|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Turbon öljyn virtauksen rajoitusEli nyt tarviisi hiukan säädellä turbon öljystä virtausta pienemmäksi ja kun ei löydy passaavaa banjopulttia 2,2mm reiällä, niin pitää ottaa muut konstit käyttöön. Eli käykö kyseinen käikäle -> http://www.ikh.fi/Traktori-_ja_konet...7_220_tid23269 virtauksen rajoitukseen? Kun ei mitään tietoa kuin paljon sielt oikiasti tulee litroja minuutissa, niin tolla sais vaikka linjan kokonaan tukkoon säätövarojen puolesta ilmeisesti? Kohalleen säätäminen ei tee pahaa, mutta kestääkö tollanen siel linjassa ja saako sen oikeasti säädettyä tarpeeksi pienelle?
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#2
|
||||
|
||||
Miks sitä pitää rajoittaa?voiko sille tulla liikaa virtausta?mielenkiintoista...
jos rajoittaa tarvii ni jotain tuollaista,kaivureis tiettyjä toimintoja hyrauliikka puolel rajoitetaan jus ton tyyppisillä säätimillä.. mistä tiedät et sinne menee mitään ku ei ole virtausmittaria..oikein paljon ku pienennät meno aukkoa,ni pienemmät hiukkasetki voi hiljalleen tukkia tietämättäs röörin.. pelkkä paine mittari vois kertoo virtaako tietyllä tasakierroksil.. E,taitaa sit olla kuulalaakeroitu solmu sit kuiten kysees...noihan menee ihan nollaan asti pienemmälle..ja lukittava malli olis hyvä olla,toi ei taida olla..
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 23.06.2015 19:01 |
#3
|
||||
|
||||
Joo itsekin kun nuita koneita työkseni rassaan ja säädän (tosin läppärillä) väliillä, niin siitä tämä idea tulikin Ja just se kun tyhjäkäynnillä rajoittaa painemittarin kanssa, saa sen asetuksen kohalleen. Alunpitäen tuossa on ollut 1,5mm reikä banjossa, mutta sitä on aina turbon suurentuessa suurennettu ja nyt ongelma on se, kun vaihtu laakerityyppi ja tuli modattua muutenkin turbon öljynkiertoa, niin tarviisi saada virtaus taas pienemmäksi. Vois hiukan turbo tulvia, jos antas kaiken mitä lohkosta tulee mennä sen läpi
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#4
|
||||
|
||||
just just,hyvin selitetty.ymmärrän.
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
Alkuperäisellä turbolla pitelee kuumilla öljyillä tyhjäkäynnillä öljynpaineet,mut kolmos garretilla tippuu tyhjäkäynnillä paineet nollaan. Loppuu öljypumpusta tuotto ilman kuristusta.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
jep,tätäkin ajattelin yhdeksi mahdolliseksi syyksi,kunhan hetken viivähdin ajatuksessa.paineen tuloputkessa ei ole rajoittavaa tekijää virtaukselle ennen turboa ja jos ei sitä rajoiteta lähelle alkuperäistä,pumpulta vain loppuu tuotto. mut eikö t3 ole öljyn "paineesta" riippuvainen,voin muistaa väärin,mut eikö siin ö-paine keskitä akselin..
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 23.06.2015 20:53 |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kuulalaakeroiduissa turboissa vissii hiukan eri juttu,mut ei nekään kauan kuivana pyöri.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#8
|
||||
|
||||
Juuri tuo radiaalisuunnan tiivistys keskitys tapahtuu öljyllä ja siihen tarvittavaan paineeseen vaikuttaa monet eri tekijät. Nyt kun on pienemmällä välyksellä olevat laakerit ja järeempi akseli, niin tarvii vähemmän voitelua. Erityyppiset laakerit vaatii eri määrän voitelua ja kuulalaakerit ei taas sitten kestä painetta juurikaan. Hain nyt tänään nuo hilppeet ja alan vklp säätämään paineita kohalleen turbolle.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Joutokäynnillä kuristais,että moottorilla kestäis riittävä voitelupaine. Suuremmilla kierroksilla tai ahtopaineilla avais kuristuksen ja sallis suuremman öljynvirtauksen ahtimelle. Suuremmalla ahtimen "öljynläpäisyllä" haetaan myös turbon laakereille jäähdytystä,eli öljypohjaan virtaava paluuöljy vie lämpöä nennessään. Virtauksen kuristaminen saattaa heikentää hiukan ahtimen jäähdytystä,vaikka voitelupaine oliskin riittävä.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jos virtausta aletaan kuristamaan, niin öljy käy sitä kuumempana ahtimen laakereilla, mitä vähemmän öljyä kierrätetään... Sitä en osaa sanoa, aiheutuuko ongelmia, ja jos aiheutuu, niin kuinka pahoja... Pistä pieni ohjaustehostimen pumppu toiseksi öljypumpuksi? |
#11
|
||||
|
||||
jos vaan hitsaisi sen banjon umpeen ja siihen sitten sopiva reikä?
|
#12
|
||||
|
||||
Tehostajan pumppu muuten kiva ajatus, mutta mihis laitat säiliön, kun paluu ei voi lähtä ylöspäin tai olla kovin pitkä mielellään. Niin ja tuota nipan hitsaamista on harrastettu ihan kotitarpeiksi. Muuten toimiva kikka, mutta helkkarin hankala säätää. Just tän takia laitoin ton säädettävän kuristimen, kun pystyy modaa muuta öljyn kiertoa ja sitten säätää tosta turbolle virtaukset kohillee. Pelittää muuten pirun hyvin.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja tuon ohjaustehostimen pumpun vois korvata (ison?) öljypolttimen painepumpulla, toimittaa tavaraa suuttimen läpi 10 kg/h, ja ainakin nuo pikkuset öljypolttimet kierrättää paluuöljylinjaan suuruusluokkaa yli 90% (arvaus, 200 litran tynnyriä tyhentäneenä/täyttäneenä) tuotosta. Ja tuota pumppua vois pyörittää sähköllä tarvittaessa.... toki on olemassa ihan oikeita sähköpumppuja moottoriöljyn paineiden nostoon ennen starttia, sitä en tiedä kuinka toimii tulikuumalla öljyllä, speksit oli muistaakseni vajaaseen sataan asteeseen? Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 29.06.2015 21:40 |
#14
|
||||
|
||||
Joo jos käyttäs omaa öljypohjaa niin mikäs siin. Mutta jos alkais tommosta väsää, niin ois sama lyödä kuivasumppu suorilla kiinni valmiina pakettina
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#15
|
|||
|
|||
Eikö tuohon turbolle kannata tehdä oma öljynkierto, sovittelet johonkin lauhduttimen ja siivapyörävetoinen pumppu. Kierrokset nousee niin öljynvirtaus kasvaa.
|
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#17
|
|||
|
|||
Ja onko turbo nyt sellainen että siinä ei ole itsessään kuristinta?
E: niinjoo, tuo käikäle on säädettävä kuristin.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#18
|
||||
|
||||
Joo jaksa alkaa nippaa hitsailee, kun kartiotiivistys. Aina tympeä poraa niitä uusiksi. Helpompi tuolla viisiin.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
turbon öljyn paluu letkun paikka mihin?? | mallu16 | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 02.06.2011 17:05 |
moottoriteille90km/h rajoitus 2012? | toyota4x4 | Chit-Chat | 13 | 28.09.2010 17:50 |
Öljyn paineet | -TIMPPA- | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 07.01.2008 18:27 |
Hydraulisylinterin iskun rajoitus? | kivinen | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 25.08.2005 10:48 |
Öljyn laatuvaatimuksesta.. | Vuosimallit 1984-1996 | 2 | 19.04.2003 20:47 |