|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Rungon putsaus (sisältä) maaleista sinkkiä varten.?Eli mikä on tehokkain ja varmin tapa saada maalit pois rungon sisältä ennen kuumagalvanointia. Nyt otetaan vastaan kaikki vinkit. Niin runko on LR Defender 90
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#2
|
||||
|
||||
Peset hiekat ja muun irtonaisen pois, kyl ne siellä ens uittaa sen hapossa. Se poistaa maalit.
__________________
Hilux 2.4TD + MADzuki 3.0 |
#3
|
|||
|
|||
Ei kelpaa umpinaiset/sisältä putsaamattomat rungot sinkkiin, bj rungossa oli onneks niin paljon reikiä et onnistui puhaltaa sisältä puhtaaksi.
|
#4
|
|||
|
|||
Itse suihkuttelin sinne kotelonsuojan ja öljyn sekoitusta - ennen sitä putsaus oli puutteellisilla konsteilla hankalaa koska tarvitaan paskan irroittavaa voimaa, että myös sen pois kuljettamista.
Onkos kukaan kokeillu pyörivää ryömintäsuutinta painepesurissa? http://www.finfinet.fi/Suuttimet/Pyo...oemintaesuutin |
#5
|
||||
|
||||
No ei, pelkkä rasvaliidun käyttökin pystyy pilaamaan sinkityksen.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tassa olisi takalaiset ohjeet:
|
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
Viimeksi muokannut Hessu888 : 16.11.2014 11:03 |
#8
|
||||
|
||||
Mulla Nilfiskin viemerirassi, hyvin lähtee hiekka pois palkkien sisltä. Ryömii itsekseen kun pistää paineet päälle, takaa kun laittaa sisään niin 4 minuuttia niin on edessä, pari kertaa niin tulee puhdasta vettä reiistä
__________________
Hilux 2.4TD + MADzuki 3.0 |
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
Siis tekeekö tavallinen viemärirassi tarpeeksi puhtaan jäljen? "Tämä kiinnostaisi minuakin. Mikä noista eri tyypin suuttimista ois hyvä, poraava, ryömintä, pyörivä??? " - kiinnostaa myös paljonko tarvii olla pesurissa paukkuja, että homma toimii kun eihän se meinaa aina toimia siellä missä näkee sentään kunnolla |
#10
|
||||
|
||||
Maalin poistoon liittyi kysyjän teema ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#11
|
|||
|
|||
Niin ja edelleenkään kukaan täysjärkinen sinkkausta tekevä yrittäjä ei ota vastaan vain pestyä runkoa, pitää olla puhallettu kokonaan puhtaaksi...
|
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
Voi olla, että puhumani painepesukonsti ei kohtuubudjetilla siihen pysty vaikka saattas olla toimiva jos vehkeet on rajut. Tossa olis pesuri, jolla maali lähtee: http://www.youtube.com/watch?v=_BWf5F1j0M8 Jostain syystä ei ole tullut vielä Motonettiin ja Puuiloon myyntiin! Jos ei ole varmaa lähteekö kaikki mikä tarvii, hankaluutena on miten pääse puhtauden tarkistamaan. |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lisää löytyy vaikka minkälaisia http://www.ebay.com/sch/i.html?_from...amera&_sacat=0 Joka rungossa on varmaan joku yli 10mm reikä parin metrin välein, jotta tollasen saa tökättyä sisään. Viimeksi muokannut Hessu888 : 16.11.2014 21:45 |
#14
|
||||
|
||||
Pari jeepin runkoa käyttäny zinkissä ja en todellaka halua reboundina runkoja takas eli palkit auki et pääsee hiekottaa kokonaan.
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#15
|
||||
|
||||
Ettikää firma joka tekee UHP(ultra high presure) pesuja /puhdistuksia. Nuita pyöriviä suuttia on sellasia johon saa 1000bar painetta ja vettä tulee läpi n.120l/min... Samalla löytyy yleensä kohdat jotka tarttee hitsikonetta...
__________________
Something happens in 90 miles per hour...All the sounds and engine wibrations are gone... You become as one with the engine... |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ruostevaurioita ei ole paikattavana ja siitä syystä en ole laikottamassa runkoa auki. Maalinpoiston pitäisi onnistua nykyisten aukkojen kautta. Jos Lipeä puree niin suunnittelin tulpata reiät umpeen ja täyttävän aisat sillä. Kiertovesipumpulla tai vastaavalla virtausta ja erilliseen astiaan pumppaus missä myös tapahtuisi lämmitys... Mites tollanen voisi toimia??
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#17
|
||||
|
||||
Kuinkakohan kuumaksi rungon vois lämmittää ennen kuin tulisi vaurioita? Jos polttaisi maalit? :-D
__________________
-kari- FS Motorsport ry |
#18
|
|||
|
|||
Kai sä sen voit lämmittää ainakin yhtä kuumaksi mitä se tulevaisuudessakin tulee kokemaan. Sinkki allaskin meinaan lienee melko lämmin paikka ja uskoisin rungon sielläkin lämpeävän läpikotaisin.
e:Wikipedia kertoi sinkin sulamispisteen oleva 419,5C°
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? Viimeksi muokannut 88 : 05.12.2014 07:31 |
#19
|
|||
|
|||
Paljon niitä runkoja tuli hiekkapuhallettua puhtaaksi aikoinaan, mutta ei sieltä sisältä niitä kokonaan puhtaaksi mahtunut puhaltamaan. En yhtään muista millä asiakkaat olivat sisäpuolet "viimeistelleet" ennen sinkki pataa. Paskasta runkoa sinkkaajat ei happoaltaaseen suostu dippaamaan, saatika sitten sinkkialtaaseen. Kyllä tollanen 500bar pyörivä suutin maalit irrottaa jos saa kuumalla vedellä pestyä. Mitä enemmän painetta, sen parempi. Vesi määrällä ei niinkään merkitystä. Lopputuloksen voi tarkistaa putkistokameralla.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
#20
|
|||
|
|||
Hiekkapuhalluksessa ainakin sellaisilla harrastajaluokan suutinkokoja hyödyntäen kun itse olen ainakin puhallellut vain 5 millin suuttimella, jolla pystyy vielä sähköllä tekemään paineilmat, homman toimiminen vaikkapa ulkoa päin runkoa puhaltaen perustuu siihen kun kunnollinen suojakypärä päässä näkee mitä tekee. Tuolla tulee toimeen jollain 1-2 kuution ilman tuotolla ja oleellista on kunnollinen näkyvyys.
Jos ilmaa tulis joku 20 kuutiota ja suutin olis saamarin iso, se saattas puhdistaa vaikka sojottelee vähän sinnepäin. Näkeminen ja tarkka työ on ollut autoissa tarpeen siksi, että puhdistaa pintoja tarpeellisessa määrin. Jos vastaan tulee joku pehmeää mömmöä oleva kohta jossa mömmö lujasti kiinni, voi mömmöä joutua puhaltamaan paljon enemmän kuin ympäristöä. Näistä näkökulmista käsin epäilen hiekkapuhalluksen toimivuutta silloin jos puhdistettavaa kohdetta ei näe kunnolla. |
#21
|
|||
|
|||
Massat ym on hankalia puhaltaessa. Niitä ei ylipäätään kannata puhaltaa pois kun eivät tahdo irrota. Jollain muulla menetelmällä massat ja vaseliinit pois ja sitten puhalletaan maalit pois. Paksuimmat ruosteetkin kannatta poistaa mekaanisesti muuten puhaltaessa tulee reikiä turhan paljon. Puhaltaessa 11-13mm suuttimella ilmaa kuluu ainakin 8 kuutiota minuutissa.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
#22
|
|||
|
|||
Lainaus:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...hja%202012.JPG Tuossa on juju se, että olen kohdistanut puhallussuihkun sopivan viistosti juuri massa rajaan. Tavanomaisimmista kotteroista vastaavat alueet on kohtuulliset hyvin lähtenyt puhtaaksi kompressorilla, josta irtoaa max. 2 kuutiota ja viiden millin puhallussuutin - pisin mitä markkinoilta löysin. Jos suutin olis päälle kymmenen milliä, sopiva puhalle ja painetta tarpeeksi, veikkaan ettei paskan irtoaminen ole ongelma vaan kun meinaa irrota liikaa myös sieltä mistä ei pitäs - siis jos ei tarkasti näe mitä tapahtuu. |
#23
|
|||
|
|||
Juuri näin, ei kannata pommittaa suoraan kohti. Tottakai helmat ym ohuemmat kohdat kannattaa puhaltaa pienemmällä suuttimella ja paineella. 5mm suutin ja 1000l/min ilmaa riittää useimpiin hommiin. No nythän oli ruongon sisäpuolen putsauksesta kyse ja se onkin ihan eri juttu kun helmojen puhallus. Niin ja muistakaa ettei ovipeltiä ym kannata puhaltaa kun se hiekkaa käytettäessä venyy muodottomaksi.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jos joku osaa hyvin puhaltaa rungon sisältä, niin siitähän olis kiinnostava nähä jotain videota vaan veikkaan, ettei ehkä ihan paras idea. Itse olen kuitenkin puhaltanut esim. maastokuorma-auton rungon, joka oli muutettu metsäperäkärryksi. Ei ongelmaa kun avonainen runko irrallaan ja näkee hyvin. Ruostettahan puhallus hiekalla poistaa hyvin vaan jonkun muunlaisen mömmön poistoon on varmaan parempiakin ratkaisuja. |
#25
|
|||
|
|||
Kyllä suorasta pellistä voi pieniä alueita puhaltaa ilman suurempia ropleemia. Niin ja hiekka sitoo öljyn hyvin itseensä jos on maalaamassa jotain öljyisiä osia niin niitä ei tarvitse pestä erikseen. Vaseliini on ongelma kun leviää vaan joka paikkaan.
__________________
Näin kerran unta, ettei vi#u##anut yhtään! Toyotalla ei saa toosaa! |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Hj:n rungon jatkeet (vinssiä varten) | PH75 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 09.01.2013 21:47 |
Korjauspeltien maaleista ja liitoksistakin... | pee | Tekniikka & Jutustelu | 44 | 21.12.2011 20:09 |
Videotykin putsaus pk-seutu? | Heering80 | Chit-Chat | 1 | 26.07.2011 14:49 |
Hapettuneiden alumiini vanteiden putsaus? | tare | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 10.11.2010 16:09 |
Kokemuksia näistä maaleista | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 15.06.2006 08:49 |