|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Hapettumisen vaikutus vinssikaapeleiden virranjohtavuuteenVinssille pitäisi alkaa kaapelointia rakentamaan. Löysin tähän sopivaa käytettyä ja edullista 70mm2 hitsauskaapelia. Kun aloin katkomaan kaapelin päitä, huomasin kaapelin hapettuneen ikävästi. Tässä kuvat: Isot pojat on kylillä puhuneet, että kupari hapettuu vain pinnalta, ja että tämä hapettunut kerros olisi myös sähköä johtavaa. Onko näin? Paljonkohan tuollainen hapettuma vaikuttaa kaapelin johtavuuteen? Hapettumaa tuskin pystyy millään poistamaan. Alemman kuvan kaapeli on aika toivottoman näköinen, mutta mitenhän tuo ylempi toimisi?
Viimeksi muokannut Mikkosetä : 07.03.2013 23:22 Perustelu: Kuvakokoja muutettu |
#2
|
|||
|
|||
Kyllä se tuo hapettuminen vaikuttaa aika palijo. En laittas nuita, varsinkaan jos vinssi on uus ja iso. Kui pitkät kaapelit jouvut laittamaan?
|
#3
|
||||
|
||||
Vinssi on mallia Kiina, 5t luvattu veto. Kaapeleiden pituus tulee olemaan jotain 1,5m - 2m. Kuvissa on tosiaan kaksi eri kaapelia, toinen vähän rajummassa kunnossa.
|
#4
|
|||
|
|||
Siis onko kumikaapelia?
Jos on kumikaapelia, niin silloin nuo kuparisäikeet on tinattu.
(siis esim öljyn kestävissä jatkoroikissa oleva kumi syövyttää kuparia) Siis joi olla täyttä kamaa, mutta tee siitä apuvirtakaapelit! Kumi elää autokäytössä huomattavasti, siis hieroo itsensä rikki, ja vaatii mielestäni lisäsuojausta, esim vihreä puutarhan kasteluletku on hyvä. Ja jos epäilystä, että tina on hapettunut, niin ehdottomasti juotetut kaapelikengät päihin. Paikallinen akkuliike voi ehkä juottaa? mutta jos juotat itse, niin juotosneste on ehdoton edellytys, kuten myös tehokas juotin, ja yleensä vielä alkulämpöä kaasupolttimella, joko happiavusteisesti tai ilman. |
#5
|
|||
|
|||
Ja kumi kaapelin erotus muovikaapelista
Muovikaapeli yleensä! sulaa kolvilla lämmitettäessä, kumikaapeli ei sula, käryää vaan. silikonikaapeli ei tee kumpaakaan, ehkä pikkusen saa poltettua jälkeä...
|
#6
|
|||
|
|||
Saahan tuon hapettuman pois kaapelikengän asentamista varten niin ei jää mitään ylimäärästä väliin sit. Dippaa kuoritun pään sitruunahappoon ja antaa olla yön yli niin jo on puhdas
__________________
Ihminen voi lähteä Koskista, mutta Koski ei lähde ihmisestä |
#7
|
|||
|
|||
70mm2 on mukavan iso poikkipinta ja matka on lyhyt. Tasavirralla sähkö menee koko kaapelin poikkipintaa hyödyntäen, eli jos siellä hapettuman alla on puhdasta kuparia ja saat ne kuoritun kaapelin säikeet puhdistettua liittimien juottamista varten, niin toiminee tuokin.
Hapettuman näköinen voi olla myös hapettunutta tinaa, joka oikeasti vain suojaa tuota kaapelia ja tekee siitä paremmin kosteudenkestävää. Rapsuttele säikeitä hiukka ja asia selviää. Mutta jos et saa noihin juotettua kunnollisia kenkiä siten, että käytät kunnolla lämpöä ja niin että juotostina sulaa hyväksi liitokseksi, niin unohda nuo kaapelit.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#8
|
|||
|
|||
Perämoottoreisa vaan tullee toisinaan vastaan noita hapettunneita kaapeleita ja ongelmana saattaa olla ettei jaksa startata kunnolla, eikä vika oo aina kaapelin liitoksisa vaan se ite kaapeli ei vaan joha tarpeeksi virtaa. Nii aattelin että vinssin moottori ottanee vielä reilusti enempi virtaa ku tuommosen pikkukonneen startti, nii vielä arempi tuolle hapettumiselle. Toisaalta tuo on aika palijo järeämpää kaapelia mitä perämoottoreiden päävirtakaapelit.
|
#9
|
||||
|
||||
Olisikohan sitten mitään keinoa järkevästi mitata kaapelin johtavuutta? Yleismittarilla voi mitata vastusarvon, mutta kertooko se kuinka todenmukaista kuvaa kaapelin kunnosta?
|
#10
|
|||
|
|||
Aamuyöstä.....Lainaus:
siis mittaat montako volttia (siis mV: millivolttia; 1/1000 osa volttia) tulee jännitehäviöä noista juotetuista liittimistä mitattuna. (toki vaatii paemman mittarin kuin kaikkein halvin) Ja kun vinssi ottaa max 500 A (oletus) niin tuo mV on kerrottuna 20:llä on jännitehäviö voltteina. se, että paljonko hyväksyttävä jännitehäviö on, on ikuinen kiistakysymys! Minun mielestä/yhtä äkkiä hihasta: Alle voltti max kuormituksella ei ole paha.. Mutta jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, että onko kunnossa: kuparin sähkonjohtavuus on 1/57, siis 0,0175 ..... taulukoista löytyy arvot kaapelien resistanssille R, ja jännitehäviö U on virta I kertaa R -> U=R*I....... ..... |
#11
|
||||
|
||||
Kyllähän jos ne on pahasti hapettuneen näköiset koko matkalta, tulee jokaisen säikeen välille ylimenovatusta kuin jos olisivat kosketuksissa toisiinsa kupari kuparia vasten. Ton selvittämiseksi pitäis tietysti kuoria muualtakin kuin päästä.
Jos siellä liittimen päässä ei tinaus kiinnity kaikkiin säikeisiin, niin ei se tinauskaan kauheasti auta. Itse en ehkä noita laittais, koska vaikka mittaamalla sais kohtuu tuloksen, ei ne johtimet siitä itekseen korjaannu paremmaksi. Voi tosin toimiakin ainakin lyhyellä matkalla kun on noin paksut. Voithan sä kokeilla ja testailla miten ne kuumenee eri kohdista kun vinssailee pidempään.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#12
|
|||
|
|||
Itse en värkkäis tuon näköisten johtojen kanssa, kun vedotkin on noin lyhyitä, niin ei tuu konkurssi vaikka hakis kaupasta uudet. Hyödyntää sitten nuo haperot jossain toisarvoisessa kohteessa jos jaksaa.
|
#13
|
|||
|
|||
Onhan nuo johdot kyllä hiukka jo elämää nähneet
Halavalla jos tahtoo piästä, niin suattaa toemia, mutta hyvän jos halluu...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#14
|
||||
|
||||
Olen käyttänyt tuon näköistä kaapelia vähän vastaavassa tarkoituksessa. Akkukoneeseen ohuella harjaksella oleva teräsharja pyörimään ja sillä ajelee hapettumat kengän kohdalta pois. Joskus olen juottanut kengän juoksutteen kanssa kaapelin päähän mutta monesti vaan kyllästänyt vesivaseliinilla ja kenkä puristamalla kiinni. Oikeat kaapelikengän puristuspihdit pitää olla. Ihan täysin on toimineet. Harjaa ensin ja katso mitä siellä hapettuman alla on.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kardaani, banaanin vaikutus | Pafo | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 08.09.2012 21:14 |
Korotuksen vaikutus ohjaukseen | eskojo | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 15.03.2010 14:51 |
Välityksen muutoksen vaikutus? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 16.03.2009 09:35 |
Renkaiden vaikutus ajoon? | yama43 | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 12.11.2006 17:44 |
Mailien vaikutus | Jonnny | Vuosimallit 1984-1996 | 9 | 28.02.2004 15:19 |