Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.10.2012, 22:03
Johan August Johan August ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.11.11
Sijainti: Aura
Viestit: 21
Perusasetus

Jeepin öljynpaine


Mikä on normaali öljynpaine Jeepin 5.2l kasissa?
Huomasin tuossa että oma 235tkm ajettu Grand Cherokee pudottaa paineen ainakin oman mittarin mukaan tyhjäkäynnillä lähes nollaan, kuumalla moottorilla. Kierroksilla paine on 2.5 bar luokkaa, Öljyinä Mobilin Delvac 10W-30.
Lieneekö hankalasti korjattava vika?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.10.2012, 23:53
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Vaihda öljylaatua. Vaikka 5w-40:een. Omassa 4litrasessa oli samaa häikkää..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.10.2012, 21:57
Johan August Johan August ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.11.11
Sijainti: Aura
Viestit: 21
Perusasetus

Onko öljyn tyypillä väliä?(synteettinen tai mineraali) entä merkillä, minkä valmistajan öljy olisi soveliasta vanhalle kasille?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.10.2012, 23:24
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Enpä häntä tiedä.. Itse yritin ajella 10w-30-ölpällä(mineraali) jonkin aikaa, ja varsinkin kesäkuumalla paineet lörpsähti aikas matalalle tyhjäkäynnillä.
Sitten sijoitin KingOils 5w-40-synteettiset halpisöljyt, ja kas kummaa: Paineet pysyy ja huomattavasti tasaisempana lämpötilasta/kierrosluvusta riippumatta.

Omassa koslassa 4.0ho-kuutonen siis..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.10.2012, 23:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Onhan se paskojen tai väärien öljyjen käyttö tietysti yksi keino saada öljynpainemittari näyttämään sopivia lukemia.. ei se kyllä mitään korjaa jos jotain on rikki

5W-30 on sekä 4.0 että 5.2/ 5.9 Jeepin ruiskukoneisiin oikea öljy jokseenkin kaikissa normaaleissa täkäläisissä olosuhteissa (äärikylmä tai kuuma niin sitten voisi olla syytä vaihtaa muuhun). Jos pienellä viskositeetin muutoksella tulee isoja eroja öljynpaineeseen niin taitaa silloin olla joko koneremonttia, tai ainakin öljynpainemittarin anturin vaihtoa tiedossa.

Tosin eipä nämä niin ronkeleita ole öljyn suhteen. Täyssynteettisiä olen itse käyttänyt sekä nelilitraisessa että 5.9:ssä, on se kuitenkin jonkin sortin vakuutus kylmäkäynnistyksissä varsinkin. Jos ei ole varaa ostaa täyssynteettistä, niin ehkä kannattaa vaihtaa bensakrematorio 1.0 Nissan Micraan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.10.2012, 00:34
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.874
Perusasetus

Ei se kyllä haitaksi ole, jos se öljyn kuuman pään viskositeetti nyt sattuisikin olemaan 40. Tyhjäkäynnillä kun tuo öljynpaine ei ole speksien mukaankaan kuin alle 0,9 bar (ainakaan 4,0 H.O.:ssa), niin eipä paineet kummoiset ole, jos nyt kone sitten sattuukin olemaan jossain käyttötilanteessa normaalia käyntilämpötilaa kuumempana.

Vaikka nyt väärät öljyt sitten olisikin, niin halvat synteettiset 5W-40 on toimineet oikein hyvin ainakin tuossa nelilitraisessa. Tietty noin kovasti suositeltua öljyä jäykempi lisää kovasti bensankulutusta.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.10.2012, 06:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Juu ei se sinänsä iso ongelma ole juu, oli mulla joskus Castrolin 10W-40:ää keskellä talvea yhden öljynvaihtovälin kun oli sopiva purkinpohjallinen jäänyt.. ei se moottori siitä paukahtanut, öljynpaineet oli vähän korkeammalla

Edit: meinasin lähinnä sitä tuossa ekassa viestissä, että jos öljynpaineet on vaikkapa kuluneiden runkolaakereitten takia vähän alhaalla niin ei paksummilla öljyillä asiaa pitkäksi aikaa korjaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 06.10.2012 06:09
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.10.2012, 09:58
ahonkivi:n Avatar
ahonkivi ahonkivi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: kullaa, Finland.
Viestit: 58
Perusasetus

-97 manuaalin mukaan minimi öljynpaine tyhjäkäynnillä (curb idle) on 6 psi (41,4 kPa).
Tietysti paksummilla oljyillä pitäisi olla enemmän.
Jos on epäilyksiä paineesta, kannattaa varmaan ihan mitata ne jollain luotettavalla mittarilla.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.10.2012, 11:19
Johan August Johan August ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.11.11
Sijainti: Aura
Viestit: 21
Perusasetus

Aikanaan kun tuon Jeepin hankin niin sain ohjeeksi että synteettinen oljy ja Jeep eivät sovi yhteen , miten lienee?
Gastrolin Magnatec 5W-40:stä käytän VW T4:ssa pitäisikö kokeilla sitä sitten, vai onko joku muu merkki soveliaampi?

Missäköhän tuo öljynpaine anturi sijaitsee tuossa 5.2:sessa?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.10.2012, 12:04
ahonkivi:n Avatar
ahonkivi ahonkivi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: kullaa, Finland.
Viestit: 58
Perusasetus

Kyllä siellä voi, ja taitaa olla jopa suositeltavaa käyttää synteettistä.
Paineanturi on jossain suodattimen yläpuolella.
Kyllä siellä voi tota 5W-40 käyttää, mutta valmistajan suositus on tosiaan 5W-30 tai 10W-30.
Ja niin kuin joku jo aiemmin sanoi, jos paineet on liian pienet oikealla öljyllä, niin paksumpi öljy ei ole mikään korjaus.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.10.2012, 12:09
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.395
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Johan August Näytä viesti
Aikanaan kun tuon Jeepin hankin niin sain ohjeeksi että synteettinen oljy ja Jeep eivät sovi yhteen , miten lienee?
Perustunee siihen, että jos sillä on koko elämänsä ajettu moniasteöljyillä ja koneeseen on kertynyt erinäköistä möhnää sisälle, niin täyssynteettisiin vaihdettaessa niiden putsausominaisuudet irrottaa kertymiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa ongelmia. Ei kuitenkaan ole muuten mitään järkeviä syitä miksei ko. moottoreissa voisi tai pitäisi käyttää täyssynteettisiä öljyjä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.10.2012, 16:25
Johan August Johan August ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.11.11
Sijainti: Aura
Viestit: 21
Perusasetus

Jos tuohon nyt ensitöikseen vaihtaa synteettiset öljyt niin olisiko kone ensin syytä huudella Forten kanssa?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.10.2012, 17:19
piippu piippu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 31.05.05
Sijainti: Härmä & Jokioinen
Viestit: 316
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ahonkivi Näytä viesti
Kyllä siellä voi tota 5W-40 käyttää, mutta valmistajan suositus on tosiaan 5W-30 tai 10W-30.
Ja niin kuin joku jo aiemmin sanoi, jos paineet on liian pienet oikealla öljyllä, niin paksumpi öljy ei ole mikään korjaus.
Valmistajahan antaa alimman mahdollisen käytettävän öljylaadun, joten tottakai (mielestäni) voi käyttää tuota luokitusta "parempaa" öljyä! Siis jos kuumaapäätä parannetaan öljyssä, niin eihän siitä mitään haittaa ole, se vain kestää kuumia olosuhteita paremmin menettämättä voitelukykyä. Tärkeinhän tuossa on tuo kylmänpään 5W kohta, jolla turvataan kylmäkäynnistyksessäkin riittävä voitelu, minkä valmistaja on katsonut riittämättömäksi esim. 15W-30 tai yksiasteöljyillä.

Ja onhan se korjaus, jos paineet pysyy korkeammalla paksumpana kuumana olevalla öljyllä....siis jos paineet on vaikka 1bar kuumana, niin kertoohan se jo että hyvin suurella tod.näköisyydellä yläkertakin saa nauttia öljystä, jota taas ei saa lievemmällä öljyllä, kun karkaa jo runkolaakerista pois! (siis koneen väljyyttähän se ei korjaa....sen tekee vain seppä, mutta tekohengityksenä loistava konsti )

Viimeksi muokannut piippu : 07.10.2012 17:21
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.10.2012, 15:44
Johan August Johan August ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 11.11.11
Sijainti: Aura
Viestit: 21
Perusasetus

Nyt on koneessa Mobilin 5W-50. Fortea en löytänyt joten käytin CRC:n Motor Flushia. Öljynpaineet pysyvät nyt tyhjäkäynnillä vajaassa 2 bar:issa.
Pitänee tehdä seuraava öljynvaihto jo 5000km päästä jos tuo synteettinen irroittaa öljykanaviin kertynyttä moskaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
2.8 gr Patrol öljynpaine nove Tekniikka & Jutustelu 13 13.12.2011 00:40
Pajero v6 3l öljynpaine Juhizz Tekniikka & Jutustelu 3 15.12.2009 16:24
Ostetaan öljynpaine Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 2 15.01.2009 18:28
BJ:n öljynpaine hukassa??? Jare Tekniikka & Jutustelu 10 10.03.2008 21:30
BJ:n öljynpaine? Tekniikka & Jutustelu 1 06.03.2004 15:01


Sivu luotu: 16:11 (GMT +2).