Umpinaisuus-ehto perustuu istuimen hyväksymisajankohtana voimassa olleisiin säännöksiin. Nykyään tuota ehtoa ei enää suoraan lue, mutta koska otteeella on teksti "ana tpp 57 pykälän mukaisesti hyväksytyt istuimet..." tai "ARVA 63 pykälän mukaisesti hyväksytyt istuimet..." Niin koska ne on jonkun pykälän mukaisesti hyväksytty, pitää ne olla myös jatkossa.
Normaalisti tuota ehtoa umpinaisuudesta ei ole erikseen kirjoitettu otteelle, mutta se pitäisi muuten osata tiedostaa. Tietty jos ei lue niin on erittäin helppo vedota tietämättömyyteen, varsinkin kun sitä ei nykypykälistä löydy.
"Ylimääräisen" tekstin voi umpinaisuus-ehdosta voi periaatteessa poistattaa muutoskatsastuksella, mutta se ei kyllä oikein sovi katsastusasemien moraaliin koska ko. ehto tosiaan on edelleenkin voimassa, joten en usko että sitä kovin moni lähtee sieltä pois pyyhkimään.
Lainaus:
6 luku
Ajoneuvon kuormitus
43 §
Henkilökuljetus kuorma- ja pakettiauton tavaratilassa
1. Kuorma- ja pakettiauton (N-luokat) tavaratilassa tai kuormalavalla saa kuljettaa kuormaamiseen ja kuorman purkamiseen tarvittavaa apuväkeä määräpaikalle ja takaisin sekä työnantajan toimesta työntekijöitä, jos auto on varustettu katsastuksessa hyväksytyin istuimin tai penkein. Jos autossa on ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 63 §:n 1 momentissa tarkoitetut istuimet, saa umpinaisessa tavaratilassa kuljettaa muitakin henkilöitä.
2. Kuorma-autoa (L2- ja N3-luokka), jonka kuormalavalla ei ole istuimia tai penkkejä, saa käyttää tilapäisesti penkinpainajaisajoihin ja vastaaviin muihin tilaisuuksiin liittyviin henkilöiden kuljetuksiin edellyttäen, että auton kuljettajalla on vähintään kahden vuoden ajokokemus kuorma-autolla toisen palveluksessa tai luvanvaraisen liikenteen harjoittajana.
3. Kuorma- ja pakettiauton (N-luokat) tavaratilassa, jossa ei ole istuimia eikä penkkejä, saa kuljettaa kuormaamiseen ja kuorman purkamiseen tarvittavaa apuväkeä määräpaikalle ja takaisin.
4. Kuorma- ja pakettiautoa ei saa, jollei tieliikennelain 57 §:stä muuta johdu, käyttää muihin kuin edellä tässä pykälässä tarkoitettuihin henkilökuljetuksiin. Kuitenkin on tällaisen auton kuljettajalla oikeus säälittävissä tapauksissa ottaa tien varrelta kuljetettaviksi henkilöitä edellyttäen, että kuljetus voi tapahtua turvallisesti.
63 §
Istuimet N-luokan auton tavaratilassa
1. N1- luokan ajoneuvon umpinaiseen tavaratilaan tai tavaratilan [b]umpinaiseen osastoon[b/] saa asentaa istuimet autoverolain 24 §:n ehdoin ottaen huomioon 2 momentin b―d kohdan rajoitukset. N1-luokkaan kuuluvan kaksikäyttöauton tavaratilaan saa edellä sanotusta poiketen asentaa istuimet, jotka niiden kiinnitystä, turvavyövarustusta ja turvavöiden kiinnityspisteitä sekä pääntukia koskevien vaatimusten osalta vastaavat M1-luokan autoja koskevia vaatimuksia.
|
Mut nykyään ei tuota "umpinaisessa"-sanaa ole.
Lainaus:
43 § (19.12.2002/1243)
Henkilökuljetus kuorma- ja pakettiauton tavaratilassa
1. Kuorma- ja pakettiauton (N-luokat) tavaratilassa tai kuormalavalla saa kuljettaa matkustajia, jos tavaratila tai kuormalava on varustettu istuimin tai penkein.
2. Kuorma-autoa (N2- ja N3-luokka), jonka kuormalavalla ei ole istuimia tai penkkejä, saa käyttää tilapäisesti penkinpainajaisajoihin ja vastaaviin muihin tilaisuuksiin liittyviin matkustajien kuljetuksiin edellyttäen, että auton kuljettajalla on vähintään kahden vuoden ajokokemus kuorma-autolla toisen palveluksessa tai luvanvaraisen liikenteen harjoittajana.
3. Kuorma- ja pakettiauton (N-luokat) tavaratilassa, jossa ei ole istuimia eikä penkkejä, saa kuljettaa kuormaamiseen ja kuorman purkamiseen tarvittavaa apuväkeä määräpaikalle ja takaisin.
4. Kuorma- ja pakettiautoa ei saa, ellei tieliikennelain 57 §:stä muuta johdu, käyttää muihin kuin tässä pykälässä tarkoitettuihin matkustajien kuljetuksiin. Kuitenkin on tällaisen auton kuljettajalla oikeus säälittävissä tapauksissa ottaa tien varrelta kuljetettaviksi matkustajia edellyttäen, että kuljetus voi tapahtua turvallisesti.
23 §
Matkustajien tilat N-luokan ajoneuvossa kuljettajan takana
1. Kuljettajan istuimen ja sen viereisten istuinten taakse sijoitetuilta istuimilta tulee olla esteetön kulkuväylä ulos tai etumaisten istuinten on oltava helposti käännettävissä siten, että kulkuväylä ulos johtavalle ovelle on esteetön. Jos istuimet ovat N-luokan ajoneuvon tavaratilan osastossa, joka on väliseinällä erotettu ohjaamosta tai muusta osastosta, osastossa on oltava kaksi erillistä sisäpuolelta avattavaa ovea, jotka eivät saa olla samalla puolella ajoneuvoa, tai yksi tällainen ovi ja hätäuloskäytäväksi sopiva kattoluukku taikka helposti avattava, irrotettava tai rikottava ikkuna.
2. Istuimen katsotaan olevan sijoitettu kuljettajan istuimen taakse, jos kuljettajan istuimen istuinosan ja selkänojan yhtymäkohdan etäisyys auton pituussuunnassa on yli 400 mm taakse sijoitetun istuimen istuinosan ja selkänojan yhtymäkohdan etupuolella molempien istuinten ollessa takimmaisessa valmistajan tarkoittamaan ajonaikaisessa käyttöasennossa.
3. Kuljettajan istuimen taakse sijoitettujen istuinten mitoituksen sekä istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuuden sekä turvavöiden kiinnityspisteiden tulee vastata 21 §:ssä olevia vaatimuksia.
24 §
Matkustajien tilat N-luokan ajoneuvon avoimella kuormalavalla
N2- ja N3-luokan ajoneuvon avonaiselle kuormalavalle saa asentaa tukevasti kiinnitetyt penkit seuraavin ehdoin:
a) istumapaikkoja saa olla ajoneuvon kantavuuden rajoissa;
b) istuinten ja mahdollisten selkänojien paksuus saa olla enintään 50 mm;
c) kutakin matkustajaa varten on varattava vähintään 400 mm x 700 mm pinta-ala;
d) kuormatila on varustettava riittävän korkeilla ja tukevilla kaiteilla.
|