|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Toyotan mekaanisen pronssihelat?Juu tuli hommattua toyotan mekaaninen vinssi mutta rummun pronssihelat ovat aivan loppu. Ovatko kalliit marmolla? Myydäänkö muualla? Vai sorvauttasinko ihan vaan teräksestä??
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata Viimeksi muokannut TeaM-PKR : 22.08.2014 23:22 |
#2
|
||||
|
||||
Eipä tuo ole ongelma sorvata moisia ihan laakeripronssistakin.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#3
|
||||
|
||||
Niin ei sorvaaminen ongelma olekkaan, mutta sopivan aihio pronssin metästäminen voip tulla kalliimmaks ku uuvet valmiit helat.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#4
|
||||
|
||||
Joo toki kannattaa koittaa selvittää uusien osien hinta. Jos tarvii alkaa tekemään, niin mulla on hyllyssä monen kokoista pronssi tankoo/ainesputkea, toki myös sorvaus onnistuu.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#5
|
||||
|
||||
No mitäpä ottasit euroissa jos pyöräyttäsit mulle sorvissa käypäset holokit ja laitat keski-suomeen tulemaan, ni sais tuon vinssin paikolleen? Hulluja en maksa mutta käyvästä työstä käypä hinta
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#6
|
||||
|
||||
Laita siitä puslasta jotain mittakuvaa, niin näkee, että mistä kamasta sen tekee. Umpijöötistä vai putkesta. Sitte on parempi keksiä hintaa.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#7
|
|||
|
|||
Siis jos tarkoitat akselin ja rummun välistä laakerointia, niin sehän on aikalailla "ylimääräinen", jos ulosotolla ei pyöritetä muuta?
Siis ainoastaan rumpu pyörii akselilla silloin, kun vaijeria vedetään vapaalla ulos. Toki oikeat laakeriholkit on paras vaihtoehto Tuo kuluma johtuu varmaan siitä, että joskus ulosotolla pyöritetään esim. klapikonetta taikka generaattoria, toki joku voi ajaa huomaamatta ulosotto päällä |
#8
|
||||
|
||||
Niimpä tuota järkeilin itekkin että vähälle käytölle jää nuo laakerit. Taitaa tulla budjetti ratkasu, eli ihan teräs puslat.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#9
|
||||
|
||||
Ite tekisin muovista jos ei muuten tule pyöriteltyä kuin vaijeria ulos vedettäessä. Halpaa, helposti sekä nopeasti työstettävää matskua eikä ainakaan syö akselia.
|
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
siis tuo akselihan on. n. 40mm, puslien leveydestä ei muistikuvaa. |
#11
|
|||
|
|||
Rummun pronssihelat on pikaisesti irrallaan olevasta rummusta tönärillä mitattuna 38x43 milliä (dxD) ja leveys näytti olevan n. 30mm. Hela näyttää mahtuvan menemään rummun sisään leveämpänäkin, eli se 30mm leveys ei liene niin kovin tärkeä raja, mutta ylimääräisestä leveydestä ei ole toisaalta hyötyä, kun ei ole takana tukea.
Matovaihteen päätylaipan laakeriholkki on myös d=38mm ja niin tuntuu olevan D=38mm koko rummun läpi menevä akseli, kun sieltä täältä mittasi. Löytyisikö jostakin luettelosta vakiolaakeria noilla mitoilla 38x43? Edit: pikainen nettiluetteloiden selaaminen kertoo, että d=38/D=42 löytyisi 30mm leveänä. Pitäisi mitata rummun sisäreikä, missä holkki on. En pura omaani, mutta jos alkup. kysyjällä ne holkit on jo entiset, niin ottaa pois ja mitata reikä.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 24.08.2014 18:41 |
#12
|
||||
|
||||
Jos noissa holkeissa ei ole laippoja päässä, niin tällänen ois varmaan aihio edullisimmasta päästä. Sorvissa pyyhkäsee päältä ja sisältä hiukan pois.
http://www.kentso.fi/prebeo/product/...ssi/_3GY0U5AYX
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
muutamia laakeriholkkeja on tullut sorvattua, ja minusta helpompi olisi sorvata umpijöötistä, vaikka vähän paksummastakin... |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Joo onhan se umpikamasta tai sopivasta putkesta sikäli helpompi tehdä, kun saa samalla kiinnityksellä ajaa molemmat pinnat. Mutta niin kuin jo alussa epäiltiin sopivan aihion löytyminen kohtuu hintaan. Laakeripronssilla kun on ihan oma kilohintansa, etenkin jos sitä joutuu isomman pätkän hommaamaan, että saa kunnolla kiinni koneeseen.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski Viimeksi muokannut HRD : 24.08.2014 19:55 |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Toki varmaan se tuolla vinssissä menee, vaikka pikkasen kolmiomallinen reikä olisikin.... Tuo oli hyvä linkki, tuo laakerikaupan linkki. |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
http://www.sks.fi/www/sivut/571243DD...%201219855.pdf sivuilla "Raka glidlager / Plain bearing / Typ SKS090/092 / Type SKS090/092" "Raka glidlager / Plain bearing / Typ AB090/092 Special-bronslager för höga belastningar / Type AB090/092 - Heavy load bronze"
__________________
Jukka |
#18
|
||||
|
||||
Kyllä minä ainaki sinne laittasin oikeeta laakeri ainetta. Rauta vs rauta ei oikein hyvä ja muovi voi hävitä aika äkkiä tuolla mutavellissä ja voimissa. Löytykö jo valmiit helat?
|
#19
|
||||
|
||||
Kentsolta tilattu ainesholkit. Oli nopea toimitus.
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Toyotan mekaanisen vinssin huolto? | IsoA | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 24.08.2013 05:32 |
Toyotan mekaanisen vinssin stefat | alticity | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 02.08.2011 20:19 |
M:toyotan mekaanisen vinssin | hj | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 13 | 29.10.2007 14:55 |
O: Toyotan mekaanisen vinssin | aadu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 06.02.2007 23:57 |
Toyotan mekaanisen vinssin kuvat | Kumikameli | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.02.2006 17:13 |