|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Korotuksen mittaaminen suzuki/yleensä autoissa?!Eli tarkoitus olis tehdä suzukiin 410 soa korotus mistä se alkuperäinen korkeus mitataan ja ja millä renkailla? Kun haluisia saada jotakin otteeseenkin, niin yrittää tehdä edes sinne päin kunnollaä asia. Ja paljonkos suzukia voi korottaa ? Autossa on tällä hetkellä jytkymmät ja korottavat jouset mutta ei varsinaisesti koskaan katsastukses oo mitään sanottua...ja vinkkejä soa tekoon otetaan vastaa nöyrästi....
__________________
sj-410 |
#2
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eli alustaa saat korottaa 75mm, joka tarkoittaa soa setupissa käytännössä sitä, että lässähtäneet vakiopakat jousiksi, jolloin pysytään siinä sallitussa. Ja suurin sallittu rengaskokohan on SJ:ssä 235/75/15, että noilla eväillä vain sitten leimalle, niin nou proplem!
__________________
-Pauli- |
#3
|
||||
|
||||
No oon vaan jotenki ajatellu jotta sitä mitataan jostakin kun nuo milli rajat onniin tärki ät... Ja leimarenkaat
On jokku pikkuuset ku en oo edes kehdannu 31 yrittääkkään.. Kannattakos soa teos suzukis kääntää kardaani kulmia ku teköö soa pedit?!
__________________
sj-410 |
#4
|
|||
|
|||
Kyllä mulla on nyt kahdesta autosta mitattu. Verrataan johonkin valmistajan ilmoittamaan mittaan. Mulla oli molemmissa tapauksissa verrokkina kattokorkeus. Ja uuteen otteeseen merkattiin sitten matka pyörän navasta lokarin reunaan niin on helppo virkavallan seurata ettei nostella jälkeenpäin lisää.
Ja tuo dokumentti mistä alkuperäinen korkeus katsotaan pitää olla sulla itselläsi, ei kuulu inssin hommiin alkaa haalia sitä jostain. |
#5
|
||||
|
||||
No tämmöstä muistelin itsekkin. Ei kukaan sattuis tietämään sj 410 korkeutta?
__________________
sj-410 |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
EDIT: Sitäpaitsi on helppo mitata paljon soa korottaa ilman mitään lappuja muutenkin, kun käytössä täytyy kuitenkin olla vakiolatit... Kyllähän ne tuppaa merkkaamaan otteeseen juurikin nuo navasta lokarin reunaan, mutta ei kyllä ole kukaan koskaan niitä tarkastellut missään, ei konttorilla eikä tien päällä.
__________________
-Pauli- Viimeksi muokannut Palex : 24.01.2014 22:06 |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mulla on kerran sattunut sellainen ratsia kohdalle missä oli jotain katsureita mukana ja ne tarkisti mitat. Syksyaikaa se oli et oiskohan ollu pääpaino renkaiden tarkistuksissa. |
#8
|
|||
|
|||
Mites toi sitä helpottaa?
|
#9
|
||||
|
||||
Siten, että jos akseli on aluperin pakan päällä, niin aika helppo siitä päätellä paljon tulee korotusta kun se vain yksinkertaisesti siirtyy pakan alapuolelle. Matematiikkaa ja rullamittaa nääs...
__________________
-Pauli- |
#10
|
|||
|
|||
Noup.
Ensimmäinen kohta missä menee metsään on pakkojen kiinnityspintojen korkeus. Harvoin jää se vanha sinne alle vertailukohdaksi. Tai uusi tulee samoilla mitoilla päälle. Toinen asia on että säilyykö kaikki lehdet pakassa. Ja kolmas on jousien kuoleentuminen. Valmistajan mitat on tietysti otettu uusilla ja ryhdikkäillä jousilla ja silloinkin yläkanttiin eli korotusvaraa voi olla aika reilustikin. Bj-75 johon taannoin tein soan oli vaipunut jo valmiiksi 5 senttiä noista ilmoitetuista mitoista eli kun soata suunnittelin niin pelivaraa olikin 200mm kokonaiskorotukselle niin että kaikki pykälät vielä täyttyvät. |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja on kyllä teilläpäin vainoharhaisia ja epäileväisiä katsureita, jos kaikki pitää millilleen dokumenttien kanssa käydä läpi, eikä edes uskota asiakkaan sanaan pätkääkään! Ja kerran tuo korottamishomma ei muutenkaan pitäisi olla mikään kilpailu siitä, että kuka onnistuu korottamaan laillisesti autoaan eniten, niin mitä vitun väliä sillä on paljon on jouset lässähtäneet ja paljon on nykyinen kattokorkeus yms. Minä ainakin korotan autojani vaan justiinsa niin vähän kuin vain on mahdollista, enkä yritäkään minkään selkeästi puoli metriä korotetun kötöstyksen kanssa leimalle. Asiallisesti rakennettu auto näyttää asialliselta ihan ilman mitään turhaa pilkun viilausta ja rullamittailuja...
__________________
-Pauli- |
#12
|
|||
|
|||
SJ410 korkeudesta:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50621 alkuperäisten jousien käyryydestä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50620 |
#13
|
|||
|
|||
Juu niin määkin. Mut se tahtoo olla melkoisen vaikeaa toteuttaa soa tuon 75mm sisällä.
Varsinkin jos akseliputkikin on jo 82mm...et sikäli hyvä kun todennetaan jotenkin muuten. Toki susukissa on varmaan sen verran pienempää osaa että mahtuu mittoihin mutta isommissa tulee vastaan. Renkaita ei mitata, ne katsotaan kirjasta. Eikä toi ainakaan mua ole koskaan rieponut että tarkistetaan. Selkeä meininki eikä jätä varaa jossittelulle. Nää oli molemmat tiedossa jo tekovaiheessa et mitataan ja rajoissa tulee pysyä. |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Taidan mennä nukkumaan täältä höpöttämästä!
__________________
-Pauli- |
#15
|
|||
|
|||
Mulla muisti vihjailee että suikan akseliputki ois 65mm? Kympissä 5mm ohuempi kuin isolohkossa.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#16
|
||||
|
||||
ööö
No kait se pitää kokeella tehnä tuo homma ja kokeella mitä sanotaan konttorilla.
.vielä tuosta kokonais korkeudesta mihin oli tuo linkkikin niin millä renkailla se korkeuson¿ vois mittailla vähä jotta kuinka paljon on oikiasti varaa,, jos sattuu olla tarkka katsuri?
__________________
sj-410 |
#17
|
||||
|
||||
Rengaskokohan on kerrottu siinä sivun vasemmassa alareunassa, 6.00-16 4PR, tai FR78-15.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#18
|
||||
|
||||
Rengaspaineillakin voi kikkailla äkkiä jokusen sentin vai kattooko ne leimalla senkin?
|
#19
|
|||
|
|||
Löyty vielä suomenkielinen manuaali jossa yleisempi rengaskoko:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147774 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147778 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147781 |
#20
|
||||
|
||||
Tarvis kans viisaiden neuvoja korotus asiassa.
Itselläni on LJ:ssä 33" renkaat alla. Alkuperäiset ovat kooltaan 205/75 R16. Tämän takia auton korkeus on muuttunut 12.5cm, joten voinko laillisissa puitteissa korottaa autoa jousilla/korilla enään 2.5cm? -Henrik
__________________
-MMC- -Team metsäkeijut- |
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
(halkaisija saa muuttua maks 51mm verrokkirenkaisiin nähden ja siitä vaan puolet on akselin alapuolella, eli toi rapiat 25mm) Ja tää siis jos ei o mitään erikoislupia. Sisältyykö tohon sun 125mm niinku jo korotus jouset tai jotain,(4" korottavat jouset esim.?) Mut joo, jos sul on vaik +4" jouset, ja renkaat +25mm, ni saat laittaa viel 25mm korinkorotusta, Ottaen huomioon et auto täyttää maastopakun kriteerit(vai minkä se oli), eli otteessa pitäs olla merkintä N1G. Tai N1 ja olla vähintään yks lukittava tasauspyörästö (jakis ymmärtääkseni riittä jo ei akselissa ole lukkoja), ja olikos se omamassa kun piti olla vähintään 1800kg? Joku voi tarkentaa jos en nyt ihan muistanu oikein. Ja jos ei täytä noita kriteereitä tai on rekattu henkilöautoks ni ei vissiin saa korottaa kokonaisuudessaan kun 75mm? Edittii viel sen verran et ite ku tein soan hoojiiseen ni pelkäsin kans tota katsastusta et kuin mahtaa käydä, mut multakin mitattiin vaan navasta lokarin kaareen. Ja otteessa lukee et alustaa korotettu, korkeus navasta lokasuojaan plaaplaaplaa...
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan! Salon seudun OFF ROAD Ry Viimeksi muokannut t.haapala : 25.01.2014 20:49 |
#22
|
||||
|
||||
Kiitoksia tarkennuksesta. Auto on N1G, ja omamassa 1700kg.
Tuossa katselin yhtä Trafin tiedostoa, jossa luki, että N1G autoa saa korottaa alustaa vaihtamalla 77mm.
__________________
-MMC- -Team metsäkeijut- |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kieron etuakselin mittaaminen | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 22.01.2013 20:58 |
Vitarasta yleensä? | Jouni_S | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 13.09.2012 20:32 |
Korotuksen suuruus? | Vihavainen | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 02.02.2009 18:01 |
Safarit yleensä | T€€MU | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 19.07.2005 06:35 |