jos sais jonkun kimppatilauksen.Edullisinta tietysti kun muuttaa sen jaon orggis napoihin, ei voi maksaa paljoa.








-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.12.2006, 16:06
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

http://www.rubicon-trail.com/G-Class/wheels/start.html
Tos olis jokunen GeländeWagenin vanne. Aika paljon eri ET löytyy.








-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.12.2006, 16:16
kimmop kimmop ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.10.05
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 53
Perusasetus

Itse suurensin 5*5 jakosista ihan vain surrilla sen verran isommiksi että pultti menee normaalisti reikään. Keskäny nyt kaks suunnistus kisaa ongelmitta, lisäksi olen ajanu maanteitä pitkin ihan maantienopeuksia. Ei ole ollu valittamista. Vanteissa on keskireikä niin nafti että maalit ku otti reiän sisäreunasta pois niin mahtu meneen paikalleen.

-sivuosuma, tonni!-
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.12.2006, 17:31
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

http://www.vannetukku.fi/quadro-pake...in-p-2706.html

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.12.2006, 17:36
kimmop kimmop ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.10.05
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 53
Perusasetus

vakio leveät.. ilmeisesti on tarve saada leveämpää (min 8")?


-sivuosuma, tonni!-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.12.2006, 19:25
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Tehdastekoiset jopa laillisia.
Ei ihan pidä paikaansa. Vannevalmistajan omat, juuri k.o. vanteeseen tarkoitetut (ja tyypitetyt?) ovat sallittuja, muut eivät.

T, Antti
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.12.2006, 19:28
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Ei edes tüv paperin kera ?








-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.12.2006, 21:39
MakeH:n Avatar
MakeH MakeH ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.11.04
Sijainti: Mäntsälä,Finland
Viestit: 535
Perusasetus

Mulla on ihan itte käsin vingulla jyrsityt peltivanteet mesessä ja hyvin toimii.Tein ne semmosista 5x5 jakosista vanin vanteista,jotain huonoja kuvia on profiilissa.
http://static.petrisimolin.com/galle...takarengas.JPG

------------------------

Edited by - MakeH on 04/12/2006 21:43:50
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.12.2006, 22:45
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Joo, vähintää 8" sais olla, max 10". Niin, varmasti Veholta löytyy vanteita, mutta ajatus olisi vähän pienemmällä budjetilla

Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.12.2006, 22:54
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Joo, toi 5x5 peltivanne voisi olla helpoin duunata "metsäkäyttöön". Mites toi vanteen keskireijän merkitys?´G-meseenkin on kymmentä eri reijän kokoa, joten ei kai sillä mitään keskittämiseen liittyvää merkitystä ole?

Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 05.12.2006, 05:17
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote: Ei edes tüv paperin kera ?
Mun mielestä ei. Yleensähän tuo riittää, mutta tästä on mielestäni erikoismaininta.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 05.12.2006, 07:24
sds500 sds500 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 194
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:Tehdastekoiset jopa laillisia.
Ei ihan pidä paikaansa. Vannevalmistajan omat, juuri k.o. vanteeseen tarkoitetut (ja tyypitetyt?) ovat sallittuja, muut eivät.

T, Antti
Myös auton valmistajan ko. autoon tarkoittamat ovat sallittuja
"Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita."

Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 05.12.2006, 08:49
Aku Aku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.04
Sijainti: Kärkölä, Finland.
Viestit: 216
Perusasetus

Mä tein joskus miniin vanteet ooppelin 4x100- jakosista 6x13" vanteista. Minin oma jako on 4x4" eli 4x101,6mm.

Tässä tapauksessa vanteet oli alumiinia. Reikiä jyrsittiin sen verran suuremmiksi tuolla minin jaolla, että reijät jäi pyöreiksi ja saman kokoisiksi. Reikä siis kasvoi jonkun millin ja jako muuttui oikeaksi. Sitten kaupasta kuuskulmasta nuorrutusterästä ja sorvaamaan uusia puöränmuttereita, joissa sellainen lieriön muotoinen holkki joka saman kokoinen kuin vanteeseen jyrsitty reikä. Vanteet keskittyi ihan noitten muttereiden avulla. Vanteet meni muutoskatsastuksesta läpi. Max nopeus joka jäi mittariin oli 196 km/h eikä vatkannu yhtään eikä putoillu pyörät.



Edited by - Aku on 05/12/2006 08:50:56
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.12.2006, 09:39
MakeH:n Avatar
MakeH MakeH ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.11.04
Sijainti: Mäntsälä,Finland
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Joo, toi 5x5 peltivanne voisi olla helpoin duunata "metsäkäyttöön". Mites toi vanteen keskireijän merkitys?´G-meseenkin on kymmentä eri reijän kokoa, joten ei kai sillä mitään keskittämiseen liittyvää merkitystä ole?

Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "
Noissa vanteissa keskireikää joutu pikkusen viilaan että että sai vielä vanteen irti,
muuten olis ollu liian tiukka sovite..

------------------------
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 05.12.2006, 10:33
kimmop kimmop ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.10.05
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 53
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Joo, vähintää 8" sais olla, max 10". Niin, varmasti Veholta löytyy vanteita, mutta ajatus olisi vähän pienemmällä budjetilla

Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "
Tuohan se hauskaa olikin kun itelleni vanteita keväällä mettästin, ei rahallakaan löytyny, kaikki maahantuojat soitin läpi. Us Parts Turun liikkeestä sitten tilasin uudet wanin peltiset, 67€ kappale.

-sivuosuma, tonni!-
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 05.12.2006, 10:42
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Kimmo, mikä ET noissa sun vanteissa on? Jonkun verran miinuksella?

Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 05.12.2006, 10:56
kimmop kimmop ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.10.05
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 53
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kimmo, mikä ET noissa sun vanteissa on? Jonkun verran miinuksella?

Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "
-19, varmasti pienempiki riittäis mutta eipä ota missään vaiheessa rengas sisäpuolelta kiinni mihinkään.

-sivuosuma, tonni!-
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 06.12.2006, 21:00
nixu:n Avatar
nixu nixu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.09.05
Sijainti: pohjois-savo, Finland.
Viestit: 137
Perusasetus

Rangessa vanhan maastovolvon vanteet, pultireikien väliin hitsattu lisää evästä ja koneistettu rangelle omat reijjät. Volvon reijjät siis vielä käyttökelposet. ET:kin on just soppeli lappalaisten kanssa. Ei oo ite tekemät ni voi sannoo että ihan hyvät..

Veto päällä niin pitkään ku paukahtaa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vanteen leveys Tekniikka & Jutustelu 8 23.10.2007 07:35
Nissan KC vanteen ET tikpe Tekniikka & Jutustelu 2 08.08.2006 19:02
Vanteen keskireikä AJK Tekniikka & Jutustelu 1 22.05.2006 11:59
PZJ-75:n vanteen vakio et ? Tekniikka & Jutustelu 0 02.04.2006 18:11
hj:n vanteen et? Tekniikka & Jutustelu 3 28.11.2005 18:18


Sivu luotu: 06:10 (GMT +2).