|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
linko autoononko kellään kokemusta laittaa linko auton keulaan minkä laisella hydrauli moottorilla jaksas tollainen normi pieni linko pyöriä ja saako autosta jollain pumpulla tarpeeks tuottoa mietin vaan et pitäis sen kait jotenki onnistua mut en ole nähnyt ikinä sellaista.
|
#2
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mönkijä lingothan toimii polttomoottorilla, et kait se autoonkin onnistuisi Ainoo mikä voi tulla esteeksi on käyttömoottorin paino
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#3
|
||||
|
||||
Asiasta oisi varmaan löytyny haulla juttua kun tätä on pohdittu lähes joka syksy eikä kukaan liene päässy ideaa pitemmälle.
Meitsillä on mönkkärin lingossa 20 heppanen honda ja linko on n1.5 metriä leveä. Tuolla päästään semmoseen 5-10 km/h työnopeuteen tai jopa kovempaa jos lumi on kevyttä. Toisaalta siinä on välitys hieman pielessä eli ropelilla noin kolmannes liikaa kierroksia . Auton levyyseen linkoon pitäisi varata vähintään 40 hepoa että sillä syntyy mitään. Ja jos tämä tehdään hytikalla niin koneesta otetaan silloin n.80 heppaa. Eli 30 kw kysyy noin 90 litraa minuutissa 200 baarilla. Joka taas syntyisi 30 cm3 pumpulla ja 3000 kierrosta. Toki kun on tommonen laite kyseessä niin se saa ylikuormittuakin eli mitoitus ei ole niin tarkkaa. Osat vaan alkaa olla niin suolasen hintaisia että joku wolkkarin dieseli sinne lingon päälle köytettynä ja hihnavedolla alkaa olla sietämisen arvoinen juttu. Mikä auto?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
|||
|
|||
Onnistuuko jos laittas ulosotolla toimimaan?
|
#5
|
||||
|
||||
Paljos esim toyotan ulosotto kestää?
No mut joka tapauksessa kierrokset pitäis olla vakiot joka vaihteella...
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#6
|
||||
|
||||
Onnistuu vaikka nelosvaihteella mutta vetoon pitäisi sitten keksiä jotain. Paljonkos tommonen tuplajakis menee kaikista pienellä nelosella?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#7
|
||||
|
||||
Mistäs kompura-autot ottaa voimansa? Eiks niissä oo oma pto joka on suoraa kytkinakselissa?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#8
|
|||
|
|||
Nyt olen tyytyväinen ettei tälle talvelle olekaan tullut laitettua paukkuja lumitöihin kun ei niitä oikein ole.
Mutta jos ajateltaisiin, että pickupissa olisi joku fiksu aura edessä ja omatekemä voimia laajalle säteelle jakava apurunko ja mitä jos lavalla olisi tällainen vaikka Puuilon 11 hevosvoimainen lumilinko, sillähän saisi pienet pihat ojennukseen ja sitten heittelisi vaikka lapiolla mursketta sinne missä sitä tarvitaan: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4904 http://www.youtube.com/watch?v=kg4kmm3QIT8 Jos linko pitää olla keulilla, tullaanko tässä siihen, että joku oikea työkone toimii käytännössä paremmin ja halvemmalla? |
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ite traktorilla auraan ja jos olisi yhtä hyvin toimiva maasturi auralla tai jopa lingolla niin eipä traktoria kauheesti talvella käyntiin laitettaisi Paitti silloin kun tie tarvisi levittää tai lunta tulis yli maasturin työskentely kyvyn
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#10
|
||||
|
||||
Tietenkin teho ym.tarpeet määrittelee se mitä sillä kamppeella lingotaan. Tuo meitsin mönkkäri yhistelmä on ihan hemmetin kätevä pihalle ja alle 2 km ja alle 5 metriä leveille teille. Pitemmille siivuille vaatisi voimaa tuohon linkoon lisää.
Berttaan oon suunnitellu hinattavaa linkoa jollakin yli 100 heppasella koneella mutta ala kun on jokseenkin ailahtelevainen niin eipä tuon kanssa kiirettä ole ollu. Toinen vaihtoehto oisi hydelinko minkä saisi eteen tai taakse mutta sama homma senkin kanssa. Teki niin tai näin euroja siihen menee sen minkä talvessa kerkiää tienaamaan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#11
|
|||
|
|||
Tässä on tietysti sekin huomionarvoista, että ainakaan itsellä ei ole traktoria vaikka ne muuten mieleen onkin vaan kun ainakin vähän hintavamman ja paremman kohdalla pitäisi sille olla myös pisneksiä. Jollekin 4000 euron traktorille taas ei ihmeempiä pisneksiä tarvi, mutta se ei ole välttämättä parempi kuin auto kun huomioidaan, ettei työkoneen ole tarkoitus kököttää yhdessä ja samassa pihassa.
|
#12
|
|||
|
|||
Mites lie kun linko keulassa ei varmaan hirmuisesti offata
Niin jos taakse tekisi tuppisovitteet sopivalle saatavilla olevalle koneelle ja kardaani auton alta eteen lingolle Sit jos jossain kaupassa tulee vaikka pikku fergu niin kardaani vaan muuttaa v.o.a/p.t.o yhteen sopivaksi Konetta taakse kun ripustelisi niin miten lie vääntöä vaikka jossain 100 heppasessa perämoottorissa olis Jos trimmi olisi mukana niin sen muuttaisi vaan nosto jalaksi
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Unimogiin toi lingon laitto ois kai hiukan helpompaa?
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia... |
#14
|
|||
|
|||
Mistä te näitä teholukemia revitte?
Ajatellaanpa perus avo 70 lukuinen valmet 3-pyttysellä koneella eli about 50 heppaa niin ihan ok tulee linko perässä ja liikkuu vielä se itte laitekin.... Toki enempi on parempi...
__________________
- eskimo kaenuusta |
#15
|
|||
|
|||
Miksi ihmeessä se täytyy sinne keulaan laittaa. Eikö sen vois rakentaa "kärryyn" omalla moottorilla? Ei ehkä pihaan paras mut tien ja isompien alueiden auraukseen. Eihän linko muutenkaan ole hyvä pihan auruuseen jos ei mahdu heittää.
|
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mahtaa olla hulluin helvetin hyvä idea koskaan Moottori tarpeeksi taakse, ettei aisapainoa tule liikaa ja kaikki roipeet, akut, tankki jne jne saa lingon päälle, jos maasturi menee sinne hankeen kauniisti niin kyllähän se linkoaakin Vielä kun askartelee aisasta ohjautuvan hyde vedon lingolle niin ei sitäkään tartte kiskoa hankeen
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#17
|
|||
|
|||
Mun mielestä perässä vedettävä linko autossa ei kuulosta kovin kätevältä koska autossa ei ole traktorin tapaan kolmipistekiinnitystä ja nostolaitetta ja sellaista siihen on muutenkin vaikea saada kun huomioidaan lingon paino.
Lisäksi linkoa voi olla vaikea nähdä takana. Takana olevalla lingolla saisi tietysti lumet pois jos itselle on joku pitkä tie. Omasta mielestä näille traktoria kevyemmille vehkeille olisi sarkaa enempi jossain pikkutarkemmassa hommassa viitaten keskusteluun, jossa harmiteltiin kunnan tienauraajan tekemiä lumikasoja oman liittymän kohdalla. |
#18
|
|||
|
|||
Laittaa lingon+moottorin runkoon, jossa on aisa eteenpäin ja lingon takana akseli pitkittäisillä tukivarsilla ja panhardilla kiinni. Sitten hytikkasylinterit painamaan akselia rungosta alaspäin. Näin nousee runko linkoineen ylös siirtoa varten.
__________________
Jukka |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
Yhtenä lisähuomiona - jotkut mönkijään laitettavat lumilingot on ainakin netistä saatujen tietojen mukaan menetteleviä jonkinlaiseen käyttöön: http://www.rammy.fi/ |
#20
|
||||
|
||||
On jokseenkin mönkkäriluokan vehje. Mutta joo piha ja pihapolku puhdistuu ihan sypäkkään. Mehuveto hukkaa n.puolet tehoista ellei sitten sijoita rahaa kalliisiin mäntäpumppuihin ja moottoreihin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#21
|
|||
|
|||
Siis Minkälaista linkoa halutaan?
Oma linkoamiskokemus on minimaallinen ja pelkästään perässäkäveltävistä ja fordson major (n.50-60 hv) V-lingolla.
Jos tarvitsee vain siirtää satanutta/tuiskuttanutta lunta pois tieltä, niin joku 20+ hevosvoiman linko levitettynä 2,5 metriin jaksaa varmaan työntää k.o lumen pois 10-15 cm kerroksina, jos maasturissa on edes suurinpiirtein maasto ykkönen? |
#22
|
||||
|
||||
Niin mikä on mönkkäriluokan vehe?
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#23
|
|||
|
|||
Juuri se jos tietä pitää lingota niin miksi se täytyy olla edessä? Ja jos niitä umpisia metsäautoteitä pitää keväällä aurata niin viisain soittaa se traktori tai auraauto.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ford 3000 & linko? | -Stedt- | Chit-Chat | 9 | 15.08.2011 02:45 |
4runnerin nokalle linko | rakennuspastori | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 13.02.2011 20:33 |
Aura vs. Linko | Rekisteröimätön | Linkit | 0 | 02.12.2010 13:39 |
Ostetaan linko + perälevy 565 valmetin perään, pohjois-karjala | Andde | O/M/V Muut | 6 | 05.11.2010 22:02 |
Vaihtoa Volvo 303 / asunto autoon / LINJA autoon? | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 27.04.2008 18:48 |