|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Mersun OM 602 motin turbotus.Onko joku toteuttanut ko projektin? Kone ilmeisesti kestää turbon kepeillä ahdoilla hyvinkin. Eli huomion arvoiset niksit otetaan vastaan
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis! Kokeillaas kerran vielä... |
#2
|
|||
|
|||
Vaparikoneessa ei ole mäntien jäähdytystä varten öljysuihkuja joten koneen kesto ei ole koskaan alkuperäisen turbokoneen tasolla.
Muutenhan tuosta kyllä tehoa saa helposti. Kestää ihan vakio-osilla maltillisen piristyksen. Syöttöpumpun elementit vaihtoon ja turboksi tehotavotteeseen sopiva ja käyttökohteeseen soveltuva reilu välijäähdytin niin siinäpä se pääpiirteittäin. Turbokoneessa on kuitenkin eroa aika paljon. mm. Männät, männäntapit, kanget, kk-laakerit, mäntien jäähdytys, öljypumppu, m-öljyn jäähdytys, esikammiot nyt alkuun mainittuna. |
#3
|
||||
|
||||
pikkusievä budjettiviritys tuollaiseen vois olla: 290TD väykyn tai sprintterin pakosarja ja imusarja, OM606 vakioahdin (muistaakseni sopii suoraan laippaan), OM606 sähköpumpusta ylimääräiseksi jääneet 6mm tapit + asennus/säätö nykyiseen vakiosyöttöpumppuun ammattiliikkeessä.... ja sitten joku maltillinen kiinan cooleri....saattais olla sellainen 200hv/400nm ? vajaan tonnin budjetilla...? Kallein on varmaan pumpun laitto/säätö (5-700€ helposti, mutta tuleepahan kunnollinen kerralla)...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#4
|
|||
|
|||
Hyvää vinkkiä, kiitos niistä. Pitää alkaa haalimaan palikoita. Ei palstalla ole Varsinais-suomen lähitieämillä ketään ketä pumpun säätöä tekisi aseveli kaupalla?
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis! Kokeillaas kerran vielä... |
#5
|
|||
|
|||
Hinnasta tiä mut ookko kuullu ikinä mynäpumpuista...
|
#6
|
||||
|
||||
Kyllä vaan taitaa olla edullisempaa hommata OM605 joko vaparina tai alkup turbomallina kuin ruveta 602 sta ahtamaan, jollei ole osia kovasti valmiina.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
|||
|
|||
Pitääkin tutkia hintoja vähän tarkemmin, kiitos vinkistä!
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis! Kokeillaas kerran vielä... |
#8
|
||||
|
||||
muista en tiedä, mutta mulla on ainakin sellainen mynäläinen paikallaan mersussa
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos edullisesti saa niin mikä ettei. Alkuperäinen turbokone on aina "alkuperäinen". Vaparin ahtamisessa on kuitenkin taas samat hankinnat edessä (pakosarja, ahdin, pumppu jne). Vähän riippuu myös tehotavoitteista ja käytöstä. Näytti olevan jollain mersufoorumilla myynnissä 605tbokone 1500€. Koneen kunto jää usein arvoitukseksi jos kone on jo irrallaan. Oman koneen kunto on usein tiedossa. Kaikkein edullisimmaksi tulisi jos löytyisi sellainen koko auto, jossa olisi hyvä kone mutta vaikka osittain kolaroitu tai muuten huono kori (ruotsi/saksa)...ottaa kone siitä ja myydä muu käyttökelpoinen tavara eteenpäin. Toki aikaa ja vaivaa on tässä vaihtoehdossa eniten.
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#10
|
|||
|
|||
Nuo koneet on kyllä aina arvoitus kun lähtee ostamaan mutta voinan se kanki omastakin kurkata koskavaan, mistä näistä koskaan tietää !
Onkohan vakio pumppu mitenkään tuunsttavissa turbolle...
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis! Kokeillaas kerran vielä... |
#11
|
||||
|
||||
Ja öljyruiskujen puutetta ei kannata säikähtää onnistuu nimittäin laittaa myös vaparin lohkoon.
|
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
näissä pumpuissa kun on mekaaninen sammutin niin siihen vipuun voi laittaa painekellon joka ahtojen mukaan avaa sammutinta. monet haluaa laittaa turbotettuihin aina turbon pumpun. ja sitte ahonalanen syöttö kuitenkin säädetään täysille. sillo ei ole oikeestaan mitään väliä onko vaparin vai turbon pumppu jos elementit/nestepää on vaan samankokosia. ahonalanen säätö kun ei lisää polttoainetta vaan pienentää syöttöä ilman ahtopainetta.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! Viimeksi muokannut smgt : 17.08.2016 09:34 |
#13
|
|||
|
|||
Onko heittää heti niksit siihen hommaan?
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis! Kokeillaas kerran vielä... |
#14
|
||||
|
||||
Älä suotta jos et aio ottaa kaikkea irti ja ajat vielä vaunuperässä kaasupohjassa pitkiä matkoja? Tuo ehdottamani edullinen ja vaivaton "bolt on" 200hv /400NM luultavasti pysyy kasassa ehyessä moottorissa ja maasturointikäytössä (vain lyhyitä hetkiä kaasu pohjassa), tarvittavat osat löytyy "satasilla" (paitsi pumppu).
Jos tehotavoite on tyyliin 300/500 niin sitten suosiolla alkuperäinen turbokone (mieluimmin 605) paikalleen. Niissä on muutakin "parempaa" kuin öljysuihkut. Ja nykymoottorin sisuskalujen muuttaminen kohti kestävämpää tulee myös maksamaan aikaa ja rahaa (pieniä koneistuksia, tiivisteitä jne) ja vaikka laittaa alkuperäisenkin turbokoneen niin silti tarvii isommille tehoilla uuden ahtiminen ja sen isotappisen pumpun. Jos sais vaikka koneen 1300€ ja sitten pumppu 7mm/8mm tapeilla 1000-1500€, ahdin 600-800€, mahdollisesti pakosarja 300€...sitten tulee ongelmia kytkimen pitämisen kanssa....500€ päivitettyyn kytkimeen...sitten porsii vaihdelaatikko....jne jne... Hoksaatko kaavan? Eli sopivasti osia metsästäen käytät n. 1000€ ja 180-200hv/350-400Nm nopeasti ja helposti ja auto liikkuu pian.......vai paljon tehoa...pirusti hommia ja kolme tonnia meni jo...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja... |
#15
|
|||
|
|||
Taidan kallistua hankkimaan nuo osat ja tekemään tuosta nykymotista pikkaisen pirteämmän. Ko myllyyn tuntuu olevan osaa melko hyvin tarjolla!
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis! Kokeillaas kerran vielä... |
#16
|
|||
|
|||
En tiiä mikä hypetys noista "moniventtiileistä" on ollut jo pitkään. Kapeakantisista lähtee tehoa ihan samalla tavalla mutta ehkä ne aivan viimeiset 500+ hv tehot jää saamatta.
Ovat vielä halvempia ostaa ja rempata. Toki, vapari kapeakantisen heikko paikka on kiertokanget ja kk-laakerit. Kangissa menee öljykanava männäntapille josta kanget tahtoo haljeta kun reippaammasti otetaan tehoa. Laakerit taas lähtee murenemaan, aivan kuten HDJ80:n koneissakin. Turbokoneissa nämä onkin tehty paremmin. ~10vuotta sitten kapeakantisesta 3l kuutosesta penkitettiin 1.6bar:lla yli 400hv. En tiä mihin sitä moniventtiiliä tuossa tarvii. Vitun paljon kalliimpi ostaa ja korjata ja kannen kilometrien kesto ei ole kapeakantisen tasolla. Jos taas on aivan huipputehot haussa niin sitten se moniventtiili johon muutamalla tonnilla palikkaa vaihtoon. Viimeksi muokannut Mika_T : 17.08.2016 15:51 |
#17
|
|||
|
|||
Sauraavaksi goolaamaan osia !
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis! Kokeillaas kerran vielä... |
#18
|
|||
|
|||
Om 602 turbo
Multa tais jäädä ylimääräiseksi kyseinen turbo kone välijäähyllä...
Ajettu muistaakseni alle viis sataa.... Jos jotakuta kiinnostaa ni ilimottelee... |
#19
|
|||
|
|||
Paa yvnä tietoa ja milloin viimeksi käytetty jne...
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis! Kokeillaas kerran vielä... |
#20
|
||||
|
||||
Osaako joku vastata kun muuttaa ton 605/6 sähköisestä mekaaniseksi niin sopiihan kapia kantisesta kaikki bolt-on? Sopiiko sama laatikko molempiin?
|
#21
|
|||
|
|||
Jos meinaat että syöttöpumppu vaihtuu kokonaisuudessaan vanhempaan mekaaniseen niin joo. Kannattanee vaihtaa polttoainesuodatinjalkaa myöten kaikki vanhempaan.
Ennakonsäätimen pulttia ei passaa sekottaa. Säädin jumii jos kasaa väärällä pultilla. Ja jos kasaa kapeakantisen ennakonsäätimellä+ mäntä alipainepumpulla niin jakopäästä pitää tukkia pyörivälle alipainepumpulle tuleva öljykanava. Kaasuvivusto pitää rakennella. Kapiakantisen vivusto ei mene suoraan moniventtiiliin. Turbon hukkaportti pitää muuttaa ahtopaineella avautuvaksi, jos siis alkuperänen fööni säilyy. Samat laatikot käy molempiin. |
#22
|
|||
|
|||
Ei jaksa kaikille yv:t naputella
Seissyt pari vuotta turhan panttina ja käytelty aikaajoin.... Kolme litranen.. Ja juu orkkis turbo ja välijäähy... Ja käyttövalmiina olis tarkotus myydä.... Nyt kuunnellaan tarjouksia...
|
#23
|
|||
|
|||
Onko apulaitteineen tarkoitus myydä? Ja Oltzin kyssäriin kiinnostaisi kuulla tietävältä vastausta.
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis! Kokeillaas kerran vielä... |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
onko siinä 5 vai 6 sylinteriä? |
#25
|
|||
|
|||
No ei sitten...
Mutta joo korjataan sen verran et 2.9 olikin tilavuus...
Ja kyl se on OM 602 turbolla ja välijäähyllä... Ja edelleen kokonaisena pakettina se ois tarkotettu myydä (lue apulaitteineen). |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään mersun OM 603 moottori | JEPULIS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 08.10.2013 19:04 |
Ostettu OM 602 startti | mikkocap | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 24.10.2012 19:24 |
Ostettu MB diesel moottori, OM 602/3/5/6 | pee | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 10.10.2012 22:15 |
Myydään / Vaihdetaan Moottori om 602 turbo + autom.laatikko | molliollikolli | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 21 | 26.06.2012 20:50 |
Ostettu Mersun OM 603TURBO moottori | hoojii | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 25.03.2011 17:04 |