|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Perälauta alhaalla liikenteessäOnko joukossa offipalstan omaa Esko Riihelää. Kysymyksenä on kuorma-autolla perälauta alhaalla ajaminen. Siis lavan jatkona. Jotenkin tuntuu ettei saa ajaa mutta kysyn nyt kuitenkin. Eli tuo uus kuljetin jonka ostin on varustettu 4,3m lavalla ja se ei riitä jeepille. Perässä on perälautanostin jolla näppärästi saa lisää jatkoa. Jos perälautaan laittaa alle ajosuojan ja jotenkin tekee siitä "kiinteän" niin tekeekö nämä sen lailliseksi. Tai jos perälaudan nostaa osittain ylös, esim 30 asteen kulmaan vaakatasosta?? Vai onko ainoa vahtoehto jatkaa autoa??
|
#2
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#3
|
|||
|
|||
Mitä tulee noihin Hilman muistelemiin metreihin, niin takana saa olla ylitystä korkeintaan kaksi metriä. Jos ylitys on takana enemmän kuin metrin, on ylitys merkittävä punaisella tai punakeltaisella lipulla ja pimeään aikaan punaista valoa antavalla valaisimella. Autossa ja perävaunussa minun mielestä on samat säännöt.
__________________
Jukka |
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ei oikein tietoa saako takalaitanostin olla auki liikenteessä (kerran hajonnut moinen ja paskahalvaus meinasi tulla ei ollut lukittu) en ajelisi se edes puoliveteisenä vaan aina lukittuna pystyyn |
#5
|
||||
|
||||
Jep näin se taitaa olla eli kaks metriä saa tulla yli kun laittaa valot.
Ajatus oli että teen jotkin mekaaniset stopparit takalaitanostimeen jotta sen voi jättää vaakatasoon. Ei kehtasi purkaa tuota nostinta pois kun muutakin käyttöä tuolle autolle on. Perälaudan kulmiin jos laittas valot niin sitten varmaan ollan ihan laillisilla vesillä. |
#6
|
|||
|
|||
Tossa takalaitanostimessa tulee ajoneuvon kokonaispituuteen muutos kun nostin ei ole pystyssä. Samoin umpinainen kappaletavaralava ei olekaan enää "umpinainen". Ja ton mainitsemasi alleajosuojan joutuu laittamaan. Mielessä kävi myös miten vaarallisena pitävät ohutta reinaa (ulkonevat osat eivät saa olla teräviä tai muutoin vaarallisia).
Nostohännällisessä lavetissa ainakin mittasivat tarkasti pituuden kun oli häntä ylhäällä ja se on otteessa. Tolleen takalaita auki on itsekin tullut kertaalleen ajettua...ei sentään ratsiaan
__________________
Askolan Off-Road ry Viimeksi muokannut Kokku : 28.12.2012 16:10 |
#7
|
||||
|
||||
En tiiä perhana. Paljonkos tuossa tulee peräylitystä jos tuo lauta on alhaalla?? Muistaakseni maksimi on jotain 4 metriä ja muutenkin aletaan olla semmosessa tilanteessa että käännöksissä ym. alkaa olla tapaturma riski kohillaan.
Esim. Jostain risteyksestä kun kääntää tiukasti ja viereisellä kaistalla on vaikka onnikka niin voi äkkiä tulla asiaa vakuutusyhtiöön ja hätäkeskukseen... noin niiku jesseilynä vaan tässä... Sekin kai jo jeesaa että puottaa sitä alaspäin hieman ja kallistaa taakse sen minkä tarvii että mahtuu jeeppi kyytiin...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#8
|
||||
|
||||
ja onko mahollista lyhentää tai tehä lyhyempi lauta tilalle jossa ois mahollisesti enemmän pyöristyksiä?
tosin jos pituus on rajoissa niin tien päällä tuskin tulee ongelmia jos on asian mukaiset merkit perässä
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan! |
#9
|
|||
|
|||
perälautaLainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
kumpi tuli ensin Jeep vai KA?
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#11
|
||||
|
||||
Jeep,
Juu hyviä pohdintoja. Mittailin tuossa ilta hämärissä comanchea niin eihä se ole kuin 440cm pitkä. Eli takalaitaa ei tarvitse kuin hiukan kallistaa taaksepäin. Mut varmaan tulee jatkossa kuskattua muitakin keksintöjä niin silloin mitta voi tulla ongelmaksi eli lautaa voi joutua taittaan taaksepäin. |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#13
|
|||
|
|||
Olikohan, että taittuva tasoisen takalaita nostimen voi katsastaa vaihtoehtoisena kuljetus pituuden jatkimena tai jotain sinnepäin.
Kannattaa kysäistä poliisilta mitä he sanoo ja sitten katsurilta, et mitä tehdään tai sitten raakasti typistää sitä lavitsaa sopivaan mittaan. Tai sitten jatkaa lavaa sen 20cm ja siirtää takalaitanostinta rungossa taaksepäin saman verran? Viimeksi muokannut Nikuzai : 29.12.2012 01:04 |
#14
|
|||
|
|||
laki tai edes järki rajana
Saako takalaitanostimen tosiaan jättää giljotiinin teräksi vaaka-asentoon, kun umpikorinen jakelu-ka jatkaa seuraavaan purkupaikkaan? Siihen vaakaterään kun rysäyttää moottoripyörällä tai lyhytnokkeisella pakulla, niin voi tehdä pahasti kipeää, ellei peräti sielu erkane ruumiista.
__________________
Jukka |
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#16
|
|||
|
|||
Siinä oli joku automatiikka.
Menin syömään yhteen lounaspaikkaan, kun 1-suuntaisella kadulla oli umpikaappi-ka toisella kaistalla perä kiinni, hätävilkut päällä ja lauta kadussa. Noin varttitunnin kuluttua yksi asiakkaista lähti pois ja näkyi olevan auton kuljettaja. Ikkunasta näkyi, että hän painoi jotakin käyttöpaneelin nappia. Kuski lähti heti kävelemään hyttiin. Lauta nousi itsekseen ensin vaakaan ja sitten ylös lavan tasalle. Oletin sen kääntyvän vielä kiinni olevaa kaappia vasten, mutta ei, jäi vaateriin ja autoi lähti liikenteeseen. Seuraavan risteyksen jälkeen ei enää näkynyt, mutta sinne asti oli vaakassa.
__________________
Jukka |
#17
|
|||
|
|||
Kyllähä nuita siirto lavetteja näkee joka päivä siis sellasia jotka lasketaan kuin vaihtolava maahan.. Niissä on just tollanen kiljotiini ja meijänki pakulla jos perää ajaisit nii menis ukko keskeltä poikki..
|
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jotkut mallit osaa ajaa itsensä myös kiinni, voihan olla, et on ollut eriautolla liikeellä ja ei ole sulkenut vaikka kakesta naputellut On muuten näppärä moinen automatiikka, joissain kuulemma jopa tunnistaa painon eli kun paino vakiintuu nousee lava ylös Ite vaan nähnyt sellaisen kaukosääteisen, kuski sano et helpottu homma paljon ja päivä vakioreitillä lyheni puolt tuntia lava laudalle ja vyöltä napista voi samalla pitää kuormasta kiinni ettei huonommat lavat kaadu, eikä tule sitä, et vahingossa kallistaa ulos tai sisään liikaa Sit kun tavaraa laskee/purkaa niin kallistaa hitaammin ja tasaisemmin kuin kyljestä napittamalla Mutta sit ite aiheeseen, mites nykyään takalaitanostimen lisälavana käyttäminen kun peräylitys laki on kait poistunut?
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#19
|
||||
|
||||
Muistanpa joskus hieman toisessa yhteydessä tämän tapaista kyselleeni, ja ainakin silloin virkamiehen kanta oli että mekaanisesti pitäis olla nostimen lukittu ajon aikana. Hydrauliikan ja letkurikkojen varassa ei kelvannut.
Tuolla jotain mittoja ylityksistä, ilman erikoiskuljetuslupaa. 2/3 metriä kuorkissa ?? https://www.ely-keskus.fi/documents/...2-6d6fdb038d8a
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 13.05.2016 22:16 |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#21
|
||||
|
||||
Kysyin tätä asiaa poliisilta ja selvittivät asiaa. Perälaita saa olla kuormatilan jatkona vaakatasossa jos se on mekaanisesti lukittu esim. Kuormaliinojen kanssa ja merkitty asian mukaisesti punaisen lipun kanssa mikäli tulee yli metrin normaali kuormatilasta ulos. Hydrauliikan varaan ei tosiaankaan saa jättää. Sitä eivät osanneet kommentoida riittääkö nosto/lasku liikkeen lukitseminen vai tarviiko kallistus lukita myös.
|
#22
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#23
|
|||
|
|||
Ne kallistuksenkin hydraulisylinterit/korvakkeet on loppujen lopuks aika hepposta tavaraa, eli itse tukisin kallistuksenkin, jos se vaan on jotenkin mahdollista. Maantieajossa tärinät ja töyssyt voi kuitenkin pidemmällä aikavälillä tehdä sen mitä työelämässäkin joskus käy, eli joko se sylinteri katkeaa päästään tai sylinterin kiinnitys pettää.
Sitten pitää tosiaan muistaa toi mitä tossa aikaisemmin jo sanottiin, eli suurin sallittu peräylitys viimeisestä maata vasten olevasta akselista on 4 metriä.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#24
|
||||
|
||||
Luetaanko tuohon neljään metriin ajoneuvon tekniset mitat, vai myös tilapäiset ylitykset joista nyt puhutaan?
|
#25
|
|||
|
|||
Monta viikkoa sitten tämmöinen on tullut?
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |