Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.05.2013, 07:16
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Neuvoja orbiohjauksessa


Mä olen taistellut tuon mun Suzukin orbitroliohjauksen kanssa. Ongelma on nyt se, että öljyn hieman lämmetessä auton moottori ei jaksa käydä tyhjäkäynnillä ratista kääntäessä, eikä edes pienillä kierroksilla ja sammuu jatkuvasti.

Pumppuna mulla on chevyn pumppu ja sylinterinä läpivetävä 24/40 tai jotain. Isku on 160mm Orbin koosta ei ole tietoa.
Ohjaus on todella nopea. Se on yhdellä kierroksella rankaat reunasta reunaan. Juu se on vähän turhan nopea. mun mielestä ohjaus saisi olla joku 4 kierrosta reunasta reunaan
Auttaisiko tähän moottorin sammumiseen pienempi orbitroli jotta se ei haukkaisi öljyä niin kovin paljoa kerralla tai jotain? Minkä kokoinen orbi? Osaako joku sellaista laskea. Muutenkin tarttisin jotain vinkkejä, sillä kisat ovat lauantaina ja tuolla keksinnöllä ei todellakaan voi kisaamaan lähteä

__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.05.2013, 08:24
trouble trouble ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.05
Sijainti: turku, Finland.
Viestit: 352
Perusasetus

Mulla on hieman isompi sylkky kuin sinulla (en muista mittoja) ja letukan pumppu. Orbi on 100 ja kierroksia laidasta laitaan kaksi kierrosta....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.05.2013, 19:35
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.704
Perusasetus

Orbitrooli on aivan liian iso, pikaisesti laskettuna n. 125cc.
40cc orbilla saisi n. 3 kierrosta tapista tappiin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.05.2013, 20:20
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska Näytä viesti
Orbitrooli on aivan liian iso, pikaisesti laskettuna n. 125cc.
40cc orbilla saisi n. 3 kierrosta tapista tappiin.
tuo kolme kierrosta olis kyllä ihan jees.
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.05.2013, 22:35
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.444
Perusasetus

tää taitaa olla kaasari kone, koita säätää tyhjä käynnin seoksia. voi ollla että käy liian laihalla eikä kestä yhtää ylimääristä kuormaa tyhjä käynnillä.
voit myös säätää orbista paineita alaspäin(rattiputken alla oleva kuusio tulppa jonka alla painenen säätö ruuvi) ettei pumppu veisi liika tehoa koneelta,
tietysti vaikuttaa heti ohjaus voimaan minkä taas saisi korjattua isommalla sylinterillä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.05.2013, 23:17
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G-69 Näytä viesti
tää taitaa olla kaasari kone, koita säätää tyhjä käynnin seoksia. voi ollla että käy liian laihalla eikä kestä yhtää ylimääristä kuormaa tyhjä käynnillä.
voit myös säätää orbista paineita alaspäin(rattiputken alla oleva kuusio tulppa jonka alla painenen säätö ruuvi) ettei pumppu veisi liika tehoa koneelta,
tietysti vaikuttaa heti ohjaus voimaan minkä taas saisi korjattua isommalla sylinterillä.
Ruiskukone on tuossa mun keksinnössä. Sytkä kyllä saattaa olla jonkin verran pielessä. Pitää laittaa kohdalleen ja kokeilla.
Ongelmana ohjauksessa oli öljyn kuumeneminen ja siitä johtuva ohjauksen puutuminen. Öljyt lämpesivät melkein kiehuvaksi asti. Laitoin väliin lauhduttimen ja parempaa öljyä. Nyt se tuntuu toimivan, eikä ainakaan lämpeä kovinkaan kuumaksi. Jotenkin se silti tuntuu tehottomalta ja puutuu toisinaan...
Ongelmana on edelleen pumpun hihnapyörän kovaääninen värinä. Hihna ei vingu, vaan värisee ratista kääntäessä.
Pitää koittaa säätää orbia. Voiko siinä tehdä jotain peruuttamatonta, kuten esimerkiksi rikkoa sen, niin kuin mulla on yleensä tapana vähän kaikissa hommissa?
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.05.2013, 23:35
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teme74 Näytä viesti
Ruiskukone on tuossa mun keksinnössä. Sytkä kyllä saattaa olla jonkin verran pielessä. Pitää laittaa kohdalleen ja kokeilla.
Ongelmana ohjauksessa oli öljyn kuumeneminen ja siitä johtuva ohjauksen puutuminen. Öljyt lämpesivät melkein kiehuvaksi asti. Laitoin väliin lauhduttimen ja parempaa öljyä. Nyt se tuntuu toimivan, eikä ainakaan lämpeä kovinkaan kuumaksi. Jotenkin se silti tuntuu tehottomalta ja puutuu toisinaan...
Ongelmana on edelleen pumpun hihnapyörän kovaääninen värinä. Hihna ei vingu, vaan värisee ratista kääntäessä.
Pitää koittaa säätää orbia. Voiko siinä tehdä jotain peruuttamatonta, kuten esimerkiksi rikkoa sen, niin kuin mulla on yleensä tapana vähän kaikissa hommissa?
ruiskussa kyllä pitäs tyhjäkäynti venttiilin korjata kierroksia heti jos ne lähtee tippumaan. ellei läpät ole liian kiini ja tyhjäkäynti venttiili on jo täysin auki jolloin se ei pysty nostamaan kierroksia.

orbin säädössä ei ole mitää muuta ku tulppa pois ja ruvaat auki päin sitä säätöä.

onks pumpppu kunnossa ja sen sisänen paineen säädin toimiva. ettei ois jotain roskaa sen päineen säätimen sisällä mikä jumittelee.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.05.2013, 05:40
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.034
Perusasetus

ei toi orbi kovin isolta vaikuta kun pumppuosaa katsoo, näkeekö siitä tuolla paikalla ollessa mitä päädyssä lukee?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.05.2013, 05:44
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Orbi on sen myyneen hydrauliputkan mukaan 80cc

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tare Näytä viesti
ei toi orbi kovin isolta vaikuta kun pumppuosaa katsoo, näkeekö siitä tuolla paikalla ollessa mitä päädyssä lukee?
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.05.2013, 06:01
trouble trouble ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.11.05
Sijainti: turku, Finland.
Viestit: 352
Perusasetus

Voiskos se ahdistaa letkun pienuudesta... Onko siinä paluulinjassa tiukkoja mutkia?
Vaikka pitäishän sen jo ahdistaa ennen ratin veivaustakin....
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.05.2013, 06:13
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja trouble Näytä viesti
Voiskos se ahdistaa letkun pienuudesta... Onko siinä paluulinjassa tiukkoja mutkia?
Vaikka pitäishän sen jo ahdistaa ennen ratin veivaustakin....
Ei siinä oikein tiukkoja sellaisia ole. Letkut 3/8 kokoa. Mä olen käynyt läpi koko järjestelmän. Pumppu on putsattu ja kaikki mutkat suoristettu. Otin virtausventtiilitkin pois välistä, jos ne olisivat ahdistaneet. Orbi on testattu, että se toimii oikealla tavalla. Kiitos niistä neuvoista Tumpille Pumpun ja moottorin välityssuhde on siten että pumpussa on isompi hihnapyörä, eli liikaa kierroksia ei pitäisi olla. Olen kokeillut erillaisia öljyjä, joista nyt sisällä oleva ATF-X toimii selvästi parhaiten.
Onko sellainen orbiohjauksessa normaalia, että pumppu ja hihna pitää aika kovaa ääntä?
Mä uskon että nyt sillä pystyy ajamaan kisat, kunhan välillä jäähdyttelee. Se vaan on aika kiusallista, jos pahassa paikassa ohjaus puuroutuu
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.05.2013, 06:20
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.034
Perusasetus

onko danfossin orbi? mikä malli merkintä?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.05.2013, 06:22
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.671
Perusasetus

mitkä letkukoot sulla on käytössä? ja paljonko on säiliön tilavuus? tuo orbi näyttäis sellaselta että siinä on ulkoinen paineensäädin eli siinä ei ole säätöä rattiakselin puoleisessa päädyssä tulpan alla vaan siinä erillisessä irtosäätimessä.

mulla on vähää vaille valmiina orbiohjaus jossa läpivetävä 30/50 varsi/mäntä ja isku rajattu 155mm, 100 cc orbi sisäisellä säätimellä ja olikohan 8,5 litran vai 10 litran 2-sarjan rataspumppu. paine ja paluulinja 1/2" letkulla ja sylkylle menevät 3/8" letkulla. imupuoli pumpulle 28mm sisäreiällä ja säiliön koko rapiat 10 litraa.

laskennallinen reunasta reunaan ohjaus n.2 kierosta ilman ohivuotoa. asiantuntijalausuntojen mukaan tämä kombo pitäisi olla mitoitukselleen toimivan kuuloinen, toivottavasti sitä myös käytännössä. kokeiluun pääsee kunhan puristaa letkut ja kasaa etualeksin ja pari muuta pikkujuttua....
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.05.2013, 06:29
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tare Näytä viesti
onko danfossin orbi? mikä malli merkintä?
Pitää tarkistaa. Tuo danfoss kuulostaa tutulta
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.05.2013, 06:31
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
mitkä letkukoot sulla on käytössä? ja paljonko on säiliön tilavuus? tuo orbi näyttäis sellaselta että siinä on ulkoinen paineensäädin eli siinä ei ole säätöä rattiakselin puoleisessa päädyssä tulpan alla vaan siinä erillisessä irtosäätimessä.

mulla on vähää vaille valmiina orbiohjaus jossa läpivetävä 30/50 varsi/mäntä ja isku rajattu 155mm, 100 cc orbi sisäisellä säätimellä ja olikohan 8,5 litran vai 10 litran 2-sarjan rataspumppu. paine ja paluulinja 1/2" letkulla ja sylkylle menevät 3/8" letkulla. imupuoli pumpulle 28mm sisäreiällä ja säiliön koko rapiat 10 litraa.

laskennallinen reunasta reunaan ohjaus n.2 kierosta ilman ohivuotoa. asiantuntijalausuntojen mukaan tämä kombo pitäisi olla mitoitukselleen toimivan kuuloinen, toivottavasti sitä myös käytännössä. kokeiluun pääsee kunhan puristaa letkut ja kasaa etualeksin ja pari muuta pikkujuttua....
Säiliön tilavuus on noin 3,5l+järjestelmä. Letkukoot mulla on samat kun sulla.
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.05.2013, 06:44
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.695
Perusasetus

jos ratti rupee täristää niin eikai se kavitoi?
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 16.05.2013, 06:47
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Olikos sulla ongelmaa sen lämpenemisen kanssa jo edellisellä pumpulla?? Eikös silloin ollut ongelma, että voimaa puuttu ohjauksesta? Mut ohjauksen nopeushan on ollut sama jo silloin....eikö?

Siis onko ohjaus nyt muilta osin tismalleen sama, kuin ennen paitsi pumppu, jonka olet vaihtanut? Ja nyt ongelma, että ohjauksen öljyt kuumenee lyhyessä ajassa? Ja samalla tuntuu, että pumppu ottais pirusti voimaa koneelta, jos kerran moottori sammuu rattia kääntäessä?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 16.05.2013, 06:50
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
jos ratti rupee täristää niin eikai se kavitoi?
Ei siinä ratti täristä lainkaan. Pumppu tärisee, joka johtuu ilmeisesti siitä, että remmi antaa luistoa, joka ilmenee tärinänä.
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 16.05.2013, 06:56
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Olikos sulla ongelmaa sen lämpenemisen kanssa jo edellisellä pumpulla?? Eikös silloin ollut ongelma, että voimaa puuttu ohjauksesta? Mut ohjauksen nopeushan on ollut sama jo silloin....eikö?

Siis onko ohjaus nyt muilta osin tismalleen sama, kuin ennen paitsi pumppu, jonka olet vaihtanut? Ja nyt ongelma, että ohjauksen öljyt kuumenee lyhyessä ajassa? Ja samalla tuntuu, että pumppu ottais pirusti voimaa koneelta, jos kerran moottori sammuu rattia kääntäessä?
Juuri näin. Nyt kyllä on voimaa paremmin ja nopeus sama Eilen kun tuossa testailin, niin öljyt eivät juurikaan lämmenneet. Jossain vaiheessa vaan tuntui tehottomuutta.
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 16.05.2013, 08:36
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teme74 Näytä viesti
Jossain vaiheessa vaan tuntui tehottomuutta.

Jos en ihan väärin laskenu, niin sun sylkky tekee työtä 800kg voimalla, jos pumpun paine 100bar luokkaa. Eli jos tehoton, niin painetta lisää tai isompi sylinteri
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 16.05.2013, 09:15
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Otin pienen pätkän juutuubiin. Siinä kuuluu se surina mikä pumpusta lähtee. Videolla se ei vaan kuulu niin kovaa. Ymmärrän kyllä, että ääntä tuollaisesta lähtee jonkin verran. Ajoin videolla renkaat vähän pahempaan paikkaan, jotta raati näkisi kuinka se käyttäytyy.

http://www.youtube.com/watch?v=rpg6b...ature=youtu.be
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 16.05.2013, 09:17
Teme74:n Avatar
Teme74 Teme74 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.11
Sijainti: Salo/Pertteli
Viestit: 882
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Jos en ihan väärin laskenu, niin sun sylkky tekee työtä 800kg voimalla, jos pumpun paine 100bar luokkaa. Eli jos tehoton, niin painetta lisää tai isompi sylinteri
Oliko se niin että jousta pumpusta vähän pidemmäksi, niin pumpusta lähtee lisää jerkkua? Voiko laittaa prikkoja alle yms?
__________________
____________________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 16.05.2013, 09:51
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.444
Perusasetus

paineen nosto ottaa enenmän tehoa koneelta eli pahentaa koneen sammumista.

isommalla sylinterillä saat enemmän tehoa ja kierroksia rattiin.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 16.05.2013, 09:55
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Teme74 Näytä viesti
Oliko se niin että jousta pumpusta vähän pidemmäksi, niin pumpusta lähtee lisää jerkkua? Voiko laittaa prikkoja alle yms?
Tuosta venttiilistä shimmiprikat pois välistä ja kiertää kiinni, niin silloin on maksimi ilman viilailuja




Vasemmassa reunassa olevassa ei näy prikkoja lainkaan, vaan on tehtaalla lukittu kierrelukitteella tuohon asentoon, muissa näkyy eri määrä shimmejä ja oikeassa reunassa on sit joku erilainen versio, kun tuo runko on hieman pidempi.

Eli jos ei oo shimmejä, mut rako näkyy, niin kerran auki, kierre puhtaaks ja kiertää kiinni. Jonkun ohjeen mukaan oli vielä, että venttiilin sisällä olevasta "naulasta" voi viilalla hieman lyhentää pienempää päätä. Tällä muistaakseni estettiin, ettei se pääse pohjaamaan.


PS. Videoo ei just oo pystyny katsoon.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 16.05.2013, 10:00
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
mitkä letkukoot sulla on käytössä? ja paljonko on säiliön tilavuus? tuo orbi näyttäis sellaselta että siinä on ulkoinen paineensäädin eli siinä ei ole säätöä rattiakselin puoleisessa päädyssä tulpan alla vaan siinä erillisessä irtosäätimessä.

mulla on vähää vaille valmiina orbiohjaus jossa läpivetävä 30/50 varsi/mäntä ja isku rajattu 155mm, 100 cc orbi sisäisellä säätimellä ja olikohan 8,5 litran vai 10 litran 2-sarjan rataspumppu. paine ja paluulinja 1/2" letkulla ja sylkylle menevät 3/8" letkulla. imupuoli pumpulle 28mm sisäreiällä ja säiliön koko rapiat 10 litraa.

laskennallinen reunasta reunaan ohjaus n.2 kierosta ilman ohivuotoa. asiantuntijalausuntojen mukaan tämä kombo pitäisi olla mitoitukselleen toimivan kuuloinen, toivottavasti sitä myös käytännössä. kokeiluun pääsee kunhan puristaa letkut ja kasaa etualeksin ja pari muuta pikkujuttua....
pumppu on aika pieni ellet välitä sitä pyörimään kovempaa ku moottori.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
viisaammilta neuvoja jmtr83 Tekniikka & Jutustelu 12 10.04.2013 00:28
Suzukiin vinssi neuvoja ? HaKu Tekniikka & Jutustelu 1 02.05.2008 16:02
NEUVOJA TARVITAAN! nizzan Tekniikka & Jutustelu 1 19.03.2007 11:54
Neuvoja tarvitaan... Petexxx Vuosimallit 1968-1982 2 02.01.2004 14:31
Audio neuvoja... Vuosimallit 1968-1982 2 07.03.2003 08:47


Sivu luotu: 18:57 (GMT +2).