|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Automaattilaatikko tietäjät huomio, APUVA!Visainen ongelma piileksii G:n laatikossa. Loota on G:n oma nro 720.108 (4602700601720,108 02 0060....) auto vm -82 Laatikko toimii normaalisti ajossa ja kun auto on liikenteessä eli pyörät pyörii. Kestää vaikka kuinka paljon. Laatikko lopettaa etenemisen kun pidetään veto päällä ja pyörät ei pyöri esim vinssauksessa kun yritetään avittaa pyörillä esim pinnalle nousussa suossa. Jos antaa pyörien pyöriä veto ei häviä. Vastaava oli talvella talvieksytyksessä lumisella rinteellä avittamalla auto lopetti etenemisen mutta kun antoi pyörien sutia koko ajan ongelmaa ei tule. Ns jäähdyttelyn jälkeen auto toimii taas. Asensin autoon lauhduttimen puhaltimella (mp:n syyläri) öljyt ei nyt lämpene. Öljyt Fluid E:t ja uudet sekä suodatin vaihdettu. Alipaineohjaus tukittu et loota saa maksimi paineet. Spekulaatioita: Joku vika turbiinissa? Öljyt keittyy turbiinissa? Jos pakat olisi palaneet ei auto varmaankaan enää liikkuisi lainkaan. Mistähän osaisi ruveta korjaamaan. Kyssyy axo
__________________
"Parempi yks ruuvi löysällä, ku kaikki liian kireällä!" |
#2
|
||||
|
||||
tuttu vaiva
Mulla hävis samanlaisesta laatikosta veto yllättäen kun auto oli upoksissa pohjaa myöten.
Laatikkoon ei päässyt ainakaan paljoa vettä öljyjen väristä päätellen. Aiemmin laatikko toimi normaalisti, olin lisännyt paineita isompien renkaiden aiheuttaman vastuksen takia. Veto kytkeytyi vielä muutaman kerran härnäämällä kaasua ja siirtelemällä valitsinvipua eri asentoon. Sitten ei sekään auttanyt ja auto halvaantui täysin. Mersulaatikko expertti Siekkinen sanoi ettei tuo G:n alkuperäinen 720.xxx ole kovinkaan kestävä, eikä sitä kannata korjata/vahvistaa. Siispä laatkko vaihtuikin vahvistettuun 722.357:aan. Tuon alkuperäisen vika ei siis selvinnyt ja se on kostoksi maannut kohta 3vuotta tallin nurkalla räystään alla.
__________________
KYM |
#3
|
||||
|
||||
kolome kysymystä päivässä:
1) onks tuo Fluid E nyt varmasti tarpeeks vanhanaikainen ögli Geen lodjuun, ettei olis liian liukas 2) paljonko on öljyn lämmöt silloin kun oirehtii, onks(han) mittaria ? 3) onko öljyn määrä MILLILLEEN oikein laatikossa, on ÄLYttömän tarkka oikeasta määrästä ==*== p.s. en tiedä vaikuttaisko tuo maksimipaineet tyhjäkäynnillä jotenkin asiaan, saattaispa sorapihamekaanikon mielestä liittyä löyhästi asiaan...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 20.09.2010 21:37 |
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
-axo
__________________
"Parempi yks ruuvi löysällä, ku kaikki liian kireällä!" |
#5
|
||||
|
||||
Juurikin muuntimen luisto, ns. stall -tilanne kuumentaa öljyt tehokkaasti, jolloin muuntimesta katoaa veto.
Ei ilmeisesti ilmene luistoa vaihtaessa? |
#6
|
||||
|
||||
Ei ilmene.
mitäs tälle on tehtävissä?
__________________
"Parempi yks ruuvi löysällä, ku kaikki liian kireällä!" |
#7
|
|||
|
|||
Tuo fluid E mietityttää
Ulkomuistista: aikoinaan minulla oli vm-81 300 td, ja siinä oli öljyvaatimuksena jokin mb:n oma öljy,
joskin jopa merkkihuolto käytti mobilin 210? 220? 230? ja muistaakseni se oli nimenomaan dexron II öljy. Tuo uudempi w 124 automaatti käyttää muistaakseni sekin tota II luokan litkua. Ja tuo 2 ja 3 eroaa toisistaan aikalailla, eniten kitka ja viskositeetti-ominaisuuksiltaan. Ja nyt sitten mennään mitä suuremmalta osin MUTU-osastolle: Olisko mahdollista että turbiini repis ilmaa tuossa "jumitilassa"? nimittäin silloinhan siellä turbiinissa on suht`mielenkiintoinen tilanne: sekä ohjaussiivet (ne mitkä on sillä uloimmalla spoorilla) että ulostuloalselin siivet ovat paikallaan, ja turbiinin mukana pyörivät siivet tietysti pyörii: Voisko vetää ilmaa öljypumpun tai sen stefan kautta ilmaa turbiiniin? silloinhan se alkas toimia "suuruusluokkaa pakokaasuahtimena", ja ei taatusti vedä! Kun tuo tilanne seuraavan kerran iskee päälle (vaikka tallin pihalla lavastettuna), niin kokeileppa käyttää vapaalla esim tunti, ja iskeekö veto sen jälkeen päälle normaalisti? Toinen vaihtoehto k.o käyttämiselle on jakis vapaalla, ja normaalisti esim pakkokakkosella (ykköstähän siinä ei ole?) käyttäen kierroksia noin 2000 rpm. vaikka noin 15 min. Mutta tarkista tuo öljyn tyyppi ensimmäiseksi, ja jos se on väärä, niin pelkkä vaihto vaihtaa vain osan öljystä? |
#8
|
|||
|
|||
Minkä värisä öljy on? Varmaan oli punaista kun täytit mutta entä nyt?
|
#9
|
||||
|
||||
Tuo öljy on suht punaista, vaihdan siihen nyt uudet öljyt fluid s:t ja laitan labraan tutkimuksiin onko öljyt palaneet.
Niin ja tuon turbiinin olen kans tyhjentänyt propusta joka kerta. Fluid d täyttää nuo mesen pykälät niinkuin e ja s:kin, parhaat kuumankestot on nimen omaan tuossa järjestyksessä. Itse epäilen tuota mutu teoriaa tai jotain sinne päin. Pakko 1 on olemassa sähköllä ohjattuna. mutta joka tapauksessa on visainen probleema. Auto lähtee kuitenkin toimimaan jonkun ajan 5-10min jälkeen luistosta. Mut jos on munia myöten suossa niin ei huvita jäädä lintuja pongaamaan sinne lutakkoon. Jakolaatikon välitys auttaisi varmaan asiassa kun välitykset pienenisivät kun alla on 37" pyörät. -axo
__________________
"Parempi yks ruuvi löysällä, ku kaikki liian kireällä!" |
#10
|
|||
|
|||
Vaihda nyt ihan ensimmäisenä Dextron II Öljyt sinne ja suodatin uusiks kun öljyt on käyny kuumana.
Voisko toi alipaineen puutos tehdä sen että lämpenee liikaa paikallaan seistessä??? Täydet paineet pakalle siis vaikka veto ei ole päällä. |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
"Parempi yks ruuvi löysällä, ku kaikki liian kireällä!" |
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#13
|
||||
|
||||
Mittee tarkoitat ohjaimella? Hyvä minä. perällä olevaan kelloon menevä putki tukittu. (Venakopan päällä jakaja) jos alipaineesta kysymys.
Sähköllä ohjataan startin alla olevaa kelaa. (kuva profiilissa) No samalla katotaan miten öljy on muuttunut ja kestänyt tällaisessa käytössä. Öljy on tummempaa muttei haise palaneelle "kahville" kun viimeksi vaihdoin öljyt. Lauantaina oon viisaampi mitä sieltä nyt tulee, kun otan öljypohjan auki. -axo No sen verran kiinnosti otin pohjan auki ja tältä näytti! Öljyä pullosssa verrokkina uutta oikean puoleisessa Hieman mustaa töhnää pohjassa, helmiä oiskohan kosteutta.
__________________
"Parempi yks ruuvi löysällä, ku kaikki liian kireällä!" Viimeksi muokannut axo : 23.09.2010 19:51 Perustelu: kuvien lisäys |
#14
|
|||
|
|||
Jos nuo öljyt ovat palaneet
Niin minullakin on pikkusen ongelmia edessä!
Ja seuraava MuTu artikkelin alla: Kuten näkee ja kerroit, öljyt eivät ole palanut. Jos tuo aski olisi antanut pedätyksessä pakasta/pannasta periksi, öljyt olisivat jotain aivan muuta. joten jää käsittääkseni 2 vaihtoehtoa: a: askissa on jokin varosysteemi, joka estää k.o tilanteessa/tms vaihteen kytkeytymisen. (epäilen suuresti, vaikka tuo aski on hivenen erikoinen) . b: turbiini "sakkaa", jolloin askille ei tule vääntöä. tuossa omassa w123 td:ssä turbiini valui "tyhjäksi" noin 1-3vrk: seisomisella, ja käynnistyksen jälkeen piti odotella noin 1-3 min tyhjäkäynnillä, että lähti vetämään sivistyneesti. jos yritti kiirehtiä, ja piti kiekkoja 2000, nin liikkeelle lähtö muistutti Tiikeri Tankissa- Tuon turbiinin tyhjäksivalumisen päättelin mittatikusta, parin tunnin seisonnan jälkeen öljytaso alkoi nousta, ja vastaavasti öljytaso tippui huomattavasti 10 minuutin tyhjäkäynnillä vapaalla. Mutta tuolla harrastenuisuudella ajat siististi tunnin, ja valutat turbiinin tyhjäksi! ja sama "sidottuna" d-päällä tunnin jälkeen. Mutta tarkista ensimmäiseksi tuo öljytyyppi, sillä noissa mainitsemissasi on todella suuri ero! Arvaus: viskositeetit erit, jarrupantojen/kytkinlevyjen vaatimat kitka ominaisuudet.... jne. VRT esim toyota hj-60 kytkettävän lukon peräöljyt särkee/tuhoaa hj-60 kitkalukon! ja eihän kukaan tankkaa huoltoasemalta sitä parasta liikennepolttonestettä (E98) diesel autoon, ainakaan sillä perusteella että se on parempaa Nuo tiheämmät välitykset, ja askin lämpötilatarkkailut on OK. Ja minä laittaisin sinne öljypohjaan pari-neljä magneettia, keräämään tuota rautanöyhtää, ja jos alkaa löytyä paloja, niin tietää rempata. |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ehkä se öljytyypin vaihto eka olis hyvä. |
#16
|
||||
|
||||
tuo turbiinin sakkaus vaikuttais loogiselta - kuinka paljon ylimääräinen lauhdutin lisää öljytilavuutta ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#17
|
||||
|
||||
Syyläri vetää noin 1 litran.
Niin ja nois öljyissä visko on lähes sama mut kuumanpään kesto on parempi e:ssä ja s:ssä kuin d:ssä jos tuolla lämpö teorialla spekuloidaan. -axo
__________________
"Parempi yks ruuvi löysällä, ku kaikki liian kireällä!" |
#18
|
||||
|
||||
...ja laatikon syylari täyttyy alhaalta ja purkaa ylhäältä ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#19
|
||||
|
||||
No, se on vaakassa konepellissä.
Mutta ongelmat oli jo ennen lauhdutinta, se on asennuttu ongelmien alkamisen jälkeen. -axo
__________________
"Parempi yks ruuvi löysällä, ku kaikki liian kireällä!" Viimeksi muokannut axo : 24.09.2010 19:14 |
#20
|
||||
|
||||
uudet öljyt sisässä. fluid s) ensiksi laitoin 7,5 l, pyöritin lämpimäks paikallaan.
sit 1 2 3 4 ja n:lle ja jättö p:lle mittaus millin yli alarajan lisäsin 0,5l pinta maksimissa. Eli öljymäärä ok! Sitten rasittamaan ajoin tilellä edes takas kuumaks ja jarruja vasten "luistattamaan" Tällä testiajolla loota ei ruvennut luistamaan, mut testi olosuhteet omakotiasutus alueella ei ihan parhaat. Ajoin talliin ja tsekkaaman öljyn pintaa 3 cm yli maksimin. käytin 15 min ja pinta 2cm yli. Mikähän tuon teki onkohan ilmaa jossain vai mistähän johtuu. Pitänee huomenilalla laittaa pyörimään ja tsekata onko pinta laskenut normaaliin, tuskin kuuma tekee noin paljon lisää? Ps, otin muuten tulpan pois alipaineputkesta, vaihtaa selvemmin, mutta ehkä vaihdot aikaisemmin kuin ennnen. Muutenkin pykälät kolahtaa paikalleen eli terävämmin kuin ennen. Mutta se että ongelma olisi korjaantunut on vaikea tietää, sitähän ei tiedä ennenkuin pääsee oikeisiin olosuhteisiin. -axo
__________________
"Parempi yks ruuvi löysällä, ku kaikki liian kireällä!" Viimeksi muokannut axo : 25.09.2010 13:19 |
#21
|
||||
|
||||
No niin,
Öljyt tutkittu, vastaavat kaikilta ominaisuuksilta mitä pitääkin: viskot, vesipitoisuus ja lisäaineistus normaalit, ei merkkejä hapettumasta. Epänormaalia kulumista ei ole. Himalaja ajettu 22h. loota toimi normaalisti. Ns. vedetätys tilanteita ei ollut joten kaikki ok. Lootassa Fluid s. Tänään jokunen tunti Ilomantsissa. Ekan suon/ojan ylityksissä, vedätyksessä loota teki temput vedot häviää. Pihalla tehty testi jossa 10-15min jarruja vasten vedätystä jo ennen Himalajaa en saanut varmaan otollisia olosuhteita mutta joka tapauksessa öljyn määrä lisääntyi lootassa noin 3cm. Onkohan liian paljon, jos vertaa normaalin lämpenemiseen? Tuli vain mieleen pakkaako ilmaa jonnekin (turbiini, liekö edes mahdollista) eli jossain vuoto laatikossa. loppujen lopuksi ei liene vaihtoehtoja kuin yksi, ostaa 722.3 loota tilalle Ei tuota G:n omaa lootaa kannata rempata. -axo
__________________
"Parempi yks ruuvi löysällä, ku kaikki liian kireällä!" |
#22
|
||||
|
||||
koitas vielä kääntää se oljynjäähtytin pystyyn - niin ettei se pääse kurlaamaan...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#23
|
|||
|
|||
Jos nyt oikein ymmärsin niin ongelmat oli jo ennen öljynlauhduttimen asennusta.Muistelisin...
|
#24
|
||||
|
||||
no niinpäs olikin
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#25
|
|||
|
|||
Eikö kukaan ole tärmännyt tuohon "ilma"turbiinin?
Kuten jo aikaisemmin kerroin, mielestäni tuo juontaa juurensa turbiiniin ilmavaivoihin.
Käsitinkö oikein, että tuo marsu hukkaa osittain vetonsa, kun vinssataan lervassa ja yritetään pitää veto päällä että kiipeäisi kuntan päälle. Kun tarvitaan lisää voimaa renkaisiin, niin silloin koneen kierrokset nousee, mutta paska ei ala lentää? -> eli koko vinssauksen ajan esim 2 min, veto on ollut päällä, mahdollisesti jopa sutimesen rajalla? Käsittääkseni automaatti ei voi hukata (osittain-) vetoa muuten kuin tuolla turbiinin "sakkaamisella" Jos tuo vedon putoaminen johtuu vapaakytkimestä tai pakasta/pannasta, niin siihen ongelmakohtaan tulee punainen valo ja savumerkit ensimmäisellä kunnon yrityksellä Jos nuo veikkaukset oljyjen lämpöihin tai ilman kertymiseen jäähdyttimeen olisi ainut syy, niin nuo valot ja savumerkit tulisi ASAP. Te, jotka tietätte tuon marsun laatikon rakenteen, niin kertokaa mistä tuo ilma vois joutua tuolle turbiiniin? Koskaan en ole edes nähnyt tuota askia irrallaan, mutta oliskohan se joko stefan (ja turbiinin laakeriholkin) kautta, turbiinin paluuöljyvirtauksen kautta. (koska jo aiemmin mainitsemani lukkotilanne turbiinissa; sekä staattori että turbiinin ulostulosiivet paikallaan...... huom! en ole nähnyt k.o askia osinakaan) |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
MMC huomio | -MAKE- | Tapahtumat | 5 | 06.01.2007 21:01 |
HJ omistajat huomio! | Vihavainen | Chit-Chat | 1 | 31.05.2006 20:24 |
Gaz 66 Tietäjät huomio. | Mikki10 | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 23.04.2006 19:47 |
Huomio, tietokonemaisterit! | Tapahtumat | 1 | 30.05.2005 18:57 | |
HUOMIO!!! | kristian | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 09.02.2005 21:49 |