Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.02.2013, 22:09
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Akkutesteri


Moi,

ennenkuin törsään rahaa muutaman auton akkujen (range 3kpl, kuorkki 2kpl, kupla 1kpl, sutsuki 1-2kpl) uusintaan, niin osan budjetista voisi laittaa kunnollisen akkutesterin hankintaan, saattaisi haukkua hintansa jollain aikataululla hidastamalla akkujen uusintatarvetta. Edes sillä tavalla että laittaa niitä uusia akkuja tarvittaessa vinssillisiin autoihin, ja parhaasta päästä käytettyjä sitten vinssittömiin.

Virranantokyvyn mittaaminen eniten tarpeen, olemassaolevien akkujen CCA haarukassa 500-800 (EN?), ja tuskin tarttee koskaan laittaa yli 1000 CCA akkuja.

Mikä olis hyvä testeri? Hinta ei saa olla kovin montaa satasta. Mittaustulos pitää saada tarkemmin kuin pass/fail, eli CCA joko ampeereina tai prosentteina ilmoitetusta arvosta.

Joskus oon kuukkeloinut tällaisia:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2119 (biltemassa sama 299)
http://www.adita.fi/?akkutarvikkeet....2900.8500.html (useita malleja, hinnat?)
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/493112/0 (tekeeö näin halvalla mitään?)

-Paavo

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.02.2013, 22:40
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Mitä mulla on akkuja särkynyt niin järkejään menee joku kenno oikoseen kun sitä möhnää irtoilee riittävästi kennoista.

Testerinä riittää käynnistymätön auto ja kympin yleismittari

Hommaa joku kovavirtainen kuorma perään ja kuormita sillä ja mittaa jännitettä.
Äkkiä pääsee kärryille mitä näyttää hyvä akku ja mitä huono.

Tarviiko siihen kovinkaan kalliita testereitä...?
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.02.2013, 22:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Onko sinulla ns. älylaturia?


Mitä itse olen noita akkuja seuraillut, niin tuommonen sulfidin? poisto toiminto ja "tasapainoitus" niin vanhoista akuista saa lisää starttivirtaa.
Esim veneessä 3 kpl exiden "lada" mallin 60 Ah:n starttiakkuja hupiakkuina, ikää jo noin 10v, ja vielä tyydyttävässä kunnossa.
elvytetty viimmevuosina vähintään kerran, ja satamassa sitten mahdollisuuksien mukaan ylläpi latausta, kun kylmälaukku yms. päällä. (starttiakkujahan ei saisi käyttää hupiakkuna, mutta vuosituhannen vaihteessa hupiakut maksoi yli tuplat, mitä nuo yleismallin starttiakut, ja tuo invertteri ottaa aikuisten oikeasti sähköä (1kw jatkuva 1.3kw 15min ja 2,4 kw 5 sekunttia?)

Ainakin taannoin Bosch:n akkutesteri antoi vähän epävarmasti lukemia: jos kylmäkäynnistysvirta oli 1,5v käytetyssä leimattu esim 680 A din, niin samasta täyteen ladatusta akusta +15 asteen lämpötilassa parhaillaan melkein 800A!
(siis ctek 7 amppeerin laturilla latattu ja tasapainoitettu, ollut piuhat irti 24h)
Ennen tasapainoitusta 650A ja n. viikko tasapainoituksen ja latauksen jälkeen oli enää n. 700A
Ja sinänsä koominen tuo testeri, jos mittasit saman akun tunnin välein, ja et muuttanut asetuksia (siis esim sae) niin näytti yleensä 10a tarkkudella samaa, mutta kun mittasit välillä paskaa akkua sae alueella, ja tunnin päästä taasen alkuperäisillä asetuksilla, niin heittoa oli tyypillisesti vähintään 20 amppeeria.
-> Minun mielestä testi suuntaa antava.

Itse olen testannut noita "epäselviä akkuja" seuraavasti: olen ladannut tuolla c-tekillä täyteen, joskus jopa koemielessä c-tekki kellokytkimen takana; 15min päällä, 15min poissa siis ctekkihän poistaa sulfidia? latauksen alussa hetken, sitten tasapainoitus, lopuksi kuormitustesti, akkua puretaan 1/10 osa virralla (siis 60Ah akkua 6 amppeerin virralla) 3 tuntia n. 15 c lämmössä(siis akkukin ollut), ja starttivirtaa pitää löytyä niin paljon mitä nollakelillä tarvitaan.

Ja sama kovennettuna: joko 6 tuntia 15c lämmössä, taikka 3 tuntia 15 asteen pakkasessa, ja jos lähtee käyntiin k.o lämpötilassa, niin akku on tosi timmissä kunnossa.

-> siis jos sinulla ei ole elvyttävää laturia, niin tuo c-tek 7 A laturi on minusta ehdottamasti hintansa arvoinen, ja "hoida" jokainen akku kerran vuodessa.
Ja tuo ctekki (siis MULTI-versiot) toimii myös n13,6V tasavirtalähteenä, siis kylmälaukun voi ottaa sisälle "baarikaapiksi"
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.02.2013, 07:24
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Meillä on työmaalla useampaa sorttia maahantuojien vaatimia elektroonisia testereitä takuutarkoituksiin, mutta aina kun pitää testata asiakkaan laskuun menevä akku niin hiilipakkaan olen ite tarttunu. Tuostahan sais tietty vertailutestin aikaan kun kokeilis elektronista ennen hiiliä.
Ei nuo elektroonisetkaan taija kovin epätarkkoja olla mutta hintakin lienee jotain muuta ku kymppejä.
Ulkomuistista en osaa sanoa antoko nuo rasiat virran määristä numeerista infoa, hiilipakkahan näyttää vaan jännitettä ja kuorma asetetaan akun koon mukaan.

Startillahan siihen akkuun saa kuormaa, nykäsee vaan moottorista osia irti sen verran ettei käynnisty ja panee startaten, siinähän sen näkee riittäkö virta useampaankin käynnistys yritykseen. Ei tosin sovi laiskan miehen ja irtoakkujen yhdistelmään ;D


P.S mulla on rikkinäinen boschin hiilipakka nurkissa jonka vikaan en ole kerenny perehtyä. Vois joutaa lainaan jos tuntuu virtaa miehessä riittävän
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.02.2013, 10:08
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

C-Tekkejä on muutama.

Hiilipakat eivät nekään ole näköjään ihan ilmaisia, mutta mittausmenetelmä on mulle mieluisampi, kuormituksen aikaisesta jännitteestä näkee just sen mikä eniten kiiinnostaa, eli että jaksaako akku puskea virtaa (ja jännitettä eli tehoa) vinssille ja startille.

Jonkun keinokuorman rakentaminen tee-se-itse menetelmällä olis kyllä vaihtoehto, ekana tuli mieleen kaivella kaikki vanhat halogeenit yhteen patteriin, mutta niitä tarvitaan aika paljon että saa akkua kuormitettua muutamalla sadalla amppeerilla.

Kätevämpiä tapoja saada 12V akusta turvallisesti noin 300-400A esim. 15 (max. 60) sekuntia? Tarpeeksi pitkästi esim. 25-35mm2 piuhaa tulee hintoihinsa sekin.

Tai mistä kannattaisi hommata hiilipakka? Olisko joku tällanen hyvä?
http://www.akkumestari.fi/tuoteluett...roduct_id=1069

-Paavo
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.02.2013, 20:34
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

12/230 V invertteri, ja sitten kuormaksi vaikkapa auton sisätilalämmitin tai pari.
Ja vaikkapa bilteman pihtivirtamittari virran mittaukseen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.03.2013, 10:10
Muumi Muumi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.04.08
Sijainti: Lahti
Viestit: 203
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Jonkun keinokuorman rakentaminen tee-se-itse menetelmällä olis kyllä vaihtoehto,

-Paavo
Paksut syöttöjohdot ja siihen kuormaks vaikka 2,5 neliön kuorittua mmj johtoa. Pyörität siitä semmosen "jousen" vaikka puupalikan ympärille ja upotat sen vesiämpäriin niin ei pala johto poikki. Sopiva langan paksuus ja pituus löytyy kokeilemalla tai laskemalla jos osaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.03.2013, 20:23
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
12/230 V invertteri, ja sitten kuormaksi vaikkapa auton sisätilalämmitin tai pari.
Ja vaikkapa bilteman pihtivirtamittari virran mittaukseen.
Tämä tuntui helpoimmalta vaihtoehdolta, eli 1400W puhallin kuormaksi.



Invertterin speksissä oli että low input voltage shutdown 9.5V. Akun ja invertterin väliin kaivelin jotain vanhoja vinssien mukana tulleita johtoja, musta oli ilmeisesti 35m2 mutta punainen oli selkeästi pienempi, varmaan vain 25mm2. Johdot oli reilusti metrin mittaiset. Voi olla että pitää askarrella paremmat syöttöjohdot. Eipä tullut kokeiltu lämpenikö se ohuempi syöttöjohto yhtään.

Muttamutta, kun virtalähtenä ekassa räkätestissä oli sutsukin pikkuakku, niin invertterin lähtöjännite laski huomattavan paljon, akun napajännite kun oli noin 9.8V niin 240V lähdössä oli naurettavat 120V. Kuumailmapuhaltimen henkäys oli aika mieto. Vähän kun vielä jatkoi niin jännite tippui nopeasti alle sadan voltin.

Jotta hommassa olis edes vähän tieteellisyyttä, niin sellanen jännite dataloggeri olis hyvä, eli jos jollain systeemillä sais talteen sekä (12V) tasajännitteen että (240V) vaihtojännitteen jollain kohtuullisella tarkkuudella esim. sekunnin välein, niin pystyis helposti vertailemaan akkuja keskenään, nopeesti sais karsittua vajakit pois.

-Paavo

Viimeksi muokannut Paavo : 03.03.2013 20:29
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.03.2013, 20:30
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

"Lainaat" töistä pari niitä GPIP-väyläsiä yleismittareita ja käsketät läppärillä niitä
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 03.03.2013, 20:49
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Mites jos vanhoja kiukaan vastuksia nippu, ja niihin ajas sitä tehoa.

Edit jossain kierrätyskeskuksesta vois löytyä edullisesti
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 03.03.2013, 20:54
Eskimo Eskimo ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.10.03
Sijainti: Kajjjaani, .
Viestit: 3.320
Perusasetus

Niin tai hehkutulppia kuormaksi...saa romuttamolta sopivasti
__________________
- eskimo kaenuusta
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.03.2013, 00:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Nii-in, se akun ulostulo virta pitää mitata, ei laskea.


Itseni tietsikka oskilloskooppi? , siis usb liitäännäisenä kannettavaantietokoneeseen: ja tuolla 2v vanhalla halpis tietsikalla imuroidaan tietoa parhaimmillaan pitkään (oliko pari päivää vai kuukautta?)

Ja toimii kuten perus halpis skooppi, ongelmia, jos pitää imuttaa radio-taajuuksia.

Mutta herkkyys tuolla skoopilla hyvä! siis 2:lla tee lusikalla löytyy käppyrä...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.03.2013, 09:43
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Moi,

mulla on pihtivirtamittari 1-1000A, jolla akun tarjonnan määrän saa mitattua.

Nyt ollaan siis vielä enimmäkseen kohdassa "mikä olisi hyvä tee-se-itse hiilipakka".

Siksi haen tallentavaa mittaustapaa, että voisi verrata myös saman akun mittauksia, esim. nykyinen ja viimevuotinen tms.

Kuukkeloin eilen "voltage data logger" mutta mitään järkevää ei löytynyt, eipä käynyt mielessä että ihan normi 2-kanavainen skooppi voisi olla soppeli peli.

-Paavo
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 01:18 (GMT +2).