Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.03.2014, 22:01
_jOhE_ _jOhE_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: pyhäselkä
Viestit: 103
Perusasetus

hdj;n takalukko


Eikös hodarin taka lukko palaudu jousitomisesti? tos vaan purin moottorin nii mottori toimii mut ku kokoaa koko läjän ja laittaa sen jousen vireeseen nii ei jaksa tehä mittää?!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.03.2014, 22:10
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.903
Perusasetus

Sen pitää antaa hakea oma paikkansa, muuten ei toimi tai ei ainakaan liiku äärilaidasta toiseen, eli:

Lukon akselin voi jättää vaikka puoleen väliin sisään ja rataspaketin väkäsen kans puoleen väliin sitä kannen liikkumatilaa. Sitten lukko perään kiinni ja piuhat kiinni, mutta ilman akselin lukituspulttia. Lukkokytkin kojelaudasta päälle, mutta ilman että autossa on virrat päällä. Virrat päälle ja akseli suristelee oikeeseen kohtaan, jolloin pultin saa kiinni. Sit testailee vaikka parit kytkennät päälle ja pois ja jos toimii, niin anturin läpyskä paikalleen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.08.2014, 20:00
Kontio Kontio ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.11
Sijainti: Pietarsaari
Viestit: 88
Perusasetus

Tänäpäivänä kävin läpi hodarin etu ja takalukkoja. Ja sainkin etulukon toimimaan, ainoastaan se lukon anturi ei toimi kunnolla, tai sitten siinä on jokin säätöjuttu tms. Kuitenkaan valo ei lakkaa vilkkumasta, vaikka lukko menee kiinni.

No sitten siirryin takalukon kimppuun, ja sitä siinä tarkistelin paikallaan ollessaan kaveria apuna käyttäen. Kun sen anturin pellin otin pois paikoiltaan ja kaveri käänsi kytkintä autossa, niin näin kuinka kytkentä holkki meni pohjaan saakka perässä ja tuli sieltä selvästi poiskin.
(-Meni siinä lukon irroitus hommassa sitten sieltä ylimmäisestä ja takimmaisesta ruuvista kanta pyöreäksi irroittamisen yhteydessä. Osasi muuten olla sitten todella vitt...mainen saada pois se ruuvi sieltä välistä... Paineilmavingulla hioin ruuvin kannan vithiiten, mutta että sitten oli mukava paikka hioa...)

No sitten luukku takaisin paikoilleen ja kokeilemaan lukon toimintaa.
Eipä lukko vaan toimikkaan, ei koeajolla eikä silloinkaan kun tunkkasin taka-akselin vielä ilmaan ja renkaista pyöritellen kokeilin toimintaa.
Eli onko tuolla perässä joku sellainen paikka joka voisi "porsia", niin ettei tuo lukko toimisi.. ?
Osat kuitenkin näytti olevan paikoillaan, kun sieltä pienestä reiästä tähystin sinne perän sisään..

Viimeksi muokannut Kontio : 10.08.2014 20:05
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.08.2014, 20:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

On mahdollista, että lukkokalikasta ja/tai perän laipasta on sakarakytkimen kyntähampaat poikki, mutta kun ne on noin sentin kanttiinsa olevia teräspaloja, niin yleensä ne tekee tuhoa vetopyöräparille.

Mieluummin uskoisin että kasassa ollessa lukkohaarukka ei liiku, esim. asentotunnistin niin jumissa ettei jaksa mennä päälle.

Ja tuolla moottorissahan on jousi, joka jännitetään moottorilla, ja kun hampaat sopii menemään lomittain, niin jousi työntää lukon kiinni. sama homma avatessa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.08.2014, 21:26
Kontio Kontio ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.11
Sijainti: Pietarsaari
Viestit: 88
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
On mahdollista, että lukkokalikasta ja/tai perän laipasta on sakarakytkimen kyntähampaat poikki, mutta kun ne on noin sentin kanttiinsa olevia teräspaloja, niin yleensä ne tekee tuhoa vetopyöräparille.

Mieluummin uskoisin että kasassa ollessa lukkohaarukka ei liiku, esim. asentotunnistin niin jumissa ettei jaksa mennä päälle.

Ja tuolla moottorissahan on jousi, joka jännitetään moottorilla, ja kun hampaat sopii menemään lomittain, niin jousi työntää lukon kiinni. sama homma avatessa.
Tuon asentotunnistimen testasin yhtäaikaa, kun kaveri sitä vipua käänteli sisältäpäin.
Eli kokeilin juuri, että se tunnistin liikkuu kevyesti ja samalla sitten kojetaulussa loppui se lukon vilkutus samaan aikaan, kun tapin painoi pohjaan ja taas sitten alkoi uudestaan vilkkumaan, kun päästi tapin ylös...

Ja tosiaan paikallaan ollessaan katsoin, että haarukka liikkuu, kun vipua kääntelee hytissä.
Ainoa, mikä tuli itsellä mieleen, että voisiko vetarista, holkista tai molemmista olla poorit mallia silestone, ja siksi se kytkentä ei tapahdu. ? Tai siis tapahtuu, mutta holkki pyörisi ns. vapaana akselin päällä.
Onko ihan tuulesta temmattu ajatus?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.08.2014, 06:51
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.903
Perusasetus

Helpointa ois varmaan ottaa se lukkomoottori ja asentotunnistimen levy irti ja koittaa sen jälkeen työntää siitä haarukasta tai ilman haarukkaa ruuvarilla/sormin se kytkentäholkki päälle. Pari kaveria pyörittelee takapyöriä eri suuntiin vaikka samalla, niin voi helpottaa kytkeytymistä. Jos saat sen lukkoon silleen, niin siellä puolella tuskin on mitään vikaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.08.2014, 22:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kontio Näytä viesti
Tuon asentotunnistimen testasin yhtäaikaa, kun kaveri sitä vipua käänteli sisältäpäin.
Eli kokeilin juuri, että se tunnistin liikkuu kevyesti ja samalla sitten kojetaulussa loppui se lukon vilkutus samaan aikaan, kun tapin painoi pohjaan ja taas sitten alkoi uudestaan vilkkumaan, kun päästi tapin ylös...

Ja tosiaan paikallaan ollessaan katsoin, että haarukka liikkuu, kun vipua kääntelee hytissä.
Ainoa, mikä tuli itsellä mieleen, että voisiko vetarista, holkista tai molemmista olla poorit mallia silestone, ja siksi se kytkentä ei tapahdu. ? Tai siis tapahtuu, mutta holkki pyörisi ns. vapaana akselin päällä.
Onko ihan tuulesta temmattu ajatus?
koskaan en ole nähnyt, että mekaanisesta lukosta olisi lukkokalikasta tai vetarista lähtenyt lukon poorit sileäksi. vetarit kyllä menee kierteelle, esim. lukkokalikan ja perän välistä, yms. mutta lukkokalikan poorit poorit on kestänyt.

Ota se anturin luukku auki, ja molemmat takaset ilmaan, kuten hessu kertoi, ja jos olet yksin, niin vaihe päälle, virta päälle, ja lukko kiinni: pitäisi kuulua vaimea surahdus.
Ja sitten auton alle katsomaan, onko lukkoharukka auki-vai kiinni asennossa.
ja sitten pyoritä varovasti toista takarengasta, ja kun lukon hampaat sattuu kohdalleen, niin haarukka heilahtaa noin 7mm perään päin, ja rakarengas ei enää pyöri. JOS lukkohaarukka on lukko-asennossa, niin takarenkaan ei kuuluisi pyöriä. ja jos hampaat on murtuneet pois, niin lukko voi pitää niin paljon että sitä ei käsin saa lipsumaan, mutta avaa lukko, ja käännä takarengasta noin 90 astetta ja lukko uudelleen kiinni, ja taas katsomaan lukkohaarukkaa, ja kun taas menee lukkoon, niin siirtymä pitäisi olla noin 7mm.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.08.2014, 20:46
Kontio Kontio ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.11
Sijainti: Pietarsaari
Viestit: 88
Perusasetus

No niin, löytyi syyllinen siihen, miksei lukko mene päälle.



Eli runko jostain syystä lohjennut yläreunasta, ja siitä syystä lukonmoottorin runko pääsee aavistuksen verran kääntymään vinoon ja samalla sitten se "kanittaa" akselin jumiin reiän reunaan...
Silloin kun tarkistin kaverin kanssa tuon toimintaa, niin minulla oli kaikki ruuvit löysättynä perän kyljestä, mutta itse lukonmoottori ei ollut irti kuitenkaan perästä. Silloin lukko toimi oikein, mutta kiristettynä paikoilleen sitten tuo jumittui...
Voi perse, mitähän tuolle nyt keksisi..

Varaston kätköissä on jossakin HZJ:n perän kaikki osat. Nyt ainoastaan on perä löytynyt ja kaikki muut osat onkin sitten hukassa, mm. tuollainen tasauspyörästön lukonmoottori (toki sekin oli melkoisesti hapettunut, mutta muistaakseni muuten ehjä.)
Mutta eihän niitä osia koskaan sitten löydä, kun niitä tarvitsisi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.08.2014, 18:48
Kontio Kontio ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.07.11
Sijainti: Pietarsaari
Viestit: 88
Perusasetus

Taas tuli säästettyä pitkälle toistatonnia rahaa.
Kävin paikallisessa sekatavarakaupassa, ja sieltä mukaan tarttui alumiini hitsauspuikkoja. Mietin, että eihän tässä korkeintaan kuin puikkojen hinnan menetä, kun kokeilee hitsata sitä lukonmoottoria.

No hitsaushan onnistui hyvin, ja nyt lukko pelittää
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20140816_153344.jpg‎
Views:	376
Size:	122,9 Kt
ID:	51644   Click image for larger version

Name:	20140816_154850.jpg‎
Views:	315
Size:	128,9 Kt
ID:	51645  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hj61 takalukko axu87 Tekniikka & Jutustelu 66 21.03.2018 20:06
hdj 80 takalukko _jOhE_ Tekniikka & Jutustelu 9 24.05.2014 13:34
HDJ/HZJ takalukko... HarriY Tekniikka & Jutustelu 8 14.03.2014 23:12
HDJ 80 ;sen takalukko Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 20.01.2011 09:11
sj410 takalukko severi Tekniikka & Jutustelu 16 11.04.2007 22:13


Sivu luotu: 04:28 (GMT +2).