Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.07.2017, 07:57
vesq vesq ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.02.17
Sijainti: Tervola
Viestit: 15
Perusasetus

Toyotan vaihteiston rallattelu...?


2.4D -91 runner. Kytkin ylhäällä ,tyhjäkäynnillä laatikko (kytkin) rallattaa, ääntää. loppuu kun kytkimen painaa pohjaan. Öljyt vaihdettu (GL5) Onko syytä kenties huolestua?

__________________
Vitutuksen määrä on vakio...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.07.2017, 08:26
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.338
Perusasetus

Painelaakeri vika
Ainakin mulla hj61 teki saman
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.07.2017, 11:33
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.354
Perusasetus

Ei vaikuta rallatteluun mut pitäskö olla gl4
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.07.2017, 15:15
vesq vesq ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.02.17
Sijainti: Tervola
Viestit: 15
Perusasetus

joo, pitäis varmaan olla 4 ta mutta sattui olemaan gl5 ta niin pistin sitä. jos siitä ei haittaa ole...?
__________________
Vitutuksen määrä on vakio...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.07.2017, 18:20
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 481
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
Painelaakeri vika
Ainakin mulla hj61 teki saman
Öö.. Eikös painelaakeri äännä just päinvastoin. Alkaa vikiseen sillon kun painaa kytkintä eikä kytkin ylhäällä...
Kyllä toi rallatus kuuluu laatikosta. Saattaa loppua kun vaihtaa jäykemmät öljyt. Mulla pitää l200 ihan samaa ääntä.
Loppuuko se myös kun nostaa kierroksia?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.07.2017, 19:30
hj:n Avatar
hj hj ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: kuopio, Finland.
Viestit: 873
Perusasetus

no jaa voisko olla kytkinakselin laakeri?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.07.2017, 21:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Kytkimen keskiö löystynyt ja jouset helisee.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.07.2017, 23:02
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.225
Perusasetus

Tuskinpa.


Tolla runnerillas on luultavasti ajettu sen puol miljoonaa joten se vaikuttaa asiaan,ja lootaan (R150f) suositellaan GL4/5 öljyä. Voit kokeilla silleen et nostat hieman kierroksia(kytkin ylhäällä) ja jos rallatus vaimenee kierrosten noustessa ni vika ei ole vika vaan ominaisuus,jos rallatus ei vaimene vaan korkeintaan hieman muuttaa ääntä niin kytkin akselin laakeri on väljä,ja koska se on isohkon kokoinen ei se heti hajoa. Sitte ku keppiin alkaa tuntua ravistusta ja pykälät kangistamaan on loppu lähellä,ja meteli sen kun kasvaa. Oon jokusen lootan purkanu mut en oo nähny yhtään korkannutta joten yleistä ei hajoaminen ole.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.07.2017, 04:53
vesq vesq ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.02.17
Sijainti: Tervola
Viestit: 15
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Tolla runnerillas on luultavasti ajettu sen puol miljoonaa joten se vaikuttaa asiaan,ja lootaan (R150f) suositellaan GL4/5 öljyä. Voit kokeilla silleen et nostat hieman kierroksia(kytkin ylhäällä) ja jos rallatus vaimenee kierrosten noustessa ni vika ei ole vika vaan ominaisuus,jos rallatus ei vaimene vaan korkeintaan hieman muuttaa ääntä niin kytkin akselin laakeri on väljä,ja koska se on isohkon kokoinen ei se heti hajoa. Sitte ku keppiin alkaa tuntua ravistusta ja pykälät kangistamaan on loppu lähellä,ja meteli sen kun kasvaa. Oon jokusen lootan purkanu mut en oo nähny yhtään korkannutta joten yleistä ei hajoaminen ole.
Kiitos, puoli milliä on mittarissa ja ääni loppuu kun nostaa kierroksia edes vähän...
__________________
Vitutuksen määrä on vakio...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.07.2017, 17:17
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.104
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Kytkimen keskiö löystynyt ja jouset helisee.
Tää on se juttu. Joku päivä se levy sitte vaa laukee.

Käyny itelle ja lukemani mukaan käyny muillekin. Oisko ollu joku 70tkm kun alkoi Sachsin levy rallattamaan ja 90tkm oli mittarissa kun möin auton ja annoin kytkinpaketin kaupan päälle.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.07.2017, 08:20
Samppa79:n Avatar
Samppa79 Samppa79 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 18.07.04
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 903
Perusasetus

Runerissakin helisee myös kytkimen työsylinterin ja painelaakerin välillä oleva vipu, joka tulee laatikosta läpi, mikä lie hienolta nimeltään. Aiheuttaa kuvailemaasi ääntä ja resonoi ilkeästi tyhjäkäynnillä. Omalle kohdalle on sattunut kytkinakselin silmälaakerivika, joka oireilee niin että kabiinissa kuuluu jurnutusta, sen tuntee kyllä, ei ole pelkkä ääni. Kytkin on hajonnut veljeltä, se ei oireillut kuvailemallasi tavalla vaan keskiö repesi irti varoittamatta kesken ajon, keskiön jouset 2,4 diesel toyotissa helisee lähes aina.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.07.2017, 20:20
jomppe86:n Avatar
jomppe86 jomppe86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.03.14
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 122
Perusasetus

mulla rallattaa kans... on kytkin paketti vaihettu ja ei muuttunu... öljyt vaihettu ei muuttunu.... yhdelle tutulle oli kans samaan vikaan vaihdettu kaikki laakerit vaihdelaatikkoon ei muuttunu.... luultavasti hampaat kulunu
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.07.2017, 20:21
jomppe86:n Avatar
jomppe86 jomppe86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.03.14
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 122
Perusasetus

tyhjäkäyntiä pikkusen isommalle ;D
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.07.2017, 00:17
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.225
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jomppe86 Näytä viesti
mulla rallattaa kans... on kytkin paketti vaihettu ja ei muuttunu... öljyt vaihettu ei muuttunu.... yhdelle tutulle oli kans samaan vikaan vaihdettu kaikki laakerit vaihdelaatikkoon ei muuttunu.... luultavasti hampaat kulunu
En usko et on hampaat kulun niin paljo,oon nähny loppuun ajettuja laatikoita mut niistä loppuu yleensä laakerit,ei hammaspyörät. Kytkin akselin laakeri ensimmäisenä,ja/jos huonoilla öljyillä ajettu paljon ni ryhmäpyörästön laakerit. Pakki vaihteen välipyöriäkin on lohkeillut,kaikki kiinteistö huoltoautoissa. Jotkut apinat roikkuu vaihdekepissä niin että siirto haarukan kyljet kuluvat kololle,hammaspeikko vierailee yleensä vasta kun laakerit korkkaa,ja sit ei ehjää osaa juuri löydy. Kytkimiä on rikkoontuneita ollu poltettuja,loppuun ajettuja ja sellasia joista on dampperin jouset poikki,en muista et niistä olis paloja pudonnu mihkään tai et olis sen kummemmin helissy,kiinni ottaessa voi napista hiukan tai tarttuma kohdassa ravistaa hieman,välttämättä ei oireile mitenkään. Yhden QH merkin kytkimen nähny missä keskiö revenny irti,muutenkin paskoja kytkimiä. Rallattava ääni johtuu yleensä koneen luontaisesta pyörintä nopeuden vaihtelusta,jolloin laatikon pääakseli hakkaa välyksensä verran,Toyotista kun puhutaan ni esim. G sarjalaiset vähemmän ku R sarjalaiset. Moottorissahan on yks puristus tahti joka kierroksella joten jos katsoisit vaikka vauhtipyörää hidastetulla kuvalla huomaisit että pyörintä hidastuu aina kun puristus lähestyy ja nopeutuu kun männän päällä nalli napsahtaa,laatikon pääakseli hammaspyöräkavereineen ei ehdi mukaan ja antaa pienen loksahduksen jokaisesta poorista ja hammasvälistä,kierroksilla tämä rallatus tasoittuu,jos pyörivää massaa olis enemmän ni ei tarvittas niin paljon kierroksia mut muista syistä massaa ei voi lisätä ominaisuuksien huonontumatta. Myös kytkinlevyn jouset vaimentavat tätä vaihtelua niinkuin hihnapyörän kumidampperikin. (dampperi=vaimennin) Bensa koneissa ei esiinny niin paljon rallatusta kun mekaaniset häviöt on pienemmät niinkuin puristuksetkin,ja pyörivät massat. Helpoin tapa hiljentää rallatusta on nostaa tyhjäkäyntiä,eri asia on jos autossa on jotain varsinaista vikaa.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.07.2017, 00:37
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.225
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 Näytä viesti
Runerissakin helisee myös kytkimen työsylinterin ja painelaakerin välillä oleva vipu, joka tulee laatikosta läpi, mikä lie hienolta nimeltään. Aiheuttaa kuvailemaasi ääntä ja resonoi ilkeästi tyhjäkäynnillä. Omalle kohdalle on sattunut kytkinakselin silmälaakerivika, joka oireilee niin että kabiinissa kuuluu jurnutusta, sen tuntee kyllä, ei ole pelkkä ääni. Kytkin on hajonnut veljeltä, se ei oireillut kuvailemallasi tavalla vaan keskiö repesi irti varoittamatta kesken ajon, keskiön jouset 2,4 diesel toyotissa helisee lähes aina.
Kytkin haarukan ei pitäs hirveesti helistä jos painelaakerin päässä oleva teräs lanka himmeli on paikallaan,se kun naittaa sen käpälän laakeriin kiinni,myöskin käpälässä oleva toinen lankahimmeli pitää käpälää paikallaan tapissa,jonka varassa se sielä keikkuu,jos jotain helinää kuuluu ni vois epäillä näiden pidikkeiden olevan rikki tai puuttuvan kokonaan,myös vois epäillä paine asetelmasta olevan kieli poikki. Silmä laakerivika ei yleensä oireile pahasti kun se laakeri nalkkaa kiinni ja syö kytkin akselin pään kun pyörii akselin ja laakerin koolin välistä,aika yleistä. Pienellä välyksellä ei oo merkitystä silmälaakerin päässä kytkinakselia kun toisessa päässä on ulkohalkaisijaltaan 83mm kuula laakeri C3 jossa on välys jo uutena. Joitain kytkinlevyjä on sellasia joissa on kumit dampperin jousten ympärillä,sellasen ei luulis rapisevan,en oo muutenkaan huomannu et ne jouset olis siellä kolossaan irti mitenkään yleisesti,yhden kytkimen ajoin itse paskaksi niin et dampperin jouset oli poikki,ei oireillut muuten kuin tarttuma kohdassa vienosti ravistaen.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 25.07.2017, 07:14
jomppe86:n Avatar
jomppe86 jomppe86 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.03.14
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 122
Perusasetus

Tätä juuri tarkoitin


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
En usko et on hampaat kulun niin paljo,oon nähny loppuun ajettuja laatikoita mut niistä loppuu yleensä laakerit,ei hammaspyörät. Kytkin akselin laakeri ensimmäisenä,ja/jos huonoilla öljyillä ajettu paljon ni ryhmäpyörästön laakerit. Pakki vaihteen välipyöriäkin on lohkeillut,kaikki kiinteistö huoltoautoissa. Jotkut apinat roikkuu vaihdekepissä niin että siirto haarukan kyljet kuluvat kololle,hammaspeikko vierailee yleensä vasta kun laakerit korkkaa,ja sit ei ehjää osaa juuri löydy. Kytkimiä on rikkoontuneita ollu poltettuja,loppuun ajettuja ja sellasia joista on dampperin jouset poikki,en muista et niistä olis paloja pudonnu mihkään tai et olis sen kummemmin helissy,kiinni ottaessa voi napista hiukan tai tarttuma kohdassa ravistaa hieman,välttämättä ei oireile mitenkään. Yhden QH merkin kytkimen nähny missä keskiö revenny irti,muutenkin paskoja kytkimiä. Rallattava ääni johtuu yleensä koneen luontaisesta pyörintä nopeuden vaihtelusta,jolloin laatikon pääakseli hakkaa välyksensä verran,Toyotista kun puhutaan ni esim. G sarjalaiset vähemmän ku R sarjalaiset. Moottorissahan on yks puristus tahti joka kierroksella joten jos katsoisit vaikka vauhtipyörää hidastetulla kuvalla huomaisit että pyörintä hidastuu aina kun puristus lähestyy ja nopeutuu kun männän päällä nalli napsahtaa,laatikon pääakseli hammaspyöräkavereineen ei ehdi mukaan ja antaa pienen loksahduksen jokaisesta poorista ja hammasvälistä,kierroksilla tämä rallatus tasoittuu,jos pyörivää massaa olis enemmän ni ei tarvittas niin paljon kierroksia mut muista syistä massaa ei voi lisätä ominaisuuksien huonontumatta. Myös kytkinlevyn jouset vaimentavat tätä vaihtelua niinkuin hihnapyörän kumidampperikin. (dampperi=vaimennin) Bensa koneissa ei esiinny niin paljon rallatusta kun mekaaniset häviöt on pienemmät niinkuin puristuksetkin,ja pyörivät massat. Helpoin tapa hiljentää rallatusta on nostaa tyhjäkäyntiä,eri asia on jos autossa on jotain varsinaista vikaa.
Tätä juuri tarkoitin... eli hammastuksessa pientä välystä.... eli jos laatikon saa toisestäpäästä jumiin ja pääsis toisesta päästä pyöritteleen edestakasin niin huomataan pieni välys...ja jos oikeen muistan niin kovalla pakkasella tätä ääntä ei kuulu kun on öljyt jäykkänä

Viimeksi muokannut jomppe86 : 25.07.2017 07:17
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 25.07.2017, 23:06
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.225
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jomppe86 Näytä viesti
Tätä juuri tarkoitin... eli hammastuksessa pientä välystä.... eli jos laatikon saa toisestäpäästä jumiin ja pääsis toisesta päästä pyöritteleen edestakasin niin huomataan pieni välys...ja jos oikeen muistan niin kovalla pakkasella tätä ääntä ei kuulu kun on öljyt jäykkänä
Joo ja ei,kulumaakin varmaan on,joitain millin tuhannes osia,ne ei aiheuta yhtään mitään mutta hammastukseen on alunperin jätetty välys toiminnallisista syistä. Hammaspyörät on karkaistu erittäin koviksi ja siksi eivät kulu,jos vasaralla kopautat hammaspyörää kädessäsi niin siitä irtoaa paloja,normaali ajossa tai pikku rääkkäämisessä paloja ei irtoa.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
vaihteiston öljynvaihto Flugfiske Chit-Chat 19 15.08.2016 11:27
SJ410 vaihteiston laakerit maatti Tekniikka & Jutustelu 2 27.07.2010 21:52
Vaihteiston sivuääni yama43 Tekniikka & Jutustelu 9 04.05.2007 21:07
Vaihteiston välittäminen Reintsi Tekniikka & Jutustelu 2 24.08.2005 23:08
Vaihteiston kannatinpalkki 4x4_76 Tekniikka & Jutustelu 0 11.08.2003 12:43


Sivu luotu: 17:41 (GMT +2).