|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Toyotan vaihteiston rallattelu...?2.4D -91 runner. Kytkin ylhäällä ,tyhjäkäynnillä laatikko (kytkin) rallattaa, ääntää. loppuu kun kytkimen painaa pohjaan. Öljyt vaihdettu (GL5) Onko syytä kenties huolestua?
__________________
Vitutuksen määrä on vakio... |
#2
|
|||
|
|||
Painelaakeri vika
Ainakin mulla hj61 teki saman |
#3
|
||||
|
||||
Ei vaikuta rallatteluun mut pitäskö olla gl4
|
#4
|
|||
|
|||
joo, pitäis varmaan olla 4 ta mutta sattui olemaan gl5 ta niin pistin sitä. jos siitä ei haittaa ole...?
__________________
Vitutuksen määrä on vakio... |
#5
|
|||
|
|||
Öö.. Eikös painelaakeri äännä just päinvastoin. Alkaa vikiseen sillon kun painaa kytkintä eikä kytkin ylhäällä...
Kyllä toi rallatus kuuluu laatikosta. Saattaa loppua kun vaihtaa jäykemmät öljyt. Mulla pitää l200 ihan samaa ääntä. Loppuuko se myös kun nostaa kierroksia? |
#6
|
||||
|
||||
no jaa voisko olla kytkinakselin laakeri?
|
#7
|
|||
|
|||
Kytkimen keskiö löystynyt ja jouset helisee.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#8
|
|||
|
|||
Tuskinpa.
Tolla runnerillas on luultavasti ajettu sen puol miljoonaa joten se vaikuttaa asiaan,ja lootaan (R150f) suositellaan GL4/5 öljyä. Voit kokeilla silleen et nostat hieman kierroksia(kytkin ylhäällä) ja jos rallatus vaimenee kierrosten noustessa ni vika ei ole vika vaan ominaisuus,jos rallatus ei vaimene vaan korkeintaan hieman muuttaa ääntä niin kytkin akselin laakeri on väljä,ja koska se on isohkon kokoinen ei se heti hajoa. Sitte ku keppiin alkaa tuntua ravistusta ja pykälät kangistamaan on loppu lähellä,ja meteli sen kun kasvaa. Oon jokusen lootan purkanu mut en oo nähny yhtään korkannutta joten yleistä ei hajoaminen ole.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Vitutuksen määrä on vakio... |
#10
|
||||
|
||||
Tää on se juttu. Joku päivä se levy sitte vaa laukee.
Käyny itelle ja lukemani mukaan käyny muillekin. Oisko ollu joku 70tkm kun alkoi Sachsin levy rallattamaan ja 90tkm oli mittarissa kun möin auton ja annoin kytkinpaketin kaupan päälle.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#11
|
||||
|
||||
Runerissakin helisee myös kytkimen työsylinterin ja painelaakerin välillä oleva vipu, joka tulee laatikosta läpi, mikä lie hienolta nimeltään. Aiheuttaa kuvailemaasi ääntä ja resonoi ilkeästi tyhjäkäynnillä. Omalle kohdalle on sattunut kytkinakselin silmälaakerivika, joka oireilee niin että kabiinissa kuuluu jurnutusta, sen tuntee kyllä, ei ole pelkkä ääni. Kytkin on hajonnut veljeltä, se ei oireillut kuvailemallasi tavalla vaan keskiö repesi irti varoittamatta kesken ajon, keskiön jouset 2,4 diesel toyotissa helisee lähes aina.
|
#12
|
||||
|
||||
mulla rallattaa kans... on kytkin paketti vaihettu ja ei muuttunu... öljyt vaihettu ei muuttunu.... yhdelle tutulle oli kans samaan vikaan vaihdettu kaikki laakerit vaihdelaatikkoon ei muuttunu.... luultavasti hampaat kulunu
|
#13
|
||||
|
||||
tyhjäkäyntiä pikkusen isommalle ;D
|
#14
|
|||
|
|||
En usko et on hampaat kulun niin paljo,oon nähny loppuun ajettuja laatikoita mut niistä loppuu yleensä laakerit,ei hammaspyörät. Kytkin akselin laakeri ensimmäisenä,ja/jos huonoilla öljyillä ajettu paljon ni ryhmäpyörästön laakerit. Pakki vaihteen välipyöriäkin on lohkeillut,kaikki kiinteistö huoltoautoissa. Jotkut apinat roikkuu vaihdekepissä niin että siirto haarukan kyljet kuluvat kololle,hammaspeikko vierailee yleensä vasta kun laakerit korkkaa,ja sit ei ehjää osaa juuri löydy. Kytkimiä on rikkoontuneita ollu poltettuja,loppuun ajettuja ja sellasia joista on dampperin jouset poikki,en muista et niistä olis paloja pudonnu mihkään tai et olis sen kummemmin helissy,kiinni ottaessa voi napista hiukan tai tarttuma kohdassa ravistaa hieman,välttämättä ei oireile mitenkään. Yhden QH merkin kytkimen nähny missä keskiö revenny irti,muutenkin paskoja kytkimiä. Rallattava ääni johtuu yleensä koneen luontaisesta pyörintä nopeuden vaihtelusta,jolloin laatikon pääakseli hakkaa välyksensä verran,Toyotista kun puhutaan ni esim. G sarjalaiset vähemmän ku R sarjalaiset. Moottorissahan on yks puristus tahti joka kierroksella joten jos katsoisit vaikka vauhtipyörää hidastetulla kuvalla huomaisit että pyörintä hidastuu aina kun puristus lähestyy ja nopeutuu kun männän päällä nalli napsahtaa,laatikon pääakseli hammaspyöräkavereineen ei ehdi mukaan ja antaa pienen loksahduksen jokaisesta poorista ja hammasvälistä,kierroksilla tämä rallatus tasoittuu,jos pyörivää massaa olis enemmän ni ei tarvittas niin paljon kierroksia mut muista syistä massaa ei voi lisätä ominaisuuksien huonontumatta. Myös kytkinlevyn jouset vaimentavat tätä vaihtelua niinkuin hihnapyörän kumidampperikin. (dampperi=vaimennin) Bensa koneissa ei esiinny niin paljon rallatusta kun mekaaniset häviöt on pienemmät niinkuin puristuksetkin,ja pyörivät massat. Helpoin tapa hiljentää rallatusta on nostaa tyhjäkäyntiä,eri asia on jos autossa on jotain varsinaista vikaa.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#16
|
||||
|
||||
Tätä juuri tarkoitinLainaus:
Viimeksi muokannut jomppe86 : 25.07.2017 07:17 |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vaihteiston öljynvaihto | Flugfiske | Chit-Chat | 19 | 15.08.2016 11:27 |
SJ410 vaihteiston laakerit | maatti | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 27.07.2010 21:52 |
Vaihteiston sivuääni | yama43 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 04.05.2007 21:07 |
Vaihteiston välittäminen | Reintsi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.08.2005 23:08 |
Vaihteiston kannatinpalkki | 4x4_76 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 11.08.2003 12:43 |