|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
|||
|
|||
Noh turisempa taas itsekseni vähän lisää. Tänään oli pakko visioida asiaa ja seuraavanlaisia ideoita syntyi.
Etupäästä poistetaan lehtijouset, laitetaan akselin päälle lautanen jouselle ja rakennetaan runkoon yläpään kiinnike mallia hiluksi&lj. Jouseksi voisi kelvata vaikka 240 volvon takajouset, ehkä jopa mallia kuorma. (onhan uazin keula tunnetusta melko raskas.) Iskunvaimentajat joko vaihtoon tai sitten alkuperäsiä kiinnikeitä siirrellään ja hitsaillaan jolloin ne saadaan hyödynnettyä. Etuakselin kiinnitys hoidettaisiin hyödyntämällä vanhoja jousien kiinnityspaikkoja joihin tehtäisiin ripustus tangot jotka kiinnitetään akseliin jonkinlaisella myöhemmin keksittävällä kiinnikkeellä. Takapäässä toteustus voisi olla jotakin seuraavaa: Jouset tulisivat akselin ja rungon väliin. Hoks kyllä tässä tapauksessa etu ja takapäässä on erimittaiset joustot, mutta mitä tapahtuu jos etupään jouset ovat rungon ulkopuolella ja takapään jouset rungon sisäpuolella. Taakse en viellä ole jousia miettinyt että mistä ne otetaan mutta pitutta näillä voisi olla jotakin 30 cm verran. Nämä visiot on siis tehty niin että tunkattiin autoa ilmaan siihen saakka että renkaat olivat viellä tukevasti maassa. renkaasta lokasuojan reunaan mitattuna sain noin 60mm liikkumavaraa. Mitä mieltä arvon raati on? Voiko tuo toimia missään määrin. Ideahan tässä siis on korvata vanhat kuolleet jouset jollakin helpommin saatavilla olevilla kierrejousilla. Suurin osa ideoista perustuu toyotan maastureissa käytettyhin osiin ja rakennelmiin. |
#52
|
|||
|
|||
Hmm.. Tuota Hiluxin pyöräntuentaan viittaamista en oikein ymmärtänyt mutta koitetaan selostaa jotakin? Jäykillä akseleilla ja kierrejousilla on esim. LJ, G-mersu ja Range. Kannattaa niistä ottaa hiukan mallia ja ehkä osiakin..
Yksinkertaisimmillaan tarvitset pitkittäiset tukivarret ("jakarit") ja poikittaisen tukivarren (panhard-tanko) Jos on intoa sepittää niin sitten monenmoisia linkkiratkaisujakin on olemassa. Hyvä kuitenkin aloittaa syöttämällä tuonne hakukenttään esim. jakari tai tukivarsi ja lukemalla joitakin projekti-topiceja läpi |
#53
|
|||
|
|||
jaaha nostellaas taas, menee tuo kierre jousi rojekti toistaseks vähän turhan hankalaks joten jääköön harkintaan.
Sitten sellainen kysymys että mitenkäs tuossa uakkerin koneessa kun nyt on tuo weberin kaasari ja bensan kulutus 3 kilsan mettälenkillä oli jotakin 35 litraa !?!?!? kuinkas tuota vois oikeen pienentää, suuttimilla vai miten. Mahtaako liian tehokas sähköinen polttoainepumppu aiheutaa noin suuren bensan kulutuksen. turhan kallista touhua jos illan rälläys maksaa 50 euroa tuon mittasella lenkillä. |
#54
|
||||
|
||||
Kyllä tuo vaikuttas jo olevan pieni tulvimisongelma...Onko sulla DGV siellä kiinni? Sen neulaventtiili kestää about 0.2-0,3 baria painetta tai alkaa vuotamaan. Joten paineensäädin on hyvä olla. Uazin kone ei kyllä kovin helposti tukehdu vaikka liikaa saisikin. Mutta jos on paineensäädin välissä niin sitten on kyllä jossain muualla vikaa.
Meikäläisen uazilla meni 20 litraa bensaa kun ajoin stadista kulmakorpeen ja sieltä takaisin stadiin ja ajelin korvessakin pari tuntia ainakin ja pari kertaa oltiin lutakossakin.
__________________
Neljä pyörää joista suuri osa mustia ja pyöreitä. |
#55
|
|||
|
|||
Jooh ei ole paineen säädintä välissä. DGV siellä vaikuttaa. täytenee kokeilla jostakin paineen säädin väliin jos vähän tasoittuisi. kyllä se melko rikkaalla tuntuu käyvän.
|
#56
|
|||
|
|||
sitten kaivataan taas tietämystä, minkä kokoinen on uazin nestekytkimen männässä oleva O-rengas? vanha vissiin nähny parhaatpäivänsä ku vuotaa nesteet ohi.
|
#57
|
|||
|
|||
Jaaha Jatketaas taas kyselyitä.
Eli tuossa joku aika sitten lotettiin taas testilenkkiä uazilla ja kappas vaan kun rupes tehot häviimään yhtäkkiä. Noh siinä sitten jotakin auton alle kurkkiessani rupesin kattelemaan että perkele työntää kiertokangen takapäästä pakokaasut pihalle, öljyä sieltä on tullu aina mutta nyt lykkäs pakokaasut. Sitten se kysymys mahtaako tuossa nyt sitten olla kyse porsineesta männänrenkaasta? Ohi puhallustahan tuo niinkun olisi? Ja kannattaako tuota edes yrittää korjata vai rupeanko suosiolla sovittamaan sitä Volvon konetta keulille? |
#58
|
||||
|
||||
Vaikuttaisi että männänrenkaat kaputt.
Ohivuotomittauksella ja puristuspainemittauksella se selviää, mutta alkaisin jo tekemään varaosatilausta alkuperäisille osille. Ei ole suhteessa ihan hirveissä hinnoissa. Perusasiat kuntoon, niin alkuperäinen pata on ihan kelvollinen tehonlähde. Viimeksi kun tein konerempan alkuperäisillä osilla, niin ihan on positiivisesti yllättänyt käytöksellään, ainakin tähän asti. Oma laitos oli yli vuoden koskematta tallissa, ja nyt vuoden vaihteen aikana menin talliin ja pamautin laitoksen tulille ja eikun ajelemaan metsän siimekseen. Tuossa kuva alkuperäisestä männästä, millaiset mulla sinne meni: Muistaakseni mäntä/putkisalkku, alakerran laakerit ja tiivistesarja maksoi silloin jotain luokkaa 300 e, mutta nykyhintaa ei ole tiedossa. Sitten vielä kansi koneistukseen, kanavat putsaten ja muuta pientä hipistelyä, niin alkaa olemaan asiat mallillaan. Pari juttua moottoriremontista löytyy tuolta: http://www.kolumbus.fi/sami_partanen...oriremppaa.htm Älä siis edes haaveile mistään volvon moottorista, vaan rakenna alkuperäinen kunnolla
__________________
__________________________________________________ ________________ "Pimeässä risukasassakin voi olla hyvällä mielellä" sanoo pikku filosofi minussa |
#59
|
||||
|
||||
Jep, komppaan Ideanikkaria.
Aikoinaan tuli tehtyä omaan Uaziin kone ja se toimi todella nätisti. - Uudet männät ja putket - kaikki laakerit - veivien, kampiakselin ja vauhtipyörän tasapainoitus - kannesta pois noin 3mm ja kanavien "tarkastus" virtauspenkissä - nokkaan gt escortin(kent) asteet - nelipisteruisku megasquirt ohjauksella - peltipakosarja Käyttöalue laajeni reippaasti ja muutenkin yleinen toimivuus parani.
__________________
-------------------------------------- T: Kimmo Nelikot: Suzuki SJ 410 Turbo IC MB 300E W124 4 Matic Turbo Kubota B 7100 Käyttöauto: MB 300D S124 1992 |
#60
|
|||
|
|||
Jooh no tuossa pikaisesti asiaa tutkin ja russian spare part näyttäisi noita täydellisia mäntäsarjoja myyvän, mutta on UMZ ja ZMZ koneelle. Ja omassa kun on tuo volgan M24, tuohon taas ei löydy palikoita. Vai käykö noista jompikumpi?
Vai pitäisiko vaan koettaa noista kahdesta koneesta parsia vippaskonstein yksi ehjä. Toki se huonoin ratkasu. |
#61
|
||||
|
||||
Tuollaisessa paketissa tuli oma putki/mäntäsarja:
Siinä tuli juurikin nuo pinnoitetut männät. Tuollainen ostoslistalle.
__________________
__________________________________________________ ________________ "Pimeässä risukasassakin voi olla hyvällä mielellä" sanoo pikku filosofi minussa |
#62
|
||||
|
||||
Nostellaampa tätä, kun otsikko sopii kysymykseen.
Onko kellään kokemusta venäjän poikien ilmalukosta? Tässä valmistajan sivu http://lebedka.net/ kääntyy ihan ok google translatorin avulla. Ilmalukon hinta ois 16000 ruplaa, eli 400€. Lisäksi pitäs hommata kompura ja kytkimet. |
#63
|
||||
|
||||
Tuo näyttää aika hyvältä tuo paineilmalukko, Oma automaattinokkatappi lukko ilmeisesti sai jollakin lailla siipeensä ja lakkasi lukitsemasta, Halki?
Lukon hajotessa se silti toimi kuten normaali tasauspyörästö
__________________
KEHRUU-RACING |
#64
|
||||
|
||||
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#65
|
||||
|
||||
|
#66
|
|||
|
|||
pienen varauksen jättäisin tuolle ilmalukolle et se on noihin uudempiin spicer tyypin akseleihin, mutta varma en ole....tällä kertaa
mut vaihtaa sellaset ja sit noi russian arbit ni tulee hyvä..... ja pikkulohkokasin ja ruutan ja automaatin ja dana/arb ja kierrevieterit ja. ja .....ainakin vikojen ja ongelmien laatu muuttuu exponentialisesti hankalemmiksi... pajatonttu (vasta 26 vuotta uazeja... mitään tiiä..) |
#67
|
||||
|
||||
Tuolla oli noita ilmalukkoja spicer ja timke tyyppisiin akseleihin. mitä nyt tarkottikaan Ymmärsin kyl, että toinen noista ois se vanhan mallinen. Pariin kertaan oon venäjän pojille sähköpostiakin lähettänyt, mutta vastausta ei oo kuulunu.
|
#68
|
||||
|
||||
Timken on se vanha malli, joita Suomessa suurin osa. spicer on se uudempi malli, akselia ei saa puolitettua.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
tml.lukot | Unregistered | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 17.12.2012 19:49 |
LJ:n lukot? | tojotojo | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 30.01.2007 20:51 |
BJ:n lukot | tmato | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 16.01.2005 23:01 |
HJ:n lukot...? | asko | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 05.12.2004 19:14 |
Lukot | wallu | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 08.06.2004 19:38 |