Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 29.10.2005, 17:53
Discovery Discovery ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.05
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 258
Perusasetus

Range kysymyksiä heti auton saatuaan


Heti pitää alkaa kyselemään auto on saapunut kotiin. Eli kattelin Rangea että mitä se on syönyt ja heti tuli kysytävää.
Eli tässä pari kuvaa Rangesta



ja tuleva ajaja mukana



Ja sitten niihin kysymyksiin:

Ohjekirjan mukaan ventiilikopan päältä lähtevä letku pitäisi mennä vissin tuonne ruiskupuolelle.



Joku ed. omistajista on katkaissut letkun ja laittanut toiseen lähtöön (ruiskupuolen) tulpan päähän.



Ja ventiilikopasta lähtevä letku on käännetty menemään moottorin alle.



Pitääkö olla näin. Jos ei niin onko tästä haittaa jos on. Vai kannattaako letku laittaa takaisin kiinni alkuperäiseen paikkaa.
Ajelin autolla ja letkusta tuli höyryä.

Miten jäähdytinnesteen paisuntasäiliöstä pitääkö siitä lähtevä letku mennä moottorin alas, jonkinmoisena ylivuotoventtiilinä? Toinen lähtevä letku menee jäähdyttäjään. Mutta miten toinen pitäisikö se mennä johonkin kiinni?

Miten Rangessa tuo peräpää? Ajellessa kuuluu sieltä laahaavaa ääntä eli luultavati laakeri? Kuullostaa oikeanpuoleiselta pyörältä. Voi voiko olla jokin toinen paikka, joku tyyppivika? Onko hankala vaihtaa?

Top top hyvin mennee...
Discovery 300 tdi, Range 3,5

Edited by - Discovery on 29/10/2005 19:22:30

__________________
Aja Rangella niin et tarvitse katua

Range Rover Classic 87 V8
Discovery 4 2010 V6
Opel Astra
Volvo V70 242 hp
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.10.2005, 18:10
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.268
Perusasetus

Lainaus:
quote:

Ohjekirjan mukaan ventiilikopan päältä lähtevä letku pitäisi mennä vissin tuonne ruiskupuolelle.
Joku ed. omistajista on katkaissut letkun ja laittanut toiseen lähtöön (ruiskupuolen) tulpan päähän.

Pitääkö olla näin. Jos ei niin onko tästä haittaa jos on. Vai kannattaako letku laittaa takaisin kiinni alkuperäiseen paikkaa. Ajelin autolla ja letkusta tuli höyryä.
Ei pitäis olla näin. Haitasta tai hyödystä en tiedä, mutta tuo huohotusletku kuuluisi nimenomaan tuonne kaasuläppäkoteloon. Puhdista se huohotussuodatin vaikka bensassa ja vedä sitten uusi letku. Siinä metallilieriön sisällä on suodatusmassana metallisuikalekasa. Lieriö lähtee kiertämällä ja sitten revit vaan sen suodatinmassan pois ja huuhtelet sen kunnolla.

Lainaus:
quote:
Miten Rangessa tuo peräpää? Ajellessa kuuluu sieltä laahaavaa ääntä eli luultavati laakeri? Kuullostaa oikeanpuoleiselta pyörältä. Voi voiko olla jokin toinen paikka, joku tyyppivika? Onko hankala vaihtaa?
Jarrusylinterikin voi olla jumissa. Paikallista ensin missä vika. Vaihto on ihan samanlainen kuin Disco I:ssä käsittääseni. Palikat on samat.

-TimoV

"Dieselit ovat köyhiä varten!" RR 3.5EFI Vogue, 1986
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.10.2005, 18:27
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Huohottaa ulkoilmaan, ei liene vaarallista, viisaammaat vois varmistaa mutta saattais olla jopa hyvä, niin ei tuu öljysumua imusarjaan, pysyy puhtaampana?

Laahaava ääni: eihän oo jarru jumissa? Kuumeneeko mikään levy ajossa? Jos kuumenee (muita (huomattavasti) enemmän) niin pitää ainakin herkistellä. Jos ei, niin vika lienee laakerissa tms. ja vaatinee huomiota.

Minkäs ikäinen tuo on? Jos siitä löytyy kytkettävä keskilukko niin voimansiirtoa on helppo tutkia kun nostaa vaikka vaan yhden renkaan/nurkan kerrallaan ilmaan. Jos on viskolukollinen, niin sitten pitää vaan nostaa ainakin yksi pyörä sekä edestä että takaa, ettei karkaa. Kun on tarpeellinen määrä renkaita ilmassa, niin kone käyntiin ja vaihde päälle, niin valitut renkaat alkaa pyörimään ilmassa, jolloin niitä voi tarkastella lähemmin.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.10.2005, 18:53
RangePisteMies RangePisteMies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.02.05
Sijainti: LAHTI, Finland.
Viestit: 39
Perusasetus

Onkohan tuossa samanlaiset taka satulat kun vanhoissa kaksi ovisissa? Niissä oli ominaisuus, että ainakin ulommainen pala pääsi putoamaan satulan "läpi" levyn vaakapintaa vasten ja sahasi sen poikki jos ei ajoissa huomannut ja jarruteho nolla ko. pyörässä sen jälkeen. Tajuaakohan tosta selityksestä mitään?

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.10.2005, 19:47
armas:n Avatar
armas armas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.07.05
Sijainti: Etelä-Savo
Viestit: 481
Perusasetus

En toki halua pelotella, mutta eihän nyt vaan nyt ole huohotinletkun osalta kyse ns. huohottavan (väljän) koneen syndroomasta. Letkusta tulee sen verran "paksua" ilmaa, että on nähty tarve olla sottaamatta ruiskua sisäpuolelta öljysumulla ja vedetty letku moottorin alle. Muutoin yhdyn edellisiin eli suodatin puhtaaksi ja letkut kiinni alkup. paikoille.

Laahaus vaikuttaa ihan jämähtäneeltä jarrumännältä ja loppuunkuluneelta jarrupalalta, nimim. kokemusta on.

-pojat on poikia...ja likat tekee lisää-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.10.2005, 19:57
T€€MU:n Avatar
T€€MU T€€MU ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Kurikka, Finland.
Viestit: 1.943
Perusasetus

Tuon huohotuksen määrän voisi tarkastaa ennenkuin
laittaa letkun takaisin niinkuin ollutkin,
Eli teippaa sen moottorin alle menevään letkuun
vaikka jonku vanhan jarrunestepullon ja ajelee
joku sata kilometriä ja tarkistaa sitten
onko oikein "ploosannut" öljyä vai pienesti hikoillut.. Pahasti väljän kyl pitäis muutenki nähä.


*press play on the tape*
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.10.2005, 21:05
Discovery Discovery ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.05
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 258
Perusasetus

Kone kyllä pölläyttelee ja haisee, eli ainakin vähän väljyyttä löytyy. Jos öljyä tulee enemmänkin onko se merkki pahasti väljästä?

Top top hyvin mennee...
Discovery 300 tdi, Range 3,5
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.10.2005, 21:18
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Tässä vastauksia sekalaisessa järjestyksessä:

Lainaus:
quote:Onkohan tuossa samanlaiset taka satulat kun vanhoissa kaksi ovisissa?
Muuten samat, mutta milliset nipat (vaihtuu 82-&gt.

Lainaus:
quote:Niissä oli ominaisuus, että ainakin ulommainen pala pääsi putoamaan satulan "läpi" levyn vaakapintaa vasten ja sahasi sen poikki jos ei ajoissa huomannut ja jarruteho nolla ko. pyörässä sen jälkeen.
Ei mikään tyyppivika. Ilmeisesti satulassa olevat jarrupalan vastinpinnat ovat olleet kuluneet tai ruostuneet.

Lainaus:
quote:Miten jäähdytinnesteen paisuntasäiliöstä pitääkö siitä lähtevä letku mennä moottorin alas, jonkinmoisena ylivuotoventtiilinä? Toinen lähtevä letku menee jäähdyttäjään. Mutta miten toinen pitäisikö se mennä johonkin kiinni?
Syyläristä tulee ilmausletku, täyttö menee muistaakseni alavesiletkun haaraan.

Lainaus:
quote:Jos öljyä tulee enemmänkin onko se merkki pahasti väljästä?
On.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
www.offroadpaja.fi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.10.2005, 21:48
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Munkin koslassa oli levyjarrujen aikaan tuo "ominaisuus" että takaa toiselta puolelta ulompi jarrupala pääsi niin alas että otti jarrulevyn vaakapintaa vasten, satulassa olevat jarrupalojen vastinpinnat olivat senverta kuluneet että pala pääsi putoamaan liikaa. Tuosta tosiaan kuului merkkiäänikin, kun metalli hinkkaa metalliin. Rälläkällä palan alareunasta vähän pois ja kovaa ajoa. Toinen vaihtoehto olis ollut vaihtaa satulat uusiin tai ainakin uudempiin, tai vaikka täyttää mikillä ja hioa pinta taas soppeliksi, mutta toi pikapatentti oli vähintään tarpeex hyvä. Näköjään satulat(kin) kuluu ja/tai ruostuu, kun ikää tulee yli 15v ja kilsoja reilu kolmannesmiljoona.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.10.2005, 21:58
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.332
Perusasetus

Toi satulahomma oli mullakin -88 rangessa ja noissa vanhemmissa varaosasatuloissa ihan sama vika. Eiköhän tuo ole joa aika tyyppivika. No kuitenkin Karaasista (www.karaasi.com) löytyy tuohonkin vikaa alle 50 euroa maksava "korjaus-sarja", eli vanhoja toimivia satuloita ei kannata heittää mäkeen.

www.alanmiehet.com #2
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 29.10.2005, 22:11
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Kumma juttu kun noita ei täälläpäin ole ollut!???

Mitä siinä korjaussarjassa on?


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
www.offroadpaja.fi
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 30.10.2005, 10:49
MK MK ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.03.03
Sijainti: Vantaa, Finland.
Viestit: 1.332
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kumma juttu kun noita ei täälläpäin ole ollut!???

Mitä siinä korjaussarjassa on?


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
www.offroadpaja.fi
Tappikiinnitteiset jarrupalat, jotka ei pääse tippumaan

www.alanmiehet.com #2
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 30.10.2005, 15:03
Discovery Discovery ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.05
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 258
Perusasetus

Testasi nostamalla pyörän ylös ja pyörittelemällä sitä. Laahaava ääni kuuluu koko ajan kun pyörittää mutta ei paljon ota kiinni, eli voi pyörittää ihan käsin ja pyörii kyllä vaihde päällä ja rengas ilmassa. Toisella puolella ei ääntä kuulu

Miten kun paikkaa hitsaamalla noita ruostereikiä niin kannattaako ottaa ruosteiset paikat pois alta vai kannattaako jättää ne paikkauksen alle? Jalkatilat kummallakin puolella ovat päässeet hieman huonoon kuntoon.

Top top hyvin mennee...
Discovery 300 tdi, Range 3,5
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 30.10.2005, 15:14
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:Laahaava ääni kuuluu koko ajan kun pyörittää
Navan sisältä vai jarrulevystä?


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
www.offroadpaja.fi
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 30.10.2005, 15:21
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lainaus:
quote:kannattaako ottaa ruosteiset paikat pois alta
Pellin laittaminen vanhan päälle on helpompaa, mutta korjaus on lyhytikäisempi, kun kosteus muhii siellä levyjen välissä ja ruostuttaa ne nopeasti uudelleen.

Parempi, mutta hieman työläämpi tapa on leikata kaikki ruosteinen pelti pois ja jatkaa siitä puskusaumalla uudella tavaralla. Siihen sitten maali ja mahdollisesti massa ulkopuolelle.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
www.offroadpaja.fi
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 30.10.2005, 15:31
Discovery Discovery ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.05
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 258
Perusasetus

Kyllä se ääni oli levystä.

Eli kannattaako vaihtaa koko satula vai hankkia korjaussarja? Minkä hintaisia noi satulat on? Käytettykin kelpaa kunhan on kunnollinen.

Top top hyvin mennee...
Discovery 300 tdi, Range 3,5
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 30.10.2005, 15:37
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Siellä on varmaan jarrupala kitkapinta lopussa ja sen takana oleva teräslevy ottaa jo jarrulevyyn kiinni. Ota vanne pois ja katso palojen paksuudet.

Jos ohut, ota molemmat jarrupalat pois ja tarkasta myös jarrumäntien kunto: jos jo ruosteiset, ei kannata painaa väkisin sisään satulaan, tuppaavat juuttumaan ja kuluttavat uudet palat loppuun nopeasti.

Jarrulevyn minimipaksuus on takana 11 mm, mutta hiukan ohuemmaksi sen voi ajaa.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
www.offroadpaja.fi
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 30.10.2005, 19:27
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

> ääni oli levystä

Ei oo ihan helpolla kovin mahdollista, jos levy on kiinni navassa ja pyörintänopeus pienehkö.

Jos ääni kuuluun vaan yhdestä nurkasta, niin vaihtoehtoja on aika rajallinen määrä, jospa vaan ottasit renkaan pois niin silmälläkin näkee missä kunnossa palat on, ja minkä vahvuinen levy on. Ja jos ne palat on päässeet tipahtamaan, niin senkin näkee helposti.

Jarrulevyt on halpoja ja helppoja vaihtaa, ei kannata urheilla sikaohuella (alle 10mm) laikalla. Palojakaan ei kannata mun mielestä ajaa loppuun, männät pärjää ehkä paremmin pidempään kun eivät tuu kokonaan ulos satulasta.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 03.11.2005, 11:47
Discovery Discovery ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 07.02.05
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 258
Perusasetus

Tarkastelin jarruja ja mielestäni levyt (13mm takana) ja palat ovat kohtuu kunnossa. Vaikuttaa siltä että palat laahaa levyn pintaa. Voiko jarruja säätää jostain ja mistä että sais noi palat hieman irti pinnasta.


Top top hyvin mennee...
Discovery 300 tdi, Range 3,5
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 03.11.2005, 12:04
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Levyjarrun palojen kuuluu olla levyssä kiinni, mutta kun jarrua ei paineta niin pyörän navan tule pyöriä kevyesti käsin pyörittämällä, eli jarru ei saa laahata. Levyjarruissa ei ole mitään säätöä kun sellaista ei tarvita (OK, polkimen vapaaliike on varmaan säädettävissä, ja tehostajasta pääsylkkyyn tuleva tappi pitää olla oikean mittainen, mutta näihin ei yleensä tarvii koskaan koskea).

Eihän jarruihin (satulaan soppeliin paikkaan tms.) ole etsiytynyt kivi tjsp., joka ääntäisi? Jättää kyllä levyyn jälkiä, ei ääni itsestään synny.

Oliko pyörän navassa laakerivälykset millaiset? Jos laakeri on paskana, niin levy saattaa kääntyä väärään asentoon, ja alkaa vaikka hinkkaamaan satulaan. Tuon kyllä luulis tuntuvan kun riuskemmin heiluttelee, ja pyörän napa tuskin pyöriikevyesti ja tasaisesti.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 03.11.2005, 12:26
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Moi, kuulostaa kyllä siltä että mäntä/männät jumii ja jää laahaamaan. Ota auki ja kato kunto. Kuluttaa jarrupalan nopeasti. Mulla ilmeni tuo vika juuri kuvailemallasi tavalla vm-85 RR.ssa oikealla takana joskus 95/96. Männät meni vaihtoon, ulkopinta sen verran pahasti hapella.

LRMan

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
heti kattomaan olL Chit-Chat 2 26.06.2007 21:51
Pajero Myyntiin heti ja nyt heikki40 O/M/V Ajoneuvot 3 11.10.2006 18:15
Kossupossu Tampereelle heti! Hippiäinen Rakas Päiväkirja 20 01.05.2006 08:32
O: Maasturipaku heti käteisellä!!! O/M/V Ajoneuvot 3 18.01.2006 19:44


Sivu luotu: 08:08 (GMT +2).