Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.01.2013, 17:21
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Akku webastolliseen autoon+2 akkujärj.


Eli mikä akku sopisi parhaiten webastolliseen diesel pakuun/kevyt-kuormuriin?

Optima tai exide maxxima deep cycle ei ole tässä kohtaa varmaankaan valinta?

Tai oikein hyvin perusteluin ehkä. Mutta kun tilaa on vain yhdelle akulle noin 100Ah koko luokkaa.

Miten noi AGM yms. akut onko ne korkeamman hintansa arvoisia?

Minkä merkkiset akut on nykyään hyviä? Tuntuu ettei hyvää akkua tunnu saavan enään miltään merkiltä. Tai siis mulla useampi exide maxxima deep cycle ja niissä hinta laatusuhde todella kohdallaan

Boschin 100Ah AGM 225e ja Bilhelvetin AGM 95Ah 189e noin niin kuin esimerkkeinä Halvin 100Ah varmaan 80-90e, sellaista en edes harkitse.

Ajatus ois laittaa johonkin auton alle sellaseen akkuille tarkoitettuun muovilaatikkoon myös toinen akku 80-100Ah. Sille ajattelin laittaa bilhelvetin erotus releen jonka kautta lataus. Siitä pluspiuha pääkytkimen kautta startille. Jos jää akku jumiin niin sitten kytkimen kautta apuvirtaa siitä ja heti sen jälkeen kytkin auki jotteivat akut syö toisiaan. Toimisiko näin?

Ai miksi näin? No siksi kun mulla on ilmaisia about kunnossa olevia akkuja tuohon vara-akku käyttöön ja toi kytkentä plus muut roinat olisi halvin ja yksinkertaisin rakentaa. Jos tekisin kunnollisen kaksi akku järjestelmän joutuisin rakentamaan puolet auton sähköistä uusiksi.

-sami-

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.01.2013, 18:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

siis onko 2-akku järjestelmä työläs?


Minulla itselläni nyt vielä hodarissa webasto peräkopissa olevan akun sähköissä, ja 1. starttiakulta menee 2x30 amppeerin sulakkeen ja 16mm2? johdon kautta taka-akulle, jossa vielä plus napaa ennen 2x 30A sulakkeet
Siis vaikka akkujen välinen kaapeli menee oikosulkuun koriin, niin palaa sulakkeet molemmista päistä.

Ja juurikin tuo bilteman erotusrele tulee vielä lisää, kunhan löydän sen jostakin... pistin liian hyvään talteen testauksen jälkeen.

Nyt siis toimii siten, että kun lähden pitemmälle lenkille pistän nuo konehuoneessa olevat sulakkeet paikoilleen, ja yritän muistaa ottaa pois kun pääsen perille.....

Ja jos akut on samantyyppiset, ja kunnossa, niin ei ne syö toisiaan, ei ainakaan mitenkään äkkiä, siis päivässä parissa! tokihan molemmat purkautuu, jos esim unohtaa valot päälle!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.01.2013, 18:51
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

kyllä se kunnon 2 akku järjestelmä vaan on niin isotöinen että sen saa unohtaa. Ihan liikaa kytkettävää ja siis ihan alkuperäisistä kaapelisarjoista asti joutuisi muuttamaan.

2 akku järjestelmällä tarkoitan siis sellaista jossa oikeesti hupi ja startti puoli erikseen.

-sami-
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.01.2013, 19:27
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
kyllä se kunnon 2 akku järjestelmä vaan on niin isotöinen että sen saa unohtaa. Ihan liikaa kytkettävää ja siis ihan alkuperäisistä kaapelisarjoista asti joutuisi muuttamaan.
2 akku järjestelmällä tarkoitan siis sellaista jossa oikeesti hupi ja startti puoli erikseen.
-sami-
Taitaa toi kahden eri iskussa olevan akun toistensa syöminen tulla kun moottori ei pyöri ja latausta ei tapahdu ja silloin toisessa akussa on enempi jännitettä kuin toisessa. Ratkaisu siihen on, että akkujen välissä on päävirtakytkin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.01.2013, 19:39
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Taitaa toi kahden eri iskussa olevan akun toistensa syöminen tulla kun moottori ei pyöri ja latausta ei tapahdu ja silloin toisessa akussa on enempi jännitettä kuin toisessa. Ratkaisu siihen on, että akkujen välissä on päävirtakytkin.
Juuri siksipä olenkin ajatellut ettei noi akut ole koskaan muuten kuin akkuloppu tilateessa yhteydessä toisiinsa. Eli silloin kuin jäädään "piippuun" käännetään pääkytkimestä yhteys auki. Muutoin vain erotusrele antaa vara-akulle virtaa.

Mutta nyt tarvis ekaks eniten vinkkejä niistä akuista! Mites noi exiden agm akut? Niitä on kehuttu paljon merikäytössä ainakin. kestääkö ne viellä pakkasiakin?

-sami-
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.01.2013, 19:54
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.947
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
Juuri siksipä olenkin ajatellut ettei noi akut ole koskaan muuten kuin akkuloppu tilateessa yhteydessä toisiinsa. Eli silloin kuin jäädään "piippuun" käännetään pääkytkimestä yhteys auki. Muutoin vain erotusrele antaa vara-akulle virtaa.
-sami-
Mun autossa on vakiona tupla-akkusysteemi (auton keulan toinen tupla-akuistan juuri nyt puuttuu), jonka lisäksi olen tehnyt kokonaan oman hupiakkujärjestelmän invertterin viereen. Homma toimii ihan hyvin kun hupiakkua lataan vaikka jollain pidemmällä matkalla kun yhdistän päävirtakytkimellä auton omaan sähköjärjestelmään. Olen tuuminut, että kesäkäyttöä vartenhan tästä saa hienon jos laittaa hupiakun latauksen aurinkokennolla ja teholatausta saa tarvittaessa ajaessa.

Joskus tarvii paljon akkuja yhtä aikaa ja silloin on kätevä kun yhdistää kaikki akut yhteen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.01.2013, 21:36
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Luin huonosti tuon aloitustopiikin... siinähän oli tuo bilteman rele.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Taitaa toi kahden eri iskussa olevan akun toistensa syöminen tulla kun moottori ei pyöri ja latausta ei tapahdu ja silloin toisessa akussa on enempi jännitettä kuin toisessa. Ratkaisu siihen on, että akkujen välissä on päävirtakytkin.
Tuosta minun bilteman erotusreleestä kylmä ym. testitietoa jossain toisessa topiikissa.

Jos molemmat akut samaa tyyppiä, täynnä ja kunnossa, vaikka vähän huonommassakin, niin napajännitteiden ero on niin pieni, että vuorokaudessa parissa ei kerkeä tapahtumaan mitään fataalia! Toki tuo parempi antaa pikkaisen tasoitusvirtaa heikommalle, mutta virta on milliamppeeri luokassa.
Jos toisesta akusta esim kenno oikosulussa tms. niin silloin tilanne on aivan eri....

Kytkentä nimenomaan noin, siis päävirtakytkimellä ohitus(siis kytketään eroitusreleen navat yhteen) MUTTA silloin pitää olla "hupi" akun + kaapeli suojattu oikosululta koriin/runkoon idiottivarmasti.

Helpompi ratkaisu taitaa olla apuvirtakaapelit, ja työkalut, että akun saa irti apuvirtaa antamaan? siis jos noita päävirta-akun "kuolemisia" ei satu joka vuosi?

Itse piirsin yhteen veneeseen 2-akkujärjestelmän siten, että starttiakku käytti vain starttimoottoria; hupiakut kaikkia muuta mm. hehkutusta, ja päävirtakytkimellä saa akut yhteen (erotusreleen kautta lataa startti-akkua)

Siis virta-avain kytkee releen kautta herätteen startti solennoidille. -> starttiakkua ei voi purkaa muuten kuin starttaamalla
no, poikkeus vahvistaa säännön, siis pilssipumpulle sähköt diodien kautta molemmilta akustoilta

P.S jos käytätte tuota bilteman erotusrelettä tosi paksuilla kaapeleilla, niin muistakaa se, että se ei aukea heti! -> siis jos päävirta-akku on tyhjä/huono, ja sammutatte auton ja samantien starttaatte, niin kytkimen läpi menee virtaa PALJON, ja rele vielä aukee satojen amppeerien virran kulkiessa.... siis jos auto sammuu, niin pidä noin 10 sekunttia virtaa päällä ennen starttia (siis jos starttiakku on lähes kuollut)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.01.2013, 21:45
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.155
Perusasetus

Mitä tällä toisella akulla on tarkoitus hakea, lisävirtaa webastolle jottei se ime akkua tyhjäksi?

Jos siellä on jo 100Ah akku joka on kunnossa niin ei sieltä ihan kättelyssä lopu potku jollei se Weba huuda tolkuttomia toveja enne ajoon lähtöä.
3o min. riittää helposti enimmäiskäyttöajalle webassa, se jo lämmittää koneen ja kabiininkin ja loput tulee jo kun auto on käynnissä.

Jos haetaan sitä toimintavarmuutta että akuissa on virtaa vaikka webaa huudattaa niin osta ylläpitolaturi. Ei ole kovin iso duuni ajon loputtua illalla avata konepelti ja tökätä piuha kiinnija painaa laturi päälle.
Toimii mullakin joka päivä.....
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.01.2013, 23:02
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Edelleenkin kaipaisin eniten ehdotuksia hyvästä akku merkistä ja mallista.

Tuolla toisella akulla haetaan vain ja ainostaan käyttövarmuutta ettei jää maastoon niin helposti. Mulla on jo toinen akku irtonaisena takahutlarissa ja kohtuu hyvät kaapelitkin. Omalle akulle on erillinen 230v laturi "lohkiksen" pistokkeen kauttakin jopa. On joko c-tek tai c-tek kopio en muist kumman sinne laitoin. Siinäkin on vaan sellanen puute että esim. ihan joka paikassa ei ole viellä verkkovirtaa tarjolla.

Mutta kun siinä irto akussa on vain huonoja puolia. Se pitää ensinnäkin muistaa kantaa talliin välillä lataukseen. Toisekseen on ihan vitun urpoa pitää irrolista hapolla ja energialla täytettyä muovi purkkia siellä pyörimässä.

Siellä on nyt alle vuoden ikäinen normi 100Ah akku, (joo on takuukin voimassa ei kiinosta yhtään). Idioottina ostin halvan ja nyt ei yllätä yhtään että olikin ihan paska.

Oon siis valmis laittamaan rahaakin kiinni siihen akkuun kunhan sais sitten sellaisen ettei ole taas vuoden päästä tuossa käytössä paskana.

Autossa on telkkaria, jääkaappia, perutuuskameraa, vahvaria, invertteriä yms. ja se hiton loistava webastokin.

Ajoa tulee päivässä todella vaihtelevasti. Välillä 30km ja välillä 1200km Normi vaihtelun ollessa 30km-150km.

Kuvaamani lisä akku järjestely olisi silleen fixu että sitä osaisi käyttää jos ei muuten niin puhelimen kautta neuvottuna vaikka yksikertaisempikin kaveri.

Tuossa kinnerissä kun akku tuuppaa olemaan viellä niin kyrvässä paikassa ettei sinne uskalla kaikki edes tunkea kaapelia.

Toi tieto tuosta bilsteinin erotus releestä oli tosi hyvä, kiitos!

Mun/meidän veneissä ollut aina startti ja hupi akut erotettuna toisistaan täysin. Venettä kun ei hinata käyntiin ja akut usein todella pahoissa paikoissa kaapeli starttausta ajatellen.

-sami-
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.01.2013, 23:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Ja vielä ymmärsin väärin! siis sorry, jos sotken...


siis aloitustopiikista?
Ai miksi näin? No siksi kun mulla on ilmaisia about kunnossa olevia akkuja tuohon vara-akku käyttöön ja toi kytkentä plus muut roinat olisi halvin ja yksinkertaisin rakentaa. Jos tekisin kunnollisen kaksi akku järjestelmän joutuisin rakentamaan puolet auton sähköistä uusiksi.

Ja jokaisella on vara valita....
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.01.2013, 06:51
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
siis aloitustopiikista?
Ai miksi näin? No siksi kun mulla on ilmaisia about kunnossa olevia akkuja tuohon vara-akku käyttöön ja toi kytkentä plus muut roinat olisi halvin ja yksinkertaisin rakentaa. Jos tekisin kunnollisen kaksi akku järjestelmän joutuisin rakentamaan puolet auton sähköistä uusiksi.

Ja jokaisella on vara valita....
Siis ei mun varsinkaan kirjallinen ulos anti ole mitään selvintä, enkä sano että tässä mun logiikassa ois mitään järkeä edes.

Kyllähän mä olen valmis laittamaan rahaa tuohon kiinni. Mutta mieluiten haluisin noille ilmais akuille käyttöä. Kunnollinen kaksi akku järjestelmä ei vaan oikeesti ole mulla mahdollinen. Mulla on duunikinnerissä olevinaan kunnollinen kaksiakkujärjestelmä. Mutta niin vaan sekin on akkupiipussa ollut, liian usein. Sen järjestelmän on rakentanut ja suunitellut mb ja/tai kotimainen päälirakentaja. Kustannuksissa ei pitänyt tinkiä vaan järjestelmän piti olla nimenomaan luetettava. Nyt kuitenkin on jopa yhdestä autosta toinen akkiu räjähtänyt yms. Eli jostain tuollaisessa systeemissä se sähkö vaan kiertää näköjään.

Ajatukset ja neuvot on olleet vain hyviä ja rakentavia kiitos kaikille.

Nyt edelleen kaipaisin ideaa siitä akku merkistä ja mallista. Tänään mä sen akun kuitenkin joudun hakemaan.

-sami-
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.01.2013, 07:41
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.947
Perusasetus

Tossa meikäläisen akkujärjestelmässä voi hyödyntää vanhoja akkuja.

Jos käyttää kahta akkua, voi keulan käynnistysakku olla vanha. Silloin kun tulee tilanne vastaan ettei siinä virta riitä, tueksi saa päävirtakytkimellä toisen akun. Johto niiden välillä on 50 neliöistä ja paksumpikin saisi olla, tämän päälle mulla oli kuitenkin sopivaa letkua suojaksi.

Koska hupiakun teki tarpeelliseksi 3000 w invertteri, siihen kannattaa kaveriksi laittaa mahdollisimman hyvä akku ja tälle ei oikein mikään akku tunnu riittävän, meinasin että jatkossa homma saa toimia niin, että yhteensä saan kytkettyä 3x100 ah akkua yhteen.

Käyttäisin ehkä muuten isompia akkuja vain kaksi kappalein, noi 100 ah akut tuntuu olevan suurimpia mitä muitta mutkitta pystyn hyödyntämään ja käy myös sedan autoon.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
webasto akku agm


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tupla-akku BJ45 Tekniikka & Jutustelu 34 14.11.2013 18:00
Myydään Akku mig Rekisteröimätön O/M/V Muut 4 10.02.2009 20:13
Akku kontissa La tuskaa Tekniikka & Jutustelu 14 10.01.2009 09:59
Vaihtoa Volvo 303 / asunto autoon / LINJA autoon? O/M/V Ajoneuvot 1 27.04.2008 18:48
"lyijyhyytelö" AKKU ToyWo Tekniikka & Jutustelu 9 09.11.2006 20:13


Sivu luotu: 19:33 (GMT +2).