|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Neuvoja orbiohjauksessaMä olen taistellut tuon mun Suzukin orbitroliohjauksen kanssa. Ongelma on nyt se, että öljyn hieman lämmetessä auton moottori ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä ratista kääntäessä, eikä edes pienillä kierroksilla ja sammuu jatkuvasti. Pumppuna mulla on chevyn pumppu ja sylinterinä läpivetävä 24/40 tai jotain. Isku on 160mm Orbin koosta ei ole tietoa. Ohjaus on todella nopea. Se on yhdellä kierroksella rankaat reunasta reunaan. Juu se on vähän turhan nopea. mun mielestä ohjaus saisi olla joku 4 kierrosta reunasta reunaan Auttaisiko tähän moottorin sammumiseen pienempi orbitroli jotta se ei haukkaisi öljyä niin kovin paljoa kerralla tai jotain? Minkä kokoinen orbi? Osaako joku sellaista laskea. Muutenkin tarttisin jotain vinkkejä, sillä kisat ovat lauantaina ja tuolla keksinnöllä ei todellakaan voi kisaamaan lähteä
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#2
|
|||
|
|||
Mulla on hieman isompi sylkky kuin sinulla (en muista mittoja) ja letukan pumppu. Orbi on 100 ja kierroksia laidasta laitaan kaksi kierrosta....
|
#3
|
||||
|
||||
Orbitrooli on aivan liian iso, pikaisesti laskettuna n. 125cc.
40cc orbilla saisi n. 3 kierrosta tapista tappiin. |
#4
|
||||
|
||||
tuo kolme kierrosta olis kyllä ihan jees.
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#5
|
||||
|
||||
tää taitaa olla kaasari kone, koita säätää tyhjä käynnin seoksia. voi ollla että käy liian laihalla eikä kestä yhtää ylimääristä kuormaa tyhjä käynnillä.
voit myös säätää orbista paineita alaspäin(rattiputken alla oleva kuusio tulppa jonka alla painenen säätö ruuvi) ettei pumppu veisi liika tehoa koneelta, tietysti vaikuttaa heti ohjaus voimaan minkä taas saisi korjattua isommalla sylinterillä.
__________________
Toyotan Lantikka Mailman Paras Jeep https://www.youtube.com/c/TJussilainen http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99579 |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ongelmana ohjauksessa oli öljyn kuumeneminen ja siitä johtuva ohjauksen puutuminen. Öljyt lämpesivät melkein kiehuvaksi asti. Laitoin väliin lauhduttimen ja parempaa öljyä. Nyt se tuntuu toimivan, eikä ainakaan lämpeä kovinkaan kuumaksi. Jotenkin se silti tuntuu tehottomalta ja puutuu toisinaan... Ongelmana on edelleen pumpun hihnapyörän kovaääninen värinä. Hihna ei vingu, vaan värisee ratista kääntäessä. Pitää koittaa säätää orbia. Voiko siinä tehdä jotain peruuttamatonta, kuten esimerkiksi rikkoa sen, niin kuin mulla on yleensä tapana vähän kaikissa hommissa?
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
orbin säädössä ei ole mitää muuta ku tulppa pois ja ruvaat auki päin sitä säätöä. onks pumpppu kunnossa ja sen sisänen paineen säädin toimiva. ettei ois jotain roskaa sen päineen säätimen sisällä mikä jumittelee.
__________________
Toyotan Lantikka Mailman Paras Jeep https://www.youtube.com/c/TJussilainen http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99579 |
#8
|
||||
|
||||
ei toi orbi kovin isolta vaikuta kun pumppuosaa katsoo, näkeekö siitä tuolla paikalla ollessa mitä päädyssä lukee?
|
#9
|
||||
|
||||
Orbi on sen myyneen hydrauliputkan mukaan 80cc
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#10
|
|||
|
|||
Voiskos se ahdistaa letkun pienuudesta... Onko siinä paluulinjassa tiukkoja mutkia?
Vaikka pitäishän sen jo ahdistaa ennen ratin veivaustakin.... |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
Onko sellainen orbiohjauksessa normaalia, että pumppu ja hihna pitää aika kovaa ääntä? Mä uskon että nyt sillä pystyy ajamaan kisat, kunhan välillä jäähdyttelee. Se vaan on aika kiusallista, jos pahassa paikassa ohjaus puuroutuu
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#12
|
||||
|
||||
onko danfossin orbi? mikä malli merkintä?
|
#13
|
|||
|
|||
mitkä letkukoot sulla on käytössä? ja paljonko on säiliön tilavuus? tuo orbi näyttäis sellaselta että siinä on ulkoinen paineensäädin eli siinä ei ole säätöä rattiakselin puoleisessa päädyssä tulpan alla vaan siinä erillisessä irtosäätimessä.
mulla on vähää vaille valmiina orbiohjaus jossa läpivetävä 30/50 varsi/mäntä ja isku rajattu 155mm, 100 cc orbi sisäisellä säätimellä ja olikohan 8,5 litran vai 10 litran 2-sarjan rataspumppu. paine ja paluulinja 1/2" letkulla ja sylkylle menevät 3/8" letkulla. imupuoli pumpulle 28mm sisäreiällä ja säiliön koko rapiat 10 litraa. laskennallinen reunasta reunaan ohjaus n.2 kierosta ilman ohivuotoa. asiantuntijalausuntojen mukaan tämä kombo pitäisi olla mitoitukselleen toimivan kuuloinen, toivottavasti sitä myös käytännössä. kokeiluun pääsee kunhan puristaa letkut ja kasaa etualeksin ja pari muuta pikkujuttua.... |
#14
|
||||
|
||||
Pitää tarkistaa. Tuo danfoss kuulostaa tutulta
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#16
|
||||
|
||||
jos ratti rupee täristää niin eikai se kavitoi?
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! |
#17
|
||||
|
||||
Olikos sulla ongelmaa sen lämpenemisen kanssa jo edellisellä pumpulla?? Eikös silloin ollut ongelma, että voimaa puuttu ohjauksesta? Mut ohjauksen nopeushan on ollut sama jo silloin....eikö?
Siis onko ohjaus nyt muilta osin tismalleen sama, kuin ennen paitsi pumppu, jonka olet vaihtanut? Ja nyt ongelma, että ohjauksen öljyt kuumenee lyhyessä ajassa? Ja samalla tuntuu, että pumppu ottais pirusti voimaa koneelta, jos kerran moottori sammuu rattia kääntäessä? |
#18
|
||||
|
||||
Ei siinä ratti täristä lainkaan. Pumppu tärisee, joka johtuu ilmeisesti siitä, että remmi antaa luistoa, joka ilmenee tärinänä.
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#20
|
||||
|
||||
Jos en ihan väärin laskenu, niin sun sylkky tekee työtä 800kg voimalla, jos pumpun paine 100bar luokkaa. Eli jos tehoton, niin painetta lisää tai isompi sylinteri |
#21
|
||||
|
||||
Otin pienen pätkän juutuubiin. Siinä kuuluu se surina mikä pumpusta lähtee. Videolla se ei vaan kuulu niin kovaa. Ymmärrän kyllä, että ääntä tuollaisesta lähtee jonkin verran. Ajoin videolla renkaat vähän pahempaan paikkaan, jotta raati näkisi kuinka se käyttäytyy.
http://www.youtube.com/watch?v=rpg6b...ature=youtu.be
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#22
|
||||
|
||||
Oliko se niin että jousta pumpusta vähän pidemmäksi, niin pumpusta lähtee lisää jerkkua? Voiko laittaa prikkoja alle yms?
__________________
____________________________ Harbor Cruisers |
#23
|
||||
|
||||
paineen nosto ottaa enenmän tehoa koneelta eli pahentaa koneen sammumista.
isommalla sylinterillä saat enemmän tehoa ja kierroksia rattiin.
__________________
Toyotan Lantikka Mailman Paras Jeep https://www.youtube.com/c/TJussilainen http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99579 |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Vasemmassa reunassa olevassa ei näy prikkoja lainkaan, vaan on tehtaalla lukittu kierrelukitteella tuohon asentoon, muissa näkyy eri määrä shimmejä ja oikeassa reunassa on sit joku erilainen versio, kun tuo runko on hieman pidempi. Eli jos ei oo shimmejä, mut rako näkyy, niin kerran auki, kierre puhtaaks ja kiertää kiinni. Jonkun ohjeen mukaan oli vielä, että venttiilin sisällä olevasta "naulasta" voi viilalla hieman lyhentää pienempää päätä. Tällä muistaakseni estettiin, ettei se pääse pohjaamaan. PS. Videoo ei just oo pystyny katsoon. |
#25
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Toyotan Lantikka Mailman Paras Jeep https://www.youtube.com/c/TJussilainen http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99579 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
viisaammilta neuvoja | jmtr83 | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 10.04.2013 00:28 |
Suzukiin vinssi neuvoja ? | HaKu | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 02.05.2008 16:02 |
NEUVOJA TARVITAAN! | nizzan | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 19.03.2007 11:54 |
Neuvoja tarvitaan... | Petexxx | Vuosimallit 1968-1982 | 2 | 02.01.2004 14:31 |
Audio neuvoja... | Vuosimallit 1968-1982 | 2 | 07.03.2003 08:47 |