|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Vanteen pulttijaon koneistaminen erilaiseksi?Kun tuohon G-Mersuun on vähän huonosti vanteita tarjolla (5x130) niin millainen projekti olisi koneistaa jostain lähellä olevasta jaosta sopiva? Millainen se on työnä ja millainen onnistumismahdollisuus (alumiini vai teräs?)? Muutamahan näitä on tehnytkin? Katsastukseen ei tietenkään ole tarkoitus mennä vaan lähinnä metsään. esim. BMW:n 5x120 ja ET 20 aluvanteita pyörii käytettynä 15" ja 16" ihan kohtalaiseen hintaan... Niin ja mikähän se keskireijän tilanne sit olikaan...? Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja "
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#2
|
||||
|
||||
Teetä semmoset spacerit, missä on tupla jako, eli lyö siihen vaikka 6*139,7 pinnapultit. Uppokantapulteilla napaan kiinni. Tehdastekoiset jopa laillisia. Luulis saksasta löytyvän G-meseen. Vai kannattasko muuttaa suoraan ne navat ?
-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan -- |
#3
|
|||
|
|||
Tarkoitatko olemassaolevien reikien kalvamista soikeiksi vai kokonaan uuden reikäsatsin poraamista?
Jos kalvetaan soikeat reiät, niin ainakin kartiomuttereilla/pulteilla sadaan mukava sivuttaisvääntö niihin pultteihin, voipi napsahtaa poikki kuormittaessa ja kireänä pysymisen kanssakin on vähän niin-ja-näin. Suorat ja aluslevyn vaativat mutterit eivät saa pulttiin sivuvääntöä, joten niillä voisi onnistua paremmin, muta sitten pitää se reiän ympärys olla koneistettu suoraksi. Jos porataan kokokaan uudet reiät, niin eihän se ole kiinni oikeastaan kuin reikien mahtumisesta niin, että jää tarpeeksi ainetta sinne uusien ja vanhojen reikien väliin, ettei jossakin rytkyssä murru pulttikehää pitkin irti se keskiö. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
#4
|
||||
|
||||
Niin lähtöajatus oli, että jos venyttää reikää soikeaksi sen 5mm ulospäin, ehkä hitsaa täytettä ennen koneistusta siihen sisäreunaan. Mutta tuo pulttiajon muuttava spaceri oli myös hyvä ajatus. Ongelma on ehkä sitten löytää riittävästi sisäänpäin levittävät maasturin/pakuun vanteet, jos ilman spaceriäkin ET sais olla plussaa eli sisäänpäin jossain 20-30 maisemissa? Aikaisempien etsintöjen pohjalta (King Cab 6x139) ET 0 on jo kova saavutus + sitten spacerin vaatima levennys, 20-30mm? => lopputulos 60mm liikaa ulkona "optimista" (lienekkö sitten suurikaan haitta?). Jos tekee uuden pulttijaon niin onnistuuko keskivertokonepajalla moinen?
Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja " |
#5
|
||||
|
||||
Kaverille teki koneistaja (tuttu) F-ryhmän escorttiin koko etunavat: omat laakerit, patrollin levyt ja 5*112 jako. Ei ollut amerikan temppu ja suht siedettävän hintanen. Varmaan hinta tippuis rajusti jos sais jonkun kimppatilauksen.Edullisinta tietysti kun muuttaa sen jaon orggis napoihin, ei voi maksaa paljoa.
-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan -- |
#6
|
||||
|
||||
http://www.rubicon-trail.com/G-Class/wheels/start.html
Tos olis jokunen GeländeWagenin vanne. Aika paljon eri ET löytyy. -- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan -- |
#7
|
|||
|
|||
Itse suurensin 5*5 jakosista ihan vain surrilla sen verran isommiksi että pultti menee normaalisti reikään. Keskäny nyt kaks suunnistus kisaa ongelmitta, lisäksi olen ajanu maanteitä pitkin ihan maantienopeuksia. Ei ole ollu valittamista. Vanteissa on keskireikä niin nafti että maalit ku otti reiän sisäreunasta pois niin mahtu meneen paikalleen.
-sivuosuma, tonni!- |
#8
|
|||
|
|||
|
#9
|
|||
|
|||
vakio leveät.. ilmeisesti on tarve saada leveämpää (min 8")?
-sivuosuma, tonni!- |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
T, Antti |
#11
|
||||
|
||||
Ei edes tüv paperin kera ?
-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan -- |
#12
|
||||
|
||||
Mulla on ihan itte käsin vingulla jyrsityt peltivanteet mesessä ja hyvin toimii.Tein ne semmosista 5x5 jakosista vanin vanteista,jotain huonoja kuvia on profiilissa.
http://static.petrisimolin.com/galle...takarengas.JPG ------------------------ Edited by - MakeH on 04/12/2006 21:43:50 |
#13
|
||||
|
||||
Joo, vähintää 8" sais olla, max 10". Niin, varmasti Veholta löytyy vanteita, mutta ajatus olisi vähän pienemmällä budjetilla
Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja " |
#14
|
||||
|
||||
Joo, toi 5x5 peltivanne voisi olla helpoin duunata "metsäkäyttöön". Mites toi vanteen keskireijän merkitys?´G-meseenkin on kymmentä eri reijän kokoa, joten ei kai sillä mitään keskittämiseen liittyvää merkitystä ole?
Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja " |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
"Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita." |
#17
|
|||
|
|||
Mä tein joskus miniin vanteet ooppelin 4x100- jakosista 6x13" vanteista. Minin oma jako on 4x4" eli 4x101,6mm.
Tässä tapauksessa vanteet oli alumiinia. Reikiä jyrsittiin sen verran suuremmiksi tuolla minin jaolla, että reijät jäi pyöreiksi ja saman kokoisiksi. Reikä siis kasvoi jonkun millin ja jako muuttui oikeaksi. Sitten kaupasta kuuskulmasta nuorrutusterästä ja sorvaamaan uusia puöränmuttereita, joissa sellainen lieriön muotoinen holkki joka saman kokoinen kuin vanteeseen jyrsitty reikä. Vanteet keskittyi ihan noitten muttereiden avulla. Vanteet meni muutoskatsastuksesta läpi. Max nopeus joka jäi mittariin oli 196 km/h eikä vatkannu yhtään eikä putoillu pyörät. Edited by - Aku on 05/12/2006 08:50:56 |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
muuten olis ollu liian tiukka sovite.. ------------------------ |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
-sivuosuma, tonni!- |
#20
|
||||
|
||||
Kimmo, mikä ET noissa sun vanteissa on? Jonkun verran miinuksella?
Todistetusti " epänormaali käyttäjä ja kohtuuton ylikuormittaja " |
#21
|
|||
|
|||
Lainaus:
-sivuosuma, tonni!- |
#22
|
||||
|
||||
Rangessa vanhan maastovolvon vanteet, pultireikien väliin hitsattu lisää evästä ja koneistettu rangelle omat reijjät. Volvon reijjät siis vielä käyttökelposet. ET:kin on just soppeli lappalaisten kanssa. Ei oo ite tekemät ni voi sannoo että ihan hyvät..
Veto päällä niin pitkään ku paukahtaa |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vanteen leveys | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 23.10.2007 07:35 | |
Nissan KC vanteen ET | tikpe | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 08.08.2006 19:02 |
Vanteen keskireikä | AJK | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 22.05.2006 11:59 |
PZJ-75:n vanteen vakio et ? | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 02.04.2006 18:11 | |
hj:n vanteen et? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 28.11.2005 18:18 |