Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.12.2005, 12:38
timo.l timo.l ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.12.05
Viestit: 14
Perusasetus

maasturi aloittelijalle


eli joskus tulevaisuudessa olis tarkotus ostaa maasturi. toyota tietenkin.
ja mietityttää että minkäslaista kannattaa tallaisen amatöörin katsella.
kun tietäisi millasta olisi ostamassa niin olisi helppo lueskella kaikkea tietoa kyseisestä autosta ennen sen ajankohtaista ostoa.

elikkä sen pitäisi olla hyvä menemään maastossa alunperinkin, ja hyvä rakentelunkohde samalla. ja pakettieuto dieselmoottorilla.ja oliko se nytten sitten ng1 luokan pakettiauto mitä sai korottaa rungolta 77mm?

searchia olen käyttänyt mutta vielä on asioita mitkä askarruttaa.

vanhempaa toyotaa suunittelen ettei pienet tai suuremmat kolhut haittaa. eli hdj 80 ei ole vaihtoento.

entenkin kiinostaa tasauspyörien lukot millaisia on alunperin ja missä vuosimallissa.

esimerkiksi bj-40 ja bj-42? tai sitten BJ-75? hj-61? lj-70?

ja hilux:it kiinostaa myös.

suunilleen eli minkälainen peli aloittelijan kannattaa ostaa.

EDIT: Tällä kaverilla on charsetit (?) sekasin, ääkköset oli väärin. osaisko joku neuvoa miten korjata (editoisin jo viestin luettavaksi) -baxx


Edited by - baxxter on 10/12/2005 14:49:14

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.12.2005, 14:52
vexxi vexxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 22.08.05
Sijainti: kiikala, Finland.
Viestit: 204
Perusasetus

Jos mä oisin vastaavassa tilanteessa niin hj61 olisi mun valinta.Lukot löytyy jo valmiina ja kestävää tekniikkaa plus suhteellisen mukava maantiellä ajella ja saa 3 hengen huoltoautoksi helpolla katsastettua.Pikkasen isohan se metsikössä on ajella mutta ei ole pakko kaikkein pienimpiin paikkoihin tunkea.
Jokaisella tietty omat mieltymyksensä mutta täähän oli vaan mun mielipide.

Bensan kulutus ei haittaa neekerit pumppaa sitä 3 vuorossa lisää maan alta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.12.2005, 17:02
timo.l timo.l ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.12.05
Viestit: 14
Perusasetus

niin noista lukoista. mistä vuosimallista lähtien ne on?
ja millaset lukot siinä on. keskitasauspyörästö, ja takaperä lukko ilmeisesti( kitkalukkoko ? )? etuperässä tuskin mitään?

minkäkokoset renkaat tohon saa laillisesti laittaa. ilmeisesti 2" isommat kun otteeseen merkattu vakiokoko. millaset saa laittaa 33"?

olenkos ymmärtänyt oikein tuon korotuksen. eli 2" isommat renkaat(korottaa 1") sitten jousien korotus 2" ja vielä koria rungolta 3", eli yhteensä 6"?

onkos paha homma nostaa koria rungolta, joutuuko jotakin pidentämään yms?

ja jos ei toyota niin jenkkikin vois olla mahdollinen.

esim blazer? mitenkäs sellanen hoitaa hommansa. automaattihan olis varmaan plussaa niin riittäis jalat polkimille.

onko spoa laillinen, vai nouseeko sillä jo liikaa?





Edited by - timo.l on 10/12/2005 17:07:09
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.12.2005, 17:12
toyovoima:n Avatar
toyovoima toyovoima ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 04.05.04
Sijainti: Porvoo, Finland.
Viestit: 1.072
Perusasetus

Suosittelisin myös HJ-61.
Lukot löytyy 87->
33" renkaat saa leimaan pelkällä muutoskatsastuksella.
Spoa on laillinen, kunhan ei sen yhteydessä tee esim. hirveetä korin korotusta..!



________________________
Paino on voimaa,
ylipaino on ylivoimaa...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.12.2005, 17:31
timo.l timo.l ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.12.05
Viestit: 14
Perusasetus

no niin nyt on korjattu ääkkösetkin kohdilleen. pitäis pelittää nyt.


Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.12.2005, 17:49
Gravehill:n Avatar
Gravehill Gravehill ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.06.04
Sijainti: Töysä, Finland.
Viestit: 1.437
Perusasetus

Lainaus:
quote:
niin noista lukoista. mistä vuosimallista lähtien ne on?
ja millaset lukot siinä on. keskitasauspyörästö, ja takaperä lukko ilmeisesti( kitkalukkoko ? )? etuperässä tuskin mitään?

olenkos ymmärtänyt oikein tuon korotuksen. eli 2" isommat renkaat(korottaa 1") sitten jousien korotus 2" ja vielä koria rungolta 3", eli yhteensä 6"?

onkos paha homma nostaa koria rungolta, joutuuko jotakin pidentämään yms?
HJ-6x -87 etiäppäin edessä ja takana kytkettävä 100% mekaaninen lukko, EI keskitasauspyörästöä vaan on kova jakis. Vanhemmissa hojoissa kitka takana ja etupää avoin.. anttiristuksen aikaasis hojois missä semifloat taka-akseli on sekä etu että takaperä mallia avoin.

Jousitusta saa korottaa 77 milliä ja koria nostaa samat 77mm mutta kuitenkin yhteensä enintään 150mm.
50 millin korinkorotus helppo tehdä ei tarvitte jatkaa mitään.


-1986 HJ-61-
-1986 KB47-
SLCK#113
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.12.2005, 18:08
haapala:n Avatar
haapala haapala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.11.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 659
Perusasetus

ehdottomasti myös suosittelen hj-61:stä. lukot vakiona. turbo kone, 33" saa muutoskatsastettua, ja jos metsään meinaat niin ei koria kannata nostaa. eli soa vaan. muuta ei sit tarviikkaan ja on joustot kohdilla ja ajettavuus hyvä. bj-40 kanssa hyvä. menee vakionakin ihan kivasti kun laittaa vaan isommat renkaat. jos löytää vielä valmiiks ohjaustehostimella niin mukavampi ajaa. ja bj:stä löytyy vinssi vakiona melkeen kaikista. samoin hj-60 mut sit ei enään oo lukkoja eikä turboa YLEENSÄ. mut hj-60 hyväpuoli on että 6 hlö pakettiautoja löytyy vielä suht paljon. ja onhan niitäkin valmiiks rakennettuja! JA TÄÄ OLI TAAS VAAN MUN MIELIPIDE!

Älä ryöstä, verottaja vihaa kilpailua!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.12.2005, 18:59
ariman:n Avatar
ariman ariman ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 29.12.04
Sijainti: Eagle-City, Finland.
Viestit: 1.030
Perusasetus

Lainaus:
quotelenkos ymmärtänyt oikein tuon korotuksen. eli 2" isommat renkaat(korottaa 1") sitten jousien korotus 2" ja vielä koria rungolta 3", eli yhteensä 6"?
Muistelisin että yhteiskorotus ei saa ylittää 150mm.

Edit: Luinpas hätäsee, Jollapaku olikin jo sen kertonut...



Edited by - ariman on 10/12/2005 19:03:01
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.12.2005, 13:48
timo.l timo.l ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.12.05
Viestit: 14
Perusasetus

kova jakis? meinaa ilmeisemmin että on jatkuva neliveto eikä ole siis keskitasauspyörästöä?

kuinka helposti noista saa jotain rikki kun harjottelee noiden lukkojen kanssa. eli jos vaikka pitävällä alustalla pitää lukot päällä?

pamahtaako murrokset? ne taitaa toimia ikäänkuin jollaisena sulakkeena.

onko jollain jokinlaista nettiosoitetta missä olis hyvä lueskella noista lukoista yms. ettei tarttis kokoajan kysellä tyhmiä.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.12.2005, 14:04
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.970
Perusasetus

Kova jakis meinaa että on kytkettävä neliveto.
Jatkuvassa nelivedossa on yleensä keskitasauspuörästö tasaamassa etuja taakseleiden pyörimiseroja kaarteissa yms. tilanteissa ja on myös lukittavissa (Range)

#RR V8 -76#
#LR S1 -55#
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.12.2005, 14:05
NKH:n Avatar
NKH NKH ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.04
Sijainti: Pälkäne, Finland.
Viestit: 1.685
Perusasetus

Toi "kova jakis" on siis sellainen että ei ole erillistä lukkoa keskitasauspyörästölle vaan jakiksen vaihdekaavio on 2wd-4wd(hi)-4wd(low) eli neliveto lukkiutuu aina kun sen kytkee kunhan navat on kiinni.

Jatkuvan nelivedon autoissa on yleensä jakolaatikossa lukko.

Tojotan maastureista ei ole kokemusta niin en kommentoi kestävyyttä sen enempää kuin että kaiken saa rikki!! Kauheesti puhutaan Tojon murroksista kun ne ei kestä mitään mutta on myös harrastajia jotka ei ole ikinä saanu murrosta rikki ja ajokokemusta on kuitenkin kyseisillä autoilla useita vuosia eli ajotavasta riippuu osien kestävyys.

__________________________________________________ __________________
VAZ 2121 Niva
SORONÒ Off-Road Team @ www.sorono.tk
Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.12.2005, 14:12
Rassi Rassi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 30.12.03
Sijainti: Päijät-Häme, .
Viestit: 563
Perusasetus

No LJii tietenkin.Ladamiesten ja muiden tietämättömien tiedoksi että ei ne kansiviat oo joka LJiissä.Kestävä ja hyvä peli niinkuin kaikki TOYOTAT.35"set mahtuu pyörii ilman korin korotusta.Ittelläni 35x14.5x15 pokkurat ja hyvin mänee.33" saa leimattua heittämällä.

Maastureita tallissa vuodesta 1983.

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.12.2005, 14:22
NKH:n Avatar
NKH NKH ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.04
Sijainti: Pälkäne, Finland.
Viestit: 1.685
Perusasetus

Mikähän toi viittaus Ladamiehiin oli?? no eipä sen väliä...

Jos itse olisin Tojoo ostamassa niin kyllä se olis LJ/RJ, se on mielestäni sopivan kokonen, kierrejousitettu ja sopivan pienillä ylityksillä.

Läjässäkin kyllä riittää rakennettavaa jos siitä tykkää, isompaa rengasta, lisää joustoo, mekaanista vinssiä, panssareita, helmapalkitusta jne.

Kaveri Läjään just laitettiin alle 35" Mudzillat ja hyvin mahtuu toimiin , koria nostettu rungolta 50mm, jousista ei vielä yhtään. Turhan helposti se nostaa tassua elikä seuraavana ruvetaan hakeen pikkasen parempaa joustoo siihen.

__________________________________________________ __________________
VAZ 2121 Niva
SORONÒ Off-Road Team @ www.sorono.tk
Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.12.2005, 15:11
Rassi Rassi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 30.12.03
Sijainti: Päijät-Häme, .
Viestit: 563
Perusasetus

Unohtu mainita että LJiissä on ainesta todella vaativallekin harrastajalle.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Helppiä aloittelijalle... TROOPER Tekniikka & Jutustelu 8 13.10.2007 19:34
Aloittelijalle vinkkejä Tekniikka & Jutustelu 28 16.08.2007 21:20
Rengastietoa aloittelijalle Tekniikka & Jutustelu 12 07.09.2006 11:43
Jeepistä tietoa aloittelijalle!! carneval Tekniikka & Jutustelu 2 05.03.2006 19:07
Ajo sessioita aloittelijalle, uudellamaalla . H_Nietu Tapahtumat 3 11.04.2004 22:33


Sivu luotu: 18:38 (GMT +2).