|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Kumpi ensin pohjaväri vai pakkeliYllämainittu ilmestyi äsken masinisti palstalle ja siitä on kai keskusteltu aikaisemmin mutta mikä on päivän paras eli kumpi ensin pohjaväri kun on paikattu palalla jotain vaiko pakkeli ensin sauman päälle?
|
#2
|
||||
|
||||
Asiasta mitään ymmärtämättä pohjamaali toimii tartuntapohjana pakkelille ja maalille. Pakkelin päälle uus kerros pohjaa ennen maalia. Joku varmaan korjaa jos olen väärässä, mutta myöhästä sitä ny enää on korjatakaan
|
#3
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ehdottomasti pohjamaali sauman päälle ja sit vielä uus kerros
__________________
http://www.cfline.fi/ |
#4
|
|||
|
|||
Mikä pohjamaali pysyy pakkelin alla? Taitaa kiehua pois.
|
#5
|
|||
|
|||
Tarkoitatko jotakin 1-komponenttista paukkupullo-pohjaa vai oikeaa pohjamaalia, 2-komponenttista?
__________________
Jukka |
#6
|
|||
|
|||
On tullut testailtua kun joskus ajoneuvoon saattaa kaivata pientä tasoitusta pintaan, mikä on vaihtoehto mahdollisesti halkeavalle ja irtoavalle pakkelille...
Tullut joitain kohtia siloitettua polymeerimassalla ja omiin tarpeisiin on saanut riittävän sileän jäljen. Jos sitä haluaa hioa, huono puoli on, että joutuu odottamaan pitkään. Ei tämä ehkä America Car Show:hun ole paras näyttelypinnan tekokonsti. Jumperin kyljestä hiekkapuhalsin yhden sauman alhaltaa ylös ja siinä oli jotain hemmetin kittiä, syntyi ura, tasoitin sen polymeerimassalla ja itselle ihan ok. |
#7
|
||||
|
||||
Kaikkea voi tehdä, mutta onks oikeesti järkeä, niin...Lopputulos 10v päästä, kun olet vetänyt pakkelin paljaalle pellille Jos näkee sen hirveän vaivan pakkeloinnissa ja hiomisessa, niin kannattaa se ainakin tehdä kunnolla, tämäkin on näyttänyt joskus hyvältä, mutta aika on tehnyt tehtävänsä. Ilmeisesti joku Essonbaarissa kiertävä ohje on, että pakkeli paljaalle pellille, mutta sillä kerää vain ongelmia, kuten kuvasta näkyy.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#8
|
||||
|
||||
Maalikaupassakin sanoi, että epoksi alle, pakkeli sitten, jos tarve on, sen jälkeen sitten muut.
|
#9
|
|||
|
|||
Mäyräkoiran munat: itse en ainakaan autoa pakkeloi, mutta maalaan korjatut kohdat ruostumisen hidastamiseksi.
__________________
Jukka |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja pakkelit kun kopauttaa pois, niin näyttää tältä. On joku jaksanut tässäkin tapauksessa leipoa melko paksulti, olis päässy helpommalla ku ois tuupannu sisäpuolelta lähemmäs haluttua muotoa ja sit alkanu kittaamaan.
__________________
Harbor Cruisers |
#11
|
|||
|
|||
Erityisen huonot kokemukset on paksuista ja isoista pakkelikohdista, omat pakkelit on ollut yleensä lasikuitumallia.
Ihan ok kokemus, mutta ei vielä kovin pitkältä ajalta on pohjamaalatusta, josta on tasoitellut joitain kohtua polymeeriliimamassalla. Pohjamaalaus on voinut olla esim. hiekkapuhallus ja Zinga. Zinga ei ole välttämättä kovin hyvä alusta kiinnittää pakkelia. Polymeerimassalla en ole huomannut vakavastiotettavia epäyhteensopivuuksia maalien kanssa. |
#12
|
|||
|
|||
Ei oikein osu yhteen että aina pohjaväri/ruostesuojaväri ensin saumalle sillä jos tinaa niin on kyllä sauma-tinaa-muut aineet sen jälkeen?
|
#13
|
||||
|
||||
No eikös tässä nimenomaan pakkeloinnista ollutkin kyse, eikä suinkaan tinaamisesta?
__________________
-Pauli- |
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
Paras vastaus oli: Tehkää miten haluatte, näin opetti automaalari minut tekemään. |
#15
|
||||
|
||||
Eikös se nyt ole yleisesti niin, että epoksin päälle voi pakkeloida mutta ei happomaalin eikä minkään muun. Nää muut sitten vasta pakkelien päälle.
|
#16
|
||||
|
||||
kokemuksesta voin sanoa kun maalasin hitsatun kaaren sinkkisprayllä ja sitten kittasin. niin seuraavana päivänä oli kitit melkee lattialla ja maali poissa
oli imaissu kitti sen maalin siitä itteensä ja lähteny irti. tosi härski ku oliki sit kaari täysin puhtaalla pellillä |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
Vanhaa Mersua laittaessa oli johonkin tullut laitettua hiekkapuhallus Zinga punainen Wurth Rost Stop ruosteenestomaali ja siihen saakka ihan hyvä käsittely. Siihen kuin laittoi lasikuitikittiä, tuli ongelmia. Ongelmien määrään vaikuttu kovetteen määrä, suuremmalla kovetemäärällä sujui paremmin. Vetäisin puukolla naarmuja parantamaan kitin pysymistä kun tuli vähän isompi kittikohta. Kokemukset kittailusta niin huonoja auton pelleissä, että mielellään sillä tiellä ei huvita enempiä jatkaa. Homma on aika hidasta jos haluaa vähänkin hyvän näköistä. Vaikka voi teistä olla naurettavan tuntuista, vieläkin hehkutan, että kittaamiseen verrattuna polymeerimassa oli hyvä juttu laitettuna samaan tapaan kuin keittiössä tiskipöydän saumaus. Massa on joustavaa ja ei lähde siksi noin vaan irti vaikka ajoneuvolla vähän rymyäisi. Nyt on autossa aurinkopaneeli liimattu sellaisella massalla. |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
Suoraan puhtaan pellin päälle kittaamises ei ole mitään ongelmaa kunhan kosteus ei pääse kittiin... |
#20
|
||||
|
||||
Happopohja--epoksipohja--kitti-- epoksipohja--pinta Tai sit kitti--epoksipohja--pinta
Koskaan ei kittiä hapon päälle suoraan.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#21
|
||||
|
||||
On se hankalata.
Ei ihme että niitä "pakkeli" juttuja riittää. Jos ois tehnyt ns. pohjustustyöt oikein. Ja lisäksi vielä pinta. Moneltako vitutukselta ois säästytty? |
#22
|
||||
|
||||
Ja silti kun yrität tehä kuten pitäis niin voi sattua vaikka mitä erikoista. Mulla on 3 autoa pihassa joissa kosteella kelillä tulee pikku kuplaa maalin alle. Kaikki maalattu eri automaalaamoissa eri aikana. Näissä ilmeisesti kaikissa happomaalia käytetty.
|
#23
|
|||
|
|||
Joskus ihmetelly ku ainakii äkkinäisel menee kittauksie reunat helposti pellille ku hioo ni sit ens maa li ja lisää kittii vai ?
|
#24
|
|||
|
|||
Tuli tämäkin mieleen kun kävin kaupassa väriä ostamassa ja pakkeleita oli laidasta laitaan ja sitten osui silmään kemiallinen metalli.
Purkit samankokoisia ja hintaisia kun hienopakkeli lasikuitu pakkeli ja jokunen muu. Miten suhtaudutte kemiaalliseen metalliin suoraan paljaan pellin päälle esimerkiksi hitsaus saumat. paikkaa ainakin hitsiin jäännet reijät ym. |
#25
|
|||
|
|||
Mites peltipaikan hitsaamisen jälkeen, onko ok vetää semmonen kovettuva suojamassa suoraan pellin päälle vai pitäiskö olla pohjamaali alla? Tässä tapauksessa ei siis kittauksia, tarkoitus saada vaan korroosiota vastustava paikka.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kumpi Optima, punainen vai keltainen???? | PutKari | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 30.12.2017 22:32 |
Kumpi akussa tärkeämpi Ah vai a ? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 30.11.2010 00:44 |
Kumpi?Hj60 vai 61? | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 01.09.2005 21:04 | |
Kumpi on parempi vai JEEPPI? | HEKULIINI | Tekniikka & Jutustelu | 56 | 23.07.2004 00:23 |
Kumpi voittaa, karhu vai leijona? | Lars | This And That | 5 | 09.04.2003 21:01 |