|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1301
|
||||
|
||||
onko palstalaiset nostanu ahtoja hiluxista? iteltä löytyy tuommonen ln170 hilux ja olen hunttaillu sitä ahtojen nostamista joten minkä verran niitä uskaltaapi nostaa ja eikös sähkösen polttoaine pumpun vaihto mekaaniseen ole pakollinen vai pystyykö niitä syöttöjä nostamaan tuosta sähkösestä? ja minkälainen rojekti se näin niinkö muuten on?
__________________
Joo ei sole poka niin son näin! |
#1302
|
|||
|
|||
Lainaus:
-99 mallin 170.ssä ahtoja on ollut 1,2-1,5bar nyt jokusen vuoden. |
#1303
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jos muitakin muutoksia on, niin varmaan eri tilanne. |
#1304
|
|||
|
|||
ois itellä mielenkiintoa rakentaa tuohon hiluxiin ln110:n 2,4D (2L2?) koneen tilalle se hj60-61 land cruiserin moottori elikkä se 4.0 turbodieselmoottori
ei taida käyä suoraan tuohon hiluxiin vaihelaatikon jatkoksi? mahtuuko se moottori ylipäätänsä tonne hiluxin konehuoneeseen? |
#1305
|
||||
|
||||
Ei kait tuo olekko 2LT moottorilla.. Ovissaki lukee 2.4TD
__________________
Joo ei sole poka niin son näin! |
#1306
|
|||
|
|||
Lainaus:
Varoitusvalot ei ole tominnassa kun alkaa palamaan 1bar ahdolla. Eihän se pelkällä ilmalla auto liiku. |
#1307
|
|||
|
|||
No mekaaninen pumppuhan siinä sitten on.
Näytti tuolla kuvissakin olevan vielä komean värinenkin |
#1308
|
||||
|
||||
No onpa hyvä että joku tietää Onko jossaki tietoa siitä että miten se ahtojen nosto sitte onnistuu? Ja paljon siinä on vakiona ahdot ja minkä verran niitä kärsii nostaa
__________________
Joo ei sole poka niin son näin! |
#1309
|
|||
|
|||
Eieiei.Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#1310
|
|||
|
|||
Ei nostanu lämpöjä liikaa tai liian hitaasti.
Syyläri putsattu jo,ei ollu erityisen likainen. Palajo likasempia oon nähäny. Olisko kylymänä 15w-40 öljyllä lähäretty kaasupohojassa vetämään,ilman roikkaa. Ja 4:sen kk:laakeri saa kipiää Ainakin Sisuissa (Cummins) 15W-40W öljyt ei tykänny kovista pakkasista. Joutu töissä sivuvirta suodatinta lämmittämään toholla kun työnsi siirapin pihalle Sisun mylly,siis sivuvirtaus suorattimen välistä..
__________________
Köyhät ajaa tiisselillä |
#1311
|
|||
|
|||
Lainaus:
Taitaa olla ainakin 3 eri puhallinta millä koneita noita on. Turboruuvilla varmaan helpoiten onnistuu (uusi käyttämätön olisi jouten), tuohon ei taida olla oikeaa vastausta jotta paljonko kärsii, ajotapakin vaikuttaa. |
#1312
|
||||
|
||||
Ja kannattanee myös lisätä syöttöä jos paineita nostaa. Ja välijäähytin olis myös hyvä laittaa!
__________________
Hiluksi |
#1313
|
|||
|
|||
Lainaus:
Laskennallisestihan sillä jonkun hv.n saa lisää kun ahtoilma jäähtyy... Toki tuo varmaan on etu josko esim vetää kuormaa pitkää matkaa tai ajaa kaasu pohjassa pitkää siivua. |
#1314
|
||||
|
||||
Lainaus:
Näihin lämpöihin cooleri on kutaa. Säästää konetta huomattavasti, kun ollaan maksimitehoilla.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#1315
|
||||
|
||||
Minkälaista turboa tuohon hiluxiin alkais kattomaan kun tässä on nyt hunttaillu ja kuunnellu viisaampia ja kokeneempia niin paras vaihtoehto olis se isompi turbo mutta että minkälaista sitä alkais sitte kattomaan?
__________________
Joo ei sole poka niin son näin! |
#1316
|
|||
|
|||
Lainaus:
Metässä ja raskaassa ajossa kun auto liikkuu hiljaa ei tuo cooleri juuri toimi. Tuolla nykyturbolla ahdot on alhaisemmat kun vakiolla = kone pääsee helpommalla kun orkkiksella siinä 80-100 matkavauhdissa. Kaasu pohjassa ei tarvi tällä ikää enää ajaa eikä pörssi kestä ja tuolla hlö autolla voi sitten vauhtinälkää paremmin saa taltutettua Hyvin nyt on tuntunut kone kestävän ja pelaavan vaikkei cooleria ollutkaan kun sen vuoden. Aika sovitus oli coolerin asennuksessa eikä viitsisi voimistella vuosittain sellaisen pois ottamisessa katsastukseen, tuntuu sitten kaikki muukin konttorila enemmän kiinnostavan. Asia olisi varmaan eri jos olisi vanhempi tuo kulkine. |
#1317
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#1318
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ajotapoja ja paikkoja on myös monenlaisia Tuota lämpenemistähän edesauttaa liian pieni turbo, vielä jos siitä ruuvataan lisää. Tuossa omassa nyt ihan verrokkina tuo sinun pitkä rasitus mikä käy koneen päälle, eli vakiopuhaltimella normiahdoilla 80km ja päälle täpöt ahdot eli se 0,7-0,8bar ja ahtojen noston jälkeen myös. Nykypuhaltimella 80 vauhdissa 0,2bar ja 100 vauhdissa siinä 0,5-bar. Siinä voi sitten vaikka ajaa Inariin ja takaisin ja epäilen että kone on helpommalla. Toki jos polkee menemään niin ahdot on 1,2bar ja + mutta muutakin tapahtuu kun ahdon nousu jos vertaa orkkikseen. Ei tarvitse nyt vetää herneitä, itse tuohon toimintaan ollut tyytyväinen vaikka sillä pikkuföönillä se cooleri hetken olikin. Kummallista kun joskus lukkojen laittoa kyselin niin alkoi olemaan vastaukset että pitää opetella ajamaan ja laskea rengaspaineita, nyt kun on pärjännyt coolerilla niin sekin on väärin? Offikäytössä auto ei itsellä ole, paljon täällä tietoa ja kavereilta saanut infoa ja apua. Sama on kun tuota auton "piristämistä" joku kyselee niin isoa turboa pitää laittaa, nykyinen kuitenkin pieni ja pelaa ihan ok, ainakin omiin tarpeisiin. Seuraavaksi sitten se ruokapuoli ei ihan pelkällä sopparuuvin käännöllä ole välttämättä optimi. Myöskin nuo vuosimallit tekee eroa mikä on katsastuksen kannalta sitten hyväksyttyä jne. Myöskin osa voimistelee erinäisen määrän joka vuosi katsastuksen takia. Itse ei jaksa sellaista kun muutakin puuhaa on ja ajokin pitkälti tietä pitkin, parhaana vuonna on mittariin kertynyt 60 000km kun töissä ja harrastuksissa kilsoja kertyy.Toki joskus sitten noita pehmeitä polkuja ja lumisia taipaleita kulkee. Muuten eikös jotkut tee ihan formuloitakin ja muita kilpa-autoja, taitaa olla noita tehdastekoisia ahdettuja moottoreita ilman cooleria |
#1319
|
||||
|
||||
Lainaus:
Juu, ei tässä kukaa mitää... Aina välillä kattoo ihmeissää, ku joku keksii kiusata sitä ct20 isoilla ahdoilla ja syötöillä. Ethän kehtais kertoo mikä ahdin sulla on kiinni? Ei ole pistäny silmään... Ihan vaa mielenkiinnosta, kun sen vaihto omaanki jossai vaiheessa tulee
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#1320
|
|||
|
|||
Tuo on joku kkk.n ahdin, notuuleja tuossa ei mielestäni ollut mutta koitan selvittää.
Fyysisesti taitaa olla pienempi ulkomitoiltaan kun ct.n puhaltimet ja pienempi reikäinen tuo pakosarjaan kiinnitys mutta isommat pako sekä imupään siivet ja reiät. Mukavasti alkaa alhaalta ahtamaan ja puhaltaa tasaisesti, ei ole esim sellaista piikkiä kun siinä virtysahtimessa mikä rakensivat tuohon ct 20.n kuoriin. Voihan tuota ct 20 puhallinta kiusata, vasrinkin jos on b malli, sisäkalut vastaa ct 26 puhallinta. |
#1321
|
|||
|
|||
Muttamutta....Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#1322
|
|||
|
|||
No mikä on tehokas auto ja mikä ei.
Noita turbo "asiantuntijoita" Ripax nyt turhaan hehkuttaa, yksi tuollaisen huippujen tekele kun oli käytössä, nettipalstoja kun luki ja uskoi lukemaansa. Hinnoittelu oli korkea, tuote ala-arvoinen ja takuutakaan siinä ei ollut, päinvastoin vika sysättiin autoon ja asentajaan Toisestakin pajasta kyselin vaan ½v oli samat selitykset ja etsi osia joka krt mutta homma ei edennyt jostain syystä. Edellinen turbo on alkuperäinen ja toimiva, tuo nykyinen kestänyt vaikka tuo huipputekele ei eikä muita muutoksia ole tehty, tai no se cooleri oli vuoden. Nyt kuulunut että tuossakin pajassa on montaa muutakin murhetta ollut mutta kuulopuheita ei nyt sen enempää viitsi alkaa ruotimaan ettei tule syytteitä |
#1323
|
|||
|
|||
kiitos tiedosta nii ei tarvi turhaan alkaa rakentamaan
|
#1324
|
|||
|
|||
Mulle on kyllä jäänyt vähän epäselväksi mites se vakioahdin nyt niin huono olis ellei sitten koneeseen tule muuten merkittäviä muutoksia?
Omalla järjellä aateltuna jos 2LT2:sta pitäs piristää, siitä pitäs saada kaasut menee fiksummin läpi, ehkä avarampi pakoputkisto, välijäähdytin, soppaa lisää hallitusti (en tiedä mikä siihen paras tapa), ehkä suutinremppa asiantuntijaliikkeessä ja ajoituksen säätö. Jos nämä hommat hoidettu, niin syötön lisäys ja paremmin ilmaa hönkivä ja läpäsevä ahdin luulisi kulkevan käsi kädessä. VNT ahdin toimisi laajemmalla kierrosalueella. Mitähän ne muuten mahtaa tykätä kun mulla saattaa auto käydä aika lailla tyhjäkäyntiäkin koska tarvin virtaa? Vakioahdin tuntuu pyörivän aika haipakkaa maantienopeuksissa, mutta onko se välttämättä huono asia jos ahtoilmaa jäähdyttäs ja laittas sen poistuu avarampaa putkea pitkin? [kiitos tiedosta nii ei tarvi turhaan alkaa rakentamaan ] HJ 61:sen kone Hiluxin keulalle olis aika lailla munkin unelma. Kun tämä hanke tuntuu niin hankalalta toteuttaa maantieliikennelaillisesti, voisi todeta, että alkuperäisen koneen mainio puoli talvikäytössä on nopea lämpeneminen. Erittäin hyvä juttu lyhyessä ajossa. Yhtenä vaihtoehtona tulee mieleen, että paperillahan noi uudehkot D4D 3,0 tarjoaa ihan hyviä arvoja jo vakiona, onko sellaista mahdollista sovittaa vanhempiin malleihin katulaillisesti? Viimeksi muokannut tekniikkamies : 15.11.2012 15:24 |
#1325
|
|||
|
|||
Tuossa vakioahtimessa on pakopuoli ahdas.
Aikoinaan -80 luvulla noita bentsiinikäyttöisiä autoja kun viriteltiin (ei toki ahdettuja mutta polttomoottorikäyttöisissä autoissa tuo perusajatus lienee sama) lähdettiin kannen avartamisella, nokka-akselin muuttamisella, pakosarjan ja pakoputken muuttamisella hakemaan sitä virtausta paremmaksi ja toki sitten kaasuttimen / kaasuttimein isontamisella antamaan sapuskaa. Vauhtipöyrää kevennettiin että saatiin nopeammin ottamaan kierroksia. Aika moni tänäpäivänä kyselee ja laittelee noita dieseleitä, nyrkkisääntönä tuntuu olevan ämpärin kokoinen turbo, sopparuuvi kiinni ja cooleri Kantapään kautta tuli itsekkin lähdettyä kun netissä sain ohjeita ja oikein turbopajan tekeleen tilasin, maksoinkin itseni kipeäksi laitteesta joka sitten hajosi ½v käytön jälkeen. Meriselityksiä tuli ja paras loppuselitys turbo pettämiselle oli että soppaa ei olisi saanut antaa lisää Vaikka noita pajoja ja niiden ammattitaitoa / tietämystä osa kehuu, itse nyt omien kokemusten mukaan ne mielipiteet muodostanut mutta se siitä. 80 000km nyt ajanut noilla suuremmilla ahdoilla ja eri turboilla, vuoden verran oli cooleri mutta ei ajossa / käytössä huomattavaa eroa ollut. Kilsojakin jo sen verran että teidän samoja laitteita mitkä on pettäneet vakioasetuksilla pienemmissä km lukemissa. Tuota turbotimeriä pidän kyllä hyvänä ja hintansa arvoisen laitteena. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? | henteri | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 02.03.2008 20:02 |
LN 65 Hiluksiin korotus jouset? | -Ville- | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.02.2008 21:15 |
käykö HDJ:n jouset LJ:hin? | Jari_M | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.05.2007 20:24 |
M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! | A45 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 25.04.2006 18:14 |
MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.12.2004 21:34 |