|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Liimalasin irroitusMinkälaisilla värkeillä on foorumilaiset irrotellu liimalaseja? Joskus testasin jollain langalla, mutta meni vain hermot!! Onko tuohon olemassa jotain kohtuuhintaisia työkaluja?
|
#2
|
||||
|
||||
paineilmakäyttöisiä leikkureita löytyy siihen tarkoitukseen..en nyt äkkiseltään hoksaa et millä nimellä niitä myydään/biltemasta vois löytyä
__________________
Pitäiskö palata takaisin,kromit sotkeentuu |
#3
|
||||
|
||||
Eikös kitarankielellä irtoa?
|
#4
|
|||
|
|||
Paineilma/sähköleikkuri jos ei tarvitse lasia saada ehjänä pois.Katkoteräveitsi ja hyvät hermot jos ehjänä tarvitaan se lasi...
|
#5
|
|||
|
|||
ja sitä leikkuri en ole nähnyt ainakaan bilteman valikoimassa, wurthilla on ainakin. hinta voi tosin olla suolanen. ja kuten edellä mainittu niin silllä ei kyllä lasia yleensä ehjänä saa, aina haukkaa johonkin nurkkaan.
|
#6
|
||||
|
||||
Riippuu vähän mikä auto on kyseessä. Pianolanka tai kitarankieli ovat hyviä, mutta monesti noissa laseissa on vastuslanka kiertämässä sitä liimakohtaa. Etsii vain langan päät ja akkuun kiinni ja hetken päästä lasi lähteekin jo helposti irti. Näin ainakin jo volvoissa -80 luvulla
|
#7
|
|||
|
|||
Aika helposti mattoveitsellä.
Ostin lasiliikkeestä käytetyn (kun sillä ei uusia sattunut olemaan) noin 300mm pitkän mattoveitsen.. Eli normiterillä oleva, jossa rautainen pidempi runko.. Sitä käyttävät paljon. Toinen, jota olen käytellyt on Fein Multimaster. Siihen saa koukkuteriä, joilla kierretään vaan lasia pitkin ulkopuolelta. Terä maksaa noin 85€, joten yhden lasin takia ei kannata hommata ja kerran, kun vääntää kuumaa terää, niin menee poikki...
Toi pitkä mattoveitsikin on ihan ok. Pikkasen kalikkaa väliin, että jännittää lasia ulospäin ja sitten nyrhii. Peltiin saa jäädä noin 1mm vanhaa liimaa, jos siihen liimaa uuden. Jos se liima lähtee pois, niin sit lasiliikkeestä sitä mustaa primeria... Liimat tosin tuntuu kehittyvän kokoajan. Joka kerta on eri tökötit... |
#8
|
|||
|
|||
ite on tullut kaikki lasit irroitettua ihan normi mattoveitellä missä katkopalaterä, jos ahdas väli niin pikku toholla kuumennat terän punaiseksi ja taivutat halutusta kohtaa haluttuun kulmaan ja taas mahtuu. ja tosiaan se pieni lasin pingoittaminen myös nopeentaa vaihtoa kun terä ei jumittele.
__________________
[O]=TOYOTA=[O] |
#9
|
|||
|
|||
205 peugeotin takalasin sahasin kaverin kanssa irti polkypyörän jarruvaijerilla vai oliko vaihdevaijeri?mutta toimi hyvin eikä palanut kauhean nopeesti poikki.Kaveri vaan toiselle puolelle lasia ja kierittää vaijerin jonku pihtien kärkeen mistä saa hyvä otteen.
|
#10
|
|||
|
|||
Katkoteräveitsi on ollut, ja on lasitkin saanu ehjänä, jos käytetyn on irrottanut... Jokunen takalasi ja tuulilasikin. Sit lisäksi löytyy Pilkingtonin lasileikkuu vaijeria kieppi (olikohan 30m)... Vaijerin päissä on pultti ja kahden mutterin väliin sit vaijeri jumitettu...
Liimana ollu Sikaflexiä viimesissä vaihdoksissa, ja seuraaviin vaihtuu One sitten, jonka saan samast paikast ku lasin otan. ja primerinä ollu Sikan valmiste, kun siit purkista saa useampaan. |
#11
|
||||
|
||||
Morjens
Hyllystä löytyy Fein johon on saatavilla kyseiseen tarkoituseen tehty terä
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#12
|
|||
|
|||
Mikä on Fein? Tarkoitus olis ottaa hlö auton takalasi ehjänä irti ja asentaa se toiseen. Luultavasti tuollaiselle olis enempiki tarvetta, niin kai siihen värkkiin voi vähän sijoittaa..
Eli nuo paineilmavehkeet rikkoo lasin? |
#13
|
||||
|
||||
just kattelin monitavaratalon työkaluhyllyssä tuotetta "lankasaha" - röpelöinen rautalankamainen sahanterä, jonka päissä lenkit
vois toimiakin, maksoikohan 4,90 euroina
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#14
|
|||
|
|||
Fein on periaatteessa samanlainen kone,toimii vain sähköllä.Itse kyllä pysyisin käsityökaluissa tuossa tapauksessa kun tuo karkaistu lasi on aika armoton niiden kolhujen suhteen.
|
#15
|
||||
|
||||
Lanka malli myös helposti säröttää lasia reunasta, useassa autossa on lasi asennettu a-pilarin tasolle. Paras millä itse irroittanut on sellainen alumiini kahva missä terä ja erillinen t-veto kahva. Vaatii vaan kaverin, mut niitähän yleensä riittää siinä vieressä viisastelee.
Tuolla ollaan muutama lasi otettu ja lähtee ehjänä vaikka olisi härän silmiä täynnä ja vaihtoon menee muutenkin. |
#16
|
||||
|
||||
Käyt hakkee autotarvike liikkeestä siihen tarkotetun rauta langan se on semmonen kolmi kanttinen tai jos et halua hifistellä ni pitkä teränen mattoveitti ni lähtee.
|
#17
|
||||
|
||||
Lasi irti.
liimalasin irroitukseen on olemassa nelikulmaista tai punottua lankaa, meillä on töissä imukuppukelat jotka laitetaan lasin sisäpuolelle, langan päät kiinni ja eikun räikällä vaan kelaamaan, ehjä lasi lähtee useinmiten hienosti, vaan jos on häränsilmää tai halkeama niin lasi todennäköisesti on sitten entinen.
Halvempi versio on hankkia lankaa pieni rulla ja kietoo päät puukapuloihin lasin kummaltakin puolelta ja eikun kaverin kanssa vaan sahaamaan. Jos on kasettilasi (lista on liimattu jo tehtaalla lasiin kiinni) niin tuppaa liimattu lista leikkaantumaan pilolle. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#18
|
||||
|
||||
Jos ei tarvi ehjänä ottaa niin mattopuukko ja kaveri sisä puolelta työntää jaloilla lasia irti. Näin myö otettiin irti ku olin lasifirmassa töissä :-).
|
#19
|
||||
|
||||
joskus muutaman lasin irrottaneena suosittelen ostamaan siihen tarkoitettua kanttistalankaa ei missään nimessä punottua!ja jos raskit niin ostat vielä semmosen meisselikahvalla olevan kiilan johon se lanka pujotetaan.jos siinä lasissa joku lista on niin vetele se mattoveitsellä pois siitä jos ei muuten lähe niin saa sen langan kulkemaan oikeassa välissä.
|
#20
|
||||
|
||||
Tällläinen on hyvä värkki lasin irroitukseen.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
alustamassan irroitus | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 39 | 20.04.2010 00:50 |
BJ korin irroitus | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 06.08.2009 17:23 |
teippauksien irroitus | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 14.06.2006 00:15 | |
Hj/jakiksen irroitus.. | Heikki L | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 20.10.2005 20:05 |
Bj:n takavetarin irroitus | jansku | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.04.2005 18:39 |