Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.01.2016, 20:21
GKC GKC ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.10
Sijainti: Hauho
Viestit: 306
Perusasetus

Öljyn viskositeetti ja kovat pakkaset...


Kun nyt elohopea laski tonne -25 asteeseen niin tulipahan kiiteltyä traktorin merkkihuollon asiantuntijan suositusta että "nykyään ko. merkki suosittelee 15W40 öljyä ympärivuotiseen käyttöön". Koitin siinä sönköttää että "kun oon ennen aina 10w30 laittanut että talvellakin olisi notkeempaa" mutta niin vaan kuulemma "tätä 15w40 sun nyt vaan kannattaa laittaa kun tätä valmistaja nykyään suosittelee..."

Kuullut vastaavia suosituksia muiltakin.

No nyt on öljyt puuroa ja kone seisoo...
24h oli lohkiksessa eikä lähteny käyntiin. Tiedä sitten johtuuko käynnistysvaikeus öljyistä vai jostain muusta mutta tänään kun sitten muista syistä pitelin ulkona kannussa noita öljyjä (ja muistu mieleen että 15w40 öljythän siellä koneessa on ja ei varmaan yhtään notkeampia ole kuin kannun pohjalla näkyvä "vaseliiniklimppi") niin mietin ettei varmaan tota kylmäkäynnistyskään auta nuo... Ja mikä tuho sitten on jos ei enää mene pumpusta läpi.

Onko muut törmänneet vastaavaan? Osaako joku kertoa syyn tämmösiin suosituksiin?

Sapettaahan tää...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.01.2016, 21:41
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Ilmeisesti suosittelijat unohtaneet,että suomessa voi olla pakkastakin. Taitaa olla samaa eu hömppää, että tasapäistetään kaikki, jopa euroopan yhteinen ilmasto. Itse käyttänyt työkoneissa jo pitkään 10w30 öljyjä. Parivuotta sitten siirryin osasyntteettisiin 10w/40 tb:n öljyihin. Täyssynteettinenhän se parasta olis, mutta hinta pomppaa niin rajusti, ettei perse kestä useampaan niin arvokkaita laittaa. Kesällä 15w/40 on kyllä passelia. Iso ero on kyllä kylmäjuoksevuudella 10w ja 15w öljyillä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.01.2016, 22:04
GKC GKC ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.10
Sijainti: Hauho
Viestit: 306
Perusasetus

Näinpä.
Omaa tyhmyyttä tietty kanssa kaikkia uskoa mutta kun Peuran kuva on sekä myyjän rinnassa että öljytörpön kyljessä niin uskoohan sitä...

Mutta oli kyllä havainnollistava päivä tänään ja ymmärrys viskositeeteista nousi kyllä kertalaakilla nextille levelille kun noita öljyjä -25 pakkasessa yritin kannuun ja kannusta pois saada. No ton 15W öljyn pumpattavuusraja vissiin on juurikin toi -25 mutta en mä kyllä ole aiemmin tajunnut että se tommoseksi siirapiksi menee. No oppia ikä kaikki...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.01.2016, 23:40
Mutis:n Avatar
Mutis Mutis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 08.04.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 1.176
Perusasetus

Mitä pienempi luku siinä merkinnässä on ensimmäisenä, niin sitä notkeampi se on kylmässä.
__________________
RASOR
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.01.2016, 23:51
GKC GKC ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.10
Sijainti: Hauho
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutis Näytä viesti
Mitä pienempi luku siinä merkinnässä on ensimmäisenä, niin sitä notkeampi se on kylmässä.
Siis kyllä tää oli ihan tiedossa. Mutten vaan ollut tajunnut että sillä noin iso merkitys on... Ja etenkin kun marmoritiskiltä suositeltiin vuoden läpeensä käytettäväksi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.01.2016, 09:28
Lasse80 Lasse80 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.14
Sijainti: Lapin lääni
Viestit: 88
Perusasetus

Vanhoihin moottoreihin, mitkä huohottaa paljon joku suositteli mineraaliöljyjä huohotuksen vuoksi Perusteluna, että synteettiset hylkii vettä ja tekee sitä valkoista vaahtoa. Essonbaarissa kuultua, mutta kuulostais loogiselta. Eri asia miten mineraaliöljyn voiteluominaisuudet riittää kovissa pakkasessa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.01.2016, 11:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

15W- öljyä kun koitat kaataa purkista ulos -25...30°C pakkasella, niin melkoista liisteriä sieltä tulee - jos tulee ollenkaan

Minulla huomaa jo 5W-30 ja 10W-30 välillä näillä pakkasilla selvän eron öljynpaineessa Jeepin koneessa, ennenkuin öljyt lämpenee. Samoin esim. heti startin jälkeen venttiilinnostimet naputtaa pari sekuntia 10W- öljyllä, 5W- ei sitä tee.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.01.2016, 11:42
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.148
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GKC Näytä viesti
Näinpä.
Omaa tyhmyyttä tietty kanssa kaikkia uskoa mutta kun Peuran kuva on sekä myyjän rinnassa että öljytörpön kyljessä niin uskoohan sitä...
Eikösse 15W-40 öljy oo vielä aavistuksen kalliimpaa kuin 10W-30?
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.01.2016, 12:22
ajelija:n Avatar
ajelija ajelija ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.04.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 1.239
Perusasetus

Näin ite


10w-40 öljyjä oon käytelly patrollissa hyvällä menestyksellä. Pysyy koneessa sisällä eikä vielä oo tarvinnu öljyn vaihtojen välillä lisätä. Uuvemmassa diesel käyttiksessä eli cadillacissa sitten 0w-40
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.01.2016, 18:50
MakeG:n Avatar
MakeG MakeG ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.09
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 140
Perusasetus

Mulla on pyörinyt koneessa 15w40 Delvacit kesät talvet. Tosin koneessa on öljypohjassa hydrauliöljyn säteilylämmitin ja lisäksi normi lohkolämppäri. Noilla on mennyt pakkastenkin yli ihan mainiosti. Kone on 6,5 TD. Ilman tota säteilylämmitintä ois varmaan puurot juuttuneet öljypohjaan kovissa pakkasissa.
__________________
BJ 45 -1981
Land Rover Series 3 -1976
Land Rover Defender TD5 2002
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.01.2016, 19:28
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Se Delvacin 15w-40 öljy on hyvää öljyä 6.5td koneelle, itekkin käyttäny sitä 5-6 eri 6.5koneessa. Mutta vain keväällä/kesällä/syksyllä.. pakkasta kun rupee olemaan 10 astetta niin melkosen tahmeeta on. -25 ku pakkasta niin menee niin tahmeaksi että maantieajossa by-pass venttiili aukeaa ja öljy ei enää kierrä suodattimen kautta.

Sen takia talvisin kannattaisi käyttää jotain notkeampaa, esim 10w-30 Delvac.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.01.2016, 15:15
MakeG:n Avatar
MakeG MakeG ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.09
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 140
Perusasetus

Joo niin se on että talvella sais olla vähän notkeemmat öljyt. Ei se mulla kumminkaan mitään erikoisen korkeita paineita näyttänyt pakkasilla. Tosin pientä nurkka-ajoa on ollut lähes kaikki tän talven kilometrit joten ei siinä viima päässyt konetta kylmentämään liikaa. Onhan tossa maileja jo 190k joten väljä kone niin ei ne paineet enää kovat oo muutenkaan...
__________________
BJ 45 -1981
Land Rover Series 3 -1976
Land Rover Defender TD5 2002
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.01.2016, 15:51
HAILUXI-07 HAILUXI-07 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.12.11
Sijainti: Suomi
Viestit: 179
Perusasetus

Vaihdoin tuossa kuluvana lauantaina Hiluxiin öljyt kun "pohjolan hallissa" sää oli jo kohtuu suotuisa, Pakkasta n.6astetta. Siis ulkona työskentelin.
Öljykanisterit olivat olle välipäivistä asti kylmässä autotallissa reilu 10 pakkasta.
Öljy ei oikein valunut kuin pienenä liruna niin joutu kanisterin pohjapuolelta puristelemaan että sai isompia määriä valumaan.
Öljyt olivat kuitenkin 5w-30 ESP Mobil
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.01.2016, 20:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Teboil 15w-40 ja 5w-40 Shbd


Ainakin tuo teboilin 15w-40 on pakkasessa aika jäykkää.

Tuossa äskettäin, kun pakkanen heilui tuolla 30 kieppeillä, testailin noita vanhoja pakkasnesteitä (siis että voihan käyttää veneen lämmönvaihtimissa talvella) Niin samalla nakkasin nuo teboilin pänikät tuohon pihalle.

Vuorokauden kuluttua tuo 15w-40 ei tullut pänikästä ulos, oliskohan jääkaappilämmin margariini tai sulatejuusto samanlaista viskositeetiltaan?

Tuo 5w-40 oli paljon notkeampaa, olisi varmaan valunut 20 litran pänikästä ulos.

Tuo pakkasen kangistama 15w-40 ei varmaankaan suostu nousemaan kylmänä öljypohjasta kovinkaan nopeasti, öljypumppu varmaan "pyörii sutia"/imee jostain ilmoja, ja tuo ilmahan nousee herkästi lämpimässä lohkossa ylimmäksi... siis nokka-akselilla ja turbolla voitelu "öljyisellä paineilmalla".
Lohkolämmitin lämmittää lohkon niin lämpimäksi, että suurimmat paineet/öljymäärät menee helpompia reittejä takaisin öljypohjaan.

Tuo 15w-40 on nykyisin veneen sisäperämoottorissa, aikanaan ajoin maastureilla + keleillä tuolla, nyt tulee Hodariin niin vähän kilometrejä, että vuodet ympäriinsä noilla notkeammilla.

Autoissa, siis moottoreissa on suuria eroja tuon öljyn "esilämmitykselle", joissain koneissa öljy kiertää moottorin lohkossa, jäähdytysnesteessä olevassa
kennossa, siis öljy tavallaan lämmitetetään ennen suodatinta... Ja jopa suodatin on alumiinisessa jalassa, joka on suoraan jäändytysnesteen kanssa kosketuksissa, siis lämpiää lohkolämmityksessä.

Ja että homma olisi mahdollisimman epäselvä:

Tuo suodattimen ohivirtausventtiili (mitä kautta öljy pääsee suodatinelementin ohi, kun on liian paksua) sijaitsee joissain koneissa suodattimen jalassa, tai jopa lohkossa. siis öljy ei lämmitä suodatinta silloin kun ohikierto käytössä.

Toisissa moottoreissa tuo venttiili sijaitsee öljynsuodattimessa: siis öljy kiertää sen suodattimen läpi aina, toki suodatinelementin ohi, ja siten suodatin lämpenee hivenen tehokkaammin; siis öljyn suodatus alkaa nopeammin.

p.s Onko tavallista, että 6,5td on noin herkkä maileille/kilometreille? siis 300 tkm? "Onhan tossa maileja jo 190k joten väljä kone niin ei ne paineet enää kovat oo muutenkaan..."
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.01.2016, 19:16
MakeG:n Avatar
MakeG MakeG ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.08.09
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 140
Perusasetus

Jaa-a en tiiä miten tavallista se on. Lähinnä tuo oli tarkoitettu kuvainnollistamaan sitä että kyseessä ei ole mikään uudempi auto.
Kyllähän se tosin niin on että 300tkm ajettu kone on lähempänä väljää kuin uutta.
__________________
BJ 45 -1981
Land Rover Series 3 -1976
Land Rover Defender TD5 2002
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Öljyn mittatikku ja putki th350 tare O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.07.2010 09:21
Pehmeät vai kovat pultit vetolaippoihin? Repro Tekniikka & Jutustelu 3 18.11.2007 16:53
Kovat jätkät vinssaa käsin r2ree Chit-Chat 5 22.01.2007 16:25
Kovat paketit jappe Chit-Chat 25 25.12.2006 11:51
Pakkaset palasivat Lars Rakas Päiväkirja 0 09.01.2003 20:52


Sivu luotu: 04:13 (GMT +2).