Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 29.01.2013, 18:27
Logibear Logibear ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 11.05.07
Sijainti: Lohja, .
Viestit: 3
Perusasetus

Mönkkärit ja autot


Mönkkäriharrastajana ja autotouhujen seuraajana sanoisin että meidän kannattaisi nyt vetää yhtä köyttä ja aktivoitua todenteolla jotta saamme äänemme kuuluviin.

Tuolla pönkijäfoorumin vastaava keskustelu:

http://keskustelu.sammysatv.com/view...hp?f=2&t=34652

Mönkijän ja auton ero on aika hiuksenhieno jos katsoo vaikka tätä tuoretta tapahtumaviteota:

http://www.youtube.com/watch?v=jHubqFEjE9Y
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 29.01.2013, 22:00
Tirlittan Tirlittan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.01.13
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 33
Thumbs up

Hieno asenne teillä!


Onpa kiva lukea tällaisena uutena tulokkaana ja maanomistajana tätä teidän asennetta. Olisipa noissa hevospiireissä yhtä sitoutunut ajatus siitä, millaista mielikuvaa omasta lajista halutaan antaa maanomistajille ja yleisölle. Siellä vaan tuntuu monilla olevan ainoastaan oikeuksia, eikä toisten omaisuudesta juurikaan välitetä. Harmi.

On ihan totta, että muutama sooloilija onnistuu pilaamaan koko lajin maineen. Itse olen antanut reilusti kysymään tulleille enduro harrastajille luvan oikaista maani läpi, kun kulkevat luvalliselle uralleen. Kulkevat samaa uraa ja se ei iso jälki silloin ole. Sen sijaan sapettaa se/ne muutamat mönkijäkuskit, jotka ovat sotkeneet lähes joka polun, mikä maillani kulkee. Syksyn märällä kelillä ei tarvitse montaa kertaa samasta kohdasta ajaa, kun polulle ei enää ole asiaa kävellen. Ja kun ei enää ole kiva mennä samasta kohtaa, mennään vierestä. Talvikäyttöön tarkoitetun metsäautotienkin saa käsittämättömän huonoon kuntoon, kun väärään aikaan ajaa.

Siksipä on erittäin hienoa, että tällä palstalla on yleinen asenne noin vastuullinen. Jos niiden kovakallojenkin asenteet muuttuisivat, kun huomaavat, että lajin konkarit eivät sooloilijoita kovasti arvosta.
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 31.01.2013, 07:33
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lord of flies Näytä viesti
Tuossa olis kyllä pikkasen itua että sallis linjojen alla ajelun. Mutta sitten tulee mieleen se että moniko malttaa sitten pysyä siellä linjalla? Ja kun jäädään kiinni niin pylväistä sitten vinssattas, ei niitä varmaan nyt ihan siihen ole suunniteltu.
Tulevana metsänomistajana kyllä antaisin luvan ajella maitten läpi kulkevalla linjalla.

Tuosta oon kuullut monesti että kelirikon aikaan käydään porkkaan tiet rikki, oon päässyt näkemään myös jälkiä.
Voimalinjojen alla ajelulle voisi saada melko helposti puoltoa linjojen huollon ja sähkön toimitusvarmuuden paranemisen kautta. Energiayhtiöt ei tykkää kyttyrää jos linjat pysyy puhtaana eikä maanomistajakaan pahastune jos linjan alla puuhaa hillitysti raiskaamatta esim. joulukuusentaimia, jos nyt joku niitä siellä kasvattelisi.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 31.01.2013, 07:53
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.772
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Voimalinjojen alla ajelulle voisi saada melko helposti puoltoa linjojen huollon ja sähkön toimitusvarmuuden paranemisen kautta. Energiayhtiöt ei tykkää kyttyrää jos linjat pysyy puhtaana eikä maanomistajakaan pahastune jos linjan alla puuhaa hillitysti raiskaamatta esim. joulukuusentaimia, jos nyt joku niitä siellä kasvattelisi.
Voi vastaus olla kielteinen mutta kysääse Fingriniltä jos olet tuota mieltä. Fingrinin vastaus on satavarmasti kielteinen autoille mutta myönteinen kelkka reiteille. Kerran kyselin tuota juttua peruste oli autolla harukseen voimalinjalla törmätessä ja linjan vaurioituessa tulee aika iso sähkökatko ........ tuumas vielä ettei ole eikä anna millekkään autotoiminalle lupaa ajella linjonjen alla mm maanomistajankin pitäisi ilmoittaa jos ajelee traktorilla linjan alla tai tapahtuu puun ajoa voimalinjojen alla.

Näin mulle kaveri aukesi tierä sitten ....
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 31.01.2013, 19:49
xxpowellxx:n Avatar
xxpowellxx xxpowellxx ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.12
Sijainti: Savonranta
Viestit: 237
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joker Näytä viesti
Voi vastaus olla kielteinen mutta kysääse Fingriniltä jos olet tuota mieltä. Fingrinin vastaus on satavarmasti kielteinen autoille mutta myönteinen kelkka reiteille. Kerran kyselin tuota juttua peruste oli autolla harukseen voimalinjalla törmätessä ja linjan vaurioituessa tulee aika iso sähkökatko ........ tuumas vielä ettei ole eikä anna millekkään autotoiminalle lupaa ajella linjonjen alla mm maanomistajankin pitäisi ilmoittaa jos ajelee traktorilla linjan alla tai tapahtuu puun ajoa voimalinjojen alla.

Näin mulle kaveri aukesi tierä sitten ....
Kaksi viikkoa sitten sain ainakin itse kirjalliset luvat ajella fingridin linjojen alla n 50km koski lupa tolpalta x tolpalle y.
Sain luvat sinne minne pyysinkin,ainut mutta pitää maanomistajilta luvat pyytää?
__________________
Mersu 300 GDT vm.-82
Jeep Cherokee 4.0 vm.-91
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 31.01.2013, 20:09
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.772
Perusasetus

Nyt rupes kiinnostamaan millä verukkeella sait luvan ? Mulle sanottiin ehdottomasti ei. Laita vaikka yveellä tietoa jos et täällä viitsi huudella. Tuolle tiedolle olisi käyttöä
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 31.01.2013, 22:13
Teme Teme ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.03.05
Sijainti: Oulunsalo
Viestit: 346
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlittan Näytä viesti
Onpa kiva lukea tällaisena uutena tulokkaana ja maanomistajana tätä teidän asennetta. Olisipa noissa hevospiireissä yhtä sitoutunut ajatus siitä, millaista mielikuvaa omasta lajista halutaan antaa maanomistajille ja yleisölle. Siellä vaan tuntuu monilla olevan ainoastaan oikeuksia, eikä toisten omaisuudesta juurikaan välitetä. Harmi.

On ihan totta, että muutama sooloilija onnistuu pilaamaan koko lajin maineen. Itse olen antanut reilusti kysymään tulleille enduro harrastajille luvan oikaista maani läpi, kun kulkevat luvalliselle uralleen. Kulkevat samaa uraa ja se ei iso jälki silloin ole. Sen sijaan sapettaa se/ne muutamat mönkijäkuskit, jotka ovat sotkeneet lähes joka polun, mikä maillani kulkee. Syksyn märällä kelillä ei tarvitse montaa kertaa samasta kohdasta ajaa, kun polulle ei enää ole asiaa kävellen. Ja kun ei enää ole kiva mennä samasta kohtaa, mennään vierestä. Talvikäyttöön tarkoitetun metsäautotienkin saa käsittämättömän huonoon kuntoon, kun väärään aikaan ajaa.

Siksipä on erittäin hienoa, että tällä palstalla on yleinen asenne noin vastuullinen. Jos niiden kovakallojenkin asenteet muuttuisivat, kun huomaavat, että lajin konkarit eivät sooloilijoita kovasti arvosta.
Mitä vähemmän maata, sen enemmän vit*ttaa..
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 31.01.2013, 22:30
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Täytyy myöntää, että palstalla on vuosien aikana tullut paljon "älyllisempi" suhtautuminen maastoajoon tai sitten luvatta toisten mailla ajavat omatoimiharrastajat pitävät nyt vain suunsa kiinni.

Mitä tulee tuohon valtakunnalliseen moottorikelkkareittiin, niin se tulee koskemaan vain kelkkoja. Ja tuollainen virallinen reitti ei ole kenellekään maanomistajalle poitiivinen asia maallaan, koska se on rasite josta ei saa mitään korvausta. Reitille tehdään maanmittaustoimitus, siitä tulee rasite ja reitin liikenne on etuajo-oikeutettua mm. maanomistajan ollessa metsätöissä. Eli reitti on oltava auki ja kunnossa ja jos siellä on kaatunut puu tai metsätyökone tulee kelkan eteen metsästä reitille, niin häviäjä on lähes varmasti ennakkoon tiedossa.

En usko, että nämä viralliset reitit tulevat saamaan suosiota, kun maanomistajat ensin älyävät, että mikä rasite se heille on. Nämä kelkkakerhojen kanssa tehdyt suulliset ja kirjalliset ajourat ovat paljon helpommin siirrettävissä ja lopetettavissa kuin reitti. Ja uskon sen olevan maanomistajallekin kaiken a ja o, että loppuviimeksi saa määrätä että kuka ajaa hänen maillaan, koska ja missä ajo tapahtuu. Virallinen reitti ei anna sitä vapautta omistajalle.

Se, että mönkkärit tai maasturit saisivat omia reittejä läpi Suomen, on vain märkä päiväuni.

TT
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 01.02.2013, 19:18
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joker Näytä viesti
Voi vastaus olla kielteinen mutta kysääse Fingriniltä jos olet tuota mieltä. Fingrinin vastaus on satavarmasti kielteinen autoille mutta myönteinen kelkka reiteille. Kerran kyselin tuota juttua peruste oli autolla harukseen voimalinjalla törmätessä ja linjan vaurioituessa tulee aika iso sähkökatko ........ tuumas vielä ettei ole eikä anna millekkään autotoiminalle lupaa ajella linjonjen alla mm maanomistajankin pitäisi ilmoittaa jos ajelee traktorilla linjan alla tai tapahtuu puun ajoa voimalinjojen alla.

Näin mulle kaveri aukesi tierä sitten ....
Juu, Finngridin linjat on kaikki vähintään 110 kV, useimmat 400 kV linjoja ja jos niistä harus putoaa ja tolppa kaatuu, niin kulut mitataan pahimmillaan sadoissatuhansissa/tunti. Lisäksi Suomessa on tuhansia kilometrejä 20 kV linjoja jotka menee metsässä ja joille kaatuneita puita putsaillaan pois aina silloin tällöin. Noille linjoille lupa voi heltyä helpommin, mutta ei ole reitit ihan niin leveitä kuin noilla suurvoimansiirron linjoilla

Paikalliseen verkkoyhtiöön vaan yhteys.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 09.05.2013, 12:33
460Xj 460Xj ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.10.08
Sijainti: South-eastern Finland
Viestit: 81
Perusasetus

Keneltä lupa


Nythän on niin...
että Finngrid eikä mikään muukaan sähköyhtiö voi antaa muulle alueelle maastoliikennöintiin lupaa kuin OMISTAMALLEEN maalle. Voimajohtolinjojen alla olevat maat ovat käsittääkseni lähes poikkeuksetta edelleen niiden maanomistajien omistuksessa, joiden mailla linjat menevät. Fingridillä yms. on lakiin perustuva oikeus linjaan, mutta se ei ole näissä tapauksissa maanomistaja. Sähköyhtiöllä on oman huoltotoimintansa harjottamiseen maastoliikenneoikeus mm. ko linjoilla. Mutta se ei voi ymmärtääkseni antaa ulkopuolisille mitään maastoliikennelupaa ohi maanomistajien.
Maastoliikenne tarvitsee aina maanomistajan luvan.
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 21.05.2013, 20:59
NiFa1 NiFa1 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.04.13
Sijainti: Lumijoki, Suomi
Viestit: 235
Perusasetus

Ehdottomasti pitää säilyttää tuo että maanomistajalta kysytään aina lupa! Meillä päin pääsääntöisesti toimii tämä homma, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Luvan kysyjät on melkein aina saaneet luvan ajella metsissä ja pelloilla, riippuen tietenkin tilanteesta.
__________________
Jos pyörä ei vedä, se hidastaa.
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 06.07.2017, 09:06
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.248
Blog Entries: 5
Perusasetus

Silläviisiin


Näin sitä lakia tulkitaan Vantaalla, rahastusta keinolla millä hyvänsä....

http://www.is.fi/autot/art-2000005277809.html

Jutussa oli linkki jo aikaisempaan Hyvinkään osalta:

http://www.is.fi/autot/art-2000000981638.html
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
http://www.roverfriends.fi/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 06.07.2017, 16:43
maitopoika maitopoika ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.09.14
Sijainti: Perho Suomi
Viestit: 66
Perusasetus

ajelu kelirikkoaikana


kelirikkoaikana ajelulla saadaan äkkiä tiet huonoon kuntoon mutta miettikääpäs kummalla ajaessa ne tiet särkyy helpommin, normaali 195 leveellä henkilöauton rattaalla vai 12,5 leviällä mutikalla. hirviporukassa kahtovat pitkään mun renkaita ja tuumasivat että "hirviät renkaat, noilla paskotaan kaikki tiet ja pellot ja ajellaan pitkin mehtiä". iltapäivällä kun lykkäsivät vanhaa citikkaa pois pellolta niin tuumasin että vituttaa kun paskotaan tiet ja pellot pienillä renkailla ja käänsin pajeron sutimatta samassa liittymässä. sateella ajovat h-a:lla urat tiehen ja pakkasella marisivat että kun maasturimiehet ajaa tiet urille. otin mittanauhan ja tuumasin että harvassa maasturissa on vain 22 cm leviät renkaat ja taas oli äijät huulipyöreenä
__________________
KAIKKI PAITSI METSÄSTYS ON TURHAA!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Maastoliikennelaki Tumi Linkit 0 02.03.2003 08:54


Sivu luotu: 03:41 (GMT +2).