Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.10.2013, 17:28
Lassard Lassard ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.05.07
Sijainti: Kouvostoliitto
Viestit: 163
Perusasetus

Ruosteet: Korjaus vai uutta?


Hommasin tuossa helmen. Positiivista oli se, että myyjä ei valehdellut: sanoi, että tämä on sitten ruosteessa.

Lava veke, kaikki pultit juutaksen jumissa tottakai. Ei tämä nyt niin pahalle näytä:




Mutta on kyllä ihme keksintö; tämä laite ruostuu vohvelina! Tästä lähtee pinnan mukaisesti ruostesiivuja veke. Kuvassa oikealla palkin yläpinnalla näkyy orginaalipintaa, ehkä 3-4mm, ja muu on kuumavesipesurilla putsattua.



Mitä tehdä? Runko on periaatteessa muodossaan eikä ole syöpynyt nopeasti katsoen, mutta ainevahvuudet ovat jotain muuta kuin tehtaan jäljiltä. Onhan siinä mistä ottaakin, C-palkki kai jotain 5mm alunperin.

Mielessä on käynyt, että jos hiekkapuhaltaisi ja boksaisi umpinaiseksi, niin silloin oltaisiin aika lähellä alkuperäistä lujuutta.

Vai pitäisikö sovinnolla etsiä ruostumatonta takarunkoa ja vaihtaa se?

Ei tuota katsastusmies nytkään saa puhki, mutta se ei ole, mitä haetaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.10.2013, 20:12
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.949
Perusasetus

Ainakin tuo olis nyt helppo hiekkapuhaltaa.

Samalla pitäs keksiä käsittely ettei ruostuminen jatku ja joka soveltuu vahvistamista silmälläpitäen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.10.2013, 21:04
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 715
Perusasetus

Oisko tää käynyt mielessä?

http://www.youtube.com/watch?v=lXfitusZ9qY



Sorisorisori
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.10.2013, 21:15
Kekkeruusi:n Avatar
Kekkeruusi Kekkeruusi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.03.12
Sijainti: Nokia
Viestit: 1.396
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
Oisko tää käynyt mielessä?

http://www.youtube.com/watch?v=lXfitusZ9qY



Sorisorisori

Olipas hyvä linkki, nostaa varmasti motivaatiota rakenteluun
__________________
-MMC-
Suzuki Jimny -02
Suzuki sj 413
Ex Toyota Lj -89
Ex Suzuki sj 413i
Ex Suzuki sj 410
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.10.2013, 21:58
Juippa:n Avatar
Juippa Juippa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.06
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 549
Perusasetus

Täähän riippuu aika pitkälti siitä että mitä meinaat helmelläs tehä?
Liikenteeseen? Takapihalle? Mettään? Tavaran kuskausta? Vetoauto? Peloauto?

Sit miettii kertaalleen vielä tarkasti. Jos tarkoitus nauttia helmestä pidempään niin helpolla tohon ehyen rungon vaihtaa.

Mikä kikotin kyseessä? joku -88 ylöspäin silverado?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.10.2013, 22:55
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.521
Perusasetus

Ei tuo mahdottoman huonolta vielä näytä. Pohjaanlyöntikumien kohdilta nuo ensin repeävät. Tarkasta että iskarien korvat ja varapyörätelineen palkki on kunnolla rungossa kiinni ja sitten puhallukseen ja maalaukseen. Samalla kannattaa korjata mätäviat hytin takimmaisten kumityynyjen korvista, mikäli niitä ei ole korjattu jo. Ja myös tankki pois jotta näkee kannakkeiden kunnon ja saa tuoreet maalit niihinkin. Ja taas menee pick-up vuosia
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.10.2013, 20:12
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Akaa, Suonperä
Viestit: 965
Perusasetus

Ota mitat rungosta ja tee sopivasta neliöputkesta tai U-profiilista uusi takarunko, pääsee helpommalla kun tilkkutäkin tekeminen
__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.10.2013, 20:49
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä Näytä viesti
Ota mitat rungosta ja tee sopivasta neliöputkesta tai U-profiilista uusi takarunko, pääsee helpommalla kun tilkkutäkin tekeminen
Ääni tälle. Helppo rakentaa uus,ku entinen on vielä siinä kunnossa,että pystyy kattomaan mallia ja ottamaan mittoja.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.10.2013, 18:27
Limite:n Avatar
Limite Limite ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 02.10.10
Sijainti: Tampere,Finland
Viestit: 512
Perusasetus

Ääni myös Punanenän ehdotukselle.Aikalai kivampi tehdä uusi kunnon kamasta kuin alkaa tuota illassa olevaa runkoa parsimaan kokoon.Kumminkin pitää miettiä tarkkaan käyttötarkoitus ja into projektiin ennenkuin tekee yhtään mitään.Keskeneräisiä kulkimia on tämä maa väärällään

Edit:Jos maastoon on suunnitelmissa vähänkään enemmän kurvata niin suosittelen lämpimästi tuon tankin heivaamista mäkeen ja korvaamaan esim lavalle sijoitetulla versiolla.Monet murheet jää kokematta tällä toimenpiteella
__________________
J E E P
just empty every pocket

Viimeksi muokannut Limite : 11.10.2013 18:31
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.10.2013, 18:53
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.521
Perusasetus

Minä en alkuperäistä letukan runkoa hevillä alkaisi korvaamaan ainakaan noin pitkää pätkää. Alkuperäinen on melkoista jousiterästä verrattuna tavalliseen rautaan. Rungon kestävyys perustuu pitkälti sen joustavuuteen, katsokaas seuraavan kerran kun näette pikkarin tienvarteen pysäköitynä ja yksi pyörä kanttarin päällä. Liian tukevalla takarungolla saattaa hytin alle tulla liikaa rasitusta ja katketa sieltä. Ensin puhallukseen ja katso tilanne sitten. Paljon pahemmassa kunnossa olevia runkoja on paljon liikenteessä ja silti ne kestää kovaa käyttöä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.10.2013, 19:00
oziolli oziolli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.02.12
Sijainti: Canberra, Australia
Viestit: 128
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lassard Näytä viesti
Hommasin tuossa helmen. Positiivista oli se, että myyjä ei valehdellut: sanoi, että tämä on sitten ruosteessa.

Lava veke, kaikki pultit juutaksen jumissa tottakai. Ei tämä nyt niin pahalle näytä:

Mutta on kyllä ihme keksintö; tämä laite ruostuu vohvelina! Tästä lähtee pinnan mukaisesti ruostesiivuja veke. Kuvassa oikealla palkin yläpinnalla näkyy orginaalipintaa, ehkä 3-4mm, ja muu on kuumavesipesurilla putsattua.

Mitä tehdä? Runko on periaatteessa muodossaan eikä ole syöpynyt nopeasti katsoen, mutta ainevahvuudet ovat jotain muuta kuin tehtaan jäljiltä. Onhan siinä mistä ottaakin, C-palkki kai jotain 5mm alunperin.

Mielessä on käynyt, että jos hiekkapuhaltaisi ja boksaisi umpinaiseksi, niin silloin oltaisiin aika lähellä alkuperäistä lujuutta.

Vai pitäisikö sovinnolla etsiä ruostumatonta takarunkoa ja vaihtaa se?

Ei tuota katsastusmies nytkään saa puhki, mutta se ei ole, mitä haetaan.

Tuossa on malli, miten ruosteinen runko korjataan.

http://www.expeditionportal.com/foru...so-4x4-rebuild
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.10.2013, 19:04
mettäsika:n Avatar
mettäsika mettäsika ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: lahnaniemi hirvensalmi, Finland.
Viestit: 878
Perusasetus

samaa mieltä ford59:n kanssa mullakin oli dodgen runko aika pahassa kunnossa ja sain toisen rungon mukaan mikä oli myöskin kauttaaltaan ruosteessa ... irrallinen runko rae puhallukseen ja puhdasta tuli eikä tarvinu hitsata sitä osaa .
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.10.2013, 18:08
Lassard Lassard ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.05.07
Sijainti: Kouvostoliitto
Viestit: 163
Perusasetus

Laite on 89 K1500 Sportside.

Ihan rautakauppapalkista en ajatellut tehdä uutta runkoa tilalle. Eilen kävin Heinolassa tutkailemassa yhtä purkupeliä, mutta ruosteessa sekin oli, ei tosin ihan yhtä hurjan näköisesti.

Jotain korkeahiilisempää tuo materiaali näyttäisi olevan. Edeltäjässä oli "39,000 PSI Carbon Steel", mutta tästä (88-98) en löytänyt sen parempaa dataa.

http://chuckschevytruckpages.com/framespecs.html


Kovahiilisempää näyttäisi olevan jos ruostumistavalla eli vohvelilla katsoo. Exfolation corrosion:

http://corrosion.ksc.nasa.gov/intercor.htm

Tuosta Ford 59:n mainitsemasta joustavuudesta: Rungon viimeinen poikittaispalkki on sen muotoinen, että antaa anteeksi jonkin verran, mutta lava itsessään on suoraan pultattu runkoon ilman mitään joustovaroja. Lava on tosin lasikuidusta rimpuloita kiskoja pohjassa lukuunottamatta.

Laitteella pitäisi joskus vielä päästä Hiipimälle(!), kannustamaan sankareita Laatokan ympäriajoon ja tietenkin Odessaan... Saa nähdä miten äijän lompakon, ajan ja motivaation käy.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.10.2013, 01:25
jarrupala jarrupala ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 24.09.13
Sijainti: Klaukkala
Viestit: 15
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
Oisko tää käynyt mielessä?

http://www.youtube.com/watch?v=lXfitusZ9qY



Sorisorisori
HAHAHHAHAH
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.10.2013, 08:52
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Uus runko vaan rakennellen neliöprofiilista. Tuo Chevyn runko on sietämättömän paskaa materiaalia. Se ei kestä, vaikka ei olisi ruosteessa. Jos laitat jämäkät kaasuiskarit, niin originaalit korvakkeet nitkuu irti.

Vahvista myös simpukan kiinnitys kun runkopuuhaan rupeat. Se repeää ennen pitkää irti.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.10.2013, 21:23
Lassard Lassard ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.05.07
Sijainti: Kouvostoliitto
Viestit: 163
Perusasetus

Hiekkapuhalsin takarunkoa ja kuten Ford59 sanoi, ekaksi pehmeni jousitoppareiden kohalta.

Boksailua olen fundeerannut: Jos sen vetää umpeen, niin sitten ei enää jousta. Saattaa rasittaa vanhaa runkoa sitten muualta turhan paljon.

Yleismoottoreiden proopuskan sivuilla 12, 13 on aika fiksun oloinen konsti. Raamiin pistehitsataan runkoa myötäilevä lisärauta, jolloin runko joustaa edelleen, mutta jäykistyy. Vähän kömö selitys, mutta konsti löytyy tuolta:

http://gmupfitter.com/files/media/ph...hss_041113.pdf
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kardaanin korjaus ToyotaHj60 Tekniikka & Jutustelu 18 07.08.2018 13:52
235/ 75x15 vai 31/10.5x15 vai joku muu Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 14.01.2010 12:27
Lasikuitukanootin korjaus riude Chit-Chat 3 03.05.2009 22:42
Muna vai Kana (Eli tela vai pyörä) Chit-Chat 1 01.08.2007 08:48
SOA vai uutta jousta? Homer Tekniikka & Jutustelu 3 05.03.2005 09:59


Sivu luotu: 23:17 (GMT +2).