|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Volvoon turbodiisseliLaitetaas tämä vaihtoprojekti näkyville, kun siitä on kiinnostusta. Elikkä tässä olis yksi moottorivaihtoehto Volvoon. Hommahan lähti siitä, kun Volvoon alkoi tulla kilometrejä siihen tahtiin, että korkeahko kulutus alkoi kyrsimään. Toinen vähintää yhtä huono juttu oli liian tiuhat välitykset maantiellä, elikkä kone jengasi liian kovilla kierroksilla. Tähän pulmaan auttaisi diisselimoottori ja ylivaihteellinen laatikko. Volvon vaihdelaatikkohan sijaitsee aika takana, joten sinne olisi vaikeaa rakentaa vaihteensiirtojärjestelmää uudelle manuaalilaatikolle, siksi päädyin automaattiin, jolle riittäisi yksi tanko tai vaijeri. Aluksi ykkösvaihtoehtona oli mersun DT-moottori automaatilla, mutta ylivaihteellisia laatikoita ei mersulla ole kuin vasta uudemmissa malleissa ja lisäksi ne on sähkö-ohjattuja, joten olisi tullut kalliiksi ja se sähköjuttu ei oikein tuntunut hyvältä ajatukselta. Rooverilla olisi ollut Td-moottori ZF.n automaatilla, muttei niitäkään tuntunut tarjolla juuri olevan. Valinnaksi sitten tuli "luotettavuudestaan" tunnettu volkkarin D24T-moottori ZF.automaatilla. Yksinkertaista tekniikka ja näitä oli tarjolla hyvin ja edullisesti. Ei muuta kuin selaamaan netistä sopivaa tekniikan luovuttajaa. Sellainen löytyikin helposti ja ei kuin hakemaan sitä. Koeajomatkaa kertyi 1000km. Tekniikka pelitti niin hyvin, että moottorin ja laatikon voisi sellaisenaan nostaa paikoilleen. Pumpun käytin huollossa , jossa siihen laitettiin "löylyä" lisää ja myös suuttimet huollettiin. Jakolaatikon sai liitettyä helposti automaattiin helposti, kun alkuperäisten laatikoiden välissä olleen holkin hitsasin kiinni samanlaiseen kardaaninlaippaan, mikä ZF:n perässäkin oli. Ympärille vaan hitsailin kahdesta lootusta kuoret. Ongelmia alkoi tulla koesovituksessa moottori/laatikko-paketin pituuden kanssa. Itse moottori on alkuperäistä lyhyempi, mutta laatikko vastaavasti paljon pitempi. Koska kardaaneita en halunnut alkaa muuttelemaan, niin jakolaatikko asettui entiselle paikalleen. Moottori tulisi osittain etu-akselin päälle, joten se täytyi nostaa niin ylös ettei akseli osu moottoriin. Silti öljynsuodatin osui vetopyörästöön. Siihen ratkaisuksi tuli mahdollisimman lyhyt suodatin ja lisäksi öljynlauhdutin täytyi poistaa. Lisää ongelmia tuli taaimmaisesta jarrutehostimestä joka täytyi siirtää toiseen paikkaan turbon tieltä. Myöskää käsijarru ei mahtunut alkuperäiseen paikkaan. Jotain pienempiä juttuja oli myös aika paljon. Sinne se kuitenkin ahtaudesta huolimatta mahtui. Vaihteensiirto oli myös aika työläs rakentaa, kun kaksi eri vaijeriratkaisua ei toiminut, koska vaijeri tuli liian tiukoille mutkille. Lopuksi tein lattaraudasta kaarevan tangon,joka toimi tyydyttävästi. Suoraa linjaa kepistä laatikolle ei ollut. Pumppuun löytyi 24v sammutin solkku ja B30sen startti käy, mutta työntyy liian pitkälle joten siihen tarvii rakentaa välipalanen. Hehkujakin löytyy luultavasti 24 volttisena. Tosin mulla vielä on ollu se toteutettuna niin, että virta hehkuille menee vain toiselta akulta. Jatkuu...
|
#2
|
||||
|
||||
Onko mitenkään mahdollista tehdä koko auto 12V, vai miksi tahdot pitää 24V systeemin? 24V releitä ei tarttis vaihtaa, vaan polttimot ja lämppärin moottorit ja ehkä vinkkarien moottorit.
Mikä tuon Volvon laatikon suurin välitys on? Minä ajattelin isommalla renkaalla hoitaa tuota ylivaihde ongelmaa, vaikka ei siitä suuren suurta apua saakkaan. Tosin turboton kone ei vetäisi ajossa mahdottomia polttoainetta, vaikka joutuu kierrättään. |
#3
|
|||
|
|||
Testiajoa on kertynyt tässä kesän ja syksyn aikana useampi 1000km ja ne mitä tällä muutoksella haettiin, oli onnistunut. Kulutus putosi n.10l/100km toki vieläkin vetelee n.15l/100km, mutta tuo on jo ihan siedettävä lukema.
Välitykset on muuttuneet maantielle paremmin sopivaksi, joskin ylivaihde on ehkä liian pitkä ainakin tuota saunaa vedettäessä. Ei riitä paukku koneessa pienillä kierroksilla. Alavääntöhän tuossa koneessa on tunnetusti heikko, mutta automaatti auttaa siihen silleen, että maastossakin jaksaa ihan hyvin ja riittää pikkupuoli ainaki tuollaiseen retkikäyttöön. Jaksoi vielä pyörittää renkaita lukot päällä, vaikka oli jängässä ovia myöten. Ahdot on vielä vakiot (halpismittarin mukaan 0,7) ja hieman sais nostaa sitä, sekä ahtoilman jäähdytin on kans suunnitelmissa. Välitykset ZF:n laatikossa on ykkönen 2.75 ja ylivaihde 0.72 (muistaakseni) ja renkaat 37". Tokihan siihen on mahdollista tehdä 12v sähöt, mutta mielestäni ei vastaa tarkoitusta. |
#4
|
||||
|
||||
Hyvin rakennettu
oliko mitään ongelmia koneen muutoskatsastuksessa ja millaselle verolle volvo tuli?paku?
|
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
6x6 Volvo on kuorma-auto, joten sille verolle. Ka ja pa menee samalla laskentakaavalla (0,9 senttiä/päivä/kokonaismassan alkava 100 kg). |
#6
|
|||
|
|||
Juu ei ollu mitään ongelmia katsastuksessa, ja verot menee niinkuin MaTTi tuossa toteaakin. Katsastuksessa täytyy olla jonkinlainen dokumentti, mistä moottori on hankittu.
|
#7
|
|||
|
|||
öljynlauhdutin kiinni
kyl kannattas laittaa öljynlauhdutin kiinni jos meinaa ottaa tehoa koneesta, niin kestää paremmin.
|
#8
|
||||
|
||||
Volvon koneessa on yleensä öljynjäähdytin öljynsuodattimen jalassa.
|
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lainaus:
Voihan tuon suodattimen ja jäähdyttimen siirtää toiseen paikkaan siirtoadapterin ja letkujen kanssa. Oma värkkäämisensä siinäkin... |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tämmöistä ratkaisua olenkin kaavaillu. Öljynjäähdytin on jalan ja suodattimen välissä, eli ikäänkuin "pidentää" suodatinta. Edittiä: Nimenomaan JÄÄHDYTIN eikä lauhdutin Viimeksi muokannut moggirange : 14.12.2008 17:15 |
#11
|
|||
|
|||
Päivitellääns tätäkin..
Keväällä Volvo sai keulalle ison coolerin ja perstuntumallakin voimaa tuli lisää. Ahtoputkista tuli kyllä Piiitkät, mutteipä se tuossa automaattilaatikkoisessa ole niin vakavaa. Samalla laitoin erillisen öljynsuodattimen letkuilla ja väliin jäähdyttimen. Kilometrejä on tullu aikapaljon tässä parinvuoden aikana ja hyvin on pelittäny, paitsi viikko sitten halkesi turbolle menevä paineletku ja meinasi palaa koko laite, ku öljyä suihkusi suoraan turbolle/pakosarjalle. Volkkarin koneessa öljynpainevalon syttyminen tarkoittaa jo moottoririkkoa Kuutospytyn kk laakeri oli ainaki sökö ku tänään irrotin ja availin moottorin. Muuta vauriota ei ainakaan näyttänyt olevan. |
#12
|
|||
|
|||
Päivittelyä...
Viimekesänä asentelin moottorin takapäähän 12v laturin ja akun startille ja hehkutukselle. Nokka-akselin päähän iso hihnapyörä ja laturille teline. Nyt ei lopu koskaan virta ja mökissä saa poltella valoja huoletta. Eli kaikki muu sähkö toimii edelleen tuolla alkuperäisellä 24v ja vain tuo hehku+startti 12v. Erillinen öljynsuodatin asentui myös moottorin taakse jo edellisenä kesänä ja kaikki letkut tein hydrauliikkaletkusta liittimineen. Hyvin on pelittäny ja jokohan sitä enskesänä ehtis lähtiä venäjälle autoretkelle. Käyttövarmalta ainaki tuntuu. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Volvoon levyjarrut | 6x6 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 23.06.2008 21:30 |
volvoon kytkin | deadmw | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 02.07.2007 23:08 |
VOLVOON renkat ??? | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.04.2006 22:22 | |
O? kahluusarja volvoon | SuurSyömäri | O/M/V Muut | 4 | 18.10.2005 18:48 |
Kahlaussarja volvoon | A45 | O/M/V Muut | 0 | 04.07.2005 12:05 |