|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Renkaitten paineet ja ulinaLaittelin hirvijahtiin Runneriin alle venäläiset karkeat Medved-renkaat. Kokemattomalle mutakumin käyttäjälle yllätys oli niiden pitämä rengasmelu. Ulina alkoi asfaltilla jo viidessäkympistä ja radiota piti suurentaa ennen kahdeksaakymppiä.Laitoin ilmaa kumeihin noin 2.7 baria kun en oikein parempaa lukemaa tiennyt. Onko kaikilla karkeilla renkailla sama taipumus ja vaikuttaako rengaspaineet ulinan laatuun tai kovuuteen? Paljon pitäisi rengaspaineitten olla jos pinta on suurilta osin metsäautotietä, eikä mutakoita ole kuin satunnaisesta? Rengas on 235\75-15.
Viimeksi muokannut Jarmokalervo : 10.10.2016 09:15 |
#2
|
|||
|
|||
Itsellä ainakin Insa Sahara 235/85/16 ulisee ja painetta tietysti maantieajoa varten on tullut laitettua, takana muistaakseni viimeks 4 baria, edes ehkä 2,4. Renkaat Hiluxissa.
Maantieajon ulinan takia tulee varmaan jatkossa laitettua muunlaisia renkaita ja toinen syy on polttoaineenkulutus. Joskus nuorempana löysin henkilöautoon kesärenkaaksi jäterengaspinosta vanhat talvirenkaat oliko nyt jotain Nokian eurooppamallia, mutta nekin ylisi vaikka ei ollut karkeat. Eli pitäisin mahdollisena, että kaikki karkeetkaan ei ole yhtä ylisevia. |
#3
|
|||
|
|||
Bf goodrichin mudterraineja on ollut käytössä ja tällä hetkellä cooper discoverer stt pro, eikä kummassakaan rengasmelu erotu mitenkään selvästi muusta metelistä. Edellisessä autossa oli gt radialin mutarenkaat, jotka äänsi selvästi enemmän. Nekään ei juuri häirinnyt, kun auto oli muutenkin sellainen että sai kuulosuojat päässä ajaa. En ole eri paineilla kokeillut, yleensä noissa isohkoissa renkaissa on n. 2 bar ollu.
|
#4
|
|||
|
|||
Kyllähän mutakumit ulistakin osaa. Hiljaisen puoleisia on ollut omassa käytössä vanha bf mutikka, hankookin dynapro mt ja goodyearin mtr. Uusi bf mutikka lähes loppuun ajettuna puolestaan on varsin äänekäs.
Joku täällä kirjoittelikin symmetrisen kuvion äänekkyydestä. "Oikeat" maastorenkaat (bogger, swmper ym.) kuuluvatkin pikitiellä jo kilometrin päästä. |
#5
|
||||
|
||||
Pääosin niin, että mitä karkeampi rengas ja avoimempi kuvio, sen kovempi meteli. BFG MT KO2 oli mielestäni todella hiljainen mutarenkaaksi, vielä kuluneenakin. Toki nekin alkoi jossain 120km/h vauhdissa olla äänekkäät, mutta ei mitenkään älyttömät. Nyt alla olevat Cooper Discoverer STT:t pitää hieman enenmmän melua. Aikanaan toisessa Jeepissä alla olleet Maxxis Creepy Crawlerit piti aika mukavaa ulinaa jostain 60km/h nopeudesta ylöspäin.
Jos mutakumin nappulat kuluu etureunastaan enemmän kuin takaa (kiilamaisiksi), niin yleensä melu on sitten sen mukainen..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
|||
|
|||
Mites saippaus?
Laitoin awd voyageriin talvisten jälkeen nokian nrt;t missä on käytännössä suorakuvio Talvisilla nastalla asfaltilla radio ajellessa 10 ja nokian kesäsillä 15 Eli osaa ne kesäsetkin ujeltaa kuin tukkirekka Mutta sit on kanssa tullut vastaan tai no ohi ajanut karkeella kuviolla olevaa ja käytönnössä hiljasempi oli kuin seuraava henkilö auto
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#7
|
||||
|
||||
Kesärenkaat on käytännössä aina selvästi kovempaa kumiseosta kuin talvirenkaat. Se pehmeä kumi hiljentää. Pohjoisten olojen kitkat on aina hiljaisempia kuin kesärenkaat. Siihen vielä kun usein kesäkumit on pykälää- paria matalemmalla profiililla niin sekin vaikuttaa.
Minulla on Jeep rengasmeluiltaan jopa mutakumeillakin paljon siedettävämpi, kuin '15 VW Golf tehtaan kesäkumeilla..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Paineet kävässy väärässä paikassa ja vaihde ongelmaa. | Galder | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 21.05.2013 00:09 |
Ohjaustehostinpumppu tuotto ja paineet | ZAU | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 19.12.2009 14:43 |
Patrol GR:n öljyvalo ja paineet... ? | peraaa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.02.2009 09:36 |
HJ:n ulina ja komea nokipalo | Kuuno | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 20.01.2009 14:40 |
Laturin/hihnan ulina | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 08.07.2003 15:22 |