|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Hilux hyytyi...Jopas nyt kävi nolosti, jäin Hiluxilla tielle. Yöllä oli ankara kolmekymppinen pakkanen. Aamulla lähti piuhan päästä käyntiin aivan normaal. 9 km matka ja kilometrin verran jäällä. Joku 3 tuntia tohuttiin ja kotimatkalla puolessa matkassa tuntui jotenkin nihkeältä ensin se meno, ajattelin, että jäätä akseleissa ym, mutta kohtapa moottori urvahti aivan eikä enää ottanut kierroksia vaan sammui siihen. Käynnistyy normaalisti, käy suht normaalisti, mutta kun pistää vetoa, hyytyy ja puutuu siihen. Ei aivan mielestäni normaalisti kierrä vapaallakaan. Mitä arvelette?
|
#2
|
||||
|
||||
Vaihda polttoaineensuodatin...
|
#3
|
||||
|
||||
|
#4
|
|||
|
|||
polttoainesuodatin ja 5-10% bensaa joukkoon ni ei hyydy
|
#5
|
||||
|
||||
Bensaa tai Diesel 100..
__________________
KYM ## Ennen veti 4/4 nyt enää 1/2. Muta lentää silti samalla kaarella.! |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
Jäätää polttoainetta....
Ei tuu tällä kelillä vedet pois -Mitenkä paljon on ollut ajua? onko mahdollisesti kesälaatua tankissa? jos on tankki tyhjäksi tai talvilaatua ja jäänestoo.... -milloin suodatin vaihdettu? no jokatapauksessa---- ... suodatin uusix ja talvilaatua tankkiin... jos epäilee niin vielä hieman jäänestoo lisäksi |
#8
|
|||
|
|||
Itsellä bensa toiminu moitteettomasti, käytän sitä joka talvi kovimmilla pakkasilla.
Sitä käyttää ryssätkin siperiassa jopa 50% dieselin joukkoon. |
#9
|
|||
|
|||
Mulla ollu samoja oireita, jopa keskellä kesää.
Alkanut joka kerta toimimaan ku ottanut suodattimelle tulevan letkun pois ja puhaltanu nii että tankissa kuplii. Kerran teki kovilla pakkasilla ja luulin että oikeasti jääty, pistin diesel 100 ei vaikutusta ennenku taas puhalsi letkuun. Eli jos ei muut auta nii kokeile tuota, saa ainaki liikkeelle. |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
semmonen homma
huoltamontankeissa saattaa olla vielä kesälaatua ja talvilaatua sekasin... vaihda se suodatin ja laita sitä 100:sta joukkoon.... voit jopa laittaa jotain retkipatjaa siihen suodattimen päälle... täällä tänä aamuna - 37 hyvin ka nuo autot pelaa
|
#12
|
|||
|
|||
Paljonkohan HJ:n tankkiin uskaltaa laittaa bensaa sekaan? Tankki puolillaan marraskuun laatua ja hyytyi eilen kun ajoin kylmästä tallista ulos. Auto ei ole ajossa nyt, ja muutenkin otan sen ajoon vasta myöhemmin. Olisi kuitenkin syytä olla käyttövalmiina, jos sattuu käyttöauto leviämään...
Toki voisi laittaa talvilaatua loput kanisterilla kantaen, ja plussakelillä käytellä suodattimelle asti. Saakohan pk-seudulla mistään Nesteen -40/44-laatua? Sitä olisi varmaan paras heittää kesälaadun joukkoon.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#15
|
|||
|
|||
On kyllä tiedossa, että pakkaskestävyys tippuu roimasti. Nesteen ohjeen mukaan pitäisi laittaa -40/44-dieseliä, jos tankkiin on jäänyt kesälaatua. Onkin sitten toinen asia, että saako sitä mistään...
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#16
|
|||
|
|||
Jeps, polttoainettahan se hyyti. Keli lauhtu vähän niin sain kärryn illaksi kotia. Ilmavaivaakin tuumailin.
Täytyy vaihtaa se suodatin. Auto on mulle suht tuore, ei harmainta aavistusta, milloin vilsu on viimeksi vaihdettu... voi olla joskus -90 luvun puolivälisä Sen verran vielä, että ei olisi kyllä pitänyt olla enää kesälaatua tankissa rippeitäkään. Olen ajanut suht paljon ja aina tankin käytännössä tyhjiin. Viimeksi tankkasin tosin tuosta kylän ABC kylmäpumpulta... Tankki vuotaa kylläkin vähän jostain yläosasta (ei kärsi tankata kuin puoleen väliin), että kaipa ainetta siis vettä voi kulkea myös toiseen suuntaan. Täytyy kovemmilla pakkasilla näköjään varautua pensan kanssa reissuun jatkossa pärkkele. Olispa vituttanu jos ois jääny jäälle. Viimeksi muokannut Hojotojo : 06.01.2010 01:42 |
#17
|
||||
|
||||
mites auto toimii jos on tankissa kesälaatua ja lämpimästä tallista ajaa ulos?
jos sekottas sellasen 5% seoksen nii kärsiskö tossa pihalla ajella pari tuntii?? Vai pitääkö tässä nyt lähtee hakeen talvilaauta suosiolla? |
#18
|
|||
|
|||
Lainaus:
Vanhan liiton autoasentaja/ mekaanikko suositteli tätä, on nykyään maahantuonti firmassa edustajana jossa käytetään samaa keinoa dieseleissä. Bensa pilkkoo parafiinia dieselistä samoin kun muutkin jäänestot, talvilaatuun vain taidetaan laittaa vähemmän tuota mönjää. Venäläistä dieseliä kannattaa välttää talvisin, koska taitaavat siellä pistää tuota mönjää oman mielen mukaan. Autoin pari venäläistä tienposesta liikenteseen tälläviikolla kun laitoin heidän tankkiin moottorisahan bensaa loraukset ja kuittasin vähän euroja taskuun. |
#19
|
||||
|
||||
raktoripapat puhu että myös valopetrooli pelaa hyvänä jäänestona polttoöljyn/ dieselin seassa. itsellä oli sama onkelma ensimmäisillä yli 15 asteen pakkasilla. datsuni tulille ja hetken kävi ihan komiasti, sitten se alko. käyntiääni oli jotain vallan hirveetä popotusta ja yhtään ei kärsiny antaa kaasua. eiku harrikan tankista 95 oktaanista jokunen litra sekaan ja muutamien starttauksien jälkeen alkoi pikkuhiljaa pelaamaan. sit eiku huoltsikalle hakeen jäänestoo ja talviplaatua, nyt on pelannu hianosti.
__________________
kötköttimet on kivoja |
#20
|
|||
|
|||
Minulla on aika vahva käsitys näistä nykyisestä dieselistä ja p-ö:stä että eivät sekoitu keskenään (kesä ja talvilaatu) kunnolla,on omakohtaisia kokemuksia ja eräs polttoaine kuski oli kans sitä mieltä. Ei itellä auttanu muu kuin tyhjentää tankki ja tankata -34 arktista. Loppu se temppuilu!
|
#21
|
|||
|
|||
No esim. farmisäiliössä kesälaatu vajoaa hetken päästä pohjalle
ja säiliöstä kun tankataan koneen tankkiin, niin ensimmäisenähän se pumppu imee pohjalta sen kesälaadun. Saman tekee auton tankissakin oleva kesälaatu... Liikkeelle lähtiessä kannattaa hetki ajaa sik-sakkia, jotta aineet tasoittuu keskenään. Muuten on hetken päästä suodatin tukossa. Jos aamulla ensimmäiseksi laskee tankin pohjapropusta arvioidun määrän kesälaatua pois, niin sen pitäisi auttaa. Ei siis tarvii koko tankkia tyhjentää. Aika monessa autossa on sähkölämmittimellä varustettu suodatinjalka. Jos ei ole, niin sellaisen löytää esim. traktoritarvikkeita myyvistä liikkeistä. Yksi keino on vaihtaa siirtopumpun ja suodattimen välinen letku pidemmäksi, jotta sen voi kieputtaa lämppärin letkun ympärille ja päälle vielä putkieristettä tai ainakin ilmastointiteippiä. Jos auto alkaa ajon aikana kakomaan, niin kannattaa pikaisesti pysähtyä ja antaa sen konehuoneen oman lämmön rauhassa sulatella suodatinta. Onpa niitä joutunut kosanitoholla ja nestekaasujuottimella sulattelemaan tien päällä. Yksi ongelma on se, että kun tuotetaan noita koneita ulkomailta, niin niitä ei sitten saada pois lavetin päältä muuta kuin pikku kikkailujen kanssa. Viimeksi muokannut Kartse1 : 11.01.2010 10:11 |
#22
|
||||
|
||||
tossa kans tankkasin land cruiseriin nesteen asemalta -15/-25 dieseliä, tai ainakin tarrassaluki niin. äsken luin nesteen sivuilta diesel laaduistaja siellä luki noin
Diesellaadun samepiste on -15 astetta (suodatettavuus -25 astetta), joka tekee siitä markkinoiden parhaimman ja pakkaskestävimmän kesälaadun. siis toikin on vissiinki vie kesälaaduksi luettavaa ja seuraavat oli vasta talvilaatua! |
#23
|
||||
|
||||
Kyl täällä Nesteen asemilla on ollu jo pitkää -34.
|
#24
|
||||
|
||||
mites ku mul on kesälaatuu hjn tankissa ja tänää oli -27 sehän tietenkin hyyty mut onko muille tullu tuollasta erikoista ääntä rupes niinku vinkuu tuleeko se suuttimista vaiko ? menikö jo motti paskaks vedettiin sit raktoril pihaan kun keskelle peltoo jäätiin eikä uskaltanu sit rupee elvyttää sitä vaikka lähti kyllä käyntiin mut tuo ääni vähä pelottaa ?
|
#25
|
|||
|
|||
Kyllä se kesälaatu on vielä erikseen mitä tuo bemaripoju tuossa viittas (-15/-25) se on jo ihan talvilaatua. Kesälaadun samepiste on tasan nollassa,siitä onvielä 3 eri välimalli ja neljäs on arktinen (-40/-44)
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilux 3.0 D-4D | snr | Chit-Chat | 2 | 15.10.2008 17:46 |
M: Hilux | Mhilux | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 10.04.2007 05:58 |
HJ60 lantikka hyytyi. Apua? | Tekniikka & Jutustelu | 60 | 10.03.2007 00:44 | |
Naperosta katosi sähköt & meno hyytyi... | vputila | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 02.08.2006 19:16 |
Jeepin akku hyytyi. Startissa se vika oli. | HEKULIINI | Chit-Chat | 7 | 26.04.2005 08:05 |