Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.03.2014, 12:36
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.190
Perusasetus

tehostamattomat rumpujarrut levyiksi?


Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia?

__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.03.2014, 12:51
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Sen verran voin varmaksi sanoa, että ainakin jenkkiautojen rumpujarrujen pääsylinterissä on venttiilit jotka pitää pienen paineen linjassa ja tämä aiheuttaa jarrujen jumiutumisen levyjarrujen kanssa käytettäessä eli myös pääsylinteri pitää vaihtaa.

Tiedä sitten oliko tuosta tiedosta mitään hyötyä
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.03.2014, 12:53
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.865
Perusasetus

Levyt ilman tehostajaa vaatii eläimellisen poljinvoiman..
EDITTI: Voithan tuota kokeilla, kun sammutat auton ja painelet alipaineet tehostimesta pois.

En edes yrittäisi katsastusta ilman tehostinta.
Rummuissa on voimakas itsetehostamis taipumus, jota levyissä ei ole.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.

Viimeksi muokannut Gary Grand : 10.03.2014 12:55 Perustelu: ;-)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.03.2014, 13:04
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.190
Perusasetus

No jos taakse jättää alkup rummut ja laittaa tehostajan nii tuleeko takajarruista sitte supertehokkaat? Kuinkahan katsastus onnistuu ny sitte ku monen auton osia joutuu soveltaa lisäongelmana kytkin ja jarrupääsylinterit ihan vierekkäin eli tehostaja ei hevillä mahdu...
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.03.2014, 13:07
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.865
Perusasetus

Onhan siihen joku syy, miksi takajarrupaineita säädetään kaikenmaailman venttiileillä..
Levyjarrut ei tehosta itseään, rummut tehostaa. Levyjarruilla vaan saadaan painetta nostamalla reilusti enemmän tehoa ja ne jäähtyy paremmin.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.03.2014, 13:08
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Lisää mutua, mutta eikös rumpujarruissa ole ns. 'itsetehostus' toiseen suuntaan kun taas levyjarruistahan moinen ominaisuus uupuu täysin?

Ainoa kuljin jolla olen ajanut, jossa on ollu tehostamattomat levyjarrut edessä, on ollut Citroen 2CV ja painoahan kikottimella on noin 600kg. Siinä ne jarrut riitti vielä hyvin, mutta painavampiin laittaisin ehkäpä jo tehostimen. Mut mutulla mennään.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.03.2014, 13:09
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.190
Perusasetus

Nii ja mistäs nyt alipainepumpun sitte pieraasoo ( onko sähköinen ihan laillinen? Kuuluukohan sähköisestä millanen meteli?
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.03.2014, 13:39
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.344
Perusasetus

Mikä kone? Imusarjasta, jos ihan normi bensa kattila?
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.03.2014, 13:44
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.190
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Mikä kone? Imusarjasta, jos ihan normi bensa kattila?
2litraanen alkup bensantuohamismasiina. Eikös imusarjan alipaine oo aika onneton?
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.03.2014, 13:46
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.865
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Eikös imusarjan alipaine oo aika onneton?
Eihän sitä ihmeellisempiä alipaineen kehitysvehkeitä ole missään bensakoneisessa?!?!!
Kyllä siellä sitä alipainetta on, kun läpän kiinni laskee..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 10.03.2014, 13:51
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.190
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand Näytä viesti
Eihän sitä ihmeellisempiä alipaineen kehitysvehkeitä ole missään bensakoneisessa?!?!!
Kyllä siellä sitä alipainetta on, kun läpän kiinni laskee..
Aijjaa mä oon ollu riisselimies aina, eli en tienny
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.03.2014, 13:52
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.865
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Aijjaa mä oon ollu riisselimies aina, eli en tienny
Ok, selitys kelpaa..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.03.2014, 14:25
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Sen verran voin varmaksi sanoa, että ainakin jenkkiautojen rumpujarrujen pääsylinterissä on venttiilit jotka pitää pienen paineen linjassa ja tämä aiheuttaa jarrujen jumiutumisen levyjarrujen kanssa käytettäessä eli myös pääsylinteri pitää vaihtaa.

Tiedä sitten oliko tuosta tiedosta mitään hyötyä
Eikös tuo ole juuri toisinpäin, että levyjarrut tarvii sen pienen vastapaineen paluupuolelle. Rumpujarruthan ei voi palauttaa kenkiä yhtään enempää kun kengät palautuu, mutta jarrusatulan mäntä voi palauttaa liikaa. Vanhassa Ramblerissa oli etusatuloissa hennot jouset työntämässä mäntää ulospäin juuri tämän liikapalauttamisen ehkäisemiseksi.

Takajarrujen tehoa saa helpoiten pois pienemmillä työsylintereillä, tai säädettävällä paineensäätimellä
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.03.2014, 14:29
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.865
Perusasetus

Ei ole toisinpäin.

Levyjarrussa palauttavana elimenä on se tiiviste ja sen jousto. Palojen kuluma kompensoidaan liukumisella tiivisteessä.

Rumpujarrussa taas ne jouset palauttaa kengät tasan niin kauaksi rummusta, kuin niiden säätö sallii. Eli jos säädät ne kauas rummusta ja pumppaat nopeasti poljinta, niin saatat saada ne ottamaan rumpuun, hetkellisesti..
Sitten jouset vetää ne taas irti rummusta.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 10.03.2014, 14:33
Nostokurki:n Avatar
Nostokurki Nostokurki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.09.09
Sijainti: Siilinjärvi, pohjois-savo, Suomi
Viestit: 1.310
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Eikös tuo ole juuri toisinpäin, että levyjarrut tarvii sen pienen vastapaineen paluupuolelle. Rumpujarruthan ei voi palauttaa kenkiä yhtään enempää kun kengät palautuu, mutta jarrusatulan mäntä voi palauttaa liikaa. Vanhassa Ramblerissa oli etusatuloissa hennot jouset työntämässä mäntää ulospäin juuri tämän liikapalauttamisen ehkäisemiseksi.
Ei. Jarrusatulassa mäntä jää siihen asentoon missä se jarruttaessa oli, ainoastaan männän tiiviste vetää sitä aavistuksen takaisinpäin, koska satulassa ei ole minkäänlaista palautusjousta. Rumpujarruissa taas on jouset, jotka vetää jarrukenkiä takaisinpäin jatkuvasti, ja tämän takia tarvitaan nestelinjaan vastapaine ettei kulumisen seurauksena poljin painu pohjaan vaan kengät ovat jo valmiiksi lähempänä rumpua
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 10.03.2014, 15:00
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nostokurki Näytä viesti
Ei. Jarrusatulassa mäntä jää siihen asentoon missä se jarruttaessa oli, ainoastaan männän tiiviste vetää sitä aavistuksen takaisinpäin, koska satulassa ei ole minkäänlaista palautusjousta. Rumpujarruissa taas on jouset, jotka vetää jarrukenkiä takaisinpäin jatkuvasti, ja tämän takia tarvitaan nestelinjaan vastapaine ettei kulumisen seurauksena poljin painu pohjaan vaan kengät ovat jo valmiiksi lähempänä rumpua
Olet oikeassa, kuuklasin pikaisesti, JOISSAIN rumpujarrullisen auton pääsylintereissä on tuollaiset venttiilit, omissa tai korjattavissa autoissa ei ole kohdalle sattunut niin että olisin pannut merkille. Noita takaiskuventtiilejä olen minäkin asentanut levyjarru swapeissa estämään liika palautusta ja toimivat. Nuo levyjarrutakaiskut on teholtaan paljon pienemmät kun noi rumpujarrutakaiskut. Tähän saakka kaikki rumpujarrut joita olen kopeloinut on palauttanut siihen kohtaan mihin kengät yläpäästä fyysisesti pysähtyy, ainakin perus amerikkalaiset joissa säätö on alapäässä. Niitä jarrujousia vastaan saisi olla melkoisen tukeva venttiili pitämässä paineita ja itsetehostavissa kengissä pienikin laahaus ei olisi oikein hyvä asia.
Molemmissa takaiskuissa on sama ajatus takana, pitää pikkuinen paine valmiina jarrujärjestelmässä jolloin polkimen liike on pienempi ja jarrut reagoivat nopeammin.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.03.2014, 15:42
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.606
Perusasetus

Se venttiilihän toimii niin, että kun jarrua painetaan niin ensin ohjataan painetta rummuille sen verran että kengät ottaa rumpuun, sitten painetta annetaan etupään levyille.

http://auto.howstuffworks.com/auto-p...ter-brake2.htm
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 10.03.2014, 15:51
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.695
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Aijjaa mä oon ollu riisselimies aina, eli en tienny
kymysys kuuluu miks sekaantua nytkään bensaan?
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.03.2014, 16:12
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.865
Perusasetus

Täähän on vaikea aihe..

Pääsylinterin jarruputkiulostulossa oleva venttiili on nimeltään "residual pressure valve" vapaasti käännettynä jäännöspaine.. ja sen tehtävä on pitää rumpujarrupiirissä jäännöspaine putkistossa, joka toisaalta pitää kengät lähempänä rumpuja ja toisaalta nopeuttaa jarrupaineen nostoa.

Kaikissa rumpujarrupiireissä tuota ei ole.

tuo erillinen venttiili sitten hoitelee noiden jarrupiirien toimintajärjestystä ja paineita.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.03.2014, 17:00
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.314
Perusasetus

Mulla oli suikassa edessä levyt ja takana rummut eikä tehostinta ja kyllä se ihan kohtuullisesti pysähtyi. Jos laittoi vauhtia maksimit (n. 80 km/h) niin julmetusti poljinta painamalla sai etupään toisen pyörän lukkoon kuivalla asfaltilla. Mutta vaati kyllä todella miehekkään painalluksen. Auto meni aina jarrrujen osalta läpi katsastuksesta ja painoahan kikottimella oli n. 1100 kg.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 10.03.2014, 17:36
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.268
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia?
Laitat hiluksista levyt, satulat, pääsylinterin tehostajineen, ja myös takajarrut, niin on valmis toimiva paketti. Ja tehostajasta tosiaan letku imusarjaan.

Ohan siinä paljon vaihdettavia osia, mutta toimivat myös.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 10.03.2014, 23:54
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.190
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Laitat hiluksista levyt, satulat, pääsylinterin tehostajineen, ja myös takajarrut, niin on valmis toimiva paketti. Ja tehostajasta tosiaan letku imusarjaan.

Ohan siinä paljon vaihdettavia osia, mutta toimivat myös.
jarrupääsylinterin sijoituksen takia lähes mahdotonta laittaa tehostajaa ilman mittavia muutoksia.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 10.03.2014, 23:58
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.190
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
kymysys kuuluu mi6ks sekaantua nytkään bensaan?
KOSKA onhan tuo valmiina aiva h****tin hieno vekotin nykybemarien seassa
Click image for larger version

Name:	mooneyes-crown-picnic-toyota-s50-sedan-2.jpeg
Views:	489
Size:	128,7 Kt
ID:	47107
Click image for larger version

Name:	mooneyes-crown-picnic-2-1.jpg
Views:	346
Size:	111,1 Kt
ID:	47108
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 11.03.2014, 00:09
mäksä:n Avatar
mäksä mäksä ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 21.05.09
Sijainti: nakkila
Viestit: 4.925
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Nyt tarttis kokemusperäistä tietoa. Eli 70vm crownin eturummut on vaihtumassa hiluksin levyjarruihin ja joku tuossa sanoi että vaatii tehostajan. Onkohan tuossa perää? Kokemuksia?
en jaksanut lukea kauheen pitkälle tätä ketjua

mutta laita ny vaa se tehostaja sinne jos kert eteen levyt meinaat..
ja onhan noita taka rumpu-jarrullisia
__________________
vapari ei ole vaihtoehto
Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta
No worries, mate !
Hojossa on sitä jotai
Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 11.03.2014, 04:32
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.695
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
KOSKA onhan tuo valmiina aiva h****tin hieno vekotin nykybemarien seassa
Liite 47107
Liite 47108
Nii en minä sillä ettei kommee ois. Dieselillä kommeempi
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Explorer tai Cherokee kokonaiset rumpujarrut altraditional O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 30.04.2013 17:25
BJ, B moottori turbolla ja rumpujarrut edessä? Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 8 09.11.2010 20:46
M: BJ rumpujarrut A45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 16.06.2007 02:45
Rumpujarrut on persiistä Paavo Tekniikka & Jutustelu 23 21.03.2005 21:51


Sivu luotu: 18:14 (GMT +2).