Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.08.2013, 21:40
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

katalysaattorit offiautossa


millasia porukat on käyttäneet, kuitenkin varmaan paljon senkin ikäisiä laitteita missä se pitää paikallaan olla ettei ihan kaikki varmaan poistaneet ole, tahtoo olla ettei noitten kestoikä ole montaakaan kuukautta kun jo kolisee, rämisee tai tehot häviää ja veto loppuu, nyt kun täytyy tuota pakoputkirempaa taas jeeppiin tehdä niin kaippa se olis sekin laitos uusittava.

vimmemmäksi paikallaan ollu magnaflown tekeles, 90 semmonen maksaa ja mitään ei kestä, suora putki tilalle ei ole vaihtoeho, äänet on liian kovat, tuppaa vähän kärytä paikallaan seissoskellessä ja kaippa se vähän päästöihinkin muutenkin vaikuttaa...

putkikoko on 2 1/2" joten vaihtoehtoja on kyllä hyvin, riittää jeepin tehoille mutta se koko ja kestävyys onkin sitten ihan arvoitus.


ja samaan rahaan kysellääs että mistäs tarpeeksi kestävä vaimennin?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.08.2013, 23:04
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Ei kokemusta offiautojen katalysaattoreista.


Kuten ei jenkeistäkään hirveän paljon, esim. tuosta kuvasta en tunnista katalysaattoria...

Muutaman matalamman auton katti on tullut "laipotettua" ja tehtyä sitten "varaosa putki" siis suora putki katin tilalle.

Äänet varmaan kovenee, mutta ei mitenkään dramaattisesti.

Noista tee-se-itse pakoputkista; 2-3 penempää läpivirtaus vaimenninta toimii paremmin kuin yksi iso, ainakin turbokoneissa. (turbo on mahtava äänen vaimennin matalille äänille)

Ja sitten tuosta katista ja sen lämpiämisestä: renkaasta tms. lentävä turve/karike toimii oivallisena kekälekoneena katalysaattorin päällä: siis auto/maastopalon vaara on todellinen. Mutta ei riitä katsastusmiehelle perusteeksi jättää pois.
Uskon, että katsastusmiehetkin arvaa, että minkä takia katalysaattori on laippakiinnitteinen, ja uusilla pulteilla kiinni... mutta eivät ole kuulemma kommentoineet
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.08.2013, 00:19
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Kuten ei jenkeistäkään hirveän paljon, esim. tuosta kuvasta en tunnista katalysaattoria...

Muutaman matalamman auton katti on tullut "laipotettua" ja tehtyä sitten "varaosa putki" siis suora putki katin tilalle.

Äänet varmaan kovenee, mutta ei mitenkään dramaattisesti.

Noista tee-se-itse pakoputkista; 2-3 penempää läpivirtaus vaimenninta toimii paremmin kuin yksi iso, ainakin turbokoneissa. (turbo on mahtava äänen vaimennin matalille äänille)

Ja sitten tuosta katista ja sen lämpiämisestä: renkaasta tms. lentävä turve/karike toimii oivallisena kekälekoneena katalysaattorin päällä: siis auto/maastopalon vaara on todellinen. Mutta ei riitä katsastusmiehelle perusteeksi jättää pois.
Uskon, että katsastusmiehetkin arvaa, että minkä takia katalysaattori on laippakiinnitteinen, ja uusilla pulteilla kiinni... mutta eivät ole kuulemma kommentoineet
se kuuluisi tuohon suoran ruosteisen putken tilalle ja kuva on vanha vain havainnollistamistarkoituksessa...

tottakai katalysaattori käy kuumana ja sytyttää turvettakin, mutta niin tekee jo jeepin pakosarjakin, siellä kollektorin päällä palaa turve ihan toistuvasti, siihen on jo tottunut että sitä saa joka reissun jälkeen sammutella, usein saa oikein erikseen pysäyttää ja varistella kytyjä etenkin kesäkelillä ettei tielle varisevat kipinät levitä mitään maastopaloja

millasia läpivirteusvaimentimia ne pienemmät sitte tarvis olla että tulis hiljaisempi kun katti+ tommonen resonaattori? pönttö, tolle matkaa mitä autossa on putkea ei kovin montaa vaimenninta sovi koska ainoa paikka niille on tuon alimmaisen putken maltkalla, tuolleen ilman kattia ääni on todella sietämätön autoon sisälle jossei se hiljainen ole katin kanssakaan, ja jos jättää katin katsastusvarusteeksi niin milläs välttää sen käryn haistelu paikallaan jumitellessa kun se ainakin mun yksilössä on todella pistävä, kanssamatkustajat valittaa aiheuttavan päänsärkyä..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.08.2013, 07:10
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.403
Perusasetus

Minulla on ollut Jeepissä koko ajan sama katalysaattori ja vaimennin minkä laitoin sinne kun vaihdoin akselit ja alustasarjan neljä vuotta sitten. Katalysaattori on Walker ja vaimennin Spin Tech. Suunnistuskisoihin ja venäjälle mennessä laitan lisäksi tupon sorvilastua pakoputken päästä sisään lisävaimennukseksi - kun noissa tapahtumissa tulee vietettyä pitkiä aikoja autossa niin pieni lisävaimennus vaikuttaa positiivisesti käyttökokemukseen.

Edit: Hajuhaittaa en ole huomannut katalysaattorin takia, mutta palavaa hajua tulee muuten kyllä kun turve jumittaa putkeen kiinni ja käryää siinä pitkän aikaa.

Viimeksi muokannut offroadjouni : 15.08.2013 07:14
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.08.2013, 07:34
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.037
Perusasetus

Se käry on rikkaan seoksen aiheuttamaa, katti poistaa sitä omalta osaltaan, mutta koneessa jotain vikaa kyllä on jos ilman kattia tulee pää kipeäksi (pakokaasun seassa on siis liikaa häkää ja se tarkoittaa epätäydellistä palamista)...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.08.2013, 13:02
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Se käry on rikkaan seoksen aiheuttamaa, katti poistaa sitä omalta osaltaan, mutta koneessa jotain vikaa kyllä on jos ilman kattia tulee pää kipeäksi (pakokaasun seassa on siis liikaa häkää ja se tarkoittaa epätäydellistä palamista)...
sitä se varmasti on, ei siitä ole epäilystäkään, varmasti tossa suuttimet, nokka ja kannen viilaus tekee osansa siihen asiaan että seos ei ole täydellinen tyhjäkäynnillä mutta minkäs teet, en mä ainakaan osaa asialle mitään tehdä, päästöistä se kyllä ilman kattiakin menis ja laajakaistakin näyttää orjallisesti 14.7 vaikka minkä tekis mutta käälä siitä tulee, sorvinlastua putkeen...hmm.


onko keraamisen ja metallisen katin välillä kuinka kestossa eroa, hinnassa ainakin näkyy olevan.

kuinka jouni se sun spin techkkis kestää lommoontua, noi flotechit on ainakin niin paperia että ne on aina ummessa tai osat irtoilee. nykyinen raptori on niin tukossa ettei auton takaa kuulu oikeastaan mitään ääntä, pieni suhina vaan, sislle taas tulee mahdoton imuääni/resonanssi konehuoneesta ja auto ei jaksa kunnolla kulkea 80, vierrokset vaan venyy. irti olevassa magnaflown katissa taasen näkyy olevan sisäosasta pala irti ja se on siellä tukkeena ja kolisemassa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.08.2013, 13:39
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.403
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
kuinka jouni se sun spin techkkis kestää lommoontua, noi flotechit on ainakin niin paperia että ne on aina ummessa tai osat irtoilee. nykyinen raptori on niin tukossa ettei auton takaa kuulu oikeastaan mitään ääntä, pieni suhina vaan, sislle taas tulee mahdoton imuääni/resonanssi konehuoneesta ja auto ei jaksa kunnolla kulkea 80, vierrokset vaan venyy. irti olevassa magnaflown katissa taasen näkyy olevan sisäosasta pala irti ja se on siellä tukkeena ja kolisemassa.
Spintech on aika paksua kamaa, olen muutaman jäljen saanut siihen, mutta ei mitään käyttöä haittaavaa. Äänet on kyllä kovemmat kuin kammiovaimentimissa, ja nykyisin minulla onkin joku ärsyttävä resonanssi matkanopeuksissa. Sorvilastu pakoputkessa autta tähän, mutta ainakin henkisiä hevosvoimia häipyy samalla.

Edit: Niin ja tuo Spintech nimenomaan pitää sisällään tuollaisia ISON sorvilastun mallisia "trappeja" josta eksynyt ääni ei löydä ulos.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.08.2013, 18:32
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Spintech on aika paksua kamaa, olen muutaman jäljen saanut siihen, mutta ei mitään käyttöä haittaavaa. Äänet on kyllä kovemmat kuin kammiovaimentimissa, ja nykyisin minulla onkin joku ärsyttävä resonanssi matkanopeuksissa. Sorvilastu pakoputkessa autta tähän, mutta ainakin henkisiä hevosvoimia häipyy samalla.

Edit: Niin ja tuo Spintech nimenomaan pitää sisällään tuollaisia ISON sorvilastun mallisia "trappeja" josta eksynyt ääni ei löydä ulos.
kuka niitä myy, mä oon useasti kadehtinut sun laitteen ääniä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.08.2013, 20:20
ZAU:n Avatar
ZAU ZAU ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.11.05
Sijainti: vaasa
Viestit: 2.927
Perusasetus

Raptorin vaimennin kesti 2kk tässä tulos http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=16327


Simons vaimennin kestänyt jo 3 vuotta ja on ihan eri laatua kuin raptorin pöntöt.
__________________
Uaz/Gaz/Zil varaosia-> UAZ Osia.

zau(ät)offipalsta.com

Nolnelnol-7181850
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.08.2013, 20:57
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Mulla on ainakin Flowmasterin Delta60- sarjan kammiovaimennin pysynyt hyvin nipussa vaikka on välillä Grandin mahaa raahattu pöntön avustuksella kivien yli..

Katti ei vielä ole pahemmin kärsinyt (edelleen alkuperäinen), tiedä sitten kun siihen jotain tilalle hommaa että mikä olisi kelvollinen. Monet noista keraamisista ainakin tahtoo olla helppoja hajoamaan aika pienistäkin osumista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.08.2013, 21:05
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mulla on ainakin Flowmasterin Delta60- sarjan kammiovaimennin pysynyt hyvin nipussa vaikka on välillä Grandin mahaa raahattu pöntön avustuksella kivien yli..

Katti ei vielä ole pahemmin kärsinyt (edelleen alkuperäinen), tiedä sitten kun siihen jotain tilalle hommaa että mikä olisi kelvollinen. Monet noista keraamisista ainakin tahtoo olla helppoja hajoamaan aika pienistäkin osumista.
no kukas flowmastereita myy... us parts tilauskamana mutta?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.08.2013, 21:49
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.403
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
kuka niitä myy, mä oon useasti kadehtinut sun laitteen ääniä
Tämä tuli mulle Jenkeistä isomman tilauksen mukana, eli en tiedä myykö joku suoraan Suomeen lähettävä kauppa näitä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.08.2013, 07:56
Superlon:n Avatar
Superlon Superlon ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.01.11
Sijainti: Mynämäki
Viestit: 304
Perusasetus

Itellä on laippakiinnitteinen bilteman tarvikekatalysaattori. Vähän kovemman äänen päästää suoralla putkella ilman kattia. Aattelin, että vois koittaa katin kokosta pientä vaimenninta siihen tilalle.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.08.2013, 14:02
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus



tommonen rst kuorinen metalliinauhasta kieputetulla kennolla oleva katalysaattori tuli nyt kokeeksi, kennon ei pitäisi haljeta palasiksi kuten keraamiset.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 22.08.2013, 14:17
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Olikos tuosta mitään mainintoja että minkä kokoista konetta/ millaisia heppoja sietää? Racersplace vai mikä oli kaupan nimi? 3" putkilla oleva tuontyyppinen katti ollut hakusessa, vielä ei ole löytynyt kotimaan puolelta. Voi olla että pitää laittaa Summitista tilaukseen..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 22.08.2013, 19:48
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Olikos tuosta mitään mainintoja että minkä kokoista konetta/ millaisia heppoja sietää? Racersplace vai mikä oli kaupan nimi? 3" putkilla oleva tuontyyppinen katti ollut hakusessa, vielä ei ole löytynyt kotimaan puolelta. Voi olla että pitää laittaa Summitista tilaukseen..

ei riitä kasille, ja toi oli vaan 2 1/2" putkellekin, toki löyty 3" mallikin mutta siinäkin oli se suositus koneen koko pienempi

Viimeksi muokannut Rytari : 23.08.2013 18:19
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.08.2013, 15:58
kenppi kenppi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 18.08.13
Sijainti: Kajaani
Viestit: 496
Perusasetus

Onhan noita kauppoja netissä mistä saa katteja. Tuossa esimerkiksi pari, shop.mamasan.fi ja race.fi

Löytyy keraamisia tai sitten niitä parempia metallikennolla olevia
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.08.2014, 19:54
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.941
Perusasetus

Uppaillaas tätä


tarvis tehä uutta putkee runneriin ja ajattelin samalla uuden katin laittaa että saa lisää potentiaalia irti veekutosesta
Mites noissa metallikateissa/kilpakateissa ei ole jotain eu-hyväksyntää, niin haittaaks se ?
Ja onko edes mitään järkeen laittaa tuplaten kalliimpi metallikatti keraamisen sijaan ?
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 23.08.2014, 20:53
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Saman näköinen katti kuin Rytarilla, mutta Biltemasta ostettu "race katti", kuumana se käy kun röökin pystyy todistetusti sytyttämään vaikka auto oli ollut sammuksissa. Jos laittaisi pohjapanssarin paikoilleen niin se olisi sen takana suojassa.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 23.08.2014, 21:06
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Sit sen panssarin päällä on hyvä haudutella sinne eksyneitä turpeita.
__________________
"If in doubt - flat out"
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 24.08.2014, 02:01
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja maddis Näytä viesti
Sit sen panssarin päällä on hyvä haudutella sinne eksyneitä turpeita.
Kyllä.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 31.08.2014, 19:08
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.874
Perusasetus

Tämmöisiä katalysaattorihommia...

Tuo pois:



Ja tuommoinen metallimalli tilalle. Saattaa taas kulkukin hiukan piristyä.



Onhan tuo nyt helpompi mahduttaakin...

Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 04.04.2015, 01:15
ajelija:n Avatar
ajelija ajelija ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.04.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 1.239
Perusasetus

Lisätään löytyneeseen topicciin


Mitähän mahtaa katalysaattorit nykyään viedä tehoja? Verrattuna katittomiin koneisiin, kellään mututuntumaa enempää tietoa?
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 04.04.2015, 17:46
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ajelija Näytä viesti
Mitähän mahtaa katalysaattorit nykyään viedä tehoja? Verrattuna katittomiin koneisiin, kellään mututuntumaa enempää tietoa?
Onko sillä mitään väliä, koska ne on pakollisia jo yli 20 vuotta vanhoissa autoissa.. Muistan että joskus vuonna kirves ja miekka puhuttiin ~10 hevosvoiman erosta, mutta väittäisin että nykyajan polttoaineensäästövimmassa puhutaan varmaan maksimissaan muutamasta hevosesta.

Se mitä itsellä oli vuosimallin 1990 Jeepissä neljän litran bensakoneen perässä katti - hieman tukossa oleva sellainen, alkuperäinen ~200tkm ja silloin n.16 vuotta vanha. Otin sen autosta pois kun ei ollut otteessa mainintaa, en todellakaan huomannut minkäänlaista eroa kulkupuolessa. Vain pakoäänet hieman voimistui.. eli siis eroa ei huomaa edes persdynossa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 04.04.2015, 21:19
PunisherFIN:n Avatar
PunisherFIN PunisherFIN ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.13
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 1.883
Perusasetus

mut placebo efektin takia vois sen silti ottaa poijes
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Paremmat renkaat eteen vai taakse offiautossa sekä kuluneen renkaan asennus suunta tume_81 Tekniikka & Jutustelu 5 20.10.2012 22:14


Sivu luotu: 09:11 (GMT +2).