|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Akku webastolliseen autoon+2 akkujärj.Eli mikä akku sopisi parhaiten webastolliseen diesel pakuun/kevyt-kuormuriin? Optima tai exide maxxima deep cycle ei ole tässä kohtaa varmaankaan valinta? Tai oikein hyvin perusteluin ehkä. Mutta kun tilaa on vain yhdelle akulle noin 100Ah koko luokkaa. Miten noi AGM yms. akut onko ne korkeamman hintansa arvoisia? Minkä merkkiset akut on nykyään hyviä? Tuntuu ettei hyvää akkua tunnu saavan enään miltään merkiltä. Tai siis mulla useampi exide maxxima deep cycle ja niissä hinta laatusuhde todella kohdallaan Boschin 100Ah AGM 225e ja Bilhelvetin AGM 95Ah 189e noin niin kuin esimerkkeinä Halvin 100Ah varmaan 80-90e, sellaista en edes harkitse. Ajatus ois laittaa johonkin auton alle sellaseen akkuille tarkoitettuun muovilaatikkoon myös toinen akku 80-100Ah. Sille ajattelin laittaa bilhelvetin erotus releen jonka kautta lataus. Siitä pluspiuha pääkytkimen kautta startille. Jos jää akku jumiin niin sitten kytkimen kautta apuvirtaa siitä ja heti sen jälkeen kytkin auki jotteivat akut syö toisiaan. Toimisiko näin? Ai miksi näin? No siksi kun mulla on ilmaisia about kunnossa olevia akkuja tuohon vara-akku käyttöön ja toi kytkentä plus muut roinat olisi halvin ja yksinkertaisin rakentaa. Jos tekisin kunnollisen kaksi akku järjestelmän joutuisin rakentamaan puolet auton sähköistä uusiksi. -sami-
|
#2
|
|||
|
|||
siis onko 2-akku järjestelmä työläs?
Minulla itselläni nyt vielä hodarissa webasto peräkopissa olevan akun sähköissä, ja 1. starttiakulta menee 2x30 amppeerin sulakkeen ja 16mm2? johdon kautta taka-akulle, jossa vielä plus napaa ennen 2x 30A sulakkeet
Siis vaikka akkujen välinen kaapeli menee oikosulkuun koriin, niin palaa sulakkeet molemmista päistä. Ja juurikin tuo bilteman erotusrele tulee vielä lisää, kunhan löydän sen jostakin... pistin liian hyvään talteen testauksen jälkeen. Nyt siis toimii siten, että kun lähden pitemmälle lenkille pistän nuo konehuoneessa olevat sulakkeet paikoilleen, ja yritän muistaa ottaa pois kun pääsen perille..... Ja jos akut on samantyyppiset, ja kunnossa, niin ei ne syö toisiaan, ei ainakaan mitenkään äkkiä, siis päivässä parissa! tokihan molemmat purkautuu, jos esim unohtaa valot päälle! |
#3
|
|||
|
|||
kyllä se kunnon 2 akku järjestelmä vaan on niin isotöinen että sen saa unohtaa. Ihan liikaa kytkettävää ja siis ihan alkuperäisistä kaapelisarjoista asti joutuisi muuttamaan.
2 akku järjestelmällä tarkoitan siis sellaista jossa oikeesti hupi ja startti puoli erikseen. -sami- |
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutta nyt tarvis ekaks eniten vinkkejä niistä akuista! Mites noi exiden agm akut? Niitä on kehuttu paljon merikäytössä ainakin. kestääkö ne viellä pakkasiakin? -sami- |
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Joskus tarvii paljon akkuja yhtä aikaa ja silloin on kätevä kun yhdistää kaikki akut yhteen. |
#7
|
|||
|
|||
Luin huonosti tuon aloitustopiikin... siinähän oli tuo bilteman rele.Lainaus:
Jos molemmat akut samaa tyyppiä, täynnä ja kunnossa, vaikka vähän huonommassakin, niin napajännitteiden ero on niin pieni, että vuorokaudessa parissa ei kerkeä tapahtumaan mitään fataalia! Toki tuo parempi antaa pikkaisen tasoitusvirtaa heikommalle, mutta virta on milliamppeeri luokassa. Jos toisesta akusta esim kenno oikosulussa tms. niin silloin tilanne on aivan eri.... Kytkentä nimenomaan noin, siis päävirtakytkimellä ohitus(siis kytketään eroitusreleen navat yhteen) MUTTA silloin pitää olla "hupi" akun + kaapeli suojattu oikosululta koriin/runkoon idiottivarmasti. Helpompi ratkaisu taitaa olla apuvirtakaapelit, ja työkalut, että akun saa irti apuvirtaa antamaan? siis jos noita päävirta-akun "kuolemisia" ei satu joka vuosi? Itse piirsin yhteen veneeseen 2-akkujärjestelmän siten, että starttiakku käytti vain starttimoottoria; hupiakut kaikkia muuta mm. hehkutusta, ja päävirtakytkimellä saa akut yhteen (erotusreleen kautta lataa startti-akkua) Siis virta-avain kytkee releen kautta herätteen startti solennoidille. -> starttiakkua ei voi purkaa muuten kuin starttaamalla no, poikkeus vahvistaa säännön, siis pilssipumpulle sähköt diodien kautta molemmilta akustoilta P.S jos käytätte tuota bilteman erotusrelettä tosi paksuilla kaapeleilla, niin muistakaa se, että se ei aukea heti! -> siis jos päävirta-akku on tyhjä/huono, ja sammutatte auton ja samantien starttaatte, niin kytkimen läpi menee virtaa PALJON, ja rele vielä aukee satojen amppeerien virran kulkiessa.... siis jos auto sammuu, niin pidä noin 10 sekunttia virtaa päällä ennen starttia (siis jos starttiakku on lähes kuollut) |
#8
|
||||
|
||||
Mitä tällä toisella akulla on tarkoitus hakea, lisävirtaa webastolle jottei se ime akkua tyhjäksi?
Jos siellä on jo 100Ah akku joka on kunnossa niin ei sieltä ihan kättelyssä lopu potku jollei se Weba huuda tolkuttomia toveja enne ajoon lähtöä. 3o min. riittää helposti enimmäiskäyttöajalle webassa, se jo lämmittää koneen ja kabiininkin ja loput tulee jo kun auto on käynnissä. Jos haetaan sitä toimintavarmuutta että akuissa on virtaa vaikka webaa huudattaa niin osta ylläpitolaturi. Ei ole kovin iso duuni ajon loputtua illalla avata konepelti ja tökätä piuha kiinnija painaa laturi päälle. Toimii mullakin joka päivä..... |
#9
|
|||
|
|||
Edelleenkin kaipaisin eniten ehdotuksia hyvästä akku merkistä ja mallista.
Tuolla toisella akulla haetaan vain ja ainostaan käyttövarmuutta ettei jää maastoon niin helposti. Mulla on jo toinen akku irtonaisena takahutlarissa ja kohtuu hyvät kaapelitkin. Omalle akulle on erillinen 230v laturi "lohkiksen" pistokkeen kauttakin jopa. On joko c-tek tai c-tek kopio en muist kumman sinne laitoin. Siinäkin on vaan sellanen puute että esim. ihan joka paikassa ei ole viellä verkkovirtaa tarjolla. Mutta kun siinä irto akussa on vain huonoja puolia. Se pitää ensinnäkin muistaa kantaa talliin välillä lataukseen. Toisekseen on ihan vitun urpoa pitää irrolista hapolla ja energialla täytettyä muovi purkkia siellä pyörimässä. Siellä on nyt alle vuoden ikäinen normi 100Ah akku, (joo on takuukin voimassa ei kiinosta yhtään). Idioottina ostin halvan ja nyt ei yllätä yhtään että olikin ihan paska. Oon siis valmis laittamaan rahaakin kiinni siihen akkuun kunhan sais sitten sellaisen ettei ole taas vuoden päästä tuossa käytössä paskana. Autossa on telkkaria, jääkaappia, perutuuskameraa, vahvaria, invertteriä yms. ja se hiton loistava webastokin. Ajoa tulee päivässä todella vaihtelevasti. Välillä 30km ja välillä 1200km Normi vaihtelun ollessa 30km-150km. Kuvaamani lisä akku järjestely olisi silleen fixu että sitä osaisi käyttää jos ei muuten niin puhelimen kautta neuvottuna vaikka yksikertaisempikin kaveri. Tuossa kinnerissä kun akku tuuppaa olemaan viellä niin kyrvässä paikassa ettei sinne uskalla kaikki edes tunkea kaapelia. Toi tieto tuosta bilsteinin erotus releestä oli tosi hyvä, kiitos! Mun/meidän veneissä ollut aina startti ja hupi akut erotettuna toisistaan täysin. Venettä kun ei hinata käyntiin ja akut usein todella pahoissa paikoissa kaapeli starttausta ajatellen. -sami- |
#10
|
|||
|
|||
Ja vielä ymmärsin väärin! siis sorry, jos sotken...
siis aloitustopiikista?
Ai miksi näin? No siksi kun mulla on ilmaisia about kunnossa olevia akkuja tuohon vara-akku käyttöön ja toi kytkentä plus muut roinat olisi halvin ja yksinkertaisin rakentaa. Jos tekisin kunnollisen kaksi akku järjestelmän joutuisin rakentamaan puolet auton sähköistä uusiksi. Ja jokaisella on vara valita.... |
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kyllähän mä olen valmis laittamaan rahaa tuohon kiinni. Mutta mieluiten haluisin noille ilmais akuille käyttöä. Kunnollinen kaksi akku järjestelmä ei vaan oikeesti ole mulla mahdollinen. Mulla on duunikinnerissä olevinaan kunnollinen kaksiakkujärjestelmä. Mutta niin vaan sekin on akkupiipussa ollut, liian usein. Sen järjestelmän on rakentanut ja suunitellut mb ja/tai kotimainen päälirakentaja. Kustannuksissa ei pitänyt tinkiä vaan järjestelmän piti olla nimenomaan luetettava. Nyt kuitenkin on jopa yhdestä autosta toinen akkiu räjähtänyt yms. Eli jostain tuollaisessa systeemissä se sähkö vaan kiertää näköjään. Ajatukset ja neuvot on olleet vain hyviä ja rakentavia kiitos kaikille. Nyt edelleen kaipaisin ideaa siitä akku merkistä ja mallista. Tänään mä sen akun kuitenkin joudun hakemaan. -sami- |
#12
|
|||
|
|||
Tossa meikäläisen akkujärjestelmässä voi hyödyntää vanhoja akkuja.
Jos käyttää kahta akkua, voi keulan käynnistysakku olla vanha. Silloin kun tulee tilanne vastaan ettei siinä virta riitä, tueksi saa päävirtakytkimellä toisen akun. Johto niiden välillä on 50 neliöistä ja paksumpikin saisi olla, tämän päälle mulla oli kuitenkin sopivaa letkua suojaksi. Koska hupiakun teki tarpeelliseksi 3000 w invertteri, siihen kannattaa kaveriksi laittaa mahdollisimman hyvä akku ja tälle ei oikein mikään akku tunnu riittävän, meinasin että jatkossa homma saa toimia niin, että yhteensä saan kytkettyä 3x100 ah akkua yhteen. Käyttäisin ehkä muuten isompia akkuja vain kaksi kappalein, noi 100 ah akut tuntuu olevan suurimpia mitä muitta mutkitta pystyn hyödyntämään ja käy myös sedan autoon. |
Luokat |
webasto akku agm |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Tupla-akku | BJ45 | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 14.11.2013 18:00 |
Myydään Akku mig | Rekisteröimätön | O/M/V Muut | 4 | 10.02.2009 20:13 |
Akku kontissa | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 10.01.2009 09:59 |
Vaihtoa Volvo 303 / asunto autoon / LINJA autoon? | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 27.04.2008 18:48 | |
"lyijyhyytelö" AKKU | ToyWo | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 09.11.2006 20:13 |