|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Pakosarjajos ja kun nyt pitää vääntää myös pakosarja uusiksi turboa varten (ei mahdu kun lähtö niin alas) niin miten dieselissä putkien koko pitäisi mitoittaa? onko paras käyttää vanhan pakosarjan kokoa mallina, suurempaa... turbon pakopuolen sisäänmeno on aika pieni (oikeastaan sama kuin vaparin pakosarjan aukko) eli mitä hyötyä, mitä haittaa jos isontaa putkia pakosarjalla? lisääntyykö viive tms. ongelmia. niin ja kannattaako hylätä idea kokonaan ja täyttää konehuono erilaisilla mutkilla jotta saa nostettua turbon edes hiukan järkevämmälle tasolle??
|
#2
|
||||
|
||||
Mikä auto? Mikä moottori?
Esimerkiksi me tehtiin Hoojiin turbottaminen siten, että käännettiin alkuperäinen pakosarja ylösalaisin ja tehtiin turbon ja sarjan väliin sovitelaippa. Hj:ssä oli koria korotettu valmiiksi se 6cm, niin hyvin mahtui ilman konepellin leikkaamista turbo siihen sarjan päälle. Eipähän ainakaan ensimmäisenä saa kuuma mutikka kylmää kylpyä ojien ylityksessä. ...Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä... www.hontokulmaracing.com |
#3
|
||||
|
||||
auto daihatsu rocky 2,8dl ja alkuajatus oli sama kuin sinulla, mutta rokin pultit on "kulmittain" eli ei onnistu kääntäminen. pakosarjan laippa osoittaa kohtisuoraan alas ja on aivan liian alhaalla. vaihtoehtoina siis tehdä sarja, löytää turbomallin pako ja imusarjat tai vääntää aivan tuhottomasti mutkia konehuoneeseen. paras vaihtoehto varmaan olisi jos löytäisi alkup. turbon sarjat ja aloittaisi niistä vääntämään?
|
#4
|
||||
|
||||
http://static.petrisimolin.com/galle...0pakosarja.jpg
Tuossa kuva kaverin Patrollin (vielä tuolloin keskeneräisestä) pakosarjasta. Ei sen niin hieno ja monimutkainen tarvi olla. Tuntuu tuossakin laitteessa nykyään riittävän potkua.<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> ...Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä... www.hontokulmaracing.com |
#5
|
||||
|
||||
Hyvä Hyvä!! oliko putken koko suuntaan tai toiseen kun vertaa vanhaan? ilmeisesti diisselissä pitäis olla suht isot tuubit, mutta kuitenkin turbo ahdistaa kooltaan ja aukoltaan takaisin, joten ei taida hyötyä olla, ja lisääntyykö viive?? sinänsä kiinnostaa teko kun ei kokemusta ole niin tekemällä saattaa jotain oppia
Kannattaako pakosarjan laipan olla yhtenäinen levy vai jokainen erikseen? Edited by - vesku.r on 16/06/2006 11:03:44 |
#6
|
|||
|
|||
Eikös se turbon jälkeinen putki pidä olla mahd. paksua.
Ennen turboa halkaisijan kasvattamisesta ei hyötyä, liki haittaa. A-P Kotimainen diesel on jees!!! Kuvia: http://aph.1g.fi/kuvat/ |
#7
|
|||
|
|||
Perusajatuksenahan on että pakokaasupulssien tulisi matkata turbiinille mahdollisimman kuumina ja terävinä. Mm. siitä syystä se ahtimen sisäänmenokanava on niin pieni; kuristamalla putkia kaasun virtausnopeus kasvaa kohti turbiinia. Pakosarjan sisäinen tilavuus saisi siis olla niin pieni kuin mahdollista.
Jos oikein haluaa hifistellä, tulisi jokaisen putken olla yhtä pitkä ja osua kollektorissa sellaiseen järjestykseen, että pulssit kiertävät kehää (tarkistakaa sytytysjärjestyksestä) kollektoriin tulevien yksittäisten putkien suista. Lisäksi pakosarjassa esiintyvä lämpöhukka on huono asia, turbiini käyttää myös pakokaasun lämpötilaa energianlähteenä kompressorille. Hyvä kollektori tekee vielä sen, että pulssit eivät virtausnopeuden kasvamisen takia pääse kääntymään väärin päin työntäen pakokaasua toisiin pyttyihin (mikä on riskialtista neloskoneissa, kutoskoneissa on jaettu pakopesä aika ihanteellinen ratkaisu). Tasapaineahtamista ei harrasteta kuin erittäin kookkaissa moottoreissa, ja se vaatiikin tilavuudeltaan moottorin iskutilavuutta monta kertaa suuremman pakosarjan, jossa pulssit rauhoittuvat ja kaasu saavuttaa tasaisen virtauksen olotilan turbiinin läpi. Turbiinin hyötysuhde on kuitenkin huonompi tällä tavalla, koska pulssien kineettinen energia hukkuu ja pakokaasun lämpötilakin pääsee helposti laskemaan pinta-alaltaan suuren pakosarjan takia. Materiaaliksi olisi suotava käyttää jotain huonosti lämpöä johtavaa ja kuumassakin verrattain lujaa. Nikkeliä sisältävät metalliseokset ovat hyviä, tosin keraamilla pinnoitettu mustasta raudasta tehtykin ajanee asiansa. Nyrkkipajoilla jätetään yleensä pinnoitteet pois ja annetaan sarjan ruostua rauhassa, tai hitsataan sovitelaipat valurautaan tms. yhtä hilpeää, vaihtelevin tuloksin. |
#8
|
|||
|
|||
Hienosti jf sen selitti
Mutta yksinkertaisesti: - Kaikki putket samanpituiseksi mikäli hakee korkeita tehoja, muussa tapauksessa tuo Kuvan putki hässäkkä toimii ihan riittävän hyvin. esim bemarissa on käytetty vastaavaa aikoinaan mosselman muutoksissa. - Pakopesissä vaikuttaa moni asia. kuten bensamoottoreissa pakopesä, onko yksi vai jaettu pesä,jaettu herää monasti herkemmin kun yksittäinen. Ar. luvut ovat osittain määrääviä tekiöitä. millaista tehoa olet hakemassa määrää taas pakopesän koon. turpotieseleissä pakopesä saa olla yleisesti suurikin, tulee rojua reilusti tuutista. -Välijäähdytin ei ole välttämätön. Lämmetessä nakutusriski vain kasvaa. - pakokanavalta tuleva putki saa olla kanavan kokoinen, mutta yhdysputki johon kaikki tulevat täytyy olla suurempi.Viive ei kasva ns.paskan vertaa nuissa tehoissa. ja taas vaikuttaa ylempitieto. -Yleisesti ottaen ei kannata käyttää thermotec nauhaa, kokemuksia on useasta pakosarjasta. Mitäs nyt muuta olikaan. nooh kyllä se selviää. kannattaa kokeilla sitä itse tekoa, on loppujen lopuksi helppoa. |
#9
|
||||
|
||||
Nyt kun on tietäjät hereillä niin kysästääs.
Tuossa kun on viriämässä Uaziin efi niin joudun väkisin tekemään imu ja pakosysteemit uusiksi. Miksei sitten samalla tekis mahdollisesti jopa toimivaa pakosarjaa. Kysymys kuuluukin, että miten se loppupeleissä mitoitetaan? Netissä on kaikenlaisia laskureita ja systeemeitä mutta mitä niistä vois kuvitella käyttävänsä pohjatietojen hankintaan? Pitäis siis päättää putkien koot, pituudet, järjestys ja mitä vielä<img src=icon_smile_blackeye.gif border=0 align=middle> Kakistakaa vain kaikki vinkit ulos<img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle> --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- Kuvia matkan varrelta |
#10
|
||||
|
||||
orkkispakosarjassa taitaa tuo kokoojaputki olla aika samankokoinen kuin kannesta tulevat. ja kannesta tulee kolme, reunimmaiset muistaakseni 28x32 aukot ja keskellä 32x35 aukko. ajatus oli että säilyttäisin kokosuhteen pyöreälle putkelle ja kokoojaksi samankokoinen neliöputki kuin turbon aukko. turbolta pakoaukko todella reilu, joten sen hitaasti kuristaen normaaliin pakoputkeen sopivaksi. ainakin bensavehkeissä tuo putkien samankokoisuus on tärkeää, mutta ei kai miedossa virityksessä niin oleellinen?? onhan alkuperäinenkin yhdestä reunasta purkava ja edes jokaiselle pytylle ei ole omaa lähtöä..
|
#11
|
||||
|
||||
Multa löytys tommonen nelitahti moottorin virittäjän suomenkielinen käsikirja. Siinä on myöskin näistä peltisarjoista juttua ja laskukaavoja. Siinä melko kansantajuisesti selitetty asioita.
Että jotta, jons Make haluat lainaan opuksen. |
#12
|
||||
|
||||
Joakimille:
Mikset tykkää termotekista, onko sulla palanu pakosarjoja puhki? Periaatteessa eristysnauha on kyväksi, pakokaasujen lämpötila (ja tilavuus) ei pienene ja silloin on torvessa enemmän kaasua pyörää pyörittämässä. Huonoja puolia teipillä vois olla ahtimen käyminen liian kuumana. Siitähän pääsee eroon ahtimen mitoituksella ja syötön lisäämisellä. Muistan yhden viritetyn turbo-tiisseli auton, josta josta lähti aika kova musta savu vedätettäessä. Voimaa siinä oli kyllä. Eräs moottoritekniikkaa tuntematon mies kysyi auton omistajalta, että miksi se noin savuaa, onko se rikki? Omistaja sanoi reteesti että ahdinta se savu pyörittää. Se oli vissiin sitä voima-savua <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Kaikki toimii kaasu pohjassa |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pistän privaa<img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle> --Medisiin, sano ryssä kun pullon löysi.-- Kuvia matkan varrelta |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Peltipakosarjat hävisivät thermotecin alta. Valusarjat katkesivat. Parit sarjat nauhalla tuhottuaan yksi kokeili mustaa lämpömaalia, pieni purkki jostain tilattuna,en muista mistä mutta aihetta on käsitelty ennenkin. Kallista se maali kuitenkin oli ja vaatii puhtaan pinnan. Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen. WIRMA Montenegros#10 |
#15
|
|||
|
|||
Tähän mennessä 5 pakosarjaa sulanut alta. nykyään käytän CERMETEL pinnoitusta. Toimii huomattavasti paremmin ja hintakin on "halpa". ainoa huono on että ei saa tehtyä kuin muutamassa paikassa suomessa.
Bensamoottoreissa kun ei sitä syöttöä lisätä ihan tuostanoin vaan. ja kyllä se turbo pyörii vaikka adapteripalalla orkkis sarjasta. on testattu ihan toimivaksi. pääsee vaan helpommalla. MAKE: Pakosarjan pituuksista ja kollektorien koosta voidaan olla montaa eri mieltä mutta nyrkki sääntöinä jotka olisi hyviä tehdessä sarjaa. - Kaikki putket samanpituisia, - kollektorilla putket kiertävät syttyjärjestyksessä, - kun teet jigin Tarkista että sisällä putket ovat lineaarisesti ettei tule turhia pyörteitä, - Ensimmäinen mutka mielellään vasta 80mm päässä kannesta (testattu vaikutusta ja se on ainakin turbokäytössä suuri, puhutaan melkein 30hvtehoista, vaparissa tietenkin vähemmän tehokasvua mutta vääntökäyrä muuttuu olennaisesti) - putki kokona käyttäisin MAX parimilliä isompaa putkea kuin kannesta tuleva kanava, mikäli kasvaa radikaalisti laakista tulee taas turhia pyörteitä ja teho ja vääntö laskee. SARJAN PITUUS, ei ole edes teoriassa kovin tärkeä kunhan ei ole liian pitkä(toivottavasti joku edes ymmärsi) Ollaan tehty muuttuva pituuksisia pakosarjoja +600hv jenkki peleihin ja todettu että teho ja vääntö kasvu/lasku on kovinkin pientä verrattuna 1"->4" pidemmässä sarjassa, remmiahdetussa pannussa ollaankin eri asioiden kanssa tekemisissä. T:Jokke |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
T, Antti |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M;2lt pakosarja | Jande | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 19.03.2008 17:33 |
M: HJ-61 pakosarja | Nokisormi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 07.01.2008 16:09 |
M: JEEP 4.0 pakosarja | jeepisti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 07.04.2007 19:34 |
HJ60 pakosarja | osilpi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 30.03.2007 19:28 |
o: 12h-t pakosarja LÖYTY | Jani E | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 16 | 20.03.2007 22:11 |