Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.05.2014, 09:24
timpe83:n Avatar
timpe83 timpe83 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: ylivieska
Viestit: 310
Angry

toyotan 8"perällä oleva akseli hajottaa välityksiä


Elikkäs, mulla on hiluxin akselit rocky:ssa ja se tuppaa hajottamaan etuvälityksiä. Välillä paikallaan on ollut hiluxin murikka ja välillä lj:n hi-pinioni.
Välityksinä on ollut 4.56 ja nyt parit 4.88. aina olen shimmannut ja tarkastanut välykset ihan maalin kans. Paineilma lukko löytyy, murroksina cromot, vetarit tojotan omat. Välityksiä on porsinut 7kpl, joista viidet hajosi oletettavasti koska akseli pääsi kiertymään.. Mutta, mutta, nyt on hajonnut parit vaikka akseli ei pääse enään kiertymään (jakari tukivarret)..
Missä vika?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.05.2014, 09:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Liian raskas kaasujalka, liikaa tehoa, tai sitten voi olla akseli kiero?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.05.2014, 10:07
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.947
Perusasetus

Ihan näin sivusta seuranneena pidän 8" tosi heikkona akselina joka sopii lähinnä suzukin alle. Isoa toyotan akselia alle niin loppuu nuo murheet.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.05.2014, 10:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

..niino, tuo on tietysti se luonnollisin vaihtoehto, jos akseli tosiaan on noin heikko
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.05.2014, 14:09
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.947
Question

Nii tässä tietysti sellaiset vaihtoehdot on että jos pikkupyörät porsii niin arbbi tilalle mutta kun noista tuntuu aina pettävän pinionin tai lautaspyörän hampaat niin minkäs sille teet?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.05.2014, 16:15
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ei kai se nyt NIIN heikko oo. Ei mullakaan menny RJ:ssä ku kaikkiaan jotain 7kpl takavälityksiä ja yhet etuvälitykset :P
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.05.2014, 16:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Sittenhän toi on jo melkeinpä heikompi kuin Jeepin Dana30
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.05.2014, 17:20
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Auttaisko tähän diff pegging? http://www.google.fi/url?sa=t&source...66699033,d.bGE
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?

Viimeksi muokannut 88 : 16.05.2014 17:24
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.05.2014, 17:56
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Miten olet shimmannut/säätänyt?


Ja eikö tuo Lj:n higt pinioni ole sama kuin hdj-80 etuperä? Ja se kait kestää jopa hodarin alla, toki laakerit kulutustavaraa, pitää laakeroida jossain puolen miljoonan kohdalla....

Vai olisiko nuo sinun välitykset heikkolaatuisia/maanantaikappaleita? tuo 4,56 pitäisi löytyä tojotan orkkiksena, sen luulisi kestävän?
Ja onko sulla ollut nuo välitykset aina samassa murikassa, siis eihän vaan ole jossain hammasrikossa vääntynyt lautaspyörän puoleinen poskilaakeripukki hivenen vinoon?

Miten tuo paineilmalukko, voisko se joustaa niin paljon, että sen takia hammaskosketus karkaa nokalle?

Sitten epäilisin että joko laakerit väärät, tai sitten laakerien esijännitys on jäänyt liian pieneksi.
Siis voisko laakereissa olla väärä kartiokulma rullissa? silloin antaa rasituksessa helpommin periksi, jollon hampaan kosketuskohta karkaa hampaan kärkeen, ja alkaa ilmaantua hammassärkyä.
Samoin tapahtuu, jos laakereiden esijännitys on sormituntumalla "ei hölsky-", siis pitää olla huomattavan tiukalla, siis vastustaa pyörimistä huomattavasti.

Ja miten hiluxissa; tukeeko akseliputki murikan poskilaakeripukkeja? Jos tukee, ja akseliputki on vääntynyt, niin voisko olla ettei tue enää?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.05.2014, 20:02
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 937
Perusasetus

Jotain mystistä noissa tojon pikkuperissä kyllä on. Jotkut noita särkevät urakalla. Usein toki isoilla pyörillä ja rumalla käytöllä. Olenpa toki parin nähnyt hajoavan ns. helpossa paikassakin. Toisilla taas saattaa kestää vuosia, kuten eräässäkin perunapussissa nilkka oikosena rummutusta 35 15 swamppereilla.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.05.2014, 20:06
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.671
Perusasetus

en tiedä että onko mulle osunut kaikki lujat 8" 4,56 ja 4,88 välitykset kun yhtään en ole sellaista rikkonut? useaan 8" olen asentanut aussie lockerin ja niistäkään en ole kuullut että välitykset olisi hajonneet!!! itse olen kyllä pyrkinyt ajamaan siten että en ainakaan tahallaan särje mitään, yleensä olen ajanut samat paikat mistä muutkin on menneet. show-pieksännän olen jättänyt suosiolla muille.

hiluxi aikana autokaan ei ollut kaikkein kevein, tuplajakis, lonkkarit ja arppi edessä, aussie takana tuskin helpottaa välityksen elämää. renkaina 35x12,5 creepyt, boggereita ajoin 35x16, 38,5x15 ja 39,5x18. nyt sama etuakseli suzukin alla jossa volvon b23 ahdettuna ja vieläkään se ei ole hajonnut....

yksi hi pinion välitys meni etuperästä kun kiinalainen "arppi" purkaantui, tosin kaikki muukin hajosi mutta se ei ollut välityksen syy. kaikki käyttämäni välitykset ovat olleet tietääkseni toyotan orkkisrattaita, osa oikein huolella varmaan sen 500tkm sisäänajettuja.

hammaskosketuksen pyrkinyt säätämään sen mukaan mitä manuaalien kuvat kertoo, joskus jaksanut hieroa paremmin kohdalleen ja joskus huonommin. välyksen olen etuperässä vetänyt vähän tiukemmaksi kuin takana. kaikista olen kyllä rymppiholkin vaihtanut jäykkään malliin, sillä on varmasti merkitystä välityksen kestoon. teettää kyllä asennusvaiheessa paljon enemmän työtä kuin rymppiholkki.

eli en millään voi moittia 8" huonoiksi, tietenkin 9,5 jojota on kestävämpi ja eri valmistajilta löytyy vaikka kuinka kestäviä
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.05.2014, 20:16
timpe83:n Avatar
timpe83 timpe83 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 04.01.12
Sijainti: ylivieska
Viestit: 310
Perusasetus

Kolmessa eri murikassa ollut.. Länkiä nyt ei mahottomia saa, moottorina kuitenkin rockyn väkivahva 2,8D
No nyt tilasin uudet pinionin laakerit ja krympin. Pitää hakea vielä uudet poskilaakerit ja yrittää säätää vielä paremmin/tarkemmin.

Kierrealustan asenkuksen jälkeen toinen välitys hajosi ku yritin pakilla kiivetä isolle kivelle ja toinen hajos viime vkl mutarännissä..
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.05.2014, 21:26
SERMAX:n Avatar
SERMAX SERMAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 1.725
Perusasetus

Takaata ei ole yhtään menny mäsäksi,edestä kylläkin on tullu muutamat rikottua...
Ps. noo mullahan onkin nii hiton kevvee kaasujalaka........

Nyt en hitoksenkaan muista mihin laitoin toitsun parkkiin viim....


http://youtu.be/s2da8PWdRp8
__________________

Viimeksi muokannut SERMAX : 16.05.2014 21:36
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.05.2014, 21:28
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Joo, no itellä ainakin kolmet välitykset on menneet "error in user" syystä. Mut muutamat on ruvenneet vaan murenemaan käytössä. Renkaina 37-39,5".
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.05.2014, 21:32
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.630
Perusasetus

33-35 renkailla vapari koneella oisko 3-4 perää tullut hajotettua niin että välitys pettänyt aina noista. ln-65 hilux vapari koneella ja toinen ilman lavaa ja toinen lavalla että ollut kevyitä.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.05.2014, 21:41
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.225
Perusasetus

Kumma homma.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
en tiedä että onko mulle osunut kaikki lujat 8" 4,56 ja 4,88 välitykset kun yhtään en ole sellaista rikkonut? useaan 8" olen asentanut aussie lockerin ja niistäkään en ole kuullut että välitykset olisi hajonneet!!! itse olen kyllä pyrkinyt ajamaan siten että en ainakaan tahallaan särje mitään, yleensä olen ajanut samat paikat mistä muutkin on menneet. show-pieksännän olen jättänyt suosiolla muille.

hiluxi aikana autokaan ei ollut kaikkein kevein, tuplajakis, lonkkarit ja arppi edessä, aussie takana tuskin helpottaa välityksen elämää. renkaina 35x12,5 creepyt, boggereita ajoin 35x16, 38,5x15 ja 39,5x18. nyt sama etuakseli suzukin alla jossa volvon b23 ahdettuna ja vieläkään se ei ole hajonnut....

yksi hi pinion välitys meni etuperästä kun kiinalainen "arppi" purkaantui, tosin kaikki muukin hajosi mutta se ei ollut välityksen syy. kaikki käyttämäni välitykset ovat olleet tietääkseni toyotan orkkisrattaita, osa oikein huolella varmaan sen 500tkm sisäänajettuja.

hammaskosketuksen pyrkinyt säätämään sen mukaan mitä manuaalien kuvat kertoo, joskus jaksanut hieroa paremmin kohdalleen ja joskus huonommin. välyksen olen etuperässä vetänyt vähän tiukemmaksi kuin takana. kaikista olen kyllä rymppiholkin vaihtanut jäykkään malliin, sillä on varmasti merkitystä välityksen kestoon. teettää kyllä asennusvaiheessa paljon enemmän työtä kuin rymppiholkki.

eli en millään voi moittia 8" huonoiksi, tietenkin 9,5 jojota on kestävämpi ja eri valmistajilta löytyy vaikka kuinka kestäviä
Tätä mä kans ihmettelen,toisilla kestää ja toisillaei. nimim. Tollukka on hajottanut ihan vitusti vetareita ja murroksia ja lootia ja välityksiä harvoin. Isompaan akseliin vaihto ei vahvista muuta kuin välitykset ku muutenhan ne on samat akselit,mitä jos vaihtas päittäin jonku semmosen kanssa joka rikkoo murroksia ja vetareita jos sulla kerta hajoo välitykset? No heh heh mutta yleisin näkemäni syy välitysten hajoamiseen on se että pinionin laippa osuu kiveen ja pinioni vääntyy ja /tai pinioni liikkuu pituus suunnassa ja siksi hammaskosketus menee pieleen,jäykkä holkki rymppi holkin sijaan parantaisis asiaa. Tojotan sivuilta ku vielä printtaa kasausmanuaalin mittatietoineen ni pitäs onnistua.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 16.05.2014, 21:48
H&K:n Avatar
H&K H&K on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.586
Perusasetus

Niin no niin, itsellä on hajonnut 2 taka- ja 3 etuvälitystä, pääasiassa suunnistuskilpailuissa. Ajotyyli on kuitenkin suht rauhallinen, esim. orvasto voi varmaan kertoa mitä niiden ajotyylillä on menny rikki.

Kirsiaho (ja joku muu?) kertoi joskus että heikoin lenkki noissa on automaattilukkoa käytettäessä ristitappi, menee poikki aika helpolla.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 08.03.2015, 11:32
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

up


Vanhaa aihetta hieman sivuten, käykös tuo ln42 4,88 etuperämurikka suoraan lj.n hi pinjonin tilalle? Varmaan lautasessa alkaa olla karies vikaa...
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 08.03.2015, 12:18
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.671
Perusasetus

varmaan tarkoitat ln46 4,88? kyllä murikoita voi vaihdella eri kuoriin, mutta jos läjässä meinaat korvata hi-pinjonin tavallisella niin eikös siellä ohjausvermeet ja kardaani tuota ongelmia, tai sitten varmaan onnistuu jos jätät raidetangon tai kardaanin pois.....
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 08.03.2015, 16:43
TeaM-PKR:n Avatar
TeaM-PKR TeaM-PKR ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.05.10
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 401
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
varmaan tarkoitat ln46 4,88? kyllä murikoita voi vaihdella eri kuoriin, mutta jos läjässä meinaat korvata hi-pinjonin tavallisella niin eikös siellä ohjausvermeet ja kardaani tuota ongelmia, tai sitten varmaan onnistuu jos jätät raidetangon tai kardaanin pois.....
Juu siis 46. Ei tuota ongelmia jos vaan lj.n tikut uppoaa hiluxin murikkaan, rautaa kun voi muokatakin vapaasti koska kysessä on ihan metsä peli
__________________
Jos se on Toyota, sen voi korjata
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 10.03.2015, 14:27
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 924
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja timpe83 Näytä viesti
Elikkäs, mulla on hiluxin akselit rocky:ssa ja se tuppaa hajottamaan etuvälityksiä. Välillä paikallaan on ollut hiluxin murikka ja välillä lj:n hi-pinioni.
Välityksinä on ollut 4.56 ja nyt parit 4.88. aina olen shimmannut ja tarkastanut välykset ihan maalin kans. Paineilma lukko löytyy, murroksina cromot, vetarit tojotan omat. Välityksiä on porsinut 7kpl, joista viidet hajosi oletettavasti koska akseli pääsi kiertymään.. Mutta, mutta, nyt on hajonnut parit vaikka akseli ei pääse enään kiertymään (jakari tukivarret)..
Missä vika?
Uusien välitysten sisäänajo tehty ohjeiden mukaa?
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 10.03.2015, 17:56
azizp:n Avatar
azizp azizp ei ole kirjautuneena
Kultajäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.05.06
Sijainti: Hartola, Finland.
Viestit: 639
Perusasetus

Minkä valmistajan lukko? Voiko lukon runko antaa periksi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään toyotan ulosotto akseli lapinpoika O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.10.2013 10:22
Ostetaan Toyotan b moottorin nokka-akseli Kuupo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 17.03.2013 20:24
Myyty Jeepin 5x4,5”pulttijaolla oleva 7x15" orkkis peltivanne WinChester O/M/V Renkaat ja vanteet 4 15.10.2012 10:47
Mikä hajottaa pakastimen? Repro Chit-Chat 9 22.11.2011 08:13
Ostetaan O:Dana 44 Soa akseli/banjo murikka apukuljettanpuolella oleva psychobilly O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 06.05.2011 23:09


Sivu luotu: 12:41 (GMT +2).