Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.08.2014, 18:54
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

HJ ihmekäynnistyjä


HJ61:seni on yllättänyt käyntiinlähtöherkkyydellään.
Laitoin siihen kaverin hylkäämät romuakut parivuottasitten ja ne onkin ihan surkeat. Vanhat oli kuollut talvella täysin, 10v.
Viimeviikolla unohtui parkit päälle 12tunniksi ja aamulla ei ollut mitään elonmerkkejä avainta kääntäessäni.
Relettäkään ei kuullut. töötti, puhallin, kaikki mykkiä.
Mulla on yhtähuono 50ah 12v järjestelmän akku jonka liitin kaapeleilla toiseen käynnistysakkuun, nyt releen kuuli ei muuta. Se akku oli kaikista huonoin kun ei ole tärkeä.

Soitin apuja tuomaan laturin ja kaapelia ja menin irroittamaan 12v kaapeleita n 15min jälkeen, olin jo kiinni käpälissä kun tuli mieleen tehdä viimeinen naksautus. Startti vei varmaan yhden puristuksen yli ja kone käyntiin. En voinut uskoa sitä ,eikun uusi soitto että täähän käy taas.

Tohon voisi rakentaa potkustartin kun käynnistyy hyvin, mukava kun joku romussa toimii täydellisesti.
Ne hehkut on edelleen kytkemättä eikä mun akut riittäisi sellaisille. Kytkentöjä en ole koskaan muistanut keneltäkään tarkistaa kun ne toimivat akutkin on vielä hankkimatta.

Pitäis oikein testata kuinka pienellä patterilla tuo käynnistyy, virranantokykyähän se kysyy kun muuten 0,4s startti riittää. Tarvii kai tehdä starttikondensaattori.

__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 18.08.2014 18:58
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.08.2014, 19:31
lampola:n Avatar
lampola lampola ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 15.03.13
Sijainti: nousiainen
Viestit: 531
Perusasetus

ite kans kaverin kans ihmetelty samaa asiaa kun sillä on myös 61 niin ei tarvitse ku avainta hipaista niin käy jo. ei kerkiä ees kone kunnol pyörähtää niin käy jo. toyota laatua

oli keli sit mikä tahansa.
__________________
kyllä hojo kuljettaa
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.08.2014, 06:58
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Tiiä siitä sitten, onko se niin hyvä bisnes, et kone on kovillakin pakkasilla heti käynnissä. Voitelu kun ei sitten meinaa keretä mukaan, jos öljynä on tahmeeta hunajaa...
Tuommosta vanhaa vaparidiisseliä ku veivaa puoli minuuttia käyntiin, niin mittarissa on täydet öljynpaineet jo kun ensimmäiset sylinterit vaista vähän lupailee...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.08.2014, 07:10
Ex_inkkari:n Avatar
Ex_inkkari Ex_inkkari ei ole kirjautuneena
Korpraali
 
Rekisteröitynyt: 29.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 6.030
Perusasetus

Samaa tekee toisinaan ameriikan tuote, ensimmäisellä potkulla käyntiin.. se on aika hämmentävää.
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.08.2014, 11:38
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.268
Perusasetus

Mulla oli Sisu seissyt 4 vuotta paikoillaan. Omat 140 Ah akut olivat täysin kuolleet, viikon latauksen jälkeen ei esen startti lyönyt päälle. Laitoin lisäksi akkulaturista starttiboostia, ja kytkin vielä mönkijässä olevat 60 Ah akun mukaan. Ei lähde ei...

Otin sitten isot akut pois, ja laitoin 2 kpl 60 Ah henkilöauton akkua paikoilleen. Hassun näköisiä akkutelineessä poikittain. Pari kertaa sain startilla naksutella, startti jumissa, mutta sitten hörähti noin sekunnin pyörityksellä käyntiin...!!! Kävi siististi kaikillä pytyillä tasaista tyhjäkäyntiä.

Leyland on huono moottori, häh..???
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.08.2014, 15:57
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Mulla oli Sisu seissyt 4 vuotta paikoillaan. Omat 140 Ah akut olivat täysin kuolleet, viikon latauksen jälkeen ei esen startti lyönyt päälle. Laitoin lisäksi akkulaturista starttiboostia, ja kytkin vielä mönkijässä olevat 60 Ah akun mukaan. Ei lähde ei...

Otin sitten isot akut pois, ja laitoin 2 kpl 60 Ah henkilöauton akkua paikoilleen. Hassun näköisiä akkutelineessä poikittain. Pari kertaa sain startilla naksutella, startti jumissa, mutta sitten hörähti noin sekunnin pyörityksellä käyntiin...!!! Kävi siististi kaikillä pytyillä tasaista tyhjäkäyntiä.

Leyland on huono moottori, häh..???
Sulla on joku vika siinä leylandissa, jos se on käyny tasaista tyhjäkäyntiä :P

Mulla ainakin on tyhjäkäynti sellanen pumppaava roh-roh-roh-roh. Ja kyllähän se tälleen plussan puolella pyörähtää kerrasta tulille, mut silmiä kirvelee vielä viikon se sininen usva...

Mut sellasia ne suorasuihkudieselit tuppaa olemaan, et herkkään käynnistyvät, jos kaikki muu on kunnossa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.08.2014, 16:15
-Stedt-:n Avatar
-Stedt- -Stedt- ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 07.02.06
Sijainti: Polvijärvi, .
Viestit: 1.936
Perusasetus

Lj oli kans herkkä käynnistymään, Patrolli taas kerkiää nostella hyvinkin öljynpaineet kun sahaa käyntiin ja kun lopulta viimenenkin pytty lähtee peliin mukaan , niin melkein jo pakkasella lämmintä pukkaa kajuttaan
__________________
-Osta japsi ja opit hitsaamaan-
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.08.2014, 16:18
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.148
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
HJ61:seni on yllättänyt käyntiinlähtöherkkyydellään.
Tohon voisi rakentaa potkustartin kun käynnistyy hyvin, mukava kun joku romussa toimii täydellisesti.
Ne hehkut on edelleen kytkemättä eikä mun akut riittäisi sellaisille. Kytkentöjä en ole koskaan muistanut keneltäkään tarkistaa kun ne toimivat akutkin on vielä hankkimatta.
Aika iso kampi pitäis olla potkustartissa varmaa et ton sais lihasvoimalla pyörimää, se tehtaan startti on teholtaa 4,5kW ja vielä välitetty! Olis kyllä hauska jos tossa olis semmonen veivattava vauhtipyörästartti niinku 2. maailmansodan aikasissa panssarivaunuissa ja lentokoneissa.

Jos kyseessä on HJ-61 12HT koneella, niin eikai siinä tarvii mitään hehkuja kytkeä, ei siinä oo ku se imuilman lämmitin ja sekin alkaa olemaan hyödyllinen vasta jossain -10C pakkasilla.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Tiiä siitä sitten, onko se niin hyvä bisnes, et kone on kovillakin pakkasilla heti käynnissä. Voitelu kun ei sitten meinaa keretä mukaan, jos öljynä on tahmeeta hunajaa...
Näkyy noi hipasusta käyntiin -vehkeet silti vaan kestävän. Kuivana se pyörii se kone sillä pelkällä startillakin siihen asti että käynnistyy.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.08.2014, 16:42
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Suoraruisku ja automaattinen"pakkosyöttö" (myös monessa bosch:in rivipumpussa, jonka kopio hj:ssakin on) joka aina käynnistettäessä päällä, siinä 12h-t hyvän käynnistymisen syy.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.08.2014, 11:56
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.860
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari Näytä viesti
Samaa tekee toisinaan ameriikan tuote, ensimmäisellä potkulla käyntiin.. se on aika hämmentävää.
Vähän skarppaamista, vasta neljäs HJ-61 keskustelussa...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.08.2014, 14:15
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Oon kyllä v8 dieseleitäkin tartannut ja niille tyypillistä on että pyöräytetään kierros-hiljaisuus- ja räjähtää käyntiin.
Melkein jo päästää avaimesta kunnes voima herää eloon!

Ei toi mikään toyotan juttu ole mutta kun tietää että akuissa on virtaa ajovaloihin 2h niin sillävielä potkii käyntiin. Toisia pahuksia saa jynnyttää minuutin jos ei startti saa kierroksia tarpeeksi.
Kyllä se kylmän kasin käynnistys on dramaattisempi, startti tuntuu pysähtyvän kunnes pörähtää.

Mutta kun virtaa on vain siihen yhteen sylkäisyyn, en usko.
Akut oli muuten 6,5td hylätyt, mulle vielä hyvät
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.08.2014, 14:18
Ex_inkkari:n Avatar
Ex_inkkari Ex_inkkari ei ole kirjautuneena
Korpraali
 
Rekisteröitynyt: 29.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 6.030
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Vähän skarppaamista, vasta neljäs HJ-61 keskustelussa...
??? eli jos topicin aloittaja omistaa toyotan niin pyhää lehmää koskevaan aiheeseen ei saa muut vastata
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.08.2014, 14:21
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Tiiä siitä sitten, onko se niin hyvä bisnes, et kone on kovillakin pakkasilla heti käynnissä. Voitelu kun ei sitten meinaa keretä mukaan, jos öljynä on tahmeeta hunajaa...
Tuommosta vanhaa vaparidiisseliä ku veivaa puoli minuuttia käyntiin, niin mittarissa on täydet öljynpaineet jo kun ensimmäiset sylinterit vaista vähän lupailee...
Mielestäni se pumppukin tekee painetta vasta koneen pyöriessä, tai voitelu toimii vasta kaiken lämmetessä.
Jos pumppu on suunniteltu toimimaan 1000-6000rpm niin se startin rpm ei liikuta mitään. Toisaalta kuka ne öljyt sieltä kierrosta pois kuivaa? Ilmaako sinne tulee tilalle, Jykkä öljy myös voitelee alemmalla paineella.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.08.2014, 17:34
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Toisaalta kuka ne öljyt sieltä kierrosta pois kuivaa? Ilmaako sinne tulee tilalle.
Ilmaapa hyvinkin. Moottorin sammutuksen jälkeen kannesta valuu aika paljon lämmintä öljyä takasin öljypohjaan. Katoppa joskus talvella kuinka hitaasti startin jälkeen uusi öljy alkaa tulemaan kanteen niin kyllä alkaa hirvittämään. Ja kyllä se pumppu pumppaa startatessakin, saa öljyt liikkeelle.

Minusta nopea käyntiinlähtö on huono asia. Mieluummin starttaa tovin, jotta öljyt lähtee ensin liikkeelle. Nykyinen käyttis Grand Vitara 2011 ei ikinä lähde käyntiin "avainta näyttämällä", sitä pitää aiha vähän aikaa sahata. Maahantuojan mukaan tuo on valmistajan tekemä ominaisuus autoon juurikin moottorin öljynkierron takia.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.08.2014, 20:40
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.110
Perusasetus

Nii i eihän nuo 61 koneet taia seittemää sattaatuhatta mennä, kun niin nopiasti paukahtavat käyntiin...... Paljonkohan enää kestäisikään jos joutuis sahaamaan käymää

Mul ei ole edes viimeseen 200tkm ollu hehkun johot kiinni ja aina se vaa jaksaa käynnistyä räjähtämällä vaikka olis -25 pakkastakin
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 25.08.2014, 20:57
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Sulla on joku vika siinä leylandissa, jos se on käyny tasaista tyhjäkäyntiä :P

Mulla ainakin on tyhjäkäynti sellanen pumppaava roh-roh-roh-roh. Ja kyllähän se tälleen plussan puolella pyörähtää kerrasta tulille, mut silmiä kirvelee vielä viikon se sininen usva...
Kylmänä käy nätisti tyhjää, sitten lämmittyä alkaa röhnötys... tarttis minimecciä pidellä.

Ja se pakoputken paikka on p*rseestä, kun puhaltaa sen sinisen usvan suoraan naamalle. Tarttis tehdä pystyputki.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.08.2014, 06:37
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Nii i eihän nuo 61 koneet taia seittemää sattaatuhatta mennä, kun niin nopiasti paukahtavat käyntiin...... Paljonkohan enää kestäisikään jos joutuis sahaamaan käymää

Mul ei ole edes viimeseen 200tkm ollu hehkun johot kiinni ja aina se vaa jaksaa käynnistyä räjähtämällä vaikka olis -25 pakkastakin
Ei moottorin hidas/nopea käyntiinlähtö tietenkään ole se ainoa tekijä moottorin kestävyyttä mietittäessä. Monet tekniset ratkaisut, materiaalivalinnat, käyttöolosuhteet, huolto jne. vaikuttaa asiaan paljon. Mutta toisaalta, jos tojon koneet vaatis pikkusen sahaamisen, kestäiskö ne millin paukahtamatta
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 26.08.2014, 13:20
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.148
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Ilmaapa hyvinkin. Moottorin sammutuksen jälkeen kannesta valuu aika paljon lämmintä öljyä takasin öljypohjaan. Katoppa joskus talvella kuinka hitaasti startin jälkeen uusi öljy alkaa tulemaan kanteen niin kyllä alkaa hirvittämään. Ja kyllä se pumppu pumppaa startatessakin, saa öljyt liikkeelle.

Minusta nopea käyntiinlähtö on huono asia. Mieluummin starttaa tovin, jotta öljyt lähtee ensin liikkeelle. Nykyinen käyttis Grand Vitara 2011 ei ikinä lähde käyntiin "avainta näyttämällä", sitä pitää aiha vähän aikaa sahata. Maahantuojan mukaan tuo on valmistajan tekemä ominaisuus autoon juurikin moottorin öljynkierron takia.
Vähä huono verrata 2011 Grand Vitaraa ja 1980 luvun Toyotaa. Kuivana se kone pyörii startillakin siihen asti että alkaa jotain öljykiertoa olemaan. Ja toisekseen jos tyhjäkäynti on 750rpm niin ei se startti yllä läheskään samoille lukemille. Dieseleissä taietaan olla lähempänä jotain 350rpm startin pyöriessä, ja silloin tuskin on öljypumpulla niin mahtavaa tuottoa, että voitaisiin puhua normaalista voitelusta. Sit jos joku vielä tekis analyysin, että kuinka paljon aikaisemmin öljysuihkut alkaa ruikkia öljyä alakerran laakereille verrattuna yläkertaan. Hoojiissa kun ei ole siellä yläkerrassa edes mitään pyöriviä osia, niin ehkä se yläkerta kestää pienen hetken "kuivana" käymistä. Ja jos verrataan tohon hiluxiin, niin sielläkin on kuitenkin sitä öljyä venttiilikoneiston pinnoissa, vaikka kone olisi seissyt kuukausia tallissa odottamassa motivaatiota.

Lisätään vielä se, että talvellakin alkaa Hydrauliset venttiilin nostimet toimimaan välittömästi auton käynnistyttyä, eli toisin sanoen tulee öljynpainetta sinne yläkertaan asti. Eli ei ne öljyt kovin kaukana ainakaan majaile.

Oli miten oli, 28+ vuoden kestotesti on edelleen meneillään avamaattomalla 536 000 ajetulla Land Cruiserilla ja 529 000 ajetulla Hiluxilla. Eri omistajilla tietty, mut nyt on mun vuoro yrittää tuhota noi koneet helpolla käynnistymisellä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 26.08.2014 13:24
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 26.08.2014, 14:11
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis Näytä viesti
Vähä huono verrata 2011 Grand Vitaraa ja 1980 luvun Toyotaa. Kuivana se kone pyörii startillakin siihen asti että alkaa jotain öljykiertoa olemaan. Ja toisekseen jos tyhjäkäynti on 750rpm niin ei se startti yllä läheskään samoille lukemille. Dieseleissä taietaan olla lähempänä jotain 350rpm startin pyöriessä, ja silloin tuskin on öljypumpulla niin mahtavaa tuottoa, että voitaisiin puhua normaalista voitelusta. Sit jos joku vielä tekis analyysin, että kuinka paljon aikaisemmin öljysuihkut alkaa ruikkia öljyä alakerran laakereille verrattuna yläkertaan. Hoojiissa kun ei ole siellä yläkerrassa edes mitään pyöriviä osia, niin ehkä se yläkerta kestää pienen hetken "kuivana" käymistä. Ja jos verrataan tohon hiluxiin, niin sielläkin on kuitenkin sitä öljyä venttiilikoneiston pinnoissa, vaikka kone olisi seissyt kuukausia tallissa odottamassa motivaatiota.

Lisätään vielä se, että talvellakin alkaa Hydrauliset venttiilin nostimet toimimaan välittömästi auton käynnistyttyä, eli toisin sanoen tulee öljynpainetta sinne yläkertaan asti. Eli ei ne öljyt kovin kaukana ainakaan majaile.

Oli miten oli, 28+ vuoden kestotesti on edelleen meneillään avamaattomalla 536 000 ajetulla Land Cruiserilla ja 529 000 ajetulla Hiluxilla. Eri omistajilla tietty, mut nyt on mun vuoro yrittää tuhota noi koneet helpolla käynnistymisellä.
Ei noita autoja verrattu keskenään, Suzuki nyt vaan oli esimerkkinä asiaan liittyen. Toki öljypumpun tuotto riippuu moottorin kierrosluvusta ja ei startilla saada aikaan maksimituottoa eikä -painetta. Mutta saadaan sillä kuitenkin öljy liikkelle ja painetta öljynkiertoon. Joissain laivadieseleissä oli ennen vanhaan tapana pyörittää öljypumppua minuuttitolkulla ennen moottorin käynnistämistä, jotta joka paikassa on varmasti öljyä ennen moottorin käynnistymistä.

Niin ja silloin kun kone ei käy (mutta pyörii startilla), on kuormitustasot liki nollissa ja myös voitelun tarve pieni. Vasta kun kone käy niin laakereissa on kuormitusta ja tarve kunnon voitelulle.

Ja kuten jo aikaisemminkin todettu, moottorin kestoikään vaikuttaa pirun moni asia, ei pelkästään hidas/nopea käynnistyminen.
__________________
Tumpula Racing Team

Viimeksi muokannut Heguli : 26.08.2014 14:14
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 26.08.2014, 15:02
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mää ajattelin voitelulla lähinnä liukulaakereita joissa mielestäni ainoastaan voidaan saavuttaa täydellinen voitelu eli ei metallista kosketusta. Mielestäni öljynpaineella varmistetaan että öljyä on jokapaikassa tarpeeksi ja pyörimisnopeus sitten avittaa täydelliseen voiteluun.
Muissa kohteissa kuormat on pieniä ja voitelu osittaista esim ehkä nokka/keinut. Kaikki valuvat öljyt ovat roiskevoitelusta tai paluu kierrossa.

Onko kukaan mitannut paljonko startilla saadaan öljynpainetta?
Mielestäni öljykanavat painepuolella eivät kuivu ja painetta tulee heti kierrosten noustessa, en ole ainakaan kuullut että käynnistymistä hidastettaisiin voitelun paranemiseksi.
Toisaalta kun moottori pyörii startilla niin kuormatkin ovat pieniä, vaikka voitelu olisi heikompaa niin pitkästä startista ei pitäisi olla erityistä haittaakaan.

Hyvin käynnistyviä mosia löytyy monenlaisia, kuitenkin kaikki hjn akut ovat jo kauansitten muista hylättyjä. Yksi oli primerastani kun se ei enää lähtenyt, se akku oli parivuotta hjssa kunnes jäätyi talvella. HJ hehkuilla ja uusilla akuilla käynnistyy kylmemmästä kuin haluaa käynnistää. Mieluummin niin kuin ettei käynnisty -25 lainkaan joka ei outoa uusille autoillekaan.
Jospa hjn hyvä startti onkin syynä ettei kone kestä pidempään?
Männänrengasurien venymiseen tuolla ei kuitenkaan pitäisi olla vaikutusta?

Tästä nyt ei ole tarkoitus riidellä, kenelläkään ei ole täysin oikeaa vastausta kun ominaisuudet ovat moottorikohtaisiakin.
Jos lampun henki tekisi mulle toiveideni auton niin siihen tulisi hjn käynnistyvyys, se on jotenkin nautinnollinen. Radio ja puhallin pitää sammuttaa että kuulee käynnistyksen, mielestäni kaikki pytyt herää ekalla puristuksella.
Joskus mulla oli isuzu trooper joka vaati uuden akun, aina pirun vaikea startti kylmä tai kuuma. Sitä ei ole tullut ikävä, joskus harvoin niitäkin tulee vastaan ja tekisi mieli haastatella kuskia mitä tykkää ajokistaan.
Sen trooperin ropaamisella olisi rakentanut 2hjta maastoon ja maantielle.

Yksi hyvä käynnistyjä oli -76 polo 900cc, koskaan ei jäänyt pihaan eikä mitään lohkoa tietenkään. Sillä annoin virtaa 20v tuoreemmille ja kun startti joskus hajosi niin tönin kesän käymään. Kävelyvauhti ja kakkonen niin taas mentiin.
Hieno auto, oviakaan ei tarvinnut lukita hervannassa..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 26.08.2014 15:22
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 26.08.2014, 15:12
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Helmapelti:"Onko kukaan mitannut paljonko startilla saadaan öljynpainetta?"

Moottoriremontin yhteydessä pyöritin startilla (polttoaineen syöttö estettynä) niin kauan, että hj nosti paineet mittarissa normaali kylmän koneen paineisiin Eli melkeen puoliväliin mittaria. Varmaan sai reilun minuutin pyörittää, että nousi täysiin paineisiin.(tosin kanavat varmaan aika tyhjät öljystä aluksi)
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 26.08.2014, 15:31
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mielestäni laivan moottorin vertaaminen auton moottoriin on yhtä kaukana kuin auton moottorin vertaaminen turboahtimeen voitelumielessä.

Aihe karkasi taas kauas.

Mitä muita hyvin käynnistyviä tulee mieleen?

Lada? https://www.youtube.com/watch?v=smndCQGZCLk
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 26.08.2014, 16:19
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Laivan? Ihan HJ61 12h-t moottorin öljynpaineita meinasin. No, melkonen laiva se on hj:kin.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 26.08.2014, 19:47
0ltzi:n Avatar
0ltzi 0ltzi ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 31.12.08
Sijainti: Karjalohja
Viestit: 4.617
Perusasetus

Toissa kesänä siirtelin mersuja kaveri hallilla. Lava malli 309, seissy 7 vuotta. Keltanen optima kiinni ja hehkua. Siitä se tärähti niinku eilen käyneenä
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 27.08.2014, 14:43
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.148
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Aihe karkasi taas kauas.

Mitä muita hyvin käynnistyviä tulee mieleen?

Lada? https://www.youtube.com/watch?v=smndCQGZCLk
Aihe karkasi, ja on vielä siitä jännä, että missään ei ole mitään vikaa

Toi video oli hyvä
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Hj 61 takajouset ja Hj 60 pakoputki walker Häänrik O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 05.03.2013 13:40
Myydään Osina hj 61 ja hj 60 Nyt lähtee halvalla! kauhanen O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 36 29.11.2011 10:01
Koneet päikseen HJ-60 <--> HJ-61 Masiina Maasturiprojektit 2 03.11.2009 19:08
Myydään hj 60 akselit ja hj 61 lukko murikat jeppe__ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 04.07.2009 14:53
m: hj 45 projekti, disco -90 ja muuta -HJ MYYTY- samik O/M/V Muut 4 24.05.2005 16:58


Sivu luotu: 06:51 (GMT +2).