|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1626
|
|||
|
|||
Houston, we have a problem!
Houston, we have problem!
Pyöritystesti toinen rengas ylhäällä paljasti, että tällainen riukukeppikin pystyy pyörittämään takapyörää- ei ihan helposti, mutta kuitenkin. Pyöritettäessä rengas otti muutamasta kohdin kitkalla kiinni ihan kunnolla, mutta sitten tuolla ympyrällä oli myös melko helposti pyöritettävä kohta, jossa kitkaa ei juurikaan ollut. Tää koti-LSD-tohtorin analyysi siis viittaa siihen, että Hilman takapäähän on iskenyt akuutti L-tauti, joka täsmäohjatusti L-osaan iskiessään on vienyt mennessään tuon Limited-osion ja jättänyt lähes pelkän Slip Discin jäljelle. Ai..ai.. No nyt joutuu kysymään sitten viisaammilta mitäs nyt tehdään, jotta tuo L-osio palaisi entistä ehompana tai muuttuisi Non Slip-tyyppiseksi? Vaihtoehtoja : A) Perä auki ja uudet levyt kitkan kasvattamiseksi B) Perä auki ja Torseni tilalle C) Laitetaan paaliin koko laite D) Laitetaan joku muu kytkettävä lukko taakse, mikä ? E) Annetaan olla ja laitetaan eteen joku kytkettävä lukko F) Ajellaan vaan tällaisena ja toivotaan, ettei jäädä koskaan jumiin G) Joku muu?
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 05.03.2013 19:34 |
#1627
|
||||
|
||||
Vaihtoehto G: Arbit molempiin päihin
Onko siellä oikea öljy? Kokeile pistää tota purkillinen http://www.roadmachine.fi/redline/LSD.html Oikeesti aika pitkälle pärjää vajaavetoisellakkin. Kunnon renkaat ja oikea ajotapa. Lukot sitten kun haasteet kasvaa ja auto on jotain muuta kuin retkukeulainen maantiekulkine. |
#1628
|
|||
|
|||
Joo kun siun ajot vissiin pääasiassa tiellä ja sit satunnaista metsurointia nii olisko kunnon ketjut taakse? Auttaa melko paljon.
Sit jos tuon aineen hulauttaa takaperän öljyn sekaan tai koittaa simmata kitkaan lisää pitoo. Vois päästä helpoimmalla. Voihan sinne ne lukotkin asentaa mut hintoohan sille kertyy mukavasti. Ei näistä vastauksista taija selevee saaha, no kun savolainen puhuu niin vastuu siirtyy kuulijalle...
__________________
Emmie tiiä |
#1629
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kyllä kait tuo perä pitää avata ja koettaa korjata se mikä ei toimi. Toki ei tuo addictio-litkukaan paljoa maksa, mutta tokkopa se korjaa tilannetta sellaiseksi kuin mie tahon. Miulla kaiken pittää toimia ja jos ei toimi, niin korjataan niin kauan että tulee kuntoon tai jos ei tule kuntoon, niin paalataan. Mie en paskoja laitteita kattele. Tuossa ARB -vaihtoehdossa on kyllä ilmeisen järkevää vaihtaa koko kulkine ja asentaa ne ARB:t sellaiseen, josta saa oikean Offi-kulkineen eikä tällaista puolivillaista metsurointiapuhärpäkettä
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#1630
|
|||
|
|||
Njoo mut onko käyttöö sellaselle kulkineelle? Jos sinne kerta oikeet, kunnolla lukittavat lukot haluu ja availee murikat nii sama kai se on sijottaa niihin sit? Kitkalukko ei tuu koskaan olemaan hyvä, torsenilla pääsee kans nätisti ristiin roikkumaan.
Pala pitää mut pitää sit muistaa maantiellä et siellä on sellaset. Hommaa sisu tuohon puuhaan?
__________________
Emmie tiiä |
#1631
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja sitten kun tarttee joskus laitteen oikeata metsurointia varten, niin sit lähdetään 4-vetotraktorilinjalle vetävän hydraulikäännöllä olevan metsäkärryn kanssa. Onneksi mulla ei ole koskaan noin paljon rahhoo...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#1632
|
|||
|
|||
Lukon kiristysohje
Tuollaisen löysin, liekö oikea ohje ?
http://www.tvracing.net/?download=Hi...20kiristys.ppt Ja lisää kuvia tuolla: http://www.kotinet.com/hilux.td/Kuva...20lukkoper%E4/ Nyt pitäisi enää tietää uusiako noita kitkalevyjä, vaiko laittaa vaan jousen alle lisää painetta shimmin avulla. Ja minkä paksuisen shimmin ? Taidan käydä paikallisessa alkuasukasliikkeessä kysymässä neuvoa. Sieltä on aina saanut apuja ja kalliita osia
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 06.03.2013 07:29 |
#1633
|
|||
|
|||
Lainaus:
tiukattu hiukan. mutta suosittelen silti levyjen uusintaa jos meinaa tehdä hyvän. Meinaan tuollakin oli joskus ajettu väärillä öljyillä niin levyt aika hassun näköisiä. Kattelin kitkalevyjen hintaa toyodiysta niin relu 20€ kappale
__________________
[O]=TOYOTA=[O] Viimeksi muokannut BryGgi : 06.03.2013 07:29 |
#1634
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#1635
|
||||
|
||||
Mikähän mahtaa olla nuitten perämurikoiden öljyropun kierre?
__________________
hulluilla on halvat huvit mulla ne on ilmasia |
#1636
|
|||
|
|||
Marmori-uutisista iltaa.
Alkuasukasliikkeestä hyvää palvelua. Sain kuvat murikasta ( kiitos myös BryGgi) ja olennaisen tiedonjyvän: sanoivat, että oikein säädetyn kitkalukon voimaero on vain n. 13kg ( täytyy olla 130Nm) eli varsin pienellä lukon saa sutimaan tyhjää eli olemaan lähes hyödytön. Ainoastaan käsijarrulla auttamalla kulkineesta tulee 3-vetoinen. Ton LSDn säädöllä saa marmoriasentajien kautta melko pienen edun ja melko korkeaan hintaan. Itte jos säätää ja uskaltaa laittaa kunnolla shimmejä ja jos kitkalevyt on ehjät, niin saattaa olla kitkaperästäkin jotain iloa. Eli yhteenveto tästä kaikesta on se, että LSD:n voi korjata kovalla rahalla tai sitä voi ehostaa edullisesti tuolla addiktiolitkulla, mutta kulkine jää aina vajaavetoiseksi . Melko brutaali johtopäätös Tiiä nyt sitten mitä tekisi...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#1637
|
|||
|
|||
Riittävästi prikkaa sinne jousen alle niin tulee hyvä... se on halpa korjaus, tosin samalla kun koko paskan purkaa niin vaihtaa uuden murikan eli lukkoperän.
|
#1638
|
|||
|
|||
Ajetaan niin kauan, että renkaat irtoaa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#1639
|
|||
|
|||
Jee, mä en tiiä kuinka kauan pitää ajaa tuohon pääsemiseksi, 700 tkm?
13 vuotta? Kai ne irtois helpommin kun jättää pari pyörän mutteria pois ja myy ne vaikka Yön Timolle, tuolle uusiokansan edustajalle. Oonks mä yhtään jäljillä ? Jos tarkennat, niin se helpottais
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#1640
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#1641
|
|||
|
|||
Auttaa vähän jos pesee bräkcleanerilla navan
__________________
Emmie tiiä |
#1642
|
|||
|
|||
Hiluxin lukon toimintaperiaate:Lainaus:
Ja lukkoperän "Lukittuminen": Nuo pakat puristuvat sitä tiukemmalle, mitä enemmän vääntömomenttia kulkee tasauspyörästön hammaspyörissä. Siis idea on seuraava: Hammaspyörän hampaat on tarkoituksella kartiot, ja mitä enemmän voimaa (siis loppupelissä kardaanin kautta tulevaa vääntömomenttia), niin sitä suuremmalla voimalla vetoakselin päässä olevat hammaspyörät kiilautuvat kauemmaksi ristipapeilla olevista pikkupyöristä-> puristaa pakkoja tiukemmalle-> lukko pitää paremmin. Ja kun autolla jäädään kiinni, kuten hilmalla tapahtui: siis ajetaan lumessa, siten että perä hipoo lunta, ja kun jäädään kiinni, niin etenemissuunta muuttuu alaspäin, ja jossain vaiheessa toinen rengas saa paremmin pitoa sekunnin kymmenykseksi, (esim auto alkaa pomppia) ja pysähtyy -> silloin lukkopakat alkaa luistaa-> pelkästään toinen pyörä kaivaa lunta altaan-> siis auto "ristiriipunnassa", ja tuo paikallaan sutiva rengas lämpiää/sulattaa lunta-> siis toisella puolella on kylmä rengas lunta vasten, ja raskaammin kuormitettu (paljon parempi pito) ja toisella puolen lämpimämpi rengas, vähemmän painoa, ja vettä renkaan ja lumen välissä. (hilman tapauksessa tuo vesi jäätyi tauon aikana, ja sen ansiosta lukko ei alkanut luistaa, ja hilma pääsi irti. (kuuntelin pihalla täällä 600km päästä) Ja tosiaanki tuon kitkalukon kanssa PITÄÄ muistaa että liukukitka on paljon pienenpi kuin tartuntakitka Siis tuo kiristäminen keski jousta kiristämällä vaikuttaa vain alkujäykkyyteen, mutta kun alkujäykkyys on suurempi, niin epätasaisessa pidossa saadaan tuotua kardaanilta hivenen enemmän voimaa, jolla pidetään lukko kiinni! Ja tuo hammaskosketuksesta johtuva lukon pitovoima on aivan eriluokkaa kuin 130Nm, jos kardaanista saadan menemään vääntömomenttia.... siis esim käsijarrulla jarrutetaan myös ilmassa olevaa pyörää... Ja jos nuo kitkalevyt maksaa 20e kpl. niin ompa suhteessa halpunut sitten minun hilux-aikojen, olisin veikannut tuplahintaa marmoritiskillä. Hiluxiin kevytperäisenä voisi sopia tuo "lounasrasia" lukko, siis samallainen lukko mitä löytyy Zetor 7745 etuperästä vakiona. siis tasauspyörästö korvataan 4:llä laipalla, jotka muodostaa 2-suuntaisen räikän, päästää yhden renkaan pyörimään normaali tilanteessa nopeammin, mutta ei hitaanpaa. |
#1643
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#1644
|
|||
|
|||
hilux/hiace
sellaista että saako 1997 4x4 2l hiluksin vapari koneen vaihdettua 1998 ahdetun takaveto hiacen koneen siis toi hiacen kone hiluksiin niin että sais säilytettyä nelivodon onko osat yhteen sopivia??kiitos
|
#1645
|
|||
|
|||
Saa.
Kyl pitäs aikalailla heittämällä mennä. Kaikkee ny ulkoo muista mut ainaki öljypohjan joudut ottaa vanhast koneest ja enimmät apulaitteet. Laatikkoon sopii ja kytkin on kai sama,voi olla et kannattaa ottaa seki vanhast ku saattaa olla sulla 240mm kykä kun hiasteessa 220mm. Sullahan kone on 2LII ja hiastessa 2LII-T Konttorilla saattavat tarvita tietoja siitä elimen luovuttajasta eli hommaa rek. ote tai muuta faktaa ulottuville,vielä kannattaa udella konttorilta ni on sitte pasmat selvillä kun meet leimalle.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#1646
|
|||
|
|||
Huomasin, että lämmöt ei meinaa oikein nousta. Ei ne mun aikana oo koskaan, edes kesällä noussu kun tyyliin neljänneksen. Auto oli seisonnassa koko talven, joten nyt vasta huomasin.
Paljonko muilla nousee lämmöt normiajossa? Olisko termostaattihuolia..? Auto siis LN 170 Hilux 2LT koneella.. |
#1647
|
|||
|
|||
N.½-väliin nousee tuossa omassa lämmöt.
|
#1648
|
||||
|
||||
Puolessa välissä pysyy kokoajan, termari laita vaihtoon.
__________________
Hilux 2.4TD + MADzuki 3.0 |
#1649
|
|||
|
|||
Viisarin verran alle puolenvälin näyttää mittari kovilla talvipakkasilla, syksyllä tuli termari uusittua syylärinvaihdon yhteydessä.
Älä sitten osta motonetista sitä termostaattia vaan tojota-tiskiltä. Tai multa voi täältä hakea vaikka ilmaseksi 2 päivää ajetun motonetin termarin kun en uskonut viisaampia
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#1650
|
||||
|
||||
Iskälle olen etsinyt uutta autoa. Miten tommonen 2006 vuoden Hiluxi, onko hyviä vehkeitä? http://www.nettiauto.com/toyota/hilux/5424927. Ei tule offroad käyttöön mutta halkoja kuskataan lavalla. Paljonkohan tuommoisella ajaa ja mitkä ovat tyyppivikoja? Minkä kokosta autoo sais trailerilla hinata?
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? | henteri | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 02.03.2008 20:02 |
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? | -Ville- | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.02.2008 21:15 |
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? | Jari_M | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.05.2007 20:24 |
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! | A45 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 25.04.2006 18:14 |
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.12.2004 21:34 |