|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
tuumakierteetMitäs eroa on kierteillä: 5/8x24 UNEF 5/8x24 UNE 5/8x24 NEF Tarkoitetaanko jotain ylläolevista jos merkintä on vain 5/8x24, ja onko olemassa vielä joitain muita kierteitä tuolla numerosarjalla?
__________________
KYM Viimeksi muokannut AtteL : 05.01.2014 22:06 |
#2
|
|||
|
|||
http://www.ruuvilinja.fi/tuotteet/kierretaulukko/
autaako toi ymmärtämään |
#3
|
||||
|
||||
UNEF
|
#4
|
||||
|
||||
5/8" - 24 UNEF, = Unified Extra Fine Thread. Kierre on tiheämpi kuin 5/8" - 18 UNF, = Unified National Fine Thread.
Mielestäni mikään muu tuuma kierre ei ole niin tiuha kuin UNEF.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#5
|
||||
|
||||
OK. Eli erittäin todennäköisesti kyseessä on tuo UNEF- koska numerosarjalla
5/8x24 ei taulukoista löydy muuta kun tuo UNEF. Kiitos!
__________________
KYM |
#6
|
|||
|
|||
UNE speksiä en tunne mutta UNEF on NEF speksin päivitys vuodelta 1949 (ja vastaavat NF/UNF ja NC/UNC). Noi on pareina yhteensopivia mutta halkaisijassa on muutaman kymmenestuhannesosatuuman ero. Koko harjoitus tehtiin jotta US/Brittish/Canadin speksit saatiin yhteensopiviksi.
Whithworth on Brittien vanha speksi joka siis -49 korvautui myös näillä UTS spekseilä. Ja sitten putkikierteet on meillä BSP (British Standard Pipe) paitsi että jenkit tekevät vielä omiaan NPT (National Pipe Thread) skesillä. Ja lopuksi, M-sarjan ISO speksi perustuu UTS speksiin, mitä nyt halkaisijat ja nousut vaihdettiin millisiksi. Vanhoja germaani ja batong kierteitä ei ole tarvinnut vielä opiskella ... T/P |
#7
|
|||
|
|||
Eikös noissa tuumasissa toi 5/8 ole kierteen koko ja perässä oleva 24 ilmoittaa kierteitten määrän tuumalle eli nousun.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#8
|
||||
|
||||
Joo.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
|||
|
|||
Juurikin näin mutta hyvää osvittaa kaverille joka ei tuumista tiedä ja ei viitiny kirjottaa suoraan kvg. Oli muistaakseni eka linkki minkä löysin googlesta kun kirjotin tuumakierteet.
|
#11
|
||||
|
||||
Juu ja ei, jos kyseessä tuumanen putkikierre niin homma ei täsmää, selvyyden välttämiseksi. Puolentuuman kierteessä on 21mm harjakorkeus ja koko tuuma onkin 33mm
|
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
Muutamia BSP läpiventinippoja asennettu. E: Miten näissä on toi kierteen harjan kulma? Eli onnistuuko sorvilla samalla teräpalalla kaikki tuumaset?
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? Viimeksi muokannut 88 : 06.01.2014 20:18 |
#13
|
||||
|
||||
Onnistuu kyllä, harjassa ja pohjassa on erinäisiä säteitä, mutta harjakulma on sama. Sorvissahan tulee kierteestä muutenkin aina sopiva
|
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
-> siis jos nousu sama, ja halkaisija käy yhteen, niin nuo muutaman asteen harjakulman poikkeamat häviää muihin toleransseihin, varsinkin jos jotain tiivistettä välissä... (hamppua ja kittiä, taikka teflon teippiä ja/tai kierretiivistettä), taikka siitä voi ottaa ongelman.... toki nuo kartiokierteet on jo lähtökiihdytyksessä lujuuslaskennallinen ongelma, ainakin äkkinäisellä |