|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
lastutus vai ohjelmointinyt ku kerranki sai alle auton, jonka pystyy lastuttamaan tai optimoimaan tai jotain niin olisiko kokemuksia kumpiko kannattaa vai kannattaako ollenkaan kumpikaan. on sen verran tuo termistökin hukassa ettei tiedä mikä mikin on
|
#2
|
|||
|
|||
Eri asioita eri ikäsille autoille noi kaks. Jos on obd2 portti niin optimointi mahdollinen. Ja siis ilmeisesti tdi kyseessä?
__________________
Focus RS -03 HJ 61 -88 |
#3
|
|||
|
|||
Optimoinnit yms hienot sanat on vaan hämäystä niitä varten jotka ei halua virittää autoaan ohjelmistoa muuttamalla mutta optimointi passaa kun eihän se ole virittämistä
Menetelmiähän on ohjelmiston vaihto tai muuttaminen olemassaolevaan ohjainlaitteeseen, "lastun" fyysinen vaihtaminen ohjainlaitteeseen tai lisäboksin asentaminen ohjainlaitteen tai jonkun muun moottorinohjaukseen liittyvän synseemin ja johdotuksen väliin. Kaksi ensimmäistä suurinpiirtein sama asia, muutetaan ohjelmisto erilaiseksi. Jälkimmäisessä huijataan ohjainlaitteen saamaa anturitietoa ja/tai ohjaamaa ruiskutusmäärää/ahtopainetta. Ennenkuin joku alkaa kakomaan niin näitä voi hifistellessään miksatakkin keskenään mutta se on eri tarina Ja asiaan. Käyttökelpoisimman menetelmän olet luultavimmin valinnut auton ostaessasi, arvioisin että se helpoin tapa on se jota ko. laitteeseen on saatavilla yleisemmin. Siihen mikä eri tarjoajien vaihtoehdoista on paras, osaa vastata ne joilla on käytössä ko. kikkareeseen kyseisiä ohjelmistoja tms.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#4
|
||||
|
||||
Entäs tämä
Googlaa EVRY mode, jos et paljoa lisää hepoja tartte? Jos tarttet niin samat viritykset kuin vanhemmissakin isompi turbo, cooleri dumppi, putkisto, suuttimet, isompi polttoainepumppu... Ja näitten jälkeen ohjelmointi Ei se pelkkä lastu tai ohjelmointi kuitenkaan paljoa vaikuta.
|
#5
|
|||
|
|||
http://www.racechip.com/racechip-pro2/ tuollaista meikäläinen pähkäili Hyndaikkeliin kun se vielä oli. 250€ olisi maksanut kotiin toimitettuna. Tuosta oli vielä halvempi versio mikä taisi maksaa joku 125€. Myöskin tuolta sivustolta saatavissa. Mutta mitä siitä lueskelin juttuja niin kaikki tuota vähän parempaa mallia suositteli.
Broidi laittoi omaan TDi Leoniin tuollaisen kaltaisen boxin. Siinä se ainakin toimi ja alkoi menopeli kulkea huomattavasti paremmin. Kuulemma kulutuskin tippui kun se sitä seuraili. Itse muinoin kokeilin samankaltaista boxia Ford Tourneo Connectissa ja nokalla oli 1.8TD kone. Ei mitään vaikutusta menoon tai kulutukseen. Tosin näin jälkikäteen on kyllä selvinnyt että Ford ei todellakaan osaa tehdä diesel moottoria. Aivan paskoja laitoksia. Nyt kun nokan alla on huikea 1.3TD kone niin siihenkin olen hieman pähkäillyt tuollaista lastua. Tosin se menopeli liikkuu tällä hetkellä niin hyvin että veikkaan jonkun jo lastuttaneen sen. Sen pitäisi imeä kaupungissa joku 6-7 litraa niin viimeksi kun mittailin niin meni huikeat 5.6-litraa kaupunkiajossa. Hieman eroa Hyndaikkelin kulutuksiin. |
#6
|
||||
|
||||
kahtelin tuon evry modin ja ei varmaan olis huono sekään. turboa yms en ala vaihtamaan kun mopo karkaa kuitenkin käsistä viimelopussa . näkyvät lupailevan jotain +10-+25 hp ja vääntöjä 30-40 lisää melkein jokaisella boxilla ja ohjelmalla. sen vertainen tehon/väännön lisäys ois riittävä tuohon caravelleen . eli autohan on vw caravelle syncro 2.5td 88hp
|
#7
|
|||
|
|||
Mites muuten, kun siitä on reilusti eri teorioita, et miksi lastutus tehoaa niin hyvin ja kun kuitenkin kaikki ohjelmat on optimoitu (perseelleen) kaikkii autoihin
Esim. avensiksen tietokone ei varmastikkaan passaa suoraan hi-lux;iin tai hiace saati muihin d4d koneisiin? Niin miksi sen parin sadan lastulla saadaan siipastua lisää heppoja ja kulutusta pois Kun ei oikeen päästöilläkään selity? Ja taas tuli oikeen fiksua tekstiä, mut toivottavasti kaikki ymmärtää
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Keskittyisin ko. merkin "omiin" lastuihin/softiin tai muuten tunnettuun merkkiin. Sellaiset palikat mitkä käy kymmeneen eri malliin sama purkki, unohtaisin jo kättelyssä. |
#9
|
||||
|
||||
itekkin tuossa surffailin ja hyvin varauksella lueskelin noita firmojen sivuja ja käyttäjien kokemuksia ... tuo matin päätelmä pitää tod.näk kutinsa ja halpaa ja hyvää ei ole vielä yhdistetty. kuitenkin vag diisseleihin näkyy tarjontaa olevan ihan riittävästi, että pystyy vertailemaan ja harkitsemaan eri vaihtoehtoja. ja vielä ku kriittisesti suhtautuu lupauksiin uusista tehoista niin ei ainakaan pahasti pety . aika monta ihan kotimaista firmaa kauppaa tuota uudelleen ohjelmointia joten semmonen tunne tuli, että saattaa kannattaa kääntyä niitten puoleen kuhan alkaa operoimaan ja antaa boxien olla ihan rauhassa.
|
#10
|
|||
|
|||
Tuota tuota eikös 2.5 td oo mekaanisella pumpulla ja 2.5tdi sähkö ohjatulla pumpulla
__________________
Volvo TGB 20 Toyota HJ 61 MB Sprinter 311 CDI Löytökylän Offroad ry |
#11
|
||||
|
||||
ei ole tietoa pumpuista. kertokee kuka tietää
|
#12
|
||||
|
||||
Tuohon en ota kantaa onko mekaanisella vai sähkösellä pumpulla mutta senhän sen saat selville kun kurkkaat nokkapellinalle tuleeko kaasu vaijerilla vaiko ilman vaijeria.
Jos on mekaanisella pumpulla saat unohtaa kaikki evry ja ohjelmointi viritykset paraan tuloksen saat syöttöruuvilla ja ahtoja mekaanisesti nostamalla. Jos taas sähköpumpulla halvimmalla saat tehoa evryllä mutta kulutus ei todellakaan pienene hyvällä tuurilla pysyy samassa. Jokainen ulkoinen boksi tekee juuri saman kun euron evry viritys ainoana etuna noissa bokseissa joita kaupataan vaikka millä merkeillä on pieni lisäelektroniikka jolla käynnistetään "boksi" vasta kun auto on käynnissä ja vikavalo "hehkun merkkivalo vilkkuu" ei herjaa kuten joissain vw malleissa kun evry viritellään liian suurelle (eli liian pieni vastus ja tehoa maksimaalinen määrä) tämä vikaherja ei koske kun harvoja tapauksia ja selviää kokeilemalla. Evryt ja johdonväliin tulevat boksit eivät osaa muuta tehdä kun valehdella eculle väärän ennakon ja polttoaineen lämmön joten ecu lisää polttoainetta ja muuttaa ennakkoa perustuen väärin saamaansa tietoon ja tämä luonnollisesti lisää tehoa kuten myös mustaa savua kun ahto ei nouse näillä virityksillä !! Optimoinnilla/ohjelmoinnilla voidaan taas muutella koko ruiskutuskarttaa ja ahtoja joten autosta saadaan oikeasti taloudellisempi ja tehoa voidaan lisätä reilustikkin eli tällä voidaan vaikuttaa esim. polttoaineen ruiskutusmäärään, ahtoihin, ruiskutus ennakkoon ja ruiskutusannoksen pituuteen myöskin lisätehoa voidaan säätää vain tietyille kierrosalueille toisin kun evry/boksi virityksillä. Eli eivät todellakaan Johdonväliin tuleva Boksi ja Ohjelmointi vertailukelpoisia viritysmuotoja vaikka boksivalmistajat niin monesti sivuillaan kehuvat !
__________________
www.motourakointi.com |
#13
|
||||
|
||||
Lisäyksenä vielä etten myy mitään ohjelmia mutta paljon oon evryjen ja muitten sähköviritysten kanssa paininut vaggilaisten kanssa aikanaan
Nykyisin oon suosiolla laittanut omiin Traktoreihin ja autoihin Karalan softan niin tietää ainakin varmasti jotta on ammattimaisesti tehty. Noissa softissakin on eroja osa myyjistä myy suoraa auton merkillä softan joka korvaa vanhan eikä huomioi oman auton softaa sen enempää. Nämä karalan softat tehdään aina alkuperäiseen autosta imettyyn softaan eli paja joka näitä jälleenmyy imee auton oman softan autosta lähettää sen karalalle itselleen joka muokkaa softan toiveiden mukaan ja palauttaa sen takaisin jälleenmyyjälle joka lataa sen takaisin autoon. Ja tämä kaikki ei ole sen kalliimpaa kun muillakaan softavalmistajilla eikä vie aikaa paraimmillaan kun vartin. Tuossa vielä karalan pajan linkki --> http://www.turbotec.com/henkiloautot...vu/etusivu.php
__________________
www.motourakointi.com |
#14
|
||||
|
||||
AJT/AYY käsittääkseni tuo kone olis tuohon vaihdettu. eli 2.5tdi 88hp . näkyyvät tuohon ohjelmointia tarjoavan monokin paikka
|
#15
|
|||
|
|||
Itellä -01 transporter Acv-moottorilla jossa alunperin 75kW. Vaihdettu suuttimenkärjet, turbo ja ohjelma suoraan boxiin. Tuloksena rullilla 182 hp ja 405 Nm. Kiva peli ajella, traileri perässä 80 vauhtia, 2200 kierrosta, yli 300 Nm jo käytössä...
Tuossa muutamia tuttuja on laittanut "lastun" mutta itte en suosittele... Niillä vaan "hämätään" moottoria... Helppo viritys, mutta mielestäni saadaan toimivampi kun tehdään suoraan boxiin ja vielä jos päästään ajamaan rullilla, nähdään todellinen toimivuus. |
#16
|
|||
|
|||
Tiijä lastuista mutta ohjelmoinneiissa ei tarvii välittää typen oksideista koska ei niitä missään mitata, liittyy vissiin jotenkin palolämpötiloihin ? Leimalla mahoton tai ainakin hankala huomata, kylhä ne ton halutessaan löytäis.
|
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
E: Virittämisen kannattavuus on aika paljon kiinni kumpi laatikkoversio siellä on jatkona. Pikkulaatikot ei kestä kunnolla vakioissakaan.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
anyway missä teetetty ja mitä kustansi kokonaisuudessaan?
__________________
Mouho Motorsport |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
Eipä ainakaan mun laitteesta löytynyt vakiona kuin päälle 200Nm vakiona... Ite vaihdoin komponentit, kanteen kohdistelin kunnolla imu- ja pakosarjat. Pakosarja on muistaakseni ahy, turbona Garretin gt20vnt, pumppu vakio, kärjet oli jotkut race2..... Koneessa tällä hetkellä 6 astetta ennakot, toimii noilla parhaiten. Alakerrassa runkotappeina arpin pinnapultit. Noista meinaa korkkailla tapit pukeista silloin tällöin.... Noilla palikoilla ajettu nyt 160tkm, hyvin toiminut. Penkissä käytin Kuopiossa Findieselillä. Kustannukset oli varmaan toista tonnia jonkun matkaa. En kerännyt maailmalta käytettyjä osia, vaan hommasin kaikki uutta. Tietää ainakin että kaiken pitäis toimia.... Paljon enemmän tuosta sais irti mutta nyt on hyvä ajella. Vaikuttaa kestävältä ja vääntökäyrä oli hyvänmallinen. |
#20
|
||||
|
||||
Noi ulkoiset viriboxit kannattaa unohtaa, jos ohjelman saa kirjotettua suoraan Ecuun... Kaikissa autoissahan se ei kyllä valitettavasti onnistu.
Tuon firman ohjelmista on erittäin positiiviset kokemukset. Henkilö ja kuorma-autojen ohjelmat on olleet todella hyviä. http://www.voimaa.com/ |
#21
|
||||
|
||||
Joo, ehdottomasti ohjelmointi eikä boksia, jos vaan ohjelmoimaan pystyy.
|
#22
|
||||
|
||||
Lainaus:
Etelä-suomesta löytyy vag-(ohjelmointi)osaamista ainakin tuolta: www.kamitec.net
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#23
|
|||
|
|||
Itse vaan ohjelmoimaan Mukava harrastus ja aina on pientä viilaamista.
Laitat softan ja käyt ottamassa VCDS:n kanssa logit ja taas kotiin viilaamaan ohjelmaa. Näin jatkat 2-3 vuotta ja olet oppinut joitain perus asioita. VAG:n EDC15 ecut melko simppeleitä. EVRYt ja muut kusetukset voit unohtaa. Niissä pakolämpötilat nousee savutuksen myötä turhan korkeiksi, lyhentäen ahtimen ikää. |
#24
|
||||
|
||||
jos tietokoneen käsittely taidot riittävät offipalstan , vasepuukin ja redtuben käyttöön voi olla parempi, että en ala ite ohjelmoimaan
|
#25
|
|||
|
|||
http://www.ltr-racing.fi/
Oheisen puulaakin muokkaukseen kutakuinkin tyytyväinen 99 acv syncro oli potilaana kulutus tippui vaunun vedossaa huomattavasti. Ja kun otettiin tuo alavääntö käyttöön muuttui volkkari inhimillisemmäksi . Eikä ole ihan hinnan kiroissa .Lastut joutui tuohon vaihtammaan, tinailuksi meni. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
pajeron lastutus | nkpaja | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.05.2014 08:28 |
DiD Pajeron lastutus | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.07.2008 23:22 |
OIIIIIIIO Crd -lastutus/ohjelmointi | hunteri | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 12.02.2008 21:45 |
Ohjelmointi linkki | 007 | URL | 0 | 06.07.2002 17:16 |