|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
RRC -73 RoogeriNo pitääpä tässä aloitella uus rojekti kertomus. Elikkä onhan tuosta jo kolmisen vuotta kun sain työkaverilta vihiä että lähikylällä olisi vanha Range tallissa joutilaana. Soitinkin sitten omistajalle mutta sain käsityksen että auto olisi aika heikossa kunnossa, kun oli "katsastamattomana metsästysautona" eli ei kovin hyvää luvannut. Samoihin aikoihin lisäksi oli rakenteilla OTH Pajero sekä Jeepissäkin oli vaikka mitä pientä...no vieläkin on. Ajatus Rangesta sitten hautaantui jonnekkin. Tuossa syksyllä Turussa käydessä Hannu kertoili että 2- oviset ranget on harvinaisia. Samassa tuli tuo vanha juttu mieleen. Työkaverille viestiä että "mikäs se nyt olikaan se sun kaveris...". Parin päivän päästä olinkin jo vekotinta ihmettelemässä. Yllätyksekseni Range oli paremmassa kunnossa kuin ajattelin. Tai siis runko ei ollut läpimätä ja pohjassakaan ei ollut pahemmin reikiä. Joskus oli kyllä kynnykset tehty uusiksi ja hiukan muuta. Auto oli nuoruutensa viettänyt lapissa, lähinnä mökin tallissa ja sitten joskus siirtynyt eteläsavoon, viimeiset 12 vuotta se oli palvellut kuukauden- pari metsästysautona. Sen verran oli kuitenkin huolta pidetty, että huollot tehty ja alustassa mm. uudet iskarit ja jouset. Kaikennäköistä pientä tietenki oli, kuten nappistartti, ilmeiseti rele rikki ja kuskin ovi avataan sisäpuolelta narulla, joka ulkokahvassa kiinni. Pääosin kuitenkin kaikki osat tallella ja paikalla alkuperäinen kasikone. Myyjän oli ensin tarkoitus laittaa auto ajokuntoon, eli käyntiin tarroilla siirrettäväksi. Toista viikkoa meni mutta myyjän selkävaivoista johtuen ei homma onnistunut. Ehdotin sitten että pientä alennusta hinnasta niin ei tarvi kun paperiin pistää nimeä ja sehän kävi. Kuluneella viikolla sitten kaverin ja veljen kanssa suoritimme autonhakumatkan, varsin moninaisin vaiheiden kautta. Kotiin päästyäni ajattelin ensin ottaa Roogerista tulpat irti ja lotrata koneesen valopetroli/öljyseosta muutamaksi päiväksi. Kuitenkin takapoksista löytyi pitkä veivi, mikä sopi etupuskurin reikään ja hetken tuota soviteltuani aloin käsin kampeamaan moottoria. Totesin että puristuksia löytyy eikä jumituksia tunnu olevan...Ei kun Volvosta virtaa...Startti pörittikin iloisesti, mutta käyntiin vaan ei suostunut. Yksin siinä pimeässä oli hiukan vaikeaa toimia, niin totesin vaan että bensaa tulee (sähköinen pumppu!). Putsailin jakajan kantta ja lähetyssaarnaajaa ja annoin olla. Tänään sitten hain lisää bensaa ja öh...pilottia, jatkoin käynnistys yrityksiä sitten emännän pojan kanssa. Ei mennyt kovinkaan kauan kun kone alkoi lupailemaan ja lähti sitten käyntiin! Tyhjäkäyntiä ei kuitenkaan ollut ja kuskinpaikalla olevalle apumiehelle annoin ohjetta kaasun pumppauksesta. Käynti kyllä parani lämmetessä, mutta lämmötkin nousivat. Öljyt kyllä tarkistin, jotka oli kuin pullosta kaadettu eillen! mutta nesteet olikin vähallä. Pari litraa nestettä ja uus yritys, alkoi lämmöt tasaantumaan mutta tyhjäkäyntiä ei ollut. Kauhee hinku oli päästä kokeilemaan ajamista niin säädin ryypyn (luullakseni) pikkasen päälle. Sittehän alkoi homma toimimaan. Hinkattiin pihalla parikymmentä kertaa edestakaisin, kerran jopa Roogeri otti ja sammui, mutta lähti ilman apuvirtaa käyntiin. Niin jarrut katos kyllä ekalla polkaisulla, tuntui kuin olis jarruttanut, mutta sen jälkeen poljin pohjaan ja nesteet jossain...Ei auttanut lisäilykään. Kaupanpäällisinä löysin autosta täyden pullon jarru nestettä, ehkä ennenkin kulunut...Pihalla tehtiin pieni lenkki risukasojen yli ja jätettii Roogeri tallin eteen odottamaan jarruremonttia... Ihan ei onnistunut ajatus siitä että käyntii ja konttorille. Edittiä: Pientä puutelistaa oon kasaillu, eli jos tiedossa olis mm. sisutan osia, lähinnä ovien kahvoja/pahveja ym. Pääjarru sylkyssä on kait tiivisteet menneet, korjaussarja tai kokonainen kelpais... - Kilpi kertoo että on toista RR mallisarjaa...Todellinen löytö olis ollut -73 alkuvuoden auto, jonka nro olis loppunut A -kirjaimeen. - Jonkilaista rautaa on yhä rungossa. Kuvassa näkyy myös sähköinen pa-pumppu. Muistuttaan ääneltään International traktorin pumppua. - Penkit on siistit...siis päälliset, PVC verhoilu on alta jo aika antautunut, mutta ompa sentää orkkis eikä korvattu millään datsunin penkillä! - Kokonaiskuvaa, pikainen pysähdys Ristiinan A.... ei kun S kaupan pihassa. Kuljetusta sponsoroi Antin Auto, Mikkelin Silvastista. Roogeria tukevasti ja varmasti kuljetetaan laadukkaalla Respo perävaunulla! ...Myös saatavilla Antin Autosta! - Ekalla kerralla kun kone kävi, ei ollut känny valmiina, tämä siis jo toinen käyntikerta, siksi niin tasainen hyrinä.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- Viimeksi muokannut mikaelt : 05.10.2014 00:18 |
#2
|
|||
|
|||
Siistin näköinen tuonikäiseksi! Ovien lukkolaiteet ei irtoa ilman ikkunahässäkän irroittamista. Jos et ole entisöimässä niin ohuella laikalla leikkaat sen ovesta irti. Vika sinänsä on helppo, se pitkä saranatappi vääntyy banaaniksi ajan saatossa ja liikerata ei riitä avaamaan lukkoa. Ruostekohtia ovat etulattiat, B-pilarin alaosa, takatilan sivulattiat , korinkiinnityspisteet puolivälistä taaksepäinja se takaluukku.
|
#3
|
||||
|
||||
Nonii...Tänää sain hiukan tutkittua Roogeria lisää. Viikonlopuksi oli sen verran ohjelmaa. Eillinen meni Heinolassa rokkirallia katsellessa, OTH tiimin kuski kun oli harjoittelemassa vauhtilaijeja .
Takaluukkun jumitukset tais johtua lähinnä rasvan puutteesta koneistossa. Puuttuvan rasvan on sitten aikojen saatossa korvanut pöly ja lika. Jarruihin lisäsin nestettä lähes puol pulloa ja vuotokohtaa ei meinannut löytyä, otin sitte pääsylinterin irti ja totesin ettei sellaista määrää nestettä saa mahtumaan sinne mitenkään, kun ei tehostajan puolelle vuotanut. Ehdin jo ottaa eturenkaan irti ja tutkia ilmausruuveja, kun huomasin lätäkön kynnyksen etupäässä. Sieltähän se vuoti, nätisti putkesta joka vie pysäytystä taka-akselille. Oli sen verran haperoa putkea että tais olla ihan alkuperäistä...tai ainakin -80 luvulta. Nipat lähti nätisti irti molemmista päistä, vaikka tuumakokoja tuntui olevankin. Onneksi on avaimia siinäkin koossa. Tuoltahan se tiputti... Kun kerran jarruja ei saanut korjattu, niin tutkin kuskin sisäkahvaa. Joku seppä oli joskus irroitelut oviapahvia sellaisella voimalla että se oli jo useammassa osassa. Taaempi sisäkahva oli jo irtonaisena autossa niin näki hiukan mallia. Etummaisesta kahvasta oli myös se tapin/vivun...tai mikäs se nyt onkaan...reikä ratkennut ja näppärästi porattu uusi reikä siihen viereen, tosin vipu ei pysy siinä reiässä. Väliaikaisen (pysyvän...) korjauksen tein rautalangalla, niin että itsestään ei vipu tipahda pois. Tuosta se on hajonna... Tuollaisia kahvan koneistoja vois tarvita...pari ainakin. Siinä jarruputkia irroittaessa naputtelin runkoa eri puolilta. Tuntui olevan yhä ehjänä. Myöskään alustassa ei ollut läpireikiä. Sieltä ei viitsinyt vielä kuvia ottaa, kun pohja on paksun saven peitossa. Pahin paikka korissa taitaa olla apparin jalkatilan kylki, sieltä lokarin alta. Hanskalokeron kansikaan ei pysy kiini, kun on toisesta päästä pellit niin loppu. Jos en ihan väärässä ole, niin se kohta on melkoisen suoraa peltiä ja helposti paikattavissa, kun lokarin ottaa pois. No voin olla myös ihan väärässä... Huomenissa töihin mennessä pitää ottaa nipat malliksi mukaan ja teettää putki. Jos tälläviikolla löytyis jarrutkin...Niin ja käsijarru ei myöskään tunnu pitivän, juurikaan mitään. Täytyy tutustua tuohon kardaanijarruun ja sen toimintaan vähän tarkemmin...Eli toisin sanoen purkaa ja kasata. Tai sitten vaan koittaa sitä säätöä, googlella sain se nverran selville että jonkikokoista avainta kun pyörittelee säätöreiässä saattaa kässärinkin alkaa pitämään. Edit: lukijoille tiedoksi että tästä ei metsäpeliä tule, vaan enempi entisöinnin puolelle menee. On noita uudempia ja huonompiakin aihioita.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#4
|
||||
|
||||
Nonii...tänään korjasin sähköjä! Sillä tuloksella että lasinpyyhkijät alkoivat toimimaan mutta pelistä lähti pois vilkut ja öljynpainemittari. Hätävilkut toimivat kyllä ja öljynpaine valo.
- Myöskään jarruvaloja ei ole toiminnassa, eikä tainunnut peruutusvalokaan toimia. No hiukan tarvii ehkä tutki noita johdotuksia...Startti on siis myös napilla, sulakerasian takaa alkuperäinen johto on vedetty napille. Jos napilla käynistää ja samalla kääntää avaimen startti asentoon loppuu starttaus, eli siis rele on ohitetu ja tuolloin rele katkaisee virran muualta kuin (alkuperäiseltä) herätteeltä? Olisiko noin? Eli siis, onkos kellään ideoita mistä lähtee vikapaikkoja etsimään? Sen siis tein että sulakkeet puhdistin, alkoi pyyhkijät toimimaan. Siinä samalla irrotin ilmanputsarit, tai katsoin onko sellaisia, oisko siellä takana jotain liitosta, tulipellissä mikä vikaantui? Onkos käynnistysrele siinä sulakerasian vieressa, tuollainen: http://www.lrseries.com/shop/product...AY-12volt.html Jarruputken hain tänään, mutta ei taida tuota leimalle vielä perjantain päästä, jos ei valot toimi...Sähköistä kun en paljoa tajua, jarruista sentään jotain. Tyhjäkäyntiäkään ei löytynyt vielä, vaikka hiukan lisäsin öljyä kaasareihin, toinen oli aika vähillä jo. Kuvia ei nyt tullut, kun meni aika tuossa pihalla ihan oikeesti ihmetellessä että missä se sähkö on!
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#5
|
||||
|
||||
Mitäs tälle kuuluu?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#6
|
||||
|
||||
Kirjottelin keulan purusta ja mitä sieltä löytyi pidempää juttua...Mutta se ei tallentunut. Tallipaikan puutteessa ei ole talven aikaan mitään tullut tehtyä. Etulokareiden alla oli jonkin verran haperoa, toinen keulakulmapala jo hommattu. Jarruputken kun korjasi nii seuraavana päsähti taaempaa...kumma kun ei 41v tahdo kestää...
Muutama kuvatus...
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#7
|
||||
|
||||
Komee siitä tulee...Oma on onneksi koriltaan tehty jo aikoja sitten mutta ei sitä silti kukaan osta =) Joutuu varmaan viemään säilöön jonnekin että ei tarttis myydä kun ei kukaan sitä osta.
Näyttää olevan ihan vakiopaikkoja mistä saa rempata. Onneksi noihin saa tuolta sumuisilta saarilta noita osasia suhteellisen järkevästi. Mulla on korjausmanuaalit tohon jos tarttee jossain vaiheessa noita sähöjä ihmetellä. Noissa on sellaiset pyöreät pariliittimet aika monessa kaikassa siellä rattimuovien alla ja kojelaudan sisällä jotka tuppaavat olemaan aika löysiä. Aika monta vikaa korjattu ihan vaan liittimet kiristämällä. Noi viiksi kytkimet on kanssa perus LUCASTA joten joku pvä ne voi taas toimia Mutta on senverta yksinkertaiset sähköt että ei niiden kanssa hermo pala. Ja voi muuten löytyä tollanen kahvakin ehjä....
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. Viimeksi muokannut Castrol : 27.02.2015 18:14 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan RRC ratinkeskiö. | Sirernog | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.09.2014 23:52 |
Myydään RRC tukivarret | kokkolanpoika | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 23.08.2014 19:26 |
Ostettu RRC:n tankki | anssi80 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 30.08.2010 21:45 |
RRC Thyyning | ari | Maasturiprojektit | 11 | 24.07.2009 13:38 |
O:RRC osia | ari | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 22.04.2008 20:37 |