Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.03.2016, 10:25
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 715
Question

Hyviä ideoita kaivataan!


Elikkäs pulma on seuraavanlainen, tuossa firman käyttövehkeessä (Iveco Daily 4x4) on 16" lukkovanteet, eli vanteen ulkoreuna irtoaa rengasraudalla pyöräyttäen kunhan renkaan on painanut ensin alas ja tällainen vanne tarvitsee tietysti sisäkumin että ilmaa pysyy riittävästi oikeassa paikassa.

Noh, nyt kuitenkin nykyaikaisten tubeless-kumien sisäpuoli on niin karkea, ettei sisurit tahdo niissä kestää.

Ja joo, sulla varmaan kestää mut et kuitenkaan aja 2500kg akselipainolla (myös maastossa) 25tkm vuodessa.

Asentanut olen mielestäni hyvinkin huolellisesti, käynyt jokatoppi-hanskalla renkaan sisäpinnan läpi mahdollisten valumurusten varalta, imuroinut ne sisältä, levittänyt reilusti talkkia kauttaaltaan renkaan sisälle ja asentanut sisurit huolellisesti ettei jäisi mitään kurttuja mihinkään.

Noh, vuoden aikana on 5 sisuria puhjennut, ja toisen jälkeen tilasin michelinin paksut sisäkumit joita niitäkin on nyt sitten vaihdettu.

Itse kylmän raudan seppänä ajattelin heti että noooo propleem, otetaan ivecon vanteesta keskiö ja vaikka sprintterin vanteesta kehä joista sitten synnytetään tubeless-vanne.

Noh, helpommin sanottu kuin tehty, tuossa kun on jarrurumpu niin iso ettei tubeless-vanne mahdu rummulle, niissä kun on keskellä se "droppi".

Eli summa summarum, tarvis löytää maastokummit jotka soveltuu sisurin ympärille, leveyttä ihan max 12,5", korkeutta vähintään 31"(mieluummin 34") eikä sais ihan järjettömän kalliit olla.

Tai sitten... Jos tekee vanteet missä ei ole tuota pooria keskellä, eli suora kehä ja siitä humpit ylös niin mahtaako rengas venyä siitä koneessa yli?

Vannekoon kasvattaminen on vaihtoehto, mutta rengasvalikoima vähenee eikä tahdo riittävän korkeita sekä kapeita löytyä, kaikki 18" maastokumit on noihin kullinjatkeisiin.

Ja ei, en osta tojotaa, sillä kun ei näistä hommista selviä.

__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.03.2016, 11:04
karisa:n Avatar
karisa karisa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 664
Perusasetus

Hummerista ? niihin saa renkaita ja voisi mahtua hyvin jarrutkin
__________________
Hilux 2.4TD + MADzuki 3.0
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.03.2016, 11:44
mara8 mara8 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.15
Sijainti: Espoo
Viestit: 39
Perusasetus

Täällä on noita armeijatyypin korkeita maastorenkaita:
https://www.vrakking-tires.com/stock/

100€ ottavat kuljetusmaksua suomeen yhdestä rengassetistä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.03.2016, 20:28
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 715
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mara8 Näytä viesti
Täällä on noita armeijatyypin korkeita maastorenkaita:
https://www.vrakking-tires.com/stock/

100€ ottavat kuljetusmaksua suomeen yhdestä rengassetistä.
Olihan paljon kumeja... mut mistä sen tietää mikä sopii sisurin päälle?

Onko kokemusta tehdyistä vanteista, onko tuo "poori" välttämätön että tubeless-kumin saa paikalleen vai voisko vanteen tehdä hitsaamalla kahden ulkokehän väliin suoran putken ja keskiön siihen kiinni?

Iso sorvi ja hitsaaminen ei ole ongelma, mutta onnistuuko renkaan asennus?
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.03.2016, 20:43
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

Voi olla työläs saada renGas asettumaan, jollei ole syvempää kohtaa vanteessa joka auttaa paitsi asennuksessa renkaan saamiseksi vanteelle, myös renkaan täyttymisen alkuvaihetta. Toki jälkimmäinen saattaa onnistua kun ja jos venttiili fiksussa paikassa.


Eiks niistä alkup vanteista vois kuitenkin jalostaa tubeless vanteet, toki vain off road use ? Humppia molemmin puolin.
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 25.03.2016 20:45
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.03.2016, 20:44
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.582
Perusasetus

Alkuperäiseen ongelmaan, mulla oli joskus offirenkaat joita ei saanut pitämään tubelesilla ja sisärenkaaseen hiertyi reikiä. Muutamaan kertaan sisärenkaan paikattua ja vaihdettua niin meni hermot, vedin vanhan sisärenkaan sisäkehältä halki, leikkasin venttiiilin pois, tungin uuden sisärenkaan tämän vanhan sisälle ja koko pakettina paikalle.

Kertaakaan tuon jälkeen ei sisärengas enää hankautunut puhki.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.03.2016, 21:23
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 715
Perusasetus

pee, tätä mäkin kelasin että hitsaan noihin ulkoreunat vaikka sprinterin vanteista, mutta saako niihin enää kumia päälle?

H&K, tätä kun ehdotin Vianorilla niin pitkän linjan rengasmies sanoi että toinen sisäkumi välissä kurttaantuu ja aiheuttaa saman.

Taidan silti kokeilla kun kesäkumit laitan ellei tuo vanneasia ratkea ja sais tubelessit.

Noh, jos joku tarvii jeesiä tykkivanteiden kanssa niin alkaa sujumaan...
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.03.2016, 21:37
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.874
Perusasetus

Entäs jos tekisit halkaistavat vanteet? Eli tubeles vanteen kehä kummallakin puolella ja suora keskiosa. Nämä puoliskot sitten pulteilla kasaan ja tiiviste väliin. Vai mahtuuko keskiöön tuota ylimääräistä pulttikehää tekemään?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.03.2016, 22:12
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.521
Perusasetus

Muinoin rengas hommia töikseen tehdessä vastaan tuli ns. Tubeless vannenauhoja, niillä lukkovanteellinen sisärenkaallinen muutettiin tubeless malliksi. Vannenauhassa oli venttiili kiinteenä ja vannenauha tiivistyi renkaan sisäpuolelle jalkaosaan jolloin ilma pysyi sisällä.

Uudemmissa pienissä maasto Manneissa, Mersuissa jne. oli pyöräkuormaaja tyyliset tubeless lukkovanteet joissa on o-rengas joka tiivistää sisemmän lukkorenkaan vannekehään.

Tuo tuplasisärenkaan käyttö toimii hetken, mutta jos kilometrejä tulee, niin ei varmaan ole pitempi ikäinen kuin normaalisti asennettu sisäkumi. Syy on juuri siinä, että se extra sisäkumi menee jostain varmasti rypyille niinkuin sinun rengas miehesi sanoi ja siitä kohtaa pää sisärengas venyy ja alkaa vuotamaan ennen pitkään.

H1 Hummerin vanteista olisi varmasti helpoin tehdä halkaistavat tubeless vanteet jotka mahtuu jarrurumpujen ympärille. Maailmalta löytyy myös paljon halpoja 36" tai 37" renkaita niihin.

Yli väännettävässä tubeless vanteessa täytyy olla syvennys keskellä, ilman sitä rengasta on mahdotonta saada vanteelle.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.03.2016, 00:52
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Ei ole helppo...


Siis paras vaihtoehto (lienee laiton) on tehdä isommat vanteet....

Toinen vaihtoehto juurikin tuo teurastettu sisärengas, ja sen ja ulkorenkaan väliin jotain "liimaa", että päivien saatossa tarttu kiinni ulkorenkaaseen.
Ja sitten varsinainen sisäkumi rasvan kanssa paikoilleen.... (siis mitä enskakuskit käyttää makkaran ja renkaan välissä)

Ja kolmas vaihtoehto on tehdä tubeles-kumit tuon vannenauhan avaustuksella (siitäkin oli juttua aikaisemmin?)
Siis minä laitoin perinteistä sikaflex 291dc? ja se liimasi vannenauhan ja renkaan vanteeseen niin hyvin, että k.o asennus piti purkaa nuotiossa, kun tuli nyrkin mentävä reikä....
Ja tuo sikapaska kuivui päivän kerrallaan, ja ei alkanut pitämään ilmaa (siis rengas paketti) niin jotain paikkauslitkua laitettiin renkaaseen, ja alkoi pysyä ilma sisällä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.03.2016, 09:53
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 715
Perusasetus

Isommat vanteet olisi hyvä vaihtoehto, mutta 17" ja 18" vanteille ei saa riittävän kapeita ja korkeita kumeja.

Hytin ja lavan korotusprosessiin en haluaisi lähteä, toivotuin rengaskoko olisi 9.00R16 (mitä jotkut vertaa 255/100-16 en tiedä miksi?), ja sen pitäisi mahtua olemaan kun autoa tehtaaltakin sillä saa.

Monen päivän liimaushommiin en voi alkaa, viimeksi kun kumi puhkesi oli vuokraamon nostin perässä ja 3 palkallista jätkää kyydissä.

Täytyy varmaan hahmotella pienempiä takajarruja jostain.

Perkele.
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.03.2016, 11:33
Kellis:n Avatar
Kellis Kellis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 305
Perusasetus

Paljonko ilmanpainetta käytät renkaissa ?

Ilmanpaineen lisäys vähentää renkaiden lämpiämistä ,koska kumi ei tykkää kuumasta eikä lämpimästä .

Ja tuleeko sisärenkaisiin aina samoilta kohdin reikä ? Onko aina sen tub.kalvon kohouman vieressä .

Tuo ylimääräinen sisärengas voisi auttaa jonkin verran , välillä nähnyt vaikka minkälaista viritystä renkaan sisällä . Ollut polkupyörän päällyrenkaitakin


Ja jos mahdollista löytää rengas tube-type merkinnällä ?
__________________
Älä rääkkää sitä !
No enhä minä rääkkääkkään!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.03.2016, 11:39
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.521
Perusasetus

http://www.goannatracks.com/Super_Si...%26_Iveco.html

Onko muuten pakko olla paripyörät takana?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.03.2016, 12:40
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 715
Perusasetus

Laite on ihan ykköspyörillä, alkuun oli Misukat, sitten Insa Dakarit koossa 7.50R16 ja nyt on mennyt pari kuukautta Nexen WinSpike 235/85-16 ja näillä ei ole vielä rikkoja tullut, tosin ekat 3kk meni Insoillakin hyvin.

Painetta kumeissa on 5,5bar kun ei ne pienemmällä pyöristy
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.03.2016, 13:40
Kellis:n Avatar
Kellis Kellis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: Kuusamo
Viestit: 305
Perusasetus

Onhan noissa hyvät paineet

Kyllä varmaan lopullisen autuuden antaa oikea tubeless vanne
__________________
Älä rääkkää sitä !
No enhä minä rääkkääkkään!
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.03.2016, 15:16
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.698
Perusasetus

Mites 17,5" tubeless vanteet? Iveco, MB, ym. laitteissa ja löytyy renkaitakin ihan kohtuudella. Meidän MB:ssä on 9,5x17,5" renkaat, muistaakseni.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.03.2016, 15:19
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.698
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mara8 Näytä viesti
Täällä on noita armeijatyypin korkeita maastorenkaita:
https://www.vrakking-tires.com/stock/

100€ ottavat kuljetusmaksua suomeen yhdestä rengassetistä.
Onko oikeesti vastanneet sinulle vai oletko kuullut vain huhua asiasta? Mielenkiintoa on valikoimaa kohtaan, mutta eivät tunnu oikein vastaavan edes Saksaksi kirjoitettuihin sähköposteihin.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 26.03.2016, 18:28
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.874
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Onko oikeesti vastanneet sinulle vai oletko kuullut vain huhua asiasta? Mielenkiintoa on valikoimaa kohtaan, mutta eivät tunnu oikein vastaavan edes Saksaksi kirjoitettuihin sähköposteihin.
Ei nyt minulle ollut kysymys, mutta vastaan kuitenkin. Reilu kolme vuotta sitten vastasivat, että 4 kpl 14.00R20 renkaiden osalta rahti Vantaalle on 265 €. Joten ehkä pienet renkaat voisikin satasella tulla.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 27.03.2016, 16:13
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 715
Perusasetus

Mietin itsekin noita 17,5" ka-vanteita, mutta niihin ei oikein tahdo karkeita ja korkeita kummeja löytyä.

Sitä kun on vinssattu noilla dakareillakin...
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 28.03.2016, 09:03
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.698
Perusasetus

En ole muistaakseni edes nähnyt tuollasia Dakareita, kuvan perusteella näyttää vanhalta BFG:ltä?

Ei ole karkeampi, mutta kohtuullisesti on pärjätty Kumho/Marshall KRD02 nappulakuviolla. Niissähän taisi olla regroovable -merkkikin.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 30.03.2016, 13:26
mara8 mara8 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.15
Sijainti: Espoo
Viestit: 39
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Onko oikeesti vastanneet sinulle vai oletko kuullut vain huhua asiasta? Mielenkiintoa on valikoimaa kohtaan, mutta eivät tunnu oikein vastaavan edes Saksaksi kirjoitettuihin sähköposteihin.


Joo ihan oikeasti vastasivat, englanniksi kysyin.

Hinta on varmaan ihan ok, mulla on vaan tuo oma kesäauto niin vähäisessä ajossa joten jäin miettimään.

Hi Martin,


Thanks for your inquiry. We can offer 4pcs 8.25R16 Michelin XZL new DOT 2008 for 250,- euro each. Transport to Helsinki cost 100,- euro total.
Best regards,

Siem Swolfs
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 30.03.2016, 19:29
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Onko jossain ehdotonta lakia, et se humppi pitää olla siellä vanteen sisä puolella?

Pistää ne sprintterin kehät väärin päin eli silloin ei tule sitä päällevedon uraa/kourua sinne vanteen sisälle

Ottaa vaikka sorvilla siitä keskiöstä sen verran pois, et saa sen siihen humppiin kiinni hitsattua jolloin saa ET;n kohdalleen
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 31.03.2016, 18:19
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Onko jossain ehdotonta lakia, et se humppi pitää olla siellä vanteen sisä puolella?

Pistää ne sprintterin kehät väärin päin eli silloin ei tule sitä päällevedon uraa/kourua sinne vanteen sisälle

Ottaa vaikka sorvilla siitä keskiöstä sen verran pois, et saa sen siihen humppiin kiinni hitsattua jolloin saa ET;n kohdalleen
Tä?

Eikös ne humpit ole tubeless vanteessa molemmilla puolilla?

Myös se päällevedon ura/kouru on yleensä etupuolella, eli jos vannekehän kääntää väärinpäin niin keskiöön tarvitaan lisää tavaraa ja jarrujen tila pienenee entisestään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
land roveria ostamassa hyviä neuvoja kaivataan elhapero Tekniikka & Jutustelu 47 03.01.2014 00:07
polttari ideoita risukärsä Chit-Chat 14 17.05.2013 12:54
Ideoita valokytkentään. Dethlock Tekniikka & Jutustelu 5 07.09.2011 14:24
Jarruputkien suojaus ideoita kaivataan. Kumikameli Tekniikka & Jutustelu 17 29.03.2010 21:11
Ostetaan SJ410/413 osia ja kaivataan ideoita O/M/V Muut 0 06.04.2003 12:30


Sivu luotu: 20:16 (GMT +2).