Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.03.2012, 15:50
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.772
Perusasetus

Tuulettimen anturi alavesiletkuun


Olisko jäähdyttäjän sähköletin lähtölämpötila anturin kytkeytymis lämpö 60 astetta kun se sijaitsisi alavesiletkussa ?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.03.2012, 17:46
1Chevy80 1Chevy80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 256
Perusasetus

Vois olla, mulla broncossa galantin anturi ja se on 85/80
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.03.2012, 18:23
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.344
Perusasetus

mikä termari?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.03.2012, 18:44
JJ90:n Avatar
JJ90 JJ90 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 24.09.10
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.200
Perusasetus

Eikö se ole aika passeli jos pistää +10 astetta termarin aukeamislämmön yli sen flektin kytkeytymisen.. Ja jos tolla menee kuumaksi niin sitten pienempää astelukua, eihän ne montaa euroa maksa.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.03.2012, 19:48
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.777
Perusasetus

lainaan vähän mutta tuleeko kellään mieleen missä vehkeissä on "pieniä" flektin antureita mieluiten 14mm x 1.5 kannalla ? tai maksimissaan 16mm. summa mutikassa tosi vaikea etsiä mistään kun motonetissäkään eivät näe kokoja mistään listalta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.03.2012, 19:58
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdi Näytä viesti
lainaan vähän mutta tuleeko kellään mieleen missä vehkeissä on "pieniä" flektin antureita mieluiten 14mm x 1.5 kannalla ? tai maksimissaan 16mm. summa mutikassa tosi vaikea etsiä mistään kun motonetissäkään eivät näe kokoja mistään listalta.
http://www.eurosport-uk.net/shop/ind...roducts_id=477
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.03.2012, 19:58
1Chevy80 1Chevy80 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.04.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 256
Perusasetus

89 mallin galantista napattu oli jotain 16x1.5
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.03.2012, 20:03
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.403
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdi Näytä viesti
lainaan vähän mutta tuleeko kellään mieleen missä vehkeissä on "pieniä" flektin antureita mieluiten 14mm x 1.5 kannalla ? tai maksimissaan 16mm. summa mutikassa tosi vaikea etsiä mistään kun motonetissäkään eivät näe kokoja mistään listalta.
Saab 900 on M14x1,5 kierre ja 45/60 astetta. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=33463

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/133632/0
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.03.2012, 20:04
vepele:n Avatar
vepele vepele ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 27.08.05
Sijainti: Suomi neidon asshole
Viestit: 2.240
Wink

OFF ROAD PAJAN sivuilt löytyy kaikki tieto tohon anturi hommaan,anturit,kytkentäkaaviot.
On todettu viell toimivaksikin.
__________________
Parempi haluta sellast,mitä eivoi saada,kuin saada sellasta mitä eihalua.

Istun tai kävelen,
Pylly päästää sävelen!

RRC Vakiona Ajomukavuus ja Maasto-ominaisuudet

LA CH 31 TT eli Tupla TEE




www.wuoksioffroad.com
montenegro offroad club #98
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.03.2012, 20:17
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 103
Perusasetus

Mulla on alavesiletkussa näin ulkomuistista 77/72C kytkin. Flektit lähtee päälle kun mittari näyttää neulan verran yli 190F, sammuvat kun on viisarin verran alle. Mun autoon melko nappiin meni asteet, edellisellä 60/45C kytkimellä flektit pauhas kesällä kaupungissa oikeastaan koko ajan. Termari on muistaakseni 180F. Toi kytkin on 14x1.5 kierteellä, Varakirin tiskillä oli kirja mistä katottiin sopiva.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.03.2012, 16:29
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
muuten hyvä mut pelkkä lämpö anturi, mutta vähän kun viitsi itse etsiä niin löysin mahdollisesti sopivan eli 340-360 volvossa olisi sopiva kierre ja kytkevä anturi. tällä hetkellä mulla on jonkun carinan anturi muistaakseni mutta se on "päästävä" malli ja vähän hankala kytkeä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.03.2012, 00:12
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Niin; oliko tarve?


Noista flektien termostaateista jokaisella oma mielipide.
jos käytössä on yksi ainut alavesiletkussa, niin minä pistäsin
kaasupolkimeen mopon jarruvalokytkimen: siis flektit pyörii aina
kun kaasua on yli 1/8. tai 1/4

toki parempi olisi tarkkailla ulos tulevan veden lämpöä...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 16.03.2012, 15:45
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.777
Perusasetus

Tää on kyl jännä aihe josta saa väittelyn aina aikaseks, mersufoorumillaki väännetty iät ajat. Ylä vai ala letkuun? Mitä merkitystä jos lämmöt vaan pysyy kurissa
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 16.03.2012, 20:35
Angelo:n Avatar
Angelo Angelo ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.05.08
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 670
Perusasetus

Minä tilasin ameriikasta sellaisen mitä saa säätää, itse anturi tökätään syylärin ripojen väliin. Kabiiniin sellainen potentiometri ja siihen voi laittaa muutaman eri asteen tussilla missä lähtee päälle. Olisko ollut 45$ hinta.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 16.03.2012, 20:43
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Noista flektien termostaateista jokaisella oma mielipide.
jos käytössä on yksi ainut alavesiletkussa, niin minä pistäsin
kaasupolkimeen mopon jarruvalokytkimen: siis flektit pyörii aina
kun kaasua on yli 1/8. tai 1/4

toki parempi olisi tarkkailla ulos tulevan veden lämpöä...
Eiks kaikkein helpoimmalla pääse, kun tökkää kojolautaan ON-OFF-kytkimen, millä saa flektin pyörimään tarvittaessa? Jos se pyörii kymmenkin minuuttia pidempään kuin oikeesti olis termostaatin mielestä tarpeellista, niin ei kait ohjaamosta vielä pakastinta tule. Samalla sais ohitettua taas yhden hajoavan/jumiutuvan osan... Näin itse tekisin ja säästäisin...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.03.2012, 21:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko Näytä viesti
Eiks kaikkein helpoimmalla pääse, kun tökkää kojolautaan ON-OFF-kytkimen, millä saa flektin pyörimään tarvittaessa? Jos se pyörii kymmenkin minuuttia pidempään kuin oikeesti olis termostaatin mielestä tarpeellista, niin ei kait ohjaamosta vielä pakastinta tule. Samalla sais ohitettua taas yhden hajoavan/jumiutuvan osan... Näin itse tekisin ja säästäisin...
Siis minun mielestäni sähköflektille pitää jokatapauksessa olla kytkin, ja vielä 3-asentoinen:

1- pakkoohjaus (pyörii kokoajan)
0- asento, siis silloin kun esim. kahlataan syvässä vedessä.
2- pyörii termostaatin ja mahd. kaasupolkimessa olevan sähkökytkimen ohjaamana.

Tuota kaasupolkimessa olevaa kytkintä perustelen sillä, että jos meinaa olla lämpöongelmia esim. likaisen syylärin takia, niin aloitetaan jäähdyttäminen ennenkuin termostaatti kerkeää mukaan, ja saadaan konehuoneessa oleva ilma vaihtumaan viileämpään.

Ja tuon flektin termostaatin sijoitus:
Jos alavesiletkussa, ja autolla ajellaan vaikkapa metsäautotietä, niin flekti
voi pyöriä turhaan , sillä tuo esim tuo 70 asteinen jäähdytysneste riittää jäähdyttämään moottorin.
Ja tuo 70 astetta on jo melko lämpöistä nestettä, jos pitäs jäähdyttää kuumaa konetta?

Mutta pistetään joku kytkin ohjaamaan fektiä termostaatin avautumisen mukaan; flekti pyörimään kun puoliksi auki?

Jokaisella sovelluksella on omat hyvät puolensa, ja osassa autoista flektiä ja moottorin säätöjä ohjataan sekä alavesiletkussa olevan anturin että moottorin lämpöanturi ja ilmastoinnin mukaan.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 21.05.2012, 06:15
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.772
Perusasetus

Ihan hyvin lämmöt pitää kurissa 60 asteinen katkaisja alavesiletkussa. Kunnon verätyksen jälkeen jäähdyttää aika nopeasti normi lämpöön.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 21.05.2012, 15:38
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.777
Perusasetus

hienosti toimii myös 95 asteinen ylä letkussa naula pysyy lähes paikallaan vaikka antaakin monoo tai seisottaa
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 21.05.2012, 19:23
Grr Grr ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 21.10.09
Sijainti: 08
Viestit: 222
Perusasetus

Mites tuommoseen chevyn 6.2d sopiva flektin anturi, kattelin paikan vesipumpusta kun siinä on ylimääränen kierrettävä nippa ja jos siihen laittas 105asteisen anturin kun termostaatti aukeaa 95asteessa?
Saattas passata saabin flektin anturi suoraan, pääseekö kone liian kuumaksi jos laittaa tuon 105:sen?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 22.05.2012, 07:52
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.470
Perusasetus

Kun anturi on alavesiletkussa, niin anturi mittaa onko vesi jäähtynyt syylärissä vai ei. Jos ei jäähdy kun ajonopeus on pieni, lisätään ilmavirtaa flekteillä.

Jos anturi on ylävesiletkussa, niin anturi mittaa onko kone kuuma vai ei, mutta ei tiedä ajetaanko esim motarilla lutku lattiassa asuntovaunu persiissä ja ylämäkeen, kone käy kyllä suht kuumana mutta, ajoviima jäähyttää veden syylärissä ja flektien pyörittäminen ei auta mitään.

Oikein valituilla arvoilla molemmat toimii ettei vehkeet keitä, mutta alavesiletkussa se on paljon viisaampi ratkaisu ja vähemmän ylimääräistä flektin pyöritystä. Ylävesiletkussa oleva anturi on pöljä.

Ja noi BJ:n pakko-ohjaus yms jutut on ihan hyvä lisä offiautoon.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 22.05.2012, 08:11
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Flektin ohjaus anturi.


US-Partsista ostin Libertyyn ja JEgoNEERiin sellaset joissa tökätään anturi jäähdyttimen ripojen läpi. Hyvin toimivat aikansa.

Libertyn anturi ei eräänä iltana enään pysäyttänytkän flektiä ja aamulla tietysti oli akku tyhjä.

JEgoNEERissä lakkaili pikkuhiljaa toimimasta ja naputtelemalla heräs välillä henkiin?

Sain takuuna kumpaakin uudet vaan sanoivat jotta näitä ei enään sitten tilata.

Nykyäään JEgoNEERissä katkaisija josta laitetaan flekti pyörimään tarvittaessa ja Libertysä samallainen uusi anturi/ rele systeemi toiminut jo toista vuotta hyvin.
Anturi asenettu ohjeen mukaan jäähdyttimen alareunaan.

Sattuiko sitten minulle kaksi maanatai kappaletta??

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.05.2012, 16:43
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Volvossa mulla syylarin kuumassa päässä 105/95 ja kylmässä päässä 75/65 anturi. Kumpi hyvänsä kytkee niin flekti pyörii.

Toi kuuman pään anturi on sitä varten että fletki ennakoin huutavan volvolaisen ja pyörittää flektiä jo ennen kun koko jäähdytys järjestelmä on kuumentunu jotta "alavesitkun anturi kytkee"

yks anturi on aina kompromissi.

nii ja termari on 87astetta.

Ja tietysti pakkosyöttö.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 25.05.2012, 16:46
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Grr Näytä viesti
Mites tuommoseen chevyn 6.2d sopiva flektin anturi, kattelin paikan vesipumpusta kun siinä on ylimääränen kierrettävä nippa ja jos siihen laittas 105asteisen anturin kun termostaatti aukeaa 95asteessa?
Saattas passata saabin flektin anturi suoraan, pääseekö kone liian kuumaksi jos laittaa tuon 105:sen?

105astetta on aivan liian kuuma vesipumpussa kun se pyörittää sitä jäähdytettyä vettä.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 25.05.2012, 16:49
hpotteri:n Avatar
hpotteri hpotteri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 29.08.03
Sijainti: Vantaa
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko Näytä viesti
Eiks kaikkein helpoimmalla pääse, kun tökkää kojolautaan ON-OFF-kytkimen, millä saa flektin pyörimään tarvittaessa? Jos se pyörii kymmenkin minuuttia pidempään kuin oikeesti olis termostaatin mielestä tarpeellista, niin ei kait ohjaamosta vielä pakastinta tule. Samalla sais ohitettua taas yhden hajoavan/jumiutuvan osan... Näin itse tekisin ja säästäisin...

Kyllä se vaan on niin että kun on jännäkakka ja tarkkapaikka niin unohtuu laittaa se flekti päälle.

Sen takia ne flektin "kielto" kytkimetkin on tosi paska idea esim vesistön ylityksissä.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 25.05.2012, 18:28
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.105
Perusasetus

Läjään löysin paikallisesta amerikanauto osaputiikista säädettävän flektianturi systeemin.
Pakettiin kuulu anturi ja releboxi,jossa kumitulpan alla potentiometri mistä voi säätää flektin käyntiinlähtölämpötilan. Alalämpötila seuraa käyntiinlähtölämpötilaa parikymmentä astetta alempana.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
5 x 4x4: LJ + SJ + BJ + OUTLANDER + HILUX
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan hilux 2,4d -86 tuulettimen visko jylhä O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 28.05.2011 18:04
Myyty letkulämmitin 750-1000W(ei alavesiletkuun) lepoantti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 25.12.2010 21:24
Ostetaan Letkulämmitin alavesiletkuun. fomoko O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 28.11.2010 10:27
O: FJ:n tuulettimen puhallin / OSTETTU Late O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 04.10.2006 12:57
O: BJ 40 Tuulettimen puhallin r2ree O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.09.2006 23:00


Sivu luotu: 08:45 (GMT +2).