|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
1st gen explorereli oma topikki tuolle voortille ja kysymyksille! Seuraavat kopsattu muualta et pääsee juoneen kiinni! Vähän offtopic, ite ostin just ekan "maastoauton" , explorerin vm 94. On hyvä ajaa maantiellä, hiljanen, lämmin, saa kylmäkskii ku ilmastointi toimii. Saa nappia painamalla oikeesti nelivetoseks eikä ristivetoseks. Hain eile just heppakopin ja lanan mei pellolta, kokeilin ajella auraamatonta osuutta, lunta 35-45cm ja aika kivuttomasti meni eteenpäin.. Eli mistä tulee tojotien ja patrollien maine ja etenkin kova hinta myynti palstoilla? talvella kylmiä, kesällä kuumia, vetää kolmella, ja saattaa olla maantiellä ajellessa ei niin mukavia?! Ei tarvii vetää herneitä nenään, mut tän topicin alottaja osti vajaal viidel tonnil maastoauton, mistä vetää yks pyörä takanta ja yks eestä! #30 17.02.2013, 09:26 -MaTTi- Legenda Rekisteröitynyt: 28.07.04 Sijainti: Jokela, Finland. Viestit: 5.535 Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja fordsutii Vähän offtopic, ite ostin just ekan "maastoauton" , explorerin vm 94. Saa nappia painamalla oikeesti nelivetoseks eikä ristivetoseks. Jaa, vai että napista nelivetoseks ja sama nappi lukittee etu- ja takaperät. Kerro toki lisää. Mun ymmärryksen mukaan ku tommosessa voortissa ei oo lukkoja ku ovissa tai maksimissaan kitkalukko takana kuten vaikka topicin aloittajan RJ:ssä. #31 17.02.2013, 09:33 fordsutii Aloittelija Rekisteröitynyt: 07.02.13 Sijainti: imatra Viestit: 13 Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Jaa, vai että napista nelivetoseks ja sama nappi lukittee etu- ja takaperät. Kerro toki lisää. Mun ymmärryksen mukaan ku tommosessa voortissa ei oo lukkoja ku ovissa tai maksimissaan kitkalukko takana kuten vaikka topicin aloittajan RJ:ssä. Takana on lukko koko ajan päällä, tiiä onko kitka vai mikä mut ei yhellä pyörällä saa sutimaan. Sama perä mitä jonkuu vuosmallin mustangeis on. Ja kyllä napista painamalla on etu ja takapää yhtä puuta, ja 4wd napin vieressä on vielä 4wd low, jos tuntuu että loppu vääntö 4.0 velttokuutosesta. #32 17.02.2013, 09:38 Yölento Veteraani Rekisteröitynyt: 31.08.08 Sijainti: Ylä-Savo Viestit: 1.224 Kannattanee hieman enemmän perehtyä tuohon nelivedon rakenteseen ja toimintaan... __________________ Siitä lähetään mihin etuveto jätetään. www.kaivinkoneet.com #33 17.02.2013, 09:39 fordsutii Aloittelija Rekisteröitynyt: 07.02.13 Sijainti: imatra Viestit: 13 Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Kannattanee hieman enemmän perehtyä tuohon nelivedon rakenteseen ja toimintaan... No kerro lisää, kute kirjotin vasta ostin kyseisen laitteen ja nuo on omia huomioita! #34 17.02.2013, 09:44 -MaTTi- Legenda Rekisteröitynyt: 28.07.04 Sijainti: Jokela, Finland. Viestit: 5.535 Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Kannattanee hieman enemmän perehtyä tuohon nelivedon rakenteseen ja toimintaan... Tätä mäki suosittelen. Ilmeisesti perustelet "oikeen nelivedon" ja "yhtä puuta" olemisen sillä että saat sen sutimaan neljällä yhtäaikaa. Mutta sutiihan se avoimillakin perillä oleva jos kitka on sama/yhtä huono joka pyörän alla. Eli anteeks nyt vaan, mutta samalla viivalla olet nelivetos kanssa näiden "ristivetosten" kanssa. Ja älä nyt seuraavaks sano että onhan tässä kuitenkin sähköiset napalukot. #35 17.02.2013, 09:45 Yölento Veteraani Rekisteröitynyt: 31.08.08 Sijainti: Ylä-Savo Viestit: 1.224 Se ei todellakaan tee todellista autosta nelivetoa jos etu- ja taka-akselille menee voima yhtä aikaa, kummassakin on tasauspyörästöt. Jos näissä ei ole lukkoja niin aina voi toinen puoli sutia jolloin voima karkaa sille puolelle mikä pyörii herkemmin. Ja auto onkin 3-veto. noin esimerkiksi. Jos takana on "lukko" koko ajan päällä, se lienee kitka joka myös pystyy luistamaan kun tiukka paikka tulee. __________________ Siitä lähetään mihin etuveto jätetään. www.kaivinkoneet.com #36 17.02.2013, 09:49 -MaTTi- Legenda Rekisteröitynyt: 28.07.04 Sijainti: Jokela, Finland. Viestit: 5.535 Täällä aika hyvä selonteko: http://www.totuusnelivedosta.com/ext...kirja_2006.pdf Eli Explorerissa on Part-time 4WD missä takana kitkalukko LSD. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 17.02.2013 09:52 #37 17.02.2013, 10:01 fordsutii Aloittelija Rekisteröitynyt: 07.02.13 Sijainti: imatra Viestit: 13 tiiän et ne sähköset napalukot ei oo mitkää maailmaa mullistava keksintö, aika herkät saaha toimimattomaks. Eessä on lukko, takana ilmeisesti sitte kitkalukko mitä en oo saanu luistamaan. eikä siis sudi vaan yhellä vaikka toine puoli autosta jäällä, nöyrästi lähtee liikkeelle. ja tämä siis tullu näillä keleillä monta kertaa tullu testattua... Ja ei kyllä vitussa ole mikää osa-aika daewoo neliveto ku nelikon kytkee..! #38 17.02.2013, 10:09 fordsutii Aloittelija Rekisteröitynyt: 07.02.13 Sijainti: imatra Viestit: 13 Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Täällä aika hyvä selonteko: http://www.totuusnelivedosta.com/ext...kirja_2006.pdf Eli Explorerissa on Part-time 4WD missä takana kitkalukko LSD. Eikös tuo part-time 4wd tullu vast seuraavassa korimallissa? eli 95--> #39 17.02.2013, 10:25 -MaTTi- Legenda Rekisteröitynyt: 28.07.04 Sijainti: Jokela, Finland. Viestit: 5.535 Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja fordsutii Eessä on lukko Ei ole. Avoin perä kyseessä, ainakin tehtaalta lähtiessä. Ja jälkiasenteiset lukot olis edessä paineilma- tai sähkökäyttöisiä. Kitkalukkoa, ainakaan levymallista, ei etuakselilla ole järkevää käyttää maantiellä ajettavassa autossa. Truetrac-torsen (kitka) vois olla hyvä ja toimiva, mutta tuskinpa sinne kukaan semmosta olis asentanu. Kyseessä kun ei taida olla mikään maastokäyttöön koulittu yksilö? Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja fordsutii Ja ei kyllä vitussa ole mikää osa-aika daewoo neliveto ku nelikon kytkee..! Osa-aikainen (part-time) nelikko tarkoittaa perinteistä nelivetoa missä on takavetoasento ja sitten hidas ja nopee neliveto ilman keskitasauspyörästöä. Jatkuvassa nelivedossa olis keskitasauspyörästö. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 17.02.2013 10:31 #40 17.02.2013, 10:38 fordsutii Aloittelija Rekisteröitynyt: 07.02.13 Sijainti: imatra Viestit: 13 Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Ei ole. Avoin perä kyseessä, ainakin tehtaalta lähtiessä. Ja jälkiasenteiset lukot olis edessä paineilma- tai sähkökäyttöisiä. Kitkalukkoa, ainakaan levymallista, ei etuakselilla ole järkevää käyttää maantiellä ajettavassa autossa. Truetrac-torsen (kitka) vois olla hyvä ja toimiva, mutta tuskinpa sinne kukaan semmosta olis asentanu. Kyseessä kun ei taida olla mikään maastokäyttöön koulittu yksilö? Osa-aikainen (part-time) nelikko tarkoittaa perinteistä nelivetoa missä on takavetoasento ja sitten hidas ja nopee neliveto ilman keskitasauspyörästöä. Jatkuvassa nelivedossa olis keskitasauspyörästö. Lueskelin et kitkalukko persiissä, joku 8.8 perä... Eessä dana 35. Jos ei lukkoa keulassa ni mistäs se "sortaminen" tulee jos käännät rattia reilummin vaik peruuttaessa? 17.02.2013, 10:45 fordsutii Aloittelija Rekisteröitynyt: 07.02.13 Sijainti: imatra Viestit: 13 Lainaus: Alkuperäinen kirjoittaja Epro Eiköhän tää topikki ollu tehty kysymyksille LJ:n ostosta eikä Voorttien lukoille. Totta, avaan uuden topikin, alko sen verra kiinnostamaan tuo...
|
#2
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
Part-time
These are vehicles that have no center differential. Since there is no center differential to allow for speed differences between the front and rear wheels when turning, a small amount of tire slippage must occur during turns. When used on slick surfaces, this is not a problem, but when turning on dry pavement, the tires grip, then are forced to slip, then grip again, and so on, until the turn is completed. This causes the vehicle to exhibit a 'hopping' sensation. Using part-time 4WD systems on dry pavement is not recommended, as damage to the drive-line eventually occurs. eli keskitasaus pyörästö sallii nopeuseron renkaissa, ja explorerissa sitä ei oo ni ei silloin raavi neljällä jatkuvasti? Ite ymmärrän tuon tekstin niin päin että kaikki renkaat pyörii samalla voimalla ja nopeudella... |
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
Avoimella keskitasauspyörästöllä oleva nelivetoauto voi jäädä periaatteessa jumiin ja sutia vain yhdellä pyörällä. |
#5
|
||||
|
||||
Aja se fordi ristiriipuntaan ni huomaat et kaks vetää, ne kaks mitkä on ilmassa
Kytkettävä eli ns.jäykkä neliveto jakaa eteen ja taakse saman verran voimaa mutta ilman akselilukkoja siellä ei vedä kuin yks edes ja yks takana.. Ja tuo kitkalukko takana auttaa kyl tasasel jos toimii mut maastossa jossai ristiriipunnas siit ei oo mitää hyötyä, se ilmassa oleva pyörii vaa tyhjää.. Selkiskö?
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
Että samalla akselilla olevat renkaat saisi pyörimään kaikissa tilanteissa yhtä nopeasti, pitäisi perässä olla lukko. Sitä taasen ei pidä sekottaa napalukkoihin. E: Olinpas hidas
__________________
HJ61 MMC |
#7
|
|||
|
|||
nyt joutuu lähtee kokeilemaan saanko tuon sutasee yhel tai kolmel renkaal.
jos saan, palaan tänne ja ilmaisen pettymykseni tai sit ylistän ja ihmettelen taas uudempien, kalliimpien "maastoautojen" vajaata sutimista! |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
Aja se ristiiriipuntaa ni saat sutimaa kahella...
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#10
|
||||
|
||||
Jos ja kun se takaperän kitkalukko pitää hyvin, autoa on vaikee saada suttaamaan tasamaalla niin että joku rengas sutis nopeempaa ku muut.
Helpoin olis kokeilla nosturilla tai auto tunkattuna/kunnolla tuettuna akseleista ilmaan. Neliveto päälle ja pykälä silmään, kaikki renkaat pyörii, ota rauhallisesti mutta kunnolla pikkuhiljaa kiinni pyörivästä eturenkaasta, toisen eturenkaan pitäisi lähteä pyörimään tuplavauhtia. Jos siellä olisi lukko etuperässä, em. pysäytys olis mahdotonta. Tai sit -Captain-in tyylillä yrität vaan ajaa vinottain syvän ojan yli, ristikkäiset renkaat jää suttaamaan. Viimeksi muokannut -MaTTi- : 17.02.2013 11:36 Perustelu: meinaa jäädä näppäilyvirheitä kännyllä näplätessä |
#11
|
||||
|
||||
Ja jos etuperässä oikeasti olisi 100% lukko niin kääntyminen olisi melkoista tuskaa joka paikassa.
|
#12
|
||||
|
||||
Paitsi jos antaa happee
__________________
HJ61 MMC |
#13
|
|||
|
|||
Ei kai tämä aihe vaan tähän kuole? Viihdyttävimpiä topicceja ikinä!
Vieläkö olet fordsutii ojassa ristiriipunnassa, vai miten siinä kävi? |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mutta ihan hyvä topic, tästä se lähtee. Raporttia odotellen !
__________________
Tumpula Racing Team |
#15
|
||||
|
||||
Tai sit se on menny vaihtamaa sen toyotaa
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#16
|
||||
|
||||
Tai sitte siellä on kuskin hartioista lähtien kaikki paikat lukossa, ja aloittaja nauraa partaansa jossakin kiven päällä.
__________________
HJ61 MMC |
#17
|
||||
|
||||
kerro jo!! ootko vielki risti riipussa vai et??
oon muute miettiny ku ois aikaa ni menis liikkeeseen kyselee uutta neliveto maasturia. sitten koe ajolle ja ajais sen johki risti riipuntaa. sitte soittais myyjälle että mistä sen nelivedon saikaan päälle?? |
#18
|
|||
|
|||
Hu, huu! Nelivetotestituloksia odotelee yksi ristiinvetävällä bertalla sutija.
Viimeksi muokannut Infernaalinen : 21.02.2013 13:54 |
#19
|
|||
|
|||
Taisi alkuinnostus laantua?
Harmi vaan, kun oli niin tyytyväinen autoonsa.
Yleensä saa lukea että "vittu, minkä paskan onnistuvat mulle myymään" Mutta niinhän se on itsellänikin ollut, että kun taannoin kävin koeajamassa kaverin isän uuden karheaa hj-60, vm 81?, niin meni aivan tavattomassa hangessa, kun oli niin isot talvipyörät (205-16"), toki vertailukohteena oli isän c-kadetti, ja 155-13 renkaat |
#20
|
||||
|
||||
Nyt kun täälä on näistä fordesita keskustelua, kertokaas mikä sielä explorerin jakolaatikossa ottaa itteensä? Kaikki sanoo että on tyyppivika, mutta kukaan ei tiedä mitä sieltä hajoo
T:appiukolla takavetonen 00 fordi |
#21
|
|||
|
|||
Hola! täytyy myöntää et taisin saaha kerran toisen etupyörän olemaan vetämättä, takapyörästä nous savu ku koitin et oli toine rengas lumella ja toine asfaltilla. enkä oo kerenny ees suunnitella tojoon vaihtamista niiku joku tuolla naljaili, joku muu saa miu puolesta kesällä hikoilla hiluxissa!
|
#22
|
|||
|
|||
onkos muuten topikin aiheena olevaan kulkineeseen minkälainen tuo varaosien saatavuus? saako perus varaosapuljuista vai pitääkö tilailla rapakon takaa?
|
#23
|
|||
|
|||
Eli?Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#24
|
||||
|
||||
kyllä tollane ainaki kaiteelle kiipee http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013...62434_uu.shtml
kuvassa äijä on vissiin vaijeria virittelemässä |
#25
|
|||
|
|||
R12:lle on olemassa korvaava aineLainaus:
Mutta sitten paisuntaventtiili otti ja simahti, niin laitoin normaalin kaasun sisään, niin se poistui vuodessa. p.s noissa uusissa kylmäaineissa semmoinen ongelma, että ei kuljeta vanhaa öljyä riittävän hyvin, jolloin öljy kertyy kuivaimeen, lauhduttimeen ja höyrystimeen, ja kompura särkyy. -> kannattaa vaihtaa uudet öljyt, kun siirrytään eri kylmäaineeseen. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Gen 1 pajeroon gen 2 etutukivarret | henriseppa | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 27.07.2011 17:47 |
Ford Explorer 1995 | Timppis | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 26.11.2007 13:39 |
M: Ford Explorer | JakeHammer | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 13.08.2007 14:30 |
explorer ttuillee | leivos | Helpdesk | 14 | 03.09.2003 11:32 |
Lumigent Log Explorer | Lars | Software | 0 | 18.04.2002 04:56 |