Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.08.2016, 17:52
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Perusasetus

Mersun OM 602 motin turbotus.


Onko joku toteuttanut ko projektin? Kone ilmeisesti kestää turbon kepeillä ahdoilla hyvinkin.

Eli huomion arvoiset niksit otetaan vastaan

__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.08.2016, 18:23
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.773
Perusasetus

Vaparikoneessa ei ole mäntien jäähdytystä varten öljysuihkuja joten koneen kesto ei ole koskaan alkuperäisen turbokoneen tasolla.
Muutenhan tuosta kyllä tehoa saa helposti. Kestää ihan vakio-osilla maltillisen piristyksen.

Syöttöpumpun elementit vaihtoon ja turboksi tehotavotteeseen sopiva ja käyttökohteeseen soveltuva reilu välijäähdytin niin siinäpä se pääpiirteittäin.

Turbokoneessa on kuitenkin eroa aika paljon.
mm. Männät, männäntapit, kanget, kk-laakerit, mäntien jäähdytys, öljypumppu, m-öljyn jäähdytys, esikammiot nyt alkuun mainittuna.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.08.2016, 19:46
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

pikkusievä budjettiviritys tuollaiseen vois olla: 290TD väykyn tai sprintterin pakosarja ja imusarja, OM606 vakioahdin (muistaakseni sopii suoraan laippaan), OM606 sähköpumpusta ylimääräiseksi jääneet 6mm tapit + asennus/säätö nykyiseen vakiosyöttöpumppuun ammattiliikkeessä.... ja sitten joku maltillinen kiinan cooleri....saattais olla sellainen 200hv/400nm ? vajaan tonnin budjetilla...? Kallein on varmaan pumpun laitto/säätö (5-700€ helposti, mutta tuleepahan kunnollinen kerralla)...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.08.2016, 20:15
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Perusasetus

Hyvää vinkkiä, kiitos niistä. Pitää alkaa haalimaan palikoita. Ei palstalla ole Varsinais-suomen lähitieämillä ketään ketä pumpun säätöä tekisi aseveli kaupalla?
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.08.2016, 21:21
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.941
Perusasetus

Hinnasta tiä mut ookko kuullu ikinä mynäpumpuista...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.08.2016, 22:02
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

Kyllä vaan taitaa olla edullisempaa hommata OM605 joko vaparina tai alkup turbomallina kuin ruveta 602 sta ahtamaan, jollei ole osia kovasti valmiina.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.08.2016, 23:01
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Perusasetus

Pitääkin tutkia hintoja vähän tarkemmin, kiitos vinkistä!
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.08.2016, 07:42
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Hinnasta tiä mut ookko kuullu ikinä mynäpumpuista...

muista en tiedä, mutta mulla on ainakin sellainen mynäläinen paikallaan mersussa
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.08.2016, 07:50
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Kyllä vaan taitaa olla edullisempaa hommata OM605 joko vaparina tai alkup turbomallina kuin ruveta 602 sta ahtamaan, jollei ole osia kovasti valmiina.

Jos edullisesti saa niin mikä ettei. Alkuperäinen turbokone on aina "alkuperäinen". Vaparin ahtamisessa on kuitenkin taas samat hankinnat edessä (pakosarja, ahdin, pumppu jne). Vähän riippuu myös tehotavoitteista ja käytöstä.

Näytti olevan jollain mersufoorumilla myynnissä 605tbokone 1500€. Koneen kunto jää usein arvoitukseksi jos kone on jo irrallaan. Oman koneen kunto on usein tiedossa. Kaikkein edullisimmaksi tulisi jos löytyisi sellainen koko auto, jossa olisi hyvä kone mutta vaikka osittain kolaroitu tai muuten huono kori (ruotsi/saksa)...ottaa kone siitä ja myydä muu käyttökelpoinen tavara eteenpäin. Toki aikaa ja vaivaa on tässä vaihtoehdossa eniten.
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.08.2016, 08:43
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Perusasetus

Nuo koneet on kyllä aina arvoitus kun lähtee ostamaan mutta voinan se kanki omastakin kurkata koskavaan, mistä näistä koskaan tietää !

Onkohan vakio pumppu mitenkään tuunsttavissa turbolle...
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.08.2016, 08:53
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Ja öljyruiskujen puutetta ei kannata säikähtää onnistuu nimittäin laittaa myös vaparin lohkoon.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.08.2016, 09:20
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.695
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kasper Näytä viesti
Nuo koneet on kyllä aina arvoitus kun lähtee ostamaan mutta voinan se kanki omastakin kurkata koskavaan, mistä näistä koskaan tietää !

Onkohan vakio pumppu mitenkään tuunsttavissa turbolle...
on. vaparin pumpuissa on vieläpä nokan profiili vissiin parempi?
näissä pumpuissa kun on mekaaninen sammutin niin siihen vipuun voi laittaa painekellon joka ahtojen mukaan avaa sammutinta.

monet haluaa laittaa turbotettuihin aina turbon pumpun. ja sitte ahonalanen syöttö kuitenkin säädetään täysille. sillo ei ole oikeestaan mitään väliä onko vaparin vai turbon pumppu jos elementit/nestepää on vaan samankokosia.
ahonalanen säätö kun ei lisää polttoainetta vaan pienentää syöttöä ilman ahtopainetta.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!

Viimeksi muokannut smgt : 17.08.2016 09:34
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.08.2016, 10:21
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Ja öljyruiskujen puutetta ei kannata säikähtää onnistuu nimittäin laittaa myös vaparin lohkoon.
Onko heittää heti niksit siihen hommaan?
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.08.2016, 11:24
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Älä suotta jos et aio ottaa kaikkea irti ja ajat vielä vaunuperässä kaasupohjassa pitkiä matkoja? Tuo ehdottamani edullinen ja vaivaton "bolt on" 200hv /400NM luultavasti pysyy kasassa ehyessä moottorissa ja maasturointikäytössä (vain lyhyitä hetkiä kaasu pohjassa), tarvittavat osat löytyy "satasilla" (paitsi pumppu).

Jos tehotavoite on tyyliin 300/500 niin sitten suosiolla alkuperäinen turbokone (mieluimmin 605) paikalleen. Niissä on muutakin "parempaa" kuin öljysuihkut. Ja nykymoottorin sisuskalujen muuttaminen kohti kestävämpää tulee myös maksamaan aikaa ja rahaa (pieniä koneistuksia, tiivisteitä jne) ja vaikka laittaa alkuperäisenkin turbokoneen niin silti tarvii isommille tehoilla uuden ahtiminen ja sen isotappisen pumpun. Jos sais vaikka koneen 1300€ ja sitten pumppu 7mm/8mm tapeilla 1000-1500€, ahdin 600-800€, mahdollisesti pakosarja 300€...sitten tulee ongelmia kytkimen pitämisen kanssa....500€ päivitettyyn kytkimeen...sitten porsii vaihdelaatikko....jne jne...

Hoksaatko kaavan? Eli sopivasti osia metsästäen käytät n. 1000€ ja 180-200hv/350-400Nm nopeasti ja helposti ja auto liikkuu pian.......vai paljon tehoa...pirusti hommia ja kolme tonnia meni jo...
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 17.08.2016, 14:49
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Perusasetus

Taidan kallistua hankkimaan nuo osat ja tekemään tuosta nykymotista pikkaisen pirteämmän. Ko myllyyn tuntuu olevan osaa melko hyvin tarjolla!
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 17.08.2016, 15:20
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.773
Perusasetus

En tiiä mikä hypetys noista "moniventtiileistä" on ollut jo pitkään. Kapeakantisista lähtee tehoa ihan samalla tavalla mutta ehkä ne aivan viimeiset 500+ hv tehot jää saamatta.
Ovat vielä halvempia ostaa ja rempata.
Toki, vapari kapeakantisen heikko paikka on kiertokanget ja kk-laakerit. Kangissa menee öljykanava männäntapille josta kanget tahtoo haljeta kun reippaammasti otetaan tehoa.
Laakerit taas lähtee murenemaan, aivan kuten HDJ80:n koneissakin. Turbokoneissa nämä onkin tehty paremmin.

~10vuotta sitten kapeakantisesta 3l kuutosesta penkitettiin 1.6bar:lla yli 400hv.
En tiä mihin sitä moniventtiiliä tuossa tarvii. Vitun paljon kalliimpi ostaa ja korjata ja kannen kilometrien kesto ei ole kapeakantisen tasolla.

Jos taas on aivan huipputehot haussa niin sitten se moniventtiili johon muutamalla tonnilla palikkaa vaihtoon.

Viimeksi muokannut Mika_T : 17.08.2016 15:51
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 17.08.2016, 15:49
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Talking

Sauraavaksi goolaamaan osia !
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 17.08.2016, 19:23
PutKari PutKari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.08
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 740
Perusasetus

Om 602 turbo


Multa tais jäädä ylimääräiseksi kyseinen turbo kone välijäähyllä...
Ajettu muistaakseni alle viis sataa....
Jos jotakuta kiinnostaa ni ilimottelee...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 17.08.2016, 20:11
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Perusasetus

Paa yvnä tietoa ja milloin viimeksi käytetty jne...
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 17.08.2016, 20:18
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Osaako joku vastata kun muuttaa ton 605/6 sähköisestä mekaaniseksi niin sopiihan kapia kantisesta kaikki bolt-on? Sopiiko sama laatikko molempiin?
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 17.08.2016, 20:30
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.773
Perusasetus

Jos meinaat että syöttöpumppu vaihtuu kokonaisuudessaan vanhempaan mekaaniseen niin joo. Kannattanee vaihtaa polttoainesuodatinjalkaa myöten kaikki vanhempaan.

Ennakonsäätimen pulttia ei passaa sekottaa. Säädin jumii jos kasaa väärällä pultilla.
Ja jos kasaa kapeakantisen ennakonsäätimellä+ mäntä alipainepumpulla niin jakopäästä pitää tukkia pyörivälle alipainepumpulle tuleva öljykanava.

Kaasuvivusto pitää rakennella. Kapiakantisen vivusto ei mene suoraan moniventtiiliin.
Turbon hukkaportti pitää muuttaa ahtopaineella avautuvaksi, jos siis alkuperänen fööni säilyy.

Samat laatikot käy molempiin.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 17.08.2016, 20:32
PutKari PutKari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.08
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 740
Perusasetus

Ei jaksa kaikille yv:t naputella


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kasper Näytä viesti
Paa yvnä tietoa ja milloin viimeksi käytetty jne...
Seissyt pari vuotta turhan panttina ja käytelty aikaajoin.... Kolme litranen.. Ja juu orkkis turbo ja välijäähy... Ja käyttövalmiina olis tarkotus myydä.... Nyt kuunnellaan tarjouksia...
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 17.08.2016, 20:35
Kasper Kasper ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.15
Sijainti: Turku
Viestit: 452
Perusasetus

Onko apulaitteineen tarkoitus myydä? Ja Oltzin kyssäriin kiinnostaisi kuulla tietävältä vastausta.
__________________
Kun ei vaan mittään sattuis!

Kokeillaas kerran vielä...
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 18.08.2016, 07:21
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PutKari Näytä viesti
Seissyt pari vuotta turhan panttina ja käytelty aikaajoin.... Kolme litranen.. Ja juu orkkis turbo ja välijäähy... Ja käyttövalmiina olis tarkotus myydä.... Nyt kuunnellaan tarjouksia...
nii laitoin yv:näkin mutta laitetaan nyt tähänkin että ei se kyllä sitten om602 kone voi olla? ja missä korimallissa jos on välijäähykin?
onko siinä 5 vai 6 sylinteriä?
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 18.08.2016, 08:01
PutKari PutKari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.08
Sijainti: Kemijärvi
Viestit: 740
Perusasetus

No ei sitten...


Mutta joo korjataan sen verran et 2.9 olikin tilavuus...

Ja kyl se on OM 602 turbolla ja välijäähyllä...

Ja edelleen kokonaisena pakettina se ois tarkotettu myydä (lue apulaitteineen).
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään mersun OM 603 moottori JEPULIS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 08.10.2013 19:04
Ostettu OM 602 startti mikkocap O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 24.10.2012 19:24
Ostettu MB diesel moottori, OM 602/3/5/6 pee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 10.10.2012 22:15
Myydään / Vaihdetaan Moottori om 602 turbo + autom.laatikko molliollikolli O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 21 26.06.2012 20:50
Ostettu Mersun OM 603TURBO moottori hoojii O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 25.03.2011 17:04


Sivu luotu: 03:47 (GMT +2).