|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Vitarasta yleensä?Harkinnassa tollanen vitara offikäyttöön. Onko vitaran risukeulaan keksitty toimiva korotusratkaisu? Saako vitarasta ylipäätänsä rakennettua toimivaa metsäkampetta? Ilmeisesti alkupään mallit parempia erillisen runkonsa ansiosta? Mitä kannattaa autosta tarkistaa ostaessa?
|
#2
|
||||
|
||||
Toimiva etupään korotus on jäykkä akseli.
Risukeula on hieman työläs korottaa ja lopputulos ei ole mikään mahdottoman joustava mutta kyllä sillä alkuun pääsee. Takapää on helpompi korottaa. Ruoste on se isoin ongelma etujalkatiloissa maton alla, penkkien takana korin kiinnikkeiden kohdalla, takapää takapuskurin takaa, tuulilasin tolppien alapuolelta lokarien sisäpuolelta. Muita tyyppivikoja on ruiskun boxi jossa kondensaattorit vuotaa ja syövyttää piirit. 16V kansi on lämpöarka eli ylikuumeneminen tai kuormituksen jälkeen heti sammuttaminen halkaisee sen helposti. Muuten 16V kone on huomattavasti pirteämpi. 8V koneeseen saa kyllä tuntuvasti vääntöä lisää pelkällä peltisarjan vaihdolla. Hyvä aihio vitara kuitenkin on. Osia löytyy maailmalta jos jonkinlaista. Kannattaa katsoa sellainen yksilö jossa on ohjaustehostin. Itse laitoin Audin takajouset joista rälläköin sopivan verran pois että mahtui yläpää alkuoeräiselle paikalleen. Etupäähän olen tehnyt camperin korjaavat iskarin yläpään adapterit ja korotus adapterit jousien väliin. Hyvä ajaa edelleen moottoritie nopeuksia ja 33" renkailla vie jopa hieman vähemmän polttoainetta kuin vakioilla kun välitykset osuu paremmin kohdalleen. |
#3
|
|||
|
|||
Tuossa omassa vitaraisessa on nailoonista sorvilla pyöritetyt spacerit jousten päällä.. jotakuinniin parituumaset.. etuiskarin yläpään ripustuksen "kiäntö" ja polle voortin takaiskarit.
renkaat ei ole ku 235/75/15.. Viimeksi muokannut SeppoS : 18.06.2008 12:53 |
#4
|
|||
|
|||
cjAPYy
voihan risukeulaa korottaa menettämättä joustoja, siirtämällä akselia alaspäin. Ainakin useisiin muihin risukeuloihin on ollut saatavana korotuspaloja tätä varten.
|
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
Vitarassa on varaa korottaa etupäätä n. 50-60mm jolloin vetoakselissa vielä nippanappa riittää nivelissä liikevara. Käytännössä tuo tarkoittaa about 35mm korotus paloja jousen päällä. Viimeksi muokannut LaaLaa : 19.06.2008 07:36 |
#6
|
|||
|
|||
Eihän jäykkääkään akselia korottamalla saa yhtään maavaraa lisää akselin alle, vaan lähinnä kaikkialle muualle. Maavaraa saa lisää ainoastaan vaihtamalla isommat renkaat, tai erillisjousitetussa toki saa mutta menettää myös ne joustot siinä samalla.
|
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
Mitäs vuosimalli eroja näissä lyhkäsissä Vitaroissa on?
|
#9
|
||||
|
||||
Kysely ikä vaivaa...
-Ohjaustehostimen saap ilmeisesti lyötyä kylkeen jälkikäteen, sikäli mikäli sellaisen sattuu löytämään? -Saapiko ton ruiskun releboksin tutkailu tilanteessa mitenkä päin auki? Jalostamisesta, mitenkäs välitys puoli peuhaa? Maltillisella 31" rengastuksella? Vaiko toimiikos järkevästi 33"? Siis sellainen käyttö peli suunnitteilla jolla voi "piscina" offia ajella... Vai pitäskö ettii jo ihan jotain muuta, toookkopa |
#10
|
|||
|
|||
No vielä jos jatketaan tinkaamista, niin portaalinavat voi laittaa sekä jäykkään että erillisjousitettuun aivan samalla tavalla. Esim Hummer on hyvä esimerkki erillisjousituksen ja portaalin yhdistelmästä.
|
#11
|
||||
|
||||
Nyt o sit käyty vitaroiden renkaita potkimassa.
Ilmeisen yleistä taitaa olla halkeilleet tuulilasit, mistä lienee johtuu? Ja onko mitään hajua uuden hinnasta? Lisäksi 5-vaihe tuntuisi ääntävän, ainakin muutamassa koe kaniinissa. Mikäs sen rahinan aiheuttaa? Muutoin hyvinkin positiivinen kokemus...välitys tuntui asialliselta pikku nelikolla ja 30" renkailla, noin nopeesti kokeiltuna. |
#12
|
||||
|
||||
Löysin omalla vitaralla kallion suorunnutuksen jälkeen hyvällä vauhdilla. Osui runkoaisan päähän. Ajelin sitten hetken aikaa ja ihmettelin outoa rahinaa kojelaudasta...
Eipä tullutkaan sieltä, vaan oli tuulilasi irronnut liimauksista! Onneksi liimaukset petti, eikä lasi haljennut!! Oliskohan vitaroissa aika löysä runko/kori? Tai sitten johtuu just siitä, että korikiinnikkeet ruostuu jostain irti.
__________________
RASOR |
#13
|
||||
|
||||
Onkos Vitarassa kitka takana?!? On merkattu M1G otteseen...?
vähintään yksi sen akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä (kitkalukko kelpaa)
__________________
RASOR |
#14
|
|||
|
|||
Ei ole kitkaa vakiona, vanhoja juttuja mitä selasin niin niitä kyllä löytyy mutta ovat suomen maalla melko harvinaisia.
M1G mullakin, se vaadittava lukko löytyy keskeltä |
#15
|
||||
|
||||
no niinpä tietysti...
__________________
RASOR |
#16
|
||||
|
||||
Tyhmä kyselee tyhmiä(?):
muuttuukos taka-akseli jossain kohdin? vm.89-91 ainakin samanlaiset, liekkö vm.95 myös? |
#17
|
|||
|
|||
mistähä mahtas löytyä edullinen peltisatsi
|
#18
|
|||
|
|||
Olisko jollaki vakiokorkusen Vitaran navan keskeltä mitta vaikka suojankaareen?
|