|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
suzukiin spoa/soaNo niin... eli olis tarkoitus heivata akselit alemmas lehtinippuja. on yritetty homman suoritusta hakea palstalta ja googletaa... Olisikos täällä ketään kuka osaisi kertoa mitä kaikkea tulee ko. hommaa tehdessä ottaa huomioon... auto on tarkoitus pitää kilvissä ja hommaa ei ole tarkoitus suorittaa valmiilla ostosarjalla. ilmeisesti ohjauksen saa tehtyä sillä mersun kynkällä. sit oli tarkoitus ettii pidemmät jarruletkut,kardaanin ja perän väliin jatkoa, akseleiden /mahdollisesti napojen kääntö, akseleihin hitsata romua jotta niput pysyy paikallaan ja sit se räksöni baari. onko jotain muuta huomioitavaa??? Auttakkee avutonta...
__________________
-ISORY OFFROAD-
|
#2
|
||||
|
||||
Aika kattava tuo listasi on. Varo akseleita hitsatessasi, ettei taivu akseliputki mutkalle. Ohjauksen geometrian kanssa kannattaa olla tarkkana, jotta pysyy auto ajettavana. Kunnollisen ohjausvaimentimen lisäisin listalle. Ja samalla menee ohjaustehostinkin autoon kiinni Ja myös vakioriiput kannattaa vaihtaa tukevampiin, ihan normimittaiset riittää. Ja kun auton kanssa touhuat niin laita uudet uretaanipuslat jousiin.
__________________
Tumpula Racing Team |
#3
|
||||
|
||||
onko ehdotuksia mistä sais suoraan pidemmät jarruletkut vai pitääkö lähteä varaosatiskille vertailemaan???
__________________
-ISORY OFFROAD-
|
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tuosta on joristu aiemmin esmes täällä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=88366 Tosin Toyotiin liittyen mutta kuitenki... |
#5
|
|||
|
|||
Jos kunnollista meinaat tehdä niin unohda ne lehtijouset kokonaan.
Mun mielestä spoa:lla vaan pilaa taas yhden suzukin lisää. Kierrejousi muutos ei ole juurikaan kalliimpi tai vaikeampi suzukiin. Kuitenki kun tekee spoan niin ei pääse esim. orkkikseen suunnistuksessa eikä stanuihin trialissa. Silti joutuu kärsimään lehtijousista. Ihan vaan ajatuksena. ;-) -sami- |
#6
|
||||
|
||||
626 madza vm89
|
#7
|
||||
|
||||
Olen täysin samaa mieltä!
__________________
-Pauli- |
#8
|
|||
|
|||
|
#9
|
|||
|
|||
Kannattaa tehä soa ja hetken päästä laittaa kierteet
|
#10
|
||||
|
||||
Riippuu käytöstä kannattaako soata, jos ajelee vaan tiellä ni kannattaa unohtaa, mutta jos mettään mielii ni sitten soa ja siihen sopivat jouset ni avot Jos tarvii kierre alustaisen suikan ,ni ostaa suoraan jimnyn.....
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#11
|
||||
|
||||
kierrejousi alustaa mietin kans... auton tosin ostin ihan metsästys käyttöön alunperin. ja sit mitä offaus polttelee niin se ei oo mitään hc meininkiä vaan että pääsee terapia mielessä mettään rypemään
Luulisin et itelle riittäis tuo soa homma näin "metsästysautoon" ihan vallan mainiosti. toisekseen jos haluais kunnon rypemis autoa tehdä niin oma mielipide on etten sitä kilpiin edes yrittäis laittaa.
__________________
-ISORY OFFROAD-
|
#12
|
|||
|
|||
Tietty jos tykkää katkenneista norrista, jatkuvista jousien vaihdoista, siitä taiteilusta millä saa jousi vammasen takasin tielle ja jatkuvasta jousien ettimisestä niin mikäs siinä oppiipahan vaihtaa jouset ainakin. Ohjausvarsiakin oppii oikomaan ja vaihtamaan.
bonuksena saa paskan ajettavan niin maastossa kuin tiellä. Mut makunsa kullakin. ;-) Mut jos teet vaan mettästys auton niin laita alle korotusjouset. Silloin sulla on uudet jouset alla jotka kestää jo kohtuu hyvin eikä tarvii temppuilla. Tärkeimmät etenemistä parantavat muutokset (suikassa) on 1. lukot 2. lukot 3. renkaat -sami- |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lisäksi sammy/413 on helpompi löytää välityksiä,lukkoja jne. Eikä tarvii varoo/miettii abseja, airbagei, vähäpäästöisyyksiä jne. -sami- |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
En tiedä miten sinä ajat, muttei mun ainakaan oo tarvinnu ohjausvarsia oikoa ,kun ne on kerran tehty kunnolla Juup ja lukot on myös ihan hyvät olla muuallakin kun ovissa....
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#15
|
||||
|
||||
Totta on tämäkin, mutta samalla kun noitten kierre muutosten kanssa touhuaa, ni heivaa suikan omat akselit mäkeen ja laittaa tojotalaiset tilalle , ni sitten ne kestää myös ajoa lukot päällä
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#16
|
||||
|
||||
Tai voi laittaa lukotetut jojotan akselit soattuna uusilla norrilla
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lainaus:
Eikä mulle ole kukaan kertonut että miten muka spoa joustaisi yhtään enenmän kuin alkuperäinen asetelma? Jos vertaa korotusjousta, alkuperäisessä kunnossa olevaa jousta ja spoa kelvollista suoraa käytettyä latia niin sitten varmasti löytyy eroja. Mutta se etä onko jousi akselin ylä tai alapuolella ei kyllä vaikuta sen liikeratoihin. Ei se toyota akseli swappikaan huono idea ois. Silleenhän sais välityksetkin paremmiksi. Meillä on kyllä kohtuu hyvin kestänyt sammyn aleksit. Onhan niitä mennyt mut oikeastaan vika ollut aina kaasuttajassa. Eteen ajattelinkin nyt laittaa ameriikan hipot (lupaavat 35" asti takuun). Uskoisin että metsästys/terapia käytössä kestää kyllä ihan 413 puikotkin jos on joku muu kuin kemppilukko. Kiekura muutoksessa ei tarvis edes tractionbarsseja rakennella. Mutta alkaa menee jo offtopickiksi. -sami- |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
henkkoht olen sitämieltä että spoalla saa joustamaan paremmin siinä 77cm siinä noin 90cm samat jouset molemmissa |
#19
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mutua asiasta paljon mutta en VIELLÄ ole tavannut yhtään tapausta jossa spoa joustaisi paremmin. Anyway jos jengi haluaa tehdä spoa-muutoksia tehkää vaan, mutta mun mielestä samalla vaivalla ja rahalla tekee vieteri muutoksenkin. -sami- |
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tottakai vaikuttaa että onko akseli jousien päällä vai alla. Akseli pääsee liikkumaan moninkertaisesti, eikä rengaskaan raavi heti kaariin. Mutta kuten todettu kaikki riippuu omasta käytöstä, et mistä tykkää eikä kierrealustakaan missään nimessä huono ole.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#21
|
||||
|
||||
alunperin kysyin et mitä kaikkee tarvii soa muutokseen mut tulihan siellä vähän muutakin
mutta jos kierteisiin päätyy niin mistäs ootte kierrejousi romuja hommanneet EDULLISESTI JOTKA SAA LEIMALLE JA EI OLE VALMIS SARJA??
__________________
-ISORY OFFROAD-
|
#22
|
||||
|
||||
niin ja vielä muistutetaan et jos aletaan oikeesti rakentamaan autoa ni se ei tule ainakaan olemaan kilvissä mulla... saa vapaasti toteuttaa itseään.
oma suikka on sen verran siisti VIELÄ et ei sitä kehtaa tehdä kilvetöntä kulkinetta.
__________________
-ISORY OFFROAD-
|
#23
|
|||
|
|||
Lainaus:
Palstalta saanee kyllä siihenkin neuvoa. -sami- |
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mut toi joustavuus ei mene mulla vielläkään läpi. Ajattellaan jousta ihan irrallisena osana. Jos lähdet taivuttamaan sitä ylös tai alas keskeltä, liikkuuko se erilailla jos liikutat sitä jousen ylä tai alapinnasta? Eikä se spoa nyt mikään ehdottoman huono ole. Mutta mun mielestä duuniin nähden hyödyt jää turhan pieneksi. Kierrejousitus on kuitekin niin paljon parempi. -sami- |
#25
|
||||
|
||||
Tommosen jouston aikaansaamiseen meni noin 7 tuntia työtä ja 125 euroa rahaa niin kyllä on samalla vaivalla ja rahalla vitun vaikeeta saada tehtyä leimakelposta kierrealustaa suitsaan. Tosin tossa on liian lyhyet iskarit ja rajottaa joustoo molempiin suuntiin. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
spoa sj:hin | HELLE | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 11.08.2007 22:02 |
M: Patrolli, spoa ym. | JKY | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 19.04.2007 21:23 |
soa/spoa? | tolavi | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 14.03.2007 22:01 |
Mikä on SOA ja SPOA | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 03.12.2005 14:02 | |
HJ61 spoa | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 14.07.2004 17:20 |