|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
#27
|
||||
|
||||
Lainaus:
http://loctite.fast.de/wwdh/fi/i139ch08.htm Eikös kyseessä ole vastaava tilanne mitä tuolla sivustolla selostetaan. Eli noiden lappujen puristus voima pellistä ja pultit yhdessä kai senlapun siellä paikallaan pitää? ja veikkaisin että se esim. toyotan sisälokasuoja muuttaa muotoaan reilusti ennen kuin esim 4kpl M8 pultteja menee poikki tuossa tilanteessa Toisekseen jos pääkaarta lähdetään vääntämään taakse päin niin samalla tavalla siihen lattiassa kiinni olevan laipan pultteihin kohdistuu tuota leikkaavaa voimaa kuin tuossa minun visiossa. Jos rakennetta aletaan painamaan väkisin kasaan niin originaali pellit noissa muuttaa muotoaan joka tapauksessa ensimmäisenä minun näkö kannasta. |
#28
|
||||
|
||||
Selvästi tässä on päätetty kaaret näin tehdä, eikä sitä mikään muuta ja ainakaan minä en jaksa edes yrittää
Samalle korkeudelle vaan pääkaarikin kiinni, samalla tavallahan sekin pysyy kiinni. Alkuperäiseen kysymykseenhän vastaus taitaa olla että kelpaa takatuen kiinnityspisteeksi?
__________________
Harbor Cruisers |
#29
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#30
|
||||
|
||||
http://www.autourheilu.fi/attachemen...9-32-16218.pdf
"Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan sekä pääkaaren ristituenta." Tuon mukaan ei käsittääkseni ole sallittu ratkaisu, mutta ilmeisesti suunnistukseen kelpaa. Pitänee vielä pähkäillä tovi miten toteuttaa. Mielellään tekis kerralla sellaset ettei tarviis tehdä heti uusiks. |
#31
|
||||
|
||||
Minä koitan noihin kiinnityslappujen vastakappaleisiin saada yhden kanttauksen mukaan jos mahdollista. Esim. Jeepin pääkaaren tukiin tulee L:n mallinen lappu joka hitsataan sekä lattiaan että "b-pilariin". Saisiko tuonne sisäpuolelle tehtyä vastaavan lapun sisäpuolelle, jolloin aluslevy olisi kiinni sekä lokasuojassa/lattiassa että kyljessä?
|
#32
|
|||
|
|||
Helmapalkki taakse asti niin ongelma ratkeaa
Jos haluaa tuon rakenteen tehdä oikein niin laita siihen kikottimeen taaksekin palkkihelmat ja siihen sitten hitsaat ne takatuet kiinni niin ei ole pelkässä sivupellissä joka rypistyy helposti vaikka pultit kestäisikin.
Toinen vaihtoehto on tuo Jounin esittämä sisäpuolinen vahvike ulkopuolisen kiinnityksen vastapuolelle. Sekin jo täyttää paremmin kiinnitysvaatimukset. Periaatehan on, että kiinnityspisteet ovat vaakasuorissa pinnoissa eivätkä pystysuorissa. Ja tuossa alla mainittu helma tarkoittaa siis helmapalkkia joka on tukevasti kiinni. Lainaus:
|
#33
|
|||
|
|||
Pari kommenttia suunnistuksen vinkkelistä
- ed. kierroksella harkittiin joitain pieniä täydennyksiä turvakaarisääntöihin, mm. "turvakehikon alapäät kiinnitettävä korin alaosaan (lattia/pyöränkotelo)" mutta päätettiin ettei muuteta, kun nuo turvakaarisäännöt on olleet erityisen herkkä alue, ja toisekseen koska mitään vakavampaa ei ole sattunut (esim. turvakehikko luhistunut ympärimenossa), eli ei ole varsinaisesti olemassa ongelmaa joka vaatisi ratkaisua. Säännöissä on kuitenkin vaan minimivaatimukset, ja jokainen voi ihan itse ajatella ja miettiä riittääkö se omalla kohdalla (auto/kuski/ajotyyli/jne.). - jos asia ei käy yksiselitteisesti ilmi säännöistä, niin voi (ja kannattaa) laittaa mailia officup ät gmail piste com ja selostaa asia niin siihen saa pitävän ennakkopäätöksem, ei sitten tule ylläreitä kisakatsastuksissa. -Paavo |
#34
|
||||
|
||||
Tuossa on häkki rakentumassa. Päässäni kummittelee muisti kuva että taka tukia ei saa taivuttaa AKK säännöissä(selailin sääntö kirjaa ja ei nyt ainakaan sattunut silmään kyseinen kohta). Suoria takatukia ei ainakaan tuonne korin ulkopuolelle pysty tekemään siten että ne menis tonne helmaan asti jollei muokkaa koko kyljen peltejä ja en muista pitäisikö ikkunakin muokata. Suorat takatuet onnistuisi jos tekisi kattoon reijät ja vetäisi putket katon läpi pääkaareen ja kiinnittäisi taakse lattiiaan, mutta tuolla säännöissä on kohta mikä kieltää putken ympäri menevät hitsi saumat muualla kuin kiinnike lapuissa. Ei huvittas jättää reikiä kattoon. Sama hitsaus ongelma on diagonaalissakin. E: tuossa reikä kiskon paikalla olisi mahdollista tehdä suorat takatuet, mutta ei ilmeisesti täytä säännöksiä. Viimeksi muokannut revu : 20.07.2011 10:53 |
#35
|
||||
|
||||
Hitsin sijasta jotain sikaliimaa niihin kattopellin lävistyksiin...
|
#36
|
||||
|
||||
Tuota mietin itsekkin ja mietin myös sitä että miten asia tulkitaan jos täppään hitsillä sieltä täältä pellin putkeen kiinni ja sitten jollain elastisella kitillä vedän loput umpeen.
|
#37
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
|
#38
|
||||
|
||||
Noissa yllämainituissa säännöissä sanottiin myös jotenkin että
"Pääkaaren pystysuorat osat on sijoitettava mahdollisimman lähelle korirakennetta ja sen alaosassa saa olla vain yksi taivutus." Onkos tuossa revun autossa kaksi taivutusta vai mikä on "kaaren alaosa"? |
#39
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kyllä noi lasketaan suunnistuskatsastuksessa läpi, vaikka ovatkin "laittomat" alaosat. Trialiin kelpaavuudesta en tiiä. Viimeksi muokannut Viipo : 20.07.2011 17:00 |
#40
|
||||
|
||||
Juu ei oikein vähemmillä mutkilla onnistunut järkevästi tuo pääkaari. Toki pystyy sen tekemään yhdellä taivutuksella mutta sit tuo kaari ei kyllä seuraa korin muotoja millään tavalla ja kaaren kestävyys olis heikentyny aika pahasti Taivuttaa noita ylimpiä mutkia vähemmän ja taivuttaa noita alempia reilusti enemmän sillon kaari tulee pahimmillaan varmaan 20cm irti korista, mutta on 1 mutka vähemmän
|
#41
|
||||
|
||||
Turvaa kaarista :-)
Defenderiin kaaria suunnitellessa olen noita sääntöjä tavannut kovastikkin.
Minua ihmetyttää, että saan tehdä lailliset trial kaaret auton sisälle ja kiinnittää ne lattiaan vahvikelapuilla. Mutta oheinen kaari ei täytä sääntöjä. Ne ketkä ovat Defenderiin tutustuneet niin tietävät, että Defenderin lattiapelti kun ei ole kiinni juuri missään. Olisiko oheinen kaarihässäkkä hyväksytty jos tuon yhden mutkan tuosta pääkaaresta suoristaa? Katso toinen kuva.
__________________
Vain maine kulkee edellä... Viimeksi muokannut landy : 13.09.2011 13:24 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
turvakaarien paksuus | junnu78 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 23.10.2008 13:52 |
saako sammutus olla käsikäyttöinen? | Cental73 | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 24.05.2007 20:39 |
saako olla oksa vaijereita | savu | Tekniikka & Jutustelu | 34 | 07.04.2007 16:36 |
Turvakaarien kiinnitys | IironSika | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 08.09.2006 23:08 |
O: Turvakaarien teko apua (UAZ) | Revolver | O/M/V Muut | 5 | 02.08.2006 07:40 |