Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.11.2005, 22:01
lepuska lepuska ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.10.05
Sijainti: Raahe, Suomi
Viestit: 43
Perusasetus

Pakokaasun lämmöt 3B TD??


Kertokaa viisaat, missä haarukassa on vielä moottorille turvalliset pakokaasun lämpötilat turboahdetulla Toyotan 3B(3,4L 4-syl diesel) moottorilla pakosarjasta mitattuna. Koneessa vakiona n. 90hv.



Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.12.2005, 12:11
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

<450 C. yli 500 on jo paha -männät sulaa kohtapian. Mutu-juttu ja muilta kuultua.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.12.2005, 14:08
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Vähemmän on tietysti aina parempi, mutta esim. australialainen AXT joka tekee valmiita turbosarjoja 3B:hen suosittelee korkeimmaksi ahtimen jälkeen mitatuksi pakokaasun lämpötilaksi 600-650 celsiusastetta (kuulostaa korkealta, mutta toisaalta vastuukysymykset ovat varmaan huomioitu tuossa arviossa). Yleinen dieselimoottorien suurin lämpö taitaa olla n. 700 asteen hujakoilla - varmistan tämän vielä kun pääsen kotiin.

Ennemmin ne männät ja venttiilit sulavat sen johdosta että turbon pakopesä on liian ahdas ja pakokaasut pääsevät takaisin pyttyyn välitahdin aikana, kun pakopaine on huomattavasti ahtopainetta suurempi.

Osaltaanhan turbiini hyödyntää pakokaasn lämpöenergiaa kompressorin pyörittämiseen, joten oikein korkeaviritteisissä mootttoreissa pakosarja lämpöeristetään jotta mahdollisimman vähän lämmöstä pääsisi hukkaan säteilyn muodossa ja enemän menisi paineen nostamiseen.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.12.2005, 20:37
lepuska lepuska ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.10.05
Sijainti: Raahe, Suomi
Viestit: 43
Perusasetus

siis tuo 600-650 astetta oli nimenomaan ahtimen jälkeen?? Onko lämpötilaero iso ennen ja jälkeen ahtimen. Jäähtynee jonkin verran matkalla ahtimen läpi???

Miten tuon pakopaineen kanssa... kuinkahan paljon alkaa olla liikaa, kun menee yli ahtopaineen. Itsellä oli ahtopaine ~0,8bar ja pakopaine ~1,2bar. Onkohan jo liikaa??

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.12.2005, 21:02
kristian kristian ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.02.05
Sijainti: hollola, Finland.
Viestit: 1.010
Perusasetus

pakopaineen pitäisi olla pienempi kuin ahtopaineen jos haluaa hyvän hyötysuhteen taitaa joku ahdistaa esim pakopesä jos noin päin paineet.omassa 3b:ssä dynossa mitattiin pakölämmöksi alle 500c 0,8 paineilla pakopaineita en ole vielä mitannut mutta tarkoitus on mittailla ennen turbon vaihtoa.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.12.2005, 01:45
lepuska lepuska ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.10.05
Sijainti: Raahe, Suomi
Viestit: 43
Perusasetus

Paljonko oli teho 0,8 paineilla??

Mistä paikasta nuo pakolämmöt(500 astetta) mitattiin??

Mikä ahdin?

Välijäähdytintä??

Jos saisit pakopaineita mitattua, niin olisi mielenkiintoista tietää.

Herääkö ahdin jo alhaalta??

Miksi turbo vaihtoon??

Onko polttoainepuolta modifioitu??

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.12.2005, 23:22
kristian kristian ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 02.02.05
Sijainti: hollola, Finland.
Viestit: 1.010
Perusasetus

89 kw rpm 2870 103,7kmh oli maksimi teho,

ennen turboa,

mitsun hukkaportiton malli,

välijäähy on,

0,5 bar löytyy alle 60kmh ja vääntöä 308nm muttei tunnu järkevältä väännätellä noin alhasilla kierroksilla,

kokeilu mielessä peltisarjalla höystettynä,

eri variaatioita kokeiltu (läppä) mutta alkuperäiseen päädytty.


Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pakokaasun lämpötilamittarista Tekniikka & Jutustelu 43 11.12.2007 00:54
Pakokaasun lämpömittari? Repro Tekniikka & Jutustelu 0 04.05.2006 18:02
Pakokaasun takaisin kierrätys. Ooppeli Tekniikka & Jutustelu 11 27.03.2006 17:45
Moottorin lämmöt SKO Tekniikka & Jutustelu 3 09.03.2006 16:50
Koneen lämmöt korkeallako? MIC4-90 Vuosimallit 1984-1996 43 23.08.2003 17:21


Sivu luotu: 21:36 (GMT +2).