|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Perän shimmaajaa Etelä-SuomestaOnko antaa suosituksia jostain firmasta joka osais shimmata hdj:n perän kunnolla välitysten vaihdon yhteydessä? Itsellä ei ole prässiä jolla sais laakeria pinionista irroteltua shimmailun yhteydessä enkä viittis ostaa repullista laakereita hommaa varten...
|
#2
|
|||
|
|||
Etu vai taka?
|
#3
|
||||
|
||||
Kumpikin
|
#4
|
|||
|
|||
Moi. Mä oon muutamia periä säätäny, enkä usko että pinjonin isomman laakerin irrotus ehjänä onnistuu. Eli yleensä ainakin sen joutuu laittaa uuden.
|
#5
|
|||
|
|||
Saa sen irti ehjänä, vaatii vaan erikoisemmat vehkeet, itekin oon muutamia tehny, tuleeko uudet välitykset? Käytetyn säätäminen on ylempien voimien hallussa, et tulee hiljainen.
|
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos perässä säädetään myös lautaspyörän hammasvälys shimmeillä eikä säätöpyörillä, niin sitten toki myös toiset poskilaakerit. Nämä kulkee myös nimellä asennuslaakeri. Eli niitten kanssa shimmaus kohdalleen, sitten kasataan "oikeilla" laakereilla ja tarkistetaan vielä että kaikki on ok.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
|||
|
|||
Osaat kyllä itsekin........
Heittokello, väri ja näppituntuma..........
Ei voi mennä paljon vikaan.......... Terkut "LATE":lle -80 luvulla joka opetti mut säätämään....... Perän kuin perän..........klimpissä olevat helpompia/takaa aukeavat....... Kaikki välitykset heittää....... Puolittakaa heitto ja laittakaa värillä siihen mihin saatte...... Ja silti näppi sanoo miten pyörii........ Viimenen säädetty 2vko sitten.....Nuorison toimesta........ Edellinen itsesäädetty noin 1v. sitten..... ja kaikki ihan omassa tallissa omilla värkeillä..... DIY. Ja kaikki tää on opetettu nuoremmalle sukupolvelle......... Ja hyvin on kestäneet........kovempaakin löylyy....... Näin se tieto kulkee ja menee etten.....päin ....... Viimeksi muokannut H_Nietu : 08.04.2016 19:48 |
#8
|
||||
|
||||
Vanha välitys kun otetaan uudelleen käyttöön se pitäisi säätää siihen välykseen mihin se on jo kulunut eli hammasvälys pitäisi mitata ennen purkamista.
Laakerin saa ehjänä irti pinionilta oikeilla työkaluilla mutta juuri eilen säädin yhdet HJ:n välitykset ja oon muuttanut niihin säätölevyt pois sisäkehältä ulkokehän alle. |
#9
|
||||
|
||||
Jeps.. juuri asensin itselle Jeeppiin lautaspyörän toiseen murikkaan, mikä meni alkuperäisen kitkamurikan tilalle. Olin mennyt hukkaamaan ylimääräiset shimmit metallinkeräykseen, ja hammasvälys jäi käytettväissä olleilla shimmeillä 0,1mm liian väljäksi verrattuna vanhaan. Ei ole enää hiljainen välitys, vaikka välys on muuten vielä valmistajan speksien rajoissa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
||||
|
||||
Palataksemme kysymykseen....
....Aloittajahan kysyi firmaa tai jotain kuka osaa tehdä perähommia?
-Vastauksista saattaa olla apuja muillekin....
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
#11
|
||||
|
||||
Kiitoksia vinkeistä. Googlailin tuossa paljonko firmat velottavat shimmailusta ja hinta on 300-400€ per perä, joten pakko se on sitten ite tehdä ja ostaa ylimääräset laakerit hoonattaviksi. Meinasin eka käyttää käytettyjä irtovälityksiä mutta pitänee käyttää sittenkin purkamattomia murikoita jotta sais äänettömät.
|
#12
|
|||
|
|||
Ei ole rakettitiedettä......
Käytöstä riippuen hammasvälys 0.10-0.2mm väliin kellolla ja ison lautaspyörän keskitys mahdollisimman hyvin tasauspyörästöön pinioniin nähden......
Mun mielikki hammaskosketusvälys 0.18mm normi vehkeisiin..... min. voi mennä johonkin 0.1....0.12mm nurkille....Ei alle..... Riippuu pinionin ja ison lautaspyörän keskityksestä....Joku voi tehdä pienemilläkin........ Ei oo väljän voittanutta kun normi laitteista puhutaan........ Nopeet ja lämpiämättömät jotain muuta......... Kello kertoo.....osaamattomalle kaiken......osaava tuntee näpissä..... Ja väriä hammaskosketuksen toteamiseen....... ja pinnat kohilleen...... Ja muista pyöritellä ussempi rinki..........jolloin varmistut että kaikki on löytäneet paikkansa...... Viimeksi muokannut H_Nietu : 08.04.2016 21:36 |
#13
|
||||
|
||||
Tarvittavat laakerit jotka hoonaa väljäksi, heittokello & magneettijalka sekä viisarinäyttöinen momenttiavain joka näyttää jotain 0-5Nm lukemia. Ei siinä paljon muuta tarvitse
..noh, toki kärsivällisyyttä ja puoli laatikollista olutta
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#15
|
||||
|
||||
Mulla on joku digitaalinen kalavaaka millä olen pinionia nyppinyt kun muutama perä tullut laakeroitua mutta saanu aina vanhoilla shimmeillä äänettömäksi kun en välityksiä ole siinä yhteydessä vaihdellut. Heittokello pitänee käydä motonetistä panostaa ja varmaan se kiinaprässi myös.
|
#16
|
|||
|
|||
Tärkeintä kun toteet......
Ettei mitkään välykset mee nollille lämmetessä......
Joka välis pääsee oljy kiertään.... Muuten alkaa metalli kuluun........ (Jas tän takia käytetyt yleensä on vammasia...... Pinionin stefaa vaihdetty ym. ei ole enää pinioni orginaali säädöllä isoon nähden kun vedetty mutu pulttipyssyllä kiinni mihin sattuu.......) Pinioni shimmeillä oikeeseen korkoon..... Isolautaspyörä mahd. keskelle tasauspyörästöä ja pyörähdysakselia..... Väriä hammaskosketuksen jotta saat parhanna mahd pinta-alan. Ja kaikki varmasti kiinni niin että pysyy.... Ei voi mennä pieleen...... |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mulla on käyttöautossa edellisen omistajan liikkeessä laitattama perä joka on laakeroinnin jälkeen kestänyt jotain 30tkm (kuitista ja h-kirjasta kattelin) ja ulompi pinionin laakeri on jo nyt ihan soronoo, joten tainnu lipsahtaa pari napsuu liian kireelle eikä ole jaksettu tehdä uusiks. |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Paikallisessa liikkeessä oli poistokorissa momenttiruuvimeisseli, 0.5-5Nm. Normihinta sillä oli 82e. Viisaria ois toki tässä tapauksessa helpompi lukea mutta varmaan tolla naksuvallakin pärjäis? Yks mikä tuli mieleen niin esim. koneistushommissa käytettävät kiinteät momenttiavaimet. Ottais minimi- ja maksimimomenteille olevat ja säätää niin että toinen naksuu mutta toinen ei. Pitää vaan keksiä miten T10 torxiin saa sen 36mm hylsyn kiinni |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#20
|
||||
|
||||
Mikäs niissä sovitteissa heittää? eikai siinä periaatteessa mitään joustavaa ole mikä heittäis lukemaa.
Joo ei varmasti paljon oo 1/2" 0-5Nm avaimia et joutunee sen sovitteen laittaan kuitenkin Toi polkupyörähomma oli hyvä vinkki. Äkkiseltään tommonen löyty http://www.ebay.com/itm/1-4-0-5N-m-d...QAAOSw3KFWdRxh Taidan kuitenki hakee sen naksumeisselin, jos sen tinkais pariin kymppiin niin kyllä sillä yhdet perät kikkailee momenttiin. |
#21
|
||||
|
||||
Aina siinä jotain pientä väljää on, ja noin pienillä momenteillä voi heittää aika nopeasti outoja lukemia sen takia. ..tai sitten ei Sovitekappaleilla itsekin olen turannut ja koittanut saada tyhjät pois ja suorassa väännettyä, niin pitäisi olla aika lähellä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#22
|
|||
|
|||
Toi asennuslaakeri juttu on hyvä idea!, eipä oo tullu mieleen. Omaan BJ40:seen laitoin HJ:n lukot, ja siirsin pinjonin sisemmän laakerin säädön ulkokehälle. Sopivia simmejä oli vaikee löytää. HJ:n krymppi sai mennä kans romu koppaan, ja tilalle tuli simmattava malli. Tohon momentti juttuun voi käyttää varren päässä olevaa painoa, ainakin pinjonin laakerin kireyttä koettaessa.
|
#23
|
|||
|
|||
Ylimääränen hihnapyörä narua ja kalavaaka toiminu mahottoman hyvin pienilla momenteilla tosin pitää osata laskea säteelle sopiva vetovastus
|
#24
|
|||
|
|||
Lahdessa tekee Auto baja oy peränshimmauksia.
Oon ollu ite tyytyväinen, hinnat tais olla satasen luokkaa per perä. En nyt muista varmaks mitä se multa viimeks otti kun kavereita ollaan. Matti Niinimäki on hepun nimi. Puh.nro 03 7345603 |
#25
|
||||
|
||||
Lisää paikkoja ja tekijöitä...?
Onhan täällä PK-seudulla ainakin Jari-JAMANT ja Jarno-4x4 Parts, joiden luulisin tekevän noita perien korjaus hommia, hinnoista en tiedä..?
-Olisiko muitakin...?
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti. Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95. Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66 Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98 MYYTÄVÄNÄ: https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Löpöä eli punasta etelä suomesta | 0ltzi | O/M/V Muut | 6 | 05.03.2017 21:50 |
Ostetaan etelä-suomesta alle tonnin maasturi | jabe | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 03.09.2013 18:50 |
Ostettu Recaroja pari etelä-suomesta | 0ltzi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 15.02.2013 05:38 |
Ostetaan HJ 60tai61, toimiva,mätä, lukko akseleilla max 2000euroa etelä suomesta | 0ltzi | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 16.12.2010 15:01 |
tarjotaan kyytiä etelä-suomesta rovaniemelle | tare | Chit-Chat | 6 | 02.10.2008 09:08 |