Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.01.2014, 20:31
jousipakka:n Avatar
jousipakka jousipakka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.01.11
Sijainti: seinäjoki
Viestit: 124
Perusasetus

Korotuksen mittaaminen suzuki/yleensä autoissa?!


Eli tarkoitus olis tehdä suzukiin 410 soa korotus mistä se alkuperäinen korkeus mitataan ja ja millä renkailla? Kun haluisia saada jotakin otteeseenkin, niin yrittää tehdä edes sinne päin kunnollaä asia. Ja paljonkos suzukia voi korottaa ? Autossa on tällä hetkellä jytkymmät ja korottavat jouset mutta ei varsinaisesti koskaan katsastukses oo mitään sanottua...ja vinkkejä soa tekoon otetaan vastaa nöyrästi....

__________________
sj-410
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.01.2014, 20:37
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jousipakka86 Näytä viesti
Eli tarkoitus olis tehdä suzukiin 410 soa korotus mistä se alkuperäinen korkeus mitataan ja ja millä renkailla? Kun haluisia saada jotakin otteeseenkin, niin yrittää tehdä edes sinne päin kunnollaä asia. Ja paljonkos suzukia voi korottaa ? Autossa on tällä hetkellä jytkymmät ja korottavat jouset mutta ei varsinaisesti koskaan katsastukses oo mitään sanottua...ja vinkkejä soa tekoon otetaan vastaa nöyrästi....
Eihän sitä korkeutta varsinaisesti mistään mitata, vaan se maksimi 150mm korotus muodostuu renkaista, alustasta ja korin korotuksesta, tosin jälkimmäistä ei suzukiin saa edes laittaa.

Eli alustaa saat korottaa 75mm, joka tarkoittaa soa setupissa käytännössä sitä, että lässähtäneet vakiopakat jousiksi, jolloin pysytään siinä sallitussa.

Ja suurin sallittu rengaskokohan on SJ:ssä 235/75/15, että noilla eväillä vain sitten leimalle, niin nou proplem!
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.01.2014, 20:51
jousipakka:n Avatar
jousipakka jousipakka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.01.11
Sijainti: seinäjoki
Viestit: 124
Perusasetus

No oon vaan jotenki ajatellu jotta sitä mitataan jostakin kun nuo milli rajat onniin tärki ät... Ja leimarenkaat
On jokku pikkuuset ku en oo edes kehdannu 31 yrittääkkään.. Kannattakos soa teos suzukis kääntää kardaani kulmia ku teköö soa pedit?!
__________________
sj-410
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.01.2014, 21:53
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.925
Perusasetus

Kyllä mulla on nyt kahdesta autosta mitattu. Verrataan johonkin valmistajan ilmoittamaan mittaan. Mulla oli molemmissa tapauksissa verrokkina kattokorkeus. Ja uuteen otteeseen merkattiin sitten matka pyörän navasta lokarin reunaan niin on helppo virkavallan seurata ettei nostella jälkeenpäin lisää.

Ja tuo dokumentti mistä alkuperäinen korkeus katsotaan pitää olla sulla itselläsi, ei kuulu inssin hommiin alkaa haalia sitä jostain.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.01.2014, 21:58
jousipakka:n Avatar
jousipakka jousipakka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.01.11
Sijainti: seinäjoki
Viestit: 124
Perusasetus

No tämmöstä muistelin itsekkin. Ei kukaan sattuis tietämään sj 410 korkeutta?
__________________
sj-410
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.01.2014, 22:00
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Kyllä mulla on nyt kahdesta autosta mitattu. Verrataan johonkin valmistajan ilmoittamaan mittaan. Mulla oli molemmissa tapauksissa verrokkina kattokorkeus. Ja uuteen otteeseen merkattiin sitten matka pyörän navasta lokarin reunaan niin on helppo virkavallan seurata ettei nostella jälkeenpäin lisää.

Ja tuo dokumentti mistä alkuperäinen korkeus katsotaan pitää olla sulla itselläsi, ei kuulu inssin hommiin alkaa haalia sitä jostain.
Multa ei ainakaan ole koskaan mitään lappuja vaadittu minkään vehkeen kanssa, että ihan vain ilmoittanut paljon alusta korottaa. Eihän tuollaisilla kattokorkeuslapuilla mitään tee, koska jos renkaat ovat jotain muuta kuin tehdasoriginaalit(ja kukaan ei voi vaatia leimarenkaiksi just sen kokoisia), niin kyllä tulee epäluotettavia tuloksia joka tapauksessa.

EDIT: Sitäpaitsi on helppo mitata paljon soa korottaa ilman mitään lappuja muutenkin, kun käytössä täytyy kuitenkin olla vakiolatit...

Kyllähän ne tuppaa merkkaamaan otteeseen juurikin nuo navasta lokarin reunaan, mutta ei kyllä ole kukaan koskaan niitä tarkastellut missään, ei konttorilla eikä tien päällä.
__________________
-Pauli-

Viimeksi muokannut Palex : 24.01.2014 22:06
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.01.2014, 22:07
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.925
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Multa ei ainakaan ole koskaan mitään lappuja vaadittu minkään vehkeen kanssa, että ihan vain ilmoittanut paljon alusta korottaa. Eihän tuollaisilla kattokorkeuslapuilla mitään tee, koska jos renkaat ovat jotain muuta kuin tehdasoriginaalit, niin kyllä tulee epäluotettavia tuloksia joka tapauksessa.

Kyllähän ne tuppaa merkkaamaan otteeseen juurikin nuo navasta lokarin reunaan, mutta ei kyllä ole kukaan koskaan niitä tarkastellut missään, ei konttorilla eikä tien päällä.
Dokumentissa tulee lukea millä renkailla mitta on annettu ja loppu on ollut matematiikkaa ja rullamittaa.

Mulla on kerran sattunut sellainen ratsia kohdalle missä oli jotain katsureita mukana ja ne tarkisti mitat. Syksyaikaa se oli et oiskohan ollu pääpaino renkaiden tarkistuksissa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.01.2014, 22:09
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.925
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti

EDIT: Sitäpaitsi on helppo mitata paljon soa korottaa ilman mitään lappuja muutenkin, kun käytössä täytyy kuitenkin olla vakiolatit...
Mites toi sitä helpottaa?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.01.2014, 22:11
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Mites toi sitä helpottaa?
Siten, että jos akseli on aluperin pakan päällä, niin aika helppo siitä päätellä paljon tulee korotusta kun se vain yksinkertaisesti siirtyy pakan alapuolelle. Matematiikkaa ja rullamittaa nääs...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.01.2014, 22:17
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.925
Perusasetus

Noup.

Ensimmäinen kohta missä menee metsään on pakkojen kiinnityspintojen korkeus. Harvoin jää se vanha sinne alle vertailukohdaksi. Tai uusi tulee samoilla mitoilla päälle. Toinen asia on että säilyykö kaikki lehdet pakassa.
Ja kolmas on jousien kuoleentuminen. Valmistajan mitat on tietysti otettu uusilla ja ryhdikkäillä jousilla ja silloinkin yläkanttiin eli korotusvaraa voi olla aika reilustikin.

Bj-75 johon taannoin tein soan oli vaipunut jo valmiiksi 5 senttiä noista ilmoitetuista mitoista eli kun soata suunnittelin niin pelivaraa olikin 200mm kokonaiskorotukselle niin että kaikki pykälät vielä täyttyvät.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.01.2014, 22:26
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Noup.

Ensimmäinen kohta missä menee metsään on pakkojen kiinnityspintojen korkeus. Harvoin jää se vanha sinne alle vertailukohdaksi. Tai uusi tulee samoilla mitoilla päälle. Toinen asia on että säilyykö kaikki lehdet pakassa.
Ja kolmas on jousien kuoleentuminen.
Puhutaan kuitenkin melko pienistä mitoista miten paljon nuo jousipedit voivat korkeuden puolesta heittää, ennen kuin aletaan jo puhumaan korottavista jousipedeistä, joten ihan samanlaisia "noin-mittoja" saa kyllä aikaiseksi kun muutenkin rullamitan kanssa esim auton korkeutta ja renkaan halkaisijaa mittaillessa...

Ja on kyllä teilläpäin vainoharhaisia ja epäileväisiä katsureita, jos kaikki pitää millilleen dokumenttien kanssa käydä läpi, eikä edes uskota asiakkaan sanaan pätkääkään!

Ja kerran tuo korottamishomma ei muutenkaan pitäisi olla mikään kilpailu siitä, että kuka onnistuu korottamaan laillisesti autoaan eniten, niin mitä vitun väliä sillä on paljon on jouset lässähtäneet ja paljon on nykyinen kattokorkeus yms. Minä ainakin korotan autojani vaan justiinsa niin vähän kuin vain on mahdollista, enkä yritäkään minkään selkeästi puoli metriä korotetun kötöstyksen kanssa leimalle. Asiallisesti rakennettu auto näyttää asialliselta ihan ilman mitään turhaa pilkun viilausta ja rullamittailuja...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.01.2014, 22:33
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 431
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jousipakka86 Näytä viesti
Ei kukaan sattuis tietämään sj 410 korkeutta?
SJ410 korkeudesta:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50621

alkuperäisten jousien käyryydestä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50620
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.01.2014, 22:34
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.925
Perusasetus

Juu niin määkin. Mut se tahtoo olla melkoisen vaikeaa toteuttaa soa tuon 75mm sisällä.
Varsinkin jos akseliputkikin on jo 82mm...et sikäli hyvä kun todennetaan jotenkin muuten.

Toki susukissa on varmaan sen verran pienempää osaa että mahtuu mittoihin mutta isommissa tulee vastaan.

Renkaita ei mitata, ne katsotaan kirjasta.
Eikä toi ainakaan mua ole koskaan rieponut että tarkistetaan. Selkeä meininki eikä jätä varaa jossittelulle. Nää oli molemmat tiedossa jo tekovaiheessa et mitataan ja rajoissa tulee pysyä.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.01.2014, 23:08
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.220
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Juu niin määkin. Mut se tahtoo olla melkoisen vaikeaa toteuttaa soa tuon 75mm sisällä.
Varsinkin jos akseliputkikin on jo 82mm...et sikäli hyvä kun todennetaan jotenkin muuten.
Ok, tuo oli kyllä hyvä pointti, joten I stand corrected! Ehkä se on parempi joo kun mittaillaan kattokorkeuksia vain! Itse kun vaan kierrejousia harrastan, niin ei ole niin tarkkaan tarvinnut pohtia noita soa-hommia, joten ei tullut ihan loppuun asti kyllä ajateltua tuota hommaa...

Taidan mennä nukkumaan täältä höpöttämästä!
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.01.2014, 09:52
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Mulla muisti vihjailee että suikan akseliputki ois 65mm? Kympissä 5mm ohuempi kuin isolohkossa.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 25.01.2014, 13:13
jousipakka:n Avatar
jousipakka jousipakka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.01.11
Sijainti: seinäjoki
Viestit: 124
Perusasetus

ööö


No kait se pitää kokeella tehnä tuo homma ja kokeella mitä sanotaan konttorilla.
.vielä tuosta kokonais korkeudesta mihin oli tuo linkkikin niin millä renkailla se korkeuson¿ vois mittailla vähä jotta kuinka paljon on oikiasti varaa,, jos sattuu olla tarkka katsuri?
__________________
sj-410
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 25.01.2014, 16:06
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.607
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jousipakka86 Näytä viesti
millä renkailla se korkeus on?
Rengaskokohan on kerrottu siinä sivun vasemmassa alareunassa, 6.00-16 4PR, tai FR78-15.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 25.01.2014, 18:36
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.196
Perusasetus

Rengaspaineillakin voi kikkailla äkkiä jokusen sentin vai kattooko ne leimalla senkin?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 25.01.2014, 18:38
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 431
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jousipakka86 Näytä viesti
millä renkailla se korkeuson¿
Löyty vielä suomenkielinen manuaali jossa yleisempi rengaskoko:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147774
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147778
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147781
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 25.01.2014, 20:01
Henaa:n Avatar
Henaa Henaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.13
Sijainti: Sastamala
Viestit: 157
Perusasetus

Tarvis kans viisaiden neuvoja korotus asiassa.

Itselläni on LJ:ssä 33" renkaat alla. Alkuperäiset ovat kooltaan 205/75 R16.

Tämän takia auton korkeus on muuttunut 12.5cm, joten voinko laillisissa puitteissa korottaa autoa jousilla/korilla enään 2.5cm?

-Henrik
__________________
-MMC-
-Team metsäkeijut-
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 25.01.2014, 20:46
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Henaa Näytä viesti
Tarvis kans viisaiden neuvoja korotus asiassa.

Itselläni on LJ:ssä 33" renkaat alla. Alkuperäiset ovat kooltaan 205/75 R16.

Tämän takia auton korkeus on muuttunut 12.5cm, joten voinko laillisissa puitteissa korottaa autoa jousilla/korilla enään 2.5cm?

-Henrik
Siis renkaathan ei nosta autoa maksimissaan ku sen 25mm.
(halkaisija saa muuttua maks 51mm verrokkirenkaisiin nähden ja siitä vaan puolet on akselin alapuolella, eli toi rapiat 25mm)
Ja tää siis jos ei o mitään erikoislupia.

Sisältyykö tohon sun 125mm niinku jo korotus jouset tai jotain,(4" korottavat jouset esim.?)

Mut joo, jos sul on vaik +4" jouset, ja renkaat +25mm, ni saat laittaa viel 25mm korinkorotusta,
Ottaen huomioon et auto täyttää maastopakun kriteerit(vai minkä se oli), eli otteessa pitäs olla merkintä N1G.
Tai N1 ja olla vähintään yks lukittava tasauspyörästö (jakis ymmärtääkseni riittä jo ei akselissa ole lukkoja), ja olikos se omamassa kun piti olla vähintään 1800kg?
Joku voi tarkentaa jos en nyt ihan muistanu oikein.

Ja jos ei täytä noita kriteereitä tai on rekattu henkilöautoks ni ei vissiin saa korottaa kokonaisuudessaan kun 75mm?

Edittii viel sen verran et ite ku tein soan hoojiiseen ni pelkäsin kans tota katsastusta et kuin mahtaa käydä, mut multakin mitattiin vaan navasta lokarin kaareen.
Ja otteessa lukee et alustaa korotettu, korkeus navasta lokasuojaan plaaplaaplaa...
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut t.haapala : 25.01.2014 20:49
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.01.2014, 21:13
Henaa:n Avatar
Henaa Henaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.13
Sijainti: Sastamala
Viestit: 157
Perusasetus

Kiitoksia tarkennuksesta. Auto on N1G, ja omamassa 1700kg.

Tuossa katselin yhtä Trafin tiedostoa, jossa luki, että N1G autoa saa korottaa alustaa vaihtamalla 77mm.
__________________
-MMC-
-Team metsäkeijut-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kieron etuakselin mittaaminen Killer-Wo Tekniikka & Jutustelu 5 22.01.2013 20:58
Vitarasta yleensä? Jouni_S Tekniikka & Jutustelu 17 13.09.2012 20:32
Korotuksen suuruus? Vihavainen Tekniikka & Jutustelu 3 02.02.2009 18:01
Safarit yleensä T€€MU Tekniikka & Jutustelu 27 19.07.2005 06:35


Sivu luotu: 00:17 (GMT +2).