|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Kompuran rassaamista, muutama kysymysRupesin tuossa vihdoin ja viimein korjaamaan yhtä moottorivikaista V-lohkokompuraa. Käämihän sieltä oli palanut, ja pistin moottorin sitten atomeiksi. Samalla tuli mieleen, että jospa siihen laittaisi vaan hihnapyörän päähän ja erillisen, vähän järeämmän moottorin. Vähän speksejä: -Kompressorin lohkossa on merkintä pyörimisnopeudelle, 1450 (tjsp) kierrosta/min. -Alkuperäinen sähkösyöppö oli 3hv ja 230V -Orkkis moottorin tilalle tulisi 3~moottori, 2.2kw tehoiltaan. Tämä pyörii karkeasti tuplat kompuran alkuperäiseen nähden, eli 2800rpm. Sitten kysymyksiä: -Jos laitan hihnapyörät 1:1, eli kampura pyörii yhtä lujaa kuin moottori, tykkääkö kompressori huonoa, lentääkö sisuskalut pitkin maita ja mantuja? -Mistä löytyisi halvalla 3~virralle sopiva painekatkaisija? Kompuran orkkis on rikki, muuten olisin laittanut kontaktorin kautta syötön -Mikä pyörimisnopeus olisi järkevä kompressorille, vakionopeudella säiliön täyttäminen vie turhan kauan? Osat painekytkintä ja hihnapyöriä lukuunottamatta löytyy tallista. Ideoita, kiitos?
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#2
|
|||
|
|||
Nämä valovirralla toimivat kompurat harvoin on kompuroiden aatelia. Rassailut kannattaa mitoittaa sen mukaan.
Onko kompura muilta osin sellainen, että se on mielekäs aihio rakentelulle jos rikki on moottori ja painekytkin, mahtaako lohkossa olla tuotot tallella ja missä kunnossa säiliö... Nämä tuli mieleen kun korjasin yhden valovirralla toimivan V-kompuran ja muuten kun homma oli ihan hyvin tehty, selvisi ettei tuotot olekaan kunnolla tallella ja paine nousee hitaasti yläpäässä. Mieluummin energian suuntaisin jostain tämäntapaisesta aihiosta rakenteluun mieluummin ulkoapäin parempikuntoisesta kuin tämä: http://www.nettikone.com/hydor/k13/1147828 |
#3
|
|||
|
|||
Ei kannata pyörittää nopeempaa kun lohkon nimellisnopeus. Menee väljäks. Mulla pyöri tollanen 1450 lohko jotain 1600 kun löyty sen malliset hihnapyörät, parisen vuotta melko kevyellä käytöllä niin nyt on kun tulpaton mopo ja moottori (4kW) ottaa enää 1400 W tehoo kun asennettaessa otti 4100 W.
__________________
Ihminen voi lähteä Koskista, mutta Koski ei lähde ihmisestä |
#4
|
||||
|
||||
Mulla meni n.viidessä vuodessa suoravetoinen halpis v-kompura väljäksi harrastuskäytössä, lopulta ampui öljykorkin kattoon. Vielä toimii puhaltelussa mutta pulttipyssyn voi unohtaa.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#5
|
|||
|
|||
Siis tuo 2.2kw on aika lailla sama, kuin 3 hv.
Ja kun pääset sormella pyörittämään, niin kokeile että se ei ole aivan horo. Ja onhan öljyvoideltu? nuo halpis öljyttömät kestää noin yhden omakotitalon listoitusta vastaavan käytön Jotkut kompressorit kuluu loppuun tosiaankin vähällä käytöllä muutamassa vuodessa. Ja tuo minun vanha pikkuinen kompura, olikohan Balma Italiasta?, 1.5 hv/10 bar ei näköjään lopu millään, toki kuoret oli rikki jo ostaessa (näkyi hinnassa), ja sitten kerran muoviset tuuletussiivet ei sopinut pyörimään, kun tuo koppa oli väärässä asennossa, niin alkoi pyörimään akselilta sutia huomasin ulkona autoa maalatessa, että joky käy kuumana, kun haisi sähkölämpö) nyt pitemmässä käyntisessiossa konttorin pöytätuuletin hoitaa jäähdytyksen. Ja tuota kompuraa on käytetty; rakennettu pari taloa, maalattu kymmenkunta autoa, hiekkapuhallusta yms "jatkuvasti pörisee" käyttöä -87?:stä asti. Ja öljyt vaihdettu säännöllisesti, jokaiselle vuosikymmenelle kerran. Toki nyt vähällä käytöllä, kun tuo 3v kompura tuli ostettua 10v sitten, mutta haukkunut hankintahinnan kyllä takaisin. (maksoin muistaakseni vajaan puolen listahinnasta) |
#6
|
||||
|
||||
Juu on öljyvuodeltu, ABAC taitaa olla merkiltään. Kyllähän tuo aika kevyesti pyörii roottorista pyörittäessä, millähän tuon toteaisi, onko se oikeasti väljä? Kannet auki ja välysten mittaus, vaan minkälaisia välyksiä siellä pitäisi olla? Saisikohan noihin uusia mäntiä jostain?
Oma isompi kompura kyllä pelaa, mutta aika hidas on sekin isommilla paineilla, vanhoja kun ovat...
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Reiän kaksinkertaistaminen n. nelinkertaistaa ilman virtauksen. Pitäs tietää paljon härvelistä on uutena tullut ilmaa ja sen mukaan sitten testiletku vaikka jollain 3 mm reiällä. Aivan turhaa lähtee noita availee ellei ole vakavastiotettavaa syytä. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
muutama tekninen kysymys | Arctic Rhino | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.01.2013 09:20 |
Pajerosta muutama kysymys | Lepralord | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 04.01.2012 17:37 |
Muutama auton rakentelu kysymys? | fomoko | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.10.2010 19:41 |
VANHAN S.I.P. KOMPURAN OSAT/TIIVISTEET?+Kysymys. | Mutamies | Chit-Chat | 14 | 05.04.2006 16:19 |
ostin nivan.. muutama kysymys? | samu3000 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 28.10.2005 11:01 |